První epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » pon 20 úno, 2012 12:04 pm

Tady by chtělo tuto epochu specifikovat v časovém rozsahu.Pochybuji,že by někdo z nás modeloval ty prvopočátky,ale další vývoj se vznikem různých železničních společností až po jejich zestátnění nebo sledovat jejich pokračování dál.No pánové je to velmi zajímavá výzva
Když vezmu v potaz společnosti co zůstaly v soukromých rukou po roce 1918,tak tu máme:
Buštěhradská dráha
Košicko - bohumínská dráha
Ústecko - teplická dráha
Dráha Otrokovice-Baťov-Zlín-Vizovice
Kladensko-nučická dráha
Místní dráhy:
Brno-Líšeň
Frýdlant-Bílá
Nezamyslice-Morkovice
Suchdol nad Odrou-Nový Jičín město
Moravskoslezská dráha
Výsadní Studénko-štramberská místní dráha
Frýdlantské okresní dráhy

Zcela záměrně nevypisuji soukromé železniční společnosti před rokem 1918,protože je jejich hodně.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Radek Strnad » pon 20 úno, 2012 12:20 pm

PaMi píše:Pánové, poradíte mi, kde se dají sehnat loukoťová kola na velikost TT jako jsou třeba na tom Roco modelu o pár příspěvků dříve? Mám doma pár vagónů KPEV a vyloženě si o to říkají.

V sobotu jsem si je v Drážďanech na výstavě koupil u Lorenze(10ks/15€).Jsou průměru 8,3,takže docela velká,ale zase jsou pěkná.Nejsou to klasiky loukotě,ale dvojité(dvospaprskové) loukotě-8 dvojpaprsků/kolo.Podle mě je má normálně v nabídce Art.-Nr.90005 www.Lorenz_Modellbahn.de
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: První epocha

Příspěvekod Rtep » pon 20 úno, 2012 12:43 pm

Souhlasím s MF je potřeba definovat období. Obecně se vžil termín Epocha 1 ale vždy se tím míní pozdější období nikoliv období samotného počátku a označení jako 1b se mi podle níže uvedeného výcucu vůbec nelíbí. Hodně se též používá výraz Belle Époque což je období od roku cca 1890 do roku 1914 což si myslím že je ta naše krásná Epocha 1.

Prakticky na našem území můžeme mluvit až do doby zavedení a kompletního přečíslování označování vozidel dle standartu prvorepublikové ČSD. Tuším, že to je do roku 1928 když tak mne opravte.
Takže se ta epocha mírně protahuje, ale je to trochu spekulativní . U sousedů to končí založením DRG v roce 1924 a BBÖ v roce 1923.

Epocha I do roku 1921
Epocha výstavby železnic od počátku až po dokončení souvislé sítě tratí. Vznik soukromých a státních drah, poslední převedení státních drah do soukromých rukou -1858. Od roku 1882 vytváření velké sítě státních drah (kkStB) přebíráním deficitních drah a výstavbou nových.
Vývoj parních lokomotiv až po dotvoření jejich typické architektury. Ve stavbě vozů byly zatlačeny neprůchozí oddílové vozy vozy průchozími s chodbičkou uprostřed nebo po straně.

perioda a
1837 - 1858
Vznik prvních teritoriálních drah, které daly základ pro vznik pozdější souvislé sítě. Postupný vývoj architektury lokomotiv - v podstatě kusová výroba jednotlivých typů.
1858 - 1880
Spojení jednotlivých soukromých drah do souvislé sítě hlavních tratí. Ukončení výstavby hlavních tratí zásluhou krachu na vídeňské burze r. 1873. První sjednocování stavby vozidel, což umožňovalo přechod vozidel z jedné dráhy na druhou. Zavádění krytých stanovišť strojvedoucího.

perioda c
1880 - 1891
Přijetí zákona o místních drahách. Rozsáhlá výstavba místních drah. Vznik kkStB v roce 1882. Stavba lehkých vozidel pro místní dráhy včetně parnch motorových vozů.
perioda d
1891 - 1913
Postupné zestátňování soukromých drah s výjimkou Buštěhradské, Košicko - bohumínské a Ústecko - teplické dráhy a jejich předání do provozu kkStB. Vývoj lokomotiv na přehřátou páru. Stavba prvních pětispřežních lokomotiv. Lokomotivní konstrukci určuje Karl Gölsdorf. Nahrazování starých, od soukromých drah převzatých vozů, novostavbami vozidel jednotné stavby. Zavádění automatické sací brzdy. První čtyřiápravové osobní vozy.
perioda e
1913 - 1921
V podstatě je ukončena stavba nových tratí. Sjednocování návěštění a stavědlových přístrojů. Rozšiřování elektrického osvětlení. Od roku 1913 přeznačení všech vozů do nově členěného systému (čísla s pomlčkou). Po rozpadu podunajské monarchie vznik Československých státních drah - ČSD.
[/b]
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » pon 20 úno, 2012 1:14 pm

