Stránka 1 z 2

Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: čtv 15 pro, 2011 5:44 pm
od mimoto
Zdravím všechny příznivce modelové železnice.
Po dlouhých letech nečinnosti se vracím zpátky k modelové železnici a předkládám k posouzení kolejiště TT. Jsem omezen místem 200 x 80 a z toho vychází i můj návrh. Kolejiště bude v epoše IV a bude ovládano digitálem. Pro přehlednost jsem ho na obrázcích rozdělil na dva díly. Žluté nádraží s fialovou vratnou smyčkou bude na povrchu a modré skryté nádraží s vratnou smyčkou a s přiváděcí zelenou kolejí bude pod povrchem. Zelená kolej je pak napojena na levou stranu žlutého nádraží. U něj bude vpravo dole dvoumístná remíza, nad ní pak kolej k továrně či spíš k továrničce a vedle nalevo kolej ke skladišti.Vlevo dole je pak kolej k pile. U vratné smyčkyčky je vlevo nahoře kolej pro nakládku dřeva z těžby.
Snažil jsem se udělat i na takhle relativně malém kolejišti možnost zajímavého a čilého železničního provozu. Jak se mi to povedlo či spíše nepovedlo je teď na vašem posouzení.

Horní patro.jpg
Horní patro.jpg (125.87 KiB) Zobrazeno 8573 krát


Dolní patro.jpg
Dolní patro.jpg (102.97 KiB) Zobrazeno 8573 krát


3D.jpg
3D.jpg (112.05 KiB) Zobrazeno 8536 krát

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: čtv 15 pro, 2011 5:59 pm
od czhunter
Nápad udělat jednu z vratných smyček skoro celou viditelnou je rozhodně ještě ne zcela okoukaný, ale zdá se mi že ti tam vzadu (zhruba uprostřed panelu) vede příliš mnoho viditelných kolejí vedle sebe. Spolu s krátkým tunelem to nedělá úplně správný dojem.

PS: koukám že jsi jeden z mála, kdo taky používá SCARM :)

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: čtv 15 pro, 2011 7:01 pm
od mimoto
Krátký tunel jsem udělal kvůli koleji pro nakládku dřeva i když jsem zvažoval jestli ji nezrušit a tunel neudělat delší, zhruba od úrovně tunelu spodního. Tohle ještě hodně zvažuju. A zadní klesající kolej jsem odkryl, aby vlak který jede do skrytého nádraží byl alespoň někde chvilku vidět a ne hned za nádražím zmizel v tunelu a už se nikde neobjevil. Proto ty viditelné koleje vedle sebe.

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: pát 16 pro, 2011 6:25 pm
od radekkrupka
No, mě se nelíbí to, jak vede smyčka přímo nad stanicí...

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 6:16 am
od mimoto
radekkrupka píše:No, mě se nelíbí to, jak vede smyčka přímo nad stanicí...

A jak by jsi to teda řešil? Jak jsem psal v úvodu rozměr 200x80 cm je pro mě maximum. Myslím, že hlavně v tom rozměru na výšku 80 cm se moc velký kouzla nedaj dělat. Nebo jo?

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 7:12 am
od radekkrupka
Co máš v té smyčce za poloměr?

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 3:28 pm
od mimoto
Mám tam poloměr 310.

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 4:02 pm
od radekkrupka
Hm tak to je v podstatě minimum... No nevím, záleží co se líbí tobě, ale zkus si reálně představit, jak to bude vypadat. Osová vzdálenost je v podstatě jako minimální (tj. řekněme těch 44 mm), ale jedna kolej je o "patro výš". To bude znamenat horní smyčku na opěrné zdi, kterou budou těsně hoblovat vagony, nahoře zase zábradlí namáčknuté na vagony nahoře. No, aby ses tam s obloukama vůbec vešel... Chápu, že máš smyčku viditelnou, abys měl nějakou širou trať. Ale na mě to působí trochu jako tramvajová dráha. A s těmi mosty vzadu bude i terén asi divočina. No záleží co se líbí tobě. nebude lepší oba konce trati zaústit do jednoho skryťáku dolů a místo smyčky uvolnit trochu trati vzadu?

