První epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: První epocha

Příspěvekod Petr Šimáček » čtv 23 úno, 2012 5:34 pm

No právě. Ono ze všech stran tady zní ,,studuj, studuj!" ( píšu s nadsázkou :D ), ale popravdě mnohdy není z čeho. A nově vydávané ,,odborné" knihy jsou často povrchní nebo nepřesné...Je to myslím obecný trend dnešní doby - ale možná se mýlím?! ( minimálně v záplavě publikací na téma WW II, kterých mám nastudovanou celou řadu, tomu tak je - jedná se někdy o zarážející nepřesnosti a chyby...)
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod Rtep » čtv 23 úno, 2012 8:25 pm

S literaturou je to problém. Ale použijte strýčka GOOGLe a hledejte EisenbahnJournal, potom Eisenbah Journal BayernReport a další je to někde uložené. Potom se tu dá vygooglit přístup ke knihám Dějina železnice v Rakousko uhersku alias Eisenbahn Geschichte k.u k. Monarchie je to ke stažení v nějaké americké knihovně mám tři díly v pdf dále potom Encyklopedie Röll Eisenbahnwesen ta tu je také někde v pdf. Spíš navrhuji abychom tuto literaturu někde uložili, ale ne na veřejný server protože každý má něco a pak by byla přístupná všem.
link na reprinty
http://www.eisenbahn-sammlershop.de/index.php/cPath/21_99_156

tady jsou ty Geschichte ke stažení http://www.archive.org/details/geschichtedereis11aust
jsou tam i jiné poklady

Zkoušejte hledejte a dáme sem linky někdo to potom složí do jednoho příspěvku aby to bylo přístupné jenom po přihlášení.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » čtv 23 úno, 2012 8:42 pm

Chtělo by to ale říct které oblasti by se to mělo týkat. Tratě, lokomotivy, vozy nebo něco jiného? Rakousko-Uhersko nebo Německo? Všechno se vypisovat asi nedá.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Rudolf » čtv 23 úno, 2012 8:59 pm

"Základní" a relativně dostupné jsou třeba z Verlag Josef Otto Slezak:

Dampfbetrieb in Alt-Österreich 1837-1918
Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837-1918
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 913
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 úno, 2012 9:01 pm

To bude problém,protože každý preferujeme svou oblast.Mě zajímá právě Rakousko-Uhersko,protože je to mě bližší.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod VladikC » čtv 23 úno, 2012 9:08 pm

Mám v papírové podobě reprint knihy Brosius und Koch`s Lokomotiv-führer, Der Fahrdienst. Vydáno ve Wiesbaden 1899. Je to samozřejmě Německo.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: První epocha

Příspěvekod Max » čtv 23 úno, 2012 10:20 pm

Rudolf píše:"Základní" a relativně dostupné jsou třeba z Verlag Josef Otto Slezak:

Dampfbetrieb in Alt-Österreich 1837-1918
Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837-1918


Ta první kniha má značné nedostatky. Ono balík pěkných fotek ještě neudělá kvalitní knihu.
Kdyby si autor vzal do ruky mapu kkStB nebo jízdní řád , zjistil by, kolik tratí mu tam chybí. Bohužel mnoho autorů si myslí, jak jsou neomylní, a tak přeci žádnou kontrolu nepotřebují. Výsledky jsou pak přesně takové, jak píše Petr Šimáček o kousek výš.
Chybí tam třeba Kuřim, Morkovice, Senice a mnoho dalších tratí.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: První epocha

Příspěvekod VladikC » čtv 23 úno, 2012 11:14 pm

A co třeba alespoň toto?
Přílohy
150Ostm.jpg
150Ostm.jpg (43.87 KiB) Zobrazeno 6225 krát
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » pát 24 úno, 2012 1:13 am

Kdyby si autor vzal do ruky mapu kkStB nebo jízdní řád , zjistil by, kolik tratí mu tam chybí.

A cílem té knihy bylo mít tam všechny tratě? Ve všech knihách jsou chyby.

Kromě zmíněných dvou knih ve Vídni v nakladatelství Bohmann vyšly knihy věnující se ÖNWB a KFNB, ale obě na začátku 70.let. O KFNB si lze pochopitelně přečíst i česky ve Čtení o Severní dráze Ferdinandově. Souhrnné ději tratí jsou potom ve staré knize M.Štěpána Přehledné dějiny československých železnic. Je z roku 1953, text je poplatný době, ale je tam dost informací. Kromě spousty malých publikací věnovaným lokálkám, případně i větším tratím, jsou tu podle mně ještě dvě pěkné knihy. Jedna se váže k trati do Zastávky u Brna, vyšla nedávno,, druhá je starší, napsal ji S. Hendrych , Stoupou dějin železnic v Podorlicku. M. Krejčiřík pak ještě vydal dobrou knihu Po stopách našich železnic, věnovanou spíše vývoji stavební stránky železnic.

K lokomotivám tu máme pět dílů encyklopedie, lokomotivy ATE mají i svoji knihu, 310.0 dokonce dvě :) . Osobní vozy jsou pak v knize Osterreichische Personenwagen (opět nakl. Slezak, Vídeň). Před pár lety vyšlo druhé vydání, dá se snadno koupit. Dále spousta foto publikací, bez fotek to nejde.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Max » pát 24 úno, 2012 2:51 pm

radeksindy píše:Kdyby si autor vzal do ruky mapu kkStB nebo jízdní řád , zjistil by, kolik tratí mu tam chybí.
A cílem té knihy bylo mít tam všechny tratě? Ve všech knihách jsou chyby.

Asi jsem se nepřesně vyjádřil, místo "tratí" tam mělo být "železničních společností" - tedy privátek. Dle seznamu DRAH na straně 5 to vypadá, že měl snahu je sepsat, ale nějak to odfláknul.
S tou druhou větou naprosto souhlasím - chyby jsou nejen v našich knihách, ale i v rakouských či německých. Ono totiž snahou není ani tak podat čtenářům nové informace, jako spíš snaha rychle vydělat. Byznys dnes světu vládne. U většiny lok v Encyklopediích čteme : "ČSD získaly/převzaly v roce 1918 tolik a tolik loko řady xxx. Ve skutečnosti některé z těch převzatých ještě nebyly ani vyrobeny, rozdělování železnic Rak-Uherska se táhlo 7 let, takže pak jsme získali i lokomotivy vyrobené třeba v roce 1919. Ještě v roce 1924 se předávaly loko mezi následnickými státy.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » pát 24 úno, 2012 3:40 pm

Asi jsem se nepřesně vyjádřil, místo "tratí" tam mělo být "železničních společností" - tedy privátek. Dle seznamu DRAH na straně 5 to vypadá, že měl snahu je sepsat, ale nějak to odfláknul.

To je právě omyl, lepší je si tu knihu přečíst, aby člověk věděl jakou snahu měl autor. :)

Přes svůj název to není kniha pojednávající o soukromých společnostech ani jejich tratích, ale o lokomotivách. Jsou zařazeny společnosti, které svými lokomotivami přispěly k obohacení celého parku vozidel na území Rakouska-Uherska. Vynechány jsou naopak společnosti, které vlastní lokomotivy neměly (měly je pronajaté, připadně byly celé v provozu jiné společnosti) nebo měly typy stejné jako jiné dráhy. Proto tam Litovel-Senice, Morkovická lokálka atd. být nemohou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Max » pát 24 úno, 2012 7:40 pm

radeksindy píše:To je právě omyl, lepší je si tu knihu přečíst, aby člověk věděl jakou snahu měl autor.

Ano, chce si to přečíst. A to všechny 3 knihy. K té žluté a černé patří i kniha zelená - Ära nach Gölsdorf.
Tam je moc zajímavé, co autor , Prof-Dr-Ing , píše o našich ventilovkách. Moc zajímavé.........
Prý bylo u nás ventilovek PĚT - a to prý byl začátek a současně i konec ventilovek u ČSD !!!

Ani deset titulů před jménem autora nezaručí, že v knize nejsou nesmysly.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Petr Šimáček » pát 24 úno, 2012 8:19 pm

Rtep píše:S literaturou je to problém. Ale použijte strýčka GOOGLe a hledejte EisenbahnJournal, potom Eisenbah Journal BayernReport a další je to někde uložené. Potom se tu dá vygooglit přístup ke knihám Dějina železnice v Rakousko uhersku alias Eisenbahn Geschichte k.u k. Monarchie je to ke stažení v nějaké americké knihovně mám tři díly v pdf dále potom Encyklopedie Röll Eisenbahnwesen ta tu je také někde v pdf. Spíš navrhuji abychom tuto literaturu někde uložili, ale ne na veřejný server protože každý má něco a pak by byla přístupná všem.
Zkoušejte hledejte a dáme sem linky někdo to potom složí do jednoho příspěvku aby to bylo přístupné jenom po přihlášení.


Dnes jsem objednal v e-antikvariátu tyto tituly - (a rád se o ně, v rámci dodržení autorských práv, zde podělím, budete-li mít zájem):
U kolébky železných drah Hons, Josef
Čtení o severní dráze Ferdinandově Hons, J. a kol.
Pohled do dějin Severní dráhy Ferdinandovy po stoleté činnosti 1836-1936 Adamus, Alois
Od aeolipily k parovozu aneb Historie vzniku stabilního parního stroje a parní lokomotivy Rubisar, Jaroslav
Naše lokomotivy Malec, M., Martinek, M.
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » pát 24 úno, 2012 8:26 pm

Petře,tak nevím.První tři publikace mám.Ta třetí více pojednává o hospodaření,něco jako aktiva/pasiva.No uvidíš sám.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Rudolf » pát 24 úno, 2012 8:50 pm

Pro zájemce o lokomotivy k.k.St.B. vyšly 4 díly "die k.k.St.B. Triebfahrzeuge" v Bahnmedien.at.
Lokomotivy StEG jsou popsány v "Technické zprávy StEG" č.1-21 + 3 speciály (bohužel nemám všechy, sháním č.1,2,4,5,6,7 a speciál č.1).


Další spousta zajímavých informací je v publikacích k výročí jednotlivých drah. Klasické Atlasy lokomotiv J.Beka, a další.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 913
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků