První epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » stř 27 úno, 2013 11:36 pm

Diky za informácie chlapci :-)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod hank » pát 01 bře, 2013 4:39 pm

radeksindy, juro HO: Die Beschneidung se běžně překládalo do češtiny (dle mého soudu dost otrocky) jako ořízka. Vyskytovala se i na lokomotivách, i když většinou vzala za své při první hlavní opravě. Zhruba řečeno sledovala okraje souvislých ploch oplechování, ať už vozových skříní nebo parních kotlů. Jestli a jak se používala i na neoplechovaných osobních vozech se stěnami z dřevěných peřejek, to přesně nevím, ale řekl bych, že spíš ne. Taky se podívám po nějakých obrázcích.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » pát 01 bře, 2013 4:44 pm

radeksindy: Pokud jde o tu překládku, tak jednou z těch výjimek byla Moravská západní dráha, kde se v podstatě všechno nákladní zboží v přípojných stanicích (Třebovice, Prostějov, Chornice) aspoň ze začátku její existence údajně překládalo. Prý snad dokonce i včetně hromadných substrátů (uhlí), čemuž se mi nechce moc věřit.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Vladimír_B » pát 01 bře, 2013 5:49 pm

To já bych i věřil. Třeba v Ústí n/L se minimálně do I. války překládalo uhlí do šífů ručně. Ženy u lopat a muži s kolečky po úzkých lávkách vozili uhlí do šífů...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » pát 01 bře, 2013 10:12 pm

hank: Zní to hodně divně. Dopravu provozoval na této trati už od začátku stát (tedy kkStB). Jaký důvod by byl pro překládání? Pro Třebovice i pro Prostějov musela existovat přípojná smlouva, Chronice byla vnitřní stanice MZD.

Vladimir_B: Tak to se dá čekat, že to musím přeložit, když to chci dostat z vagónu do lodě :lol:
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » sob 02 bře, 2013 12:11 am

to hank:
Predpokladám že šlo o takéto olemovanie
http://www.paintiax.erazor-zone.de/mode ... big/14.jpg
http://www.paintiax.erazor-zone.de/mode ... big/12.jpg
Obrázek
za obrázky skutočných vozov by som bol rád :-)

to hank a radeksindy:
U 1. triedy bolo žlté, u druhej nebolo a u tretej boli vozne buď červenohnedé, prípadne boli červenohnedo olemované?
Mali aj mašiny Ks.Od. olemovanie? Ak áno, v akej farbe?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » sob 02 bře, 2013 8:28 am

To co tu bylo ukázáno na bavorských lokomotivách nebo vozech je jen ozdobné linkování. V případě vyznačování tříd se však jedná o něco jiného, malá ukázka je tady:

http://osterthun.com/0Laenderbahnen/Per ... 5~K1-2.htm
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » sob 02 bře, 2013 9:12 am

radeksindy píše:hank: Zní to hodně divně. Dopravu provozoval na této trati už od začátku stát (tedy kkStB). Jaký důvod by byl pro překládání? Pro Třebovice i pro Prostějov musela existovat přípojná smlouva, Chronice byla vnitřní stanice MZD.


Možno divné, ale v literatúre uvádzané. A nebola to jediná trať. Možno to bolo dané koncesnímy podmienkami alebo jednoducho preto, že MZD nemala v tom období zmluvu. VDEV bol v prvom rade nemecký spolok, aktívnejšie zapojenie do VDEV vzniklo až vznikom R-U konferencie železničných riaditeľov v roku 1871,v medzinárodnej doprave problémy vyriešila až Bernska dohoda - CIM, ktorá platila od 1.1. 1893. Takže sa to všetko "ťahalo". Samozrejme, že veľké spoločnosti boli zmluvne prepojené oveľa skôr, ale miestne trate mohli byť mimo zmlúv aj dlhšie obdobie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » sob 02 bře, 2013 9:38 am

Možno divné, ale v literatúre uvádzané.