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 4:46 pm
od Jarda H.
Mimo probíraný plánek - mně osobně se třeba líbilo ve stejném prostoru řešení, co navrhl kolega chameleon pro pantanyho, obrázek v příloze ! Sice to není ovál, ale koncová stanice a na částečně kryté vratné smyčce stanička na oblouku trati + SN :

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 5:16 pm
od mimoto
radekkrupka píše:Hm tak to je v podstatě minimum... No nevím, záleží co se líbí tobě, ale zkus si reálně představit, jak to bude vypadat. Osová vzdálenost je v podstatě jako minimální (tj. řekněme těch 44 mm), ale jedna kolej je o "patro výš". To bude znamenat horní smyčku na opěrné zdi, kterou budou těsně hoblovat vagony, nahoře zase zábradlí namáčknuté na vagony nahoře. No, aby ses tam s obloukama vůbec vešel... Chápu, že máš smyčku viditelnou, abys měl nějakou širou trať. Ale na mě to působí trochu jako tramvajová dráha. A s těmi mosty vzadu bude i terén asi divočina. No záleží co se líbí tobě. nebude lepší oba konce trati zaústit do jednoho skryťáku dolů a místo smyčky uvolnit trochu trati vzadu?

Ano , přesně. Poloměr 310 je minimum, s větším se tam už nevejdu. To, že mi to vychází s tou horní smyčkou na těsno vím. O tom zaústit obě smyčky dolů do skryťáku popřemýšlím, jak by to šlo co nejlépe udělat, ale rád bych, aby byly vlaky občas vidět i na povrchu a ne hned zajely do podzemí. :lol: Vzadu mezi kopci jsem chtěl udělat viadukt, který by se mi tam líbil. Bydlím kousek od Žampachu a tam krásnej viadukt je, tak jsme ho chtěl zkusit udělat i na mém kolejišti.

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: ned 18 pro, 2011 5:42 pm
od mimoto
Jarda H. píše:Mimo probíraný plánek - mně osobně se třeba líbilo ve stejném prostoru řešení, co navrhl kolega chameleon pro pantanyho, obrázek v příloze ! Sice to není ovál, ale koncová stanice a na částečně kryté vratné smyčce stanička na oblouku trati + SN :

Díky za poslaný návrh. Ale bohužel nesplňuje jednu z hlavních věcí, kterou jsem chtěl na svém kolejišti mít a to průjezdné nádraží a ne koncové. I když ty ho tam máš také, ale ne v takové podobě, jak bych si ho přestavoval já. Spíš se pokusím dnes večer zrealizovat nápad radkakrupky o tom spojit obě vratné smyčky v jednu a tak trochu "odlehčit" viditelné koleje na povrchu. Ale i tak ještě jednou díky za zájem poradit a za plánek.

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2011 12:31 am
od mimoto
Tak jsem zkusil dát i pravou smyčku pod zem. Ale kolejiště byla nějak prázdné. Proto jsem udělal ještě odbočku k malému koncovému nádraží. Trať k němu stoupá i když to není z obrázku dobře patrné. O tunelu vpravo nahoře zatím ještě přemýšlím, jak ho co nejlépe vyřešit. Bez něho to však nebylo ono. Mám z toho celého, ale trochu nepříjemný pocit, že budou vlaky po většinu času někde schované a nebudou moc vidět v jízdě i když na druhou stranu si myslím, že se asi zvýší realita celého provozu na kolejišti. Smyčka vedoucí vlevo z "hlavního nádraží" se skrytým nádražím zůstala stejná, proto jsou dole jen obrázky 3D a "horního patra" s novou vratnou smyčkou a koncovým nádražím.

Horní patro-2.jpg
Horní patro-2.jpg (141.89 KiB) Zobrazeno 8073 krát


3D-2.jpg
3D-2.jpg (116.21 KiB) Zobrazeno 8073 krát

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2011 6:30 am
od radekkrupka
No tak tady záleží na tom, o co ti vlastně na modelu jde. Chceš-li reálný provoz, pak jsou skryté smyčky asi nejlepší volba. Ovšem v každé by to chtělo nějaké koleje navíc. Nebude to lehké vymyslet, ale lze to. Obě smyčky můžeš také spojit do jednoho skryťáku. Bude to trochu složitější na zapojení, ale pestrost provozu opět vzroste. Tady na foru se povaluje spousta plánků i skrytých částí, které mají nějaký zajímavý způsob řešení...

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2011 9:50 pm
od HWSlot
Mno, já teda nevím, ale viditelně se mi víc líbí ten první 3Dnávrh. U toho druhýho mi připadá, že je tam nějak málo kolejí... :roll:

Re: Kolejiště TT 200x80

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2011 11:23 pm
od mimoto
Tak jsem dneska celý den přemýšlel, jak to vyřešit a napojit obě smyčky na skryté nádraží, ale nějak se tam už nemůžu s ničím vejít. I jsem znovu přeměřoval prostor, kde má kolejiště být, jestli by se tam nějakej ten centimetr nenašel, ale těch 80 cm je opravdu maximum. Teď večer jsem zkoušel do kolejiště zakomponovat sestupnou spirálu, ale i ta se mi pak nepodařila nějak rozumně napojit na SN a zárověň ji umístit tak, aby nepřekážela jiným kolejím. Ale ještě není všem dnům konec. :D