Já bych to zase tolik nepitval, už jenom na tím seznamem, co napsal Milan, by se dalo diskutovat týdny bez výsledku. Chtěl si Milane asi napsat, že se jedná o soukromé dráhy v soukromém provozu. Ale i tak si na spoustu z nich zapoměl (a to beru jen území dnešní ČR) - Hustpečské místní dráhy, Montání dráhy na Ostravsku, Kounice - Oslavany, lokálka z Kuřimi, Litovel - Senice atd. Ale i další lokálky byly soukromé, byť ve státním provozu. Jejich seznam je zatraceně dlouhý, velká část byla postátněna až 1925.

Vzhledem k tomu, kolik nám výrobci nabízejí materiálu, může s klidem celé období 1880 až 1920 hodit do jednoho pytle. Už to vyznačení přechodu mezi I. a II. epochou se nedá udělat přesněji než +-5let.

Tuším, že to je do roku 1928 když tak mne opravte.

Ano, zhruba tak. Po dokončení rozdělení majetku bylo přečíslování nákladních vozů vydáno v roce 1925. Plus nejméně jedno revizní období na realizaci, tj. 3 roky. Lokomotivy a osobní vozy byly rychlejší. Teď dělejte nějaké přesnější časové rozdělení.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » pon 20 úno, 2012 1:21 pm

radeksindy píše:Vzhledem k tomu, kolik nám výrobci nabízejí materiálu, může s klidem celé období 1880 až 1920 hodit do jednoho pytle. Už to vyznačení přechodu mezi I. a II. epochou se nedá udělat přesněji než +-5let.


V tom máš pravdu.Všichni určitě známe nick tempotaxi.Ten se zabývá přímo stavbou těchto vozů v tomto období. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Rudolf » pon 20 úno, 2012 6:32 pm

Také mě zajímá I.epocha Rakousko-Uhersko + II.epocha ČSD, k tomu K.W.St.E a K.Bay.Sts.E.B.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 917
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: První epocha

Příspěvekod Manteuffel » čtv 23 úno, 2012 11:42 am

No a já naivně myslel že první epocha začíná roku 1837:-)
Manteuffel
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 06 úno, 2012 3:00 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 úno, 2012 11:51 am

Manteuffel píše:No a já naivně myslel že první epocha začíná roku 1837:-)


Ale jo začíná,dokonce existuje přesné datum.Otázkou je jestli myslíš celoevropsky nebo jen naše území pod císařem pánem? :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Manteuffel » čtv 23 úno, 2012 1:59 pm

Ferdinand Dobrotivý a Solomon Rotschild. Hm...
Manteuffel
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 06 úno, 2012 3:00 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 úno, 2012 2:06 pm

Manteuffel píše:Ferdinand Dobrotivý a Solomon Rotschild. Hm...


Jestli mě paměť neklame,tak první vlak na moravské území a své dráhy (Ferdinandka) :lol: jsem pustil dne 6.června 1839 do stanice Břeclav.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Manteuffel » čtv 23 úno, 2012 2:41 pm

Dobrá, ale začalo se stavět 1837.... přece nebudeme slovíčkařit:-)
Manteuffel
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 06 úno, 2012 3:00 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 úno, 2012 2:59 pm

Manteuffel píše:Dobrá, ale začalo se stavět 1837.... přece nebudeme slovíčkařit:-)


Tak to je jasné.Kluci již zde nastínili zajímavé období v této epoše.Viz příspěvky předcházející.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 úno, 2012 3:38 pm

Například pro mě je nejbližší KFNB a nejzajímavější období po roce 1886.Nástup rychlíkových vozů o třech nápravách,tak typické pro tuto společnost.Legendární expres St.Petersburg - Varšava - Vídeň -Nizza - Cannes,nekonečné nákladní vlaky naložené vším všudy hlavně uhlím.Napojení místních dráh a atd.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Petr Šimáček » čtv 23 úno, 2012 5:14 pm

Nenapíšete sem někdo typ na ( podle vás ) zajímavou - a také sehnatelnou - literaturu, týkající se tohoto období v našich zemích? Studijních materiálů není nikdy dost... :D
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 úno, 2012 5:20 pm

S tou literaturou to je dnes dost těžké.Dostupné knihy nebo brožury jsou většinou zkopírované a ještě někdy špatně.Já jsem měl tu výhodu a štěstí,že jsem měl možnost dokud to šlo nakupovat odborné publikace zpracované na vysoké úrovni.Dnes tyto dostupné prameny se vidí na aukru s dosti již vysokou prodejní cenou.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jafobe a 8 návštevníků