Ale v jaké? To je zajímavé, předpokládám, že to tam bude vysvětlené. A další?

VDEV bol v prvom rade nemecký spolok

Ale železnice na území R-U do něj úpatřily od počátku. Berneské dohody řeší určitou formalizaci, ale nejsou rozhodně začátkem mezinárodní dopravy jako takové. Běžný přechod vozů už fungoval dříve.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » sob 02 bře, 2013 9:47 am

Ďakujem, už je mi to trocha jasnejšie.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » sob 02 bře, 2013 11:00 am

radek - bolo to v článku o histórii MZD, prečo, nebolo vysvetlené ale konštatované. Článok skúsim pohľadať, bol tuším v Železničáři, ak ma nepredbehne Hank.

Čo sa VDEV týka, nebolo to na územi RU tak jednoznačné, skôr odporúčané - viz konferencia riaditeľov. Prekládka mala byť údajne - ale možno je to iba mýtus, na Časlavských lokálkach, ale o tam to nie je potvrdené. Ale určite by sa našli aj iné, hlavne do roku 1880.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod hank » sob 02 bře, 2013 11:04 am

radeksindy: S tou Chornicí jsem to popletl :oops: , přípojná stanice MZD na sousední dráhu byly Velké Opatovice. Tzv. "malá lokálka" Skalice - Velké Opatovice byla původně samostatná soukromá společnost, ale hned poté, kdy byla vystavěna, se jezdilo většinou přímo až do Chornice.

Já teď taky nemůžu najít, kde jsem vzal to o té překládce. Nejspíš to bylo v některé výroční pamětní publikaci.

Až dám do kupy zhroucený počítač (horor, něco mi přepsalo zaváděcí tabulku na disku :evil: ), pošlu ty slíbené obrázky.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » sob 02 bře, 2013 11:18 am

Juro na niečo som natrafil pri hľadaní KBD 407, rad VIm, je to SŽ 4/2005 z článku o TEŽ.
Přílohy
kbd.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod Max » sob 02 bře, 2013 11:42 am

Hank : Dobré jsou i knihy Alfreda Horna, který napsal a v r 1970 vydal dějiny KFNB a ÖNWB

No, pokud čtenáři nevadí, že u fotky výtopny Znojmo je napsáno, že to je Křinec, nebo u loko 97, že to je 197, ale že má trochu jinou úpravu nástavby na kotli a vlastně všeho ….a podobných perliček tam má víc. Takže i u těch info o vozech bych byl dost opatrný.

JanoH0e : výnimky kedy sa prekladal tovar z vagónu do vagónu medzi spoločnosťami boli asi iba v Čechách. / MZD /

Tohle jsme tu řešili už před rokem, kdy zdejší Guru MF a další vševědi tvrdí, že k propojení dvou samostatných jičínských nádraží došlo až v roce 1927. Do té doby se prý veškeré zboží muselo překládat z vozu do vozu. Asi to vozili těch 100 metrů na rudlíku ?
Jeden trouba jednou něco špatně napíše a stádo „odborníků“ to pak bere jako svatou pravdu a 100 let ten blábol opisuje, místo aby trochu přemýšleli.
Zatímco úzké dráhy si pořizovaly podvalníky aby nemusely překládat, normální se vyžívaly v překládání ?
A podobně jak píše radek o MZD, i ten Jičín byl od roku 1907 komplet ve státním provozu.
Přílohy
Jicin_1926.jpg
Jicin_1927.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Vladimír_B » sob 02 bře, 2013 1:36 pm

radeksindy: představ si, že i před rokem 1900 existovaly přístavní jeřáby, parní rypadla a jiné mechanizační prvky. Vagónový výklopník je také docela starý vynález...

K barvám osobních vozů v 1. epoše:
1. třída žlutá+černá (mj. jsou to barvy rakouské vlády)
2. třída zelená
3. třída tabákově hnědá
4. třída modrá s odstínem do šeda
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků