Nové kolejiště HO 400x120

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » ned 13 lis, 2011 3:11 am

Dobrý den,

chtěl bych přes zimu začít pracovat na novém - prvním kolejišti. Teď mám místo skoro neomezený, ale časem se budu stěhovat a tam bude na kolejiště jen taková úzká nudle. Takže přemýšlím jestli se dá vůbec něco smysluplného postavit do tohoto prostoru.
Jsem začátečník a představy mám nejasné.
- určitě HO, kolejivo asi Tillig Elite
- epocha III+IV
- alespoň nějaký ovál (pro děti)
- ovládání DCC

Něco jsem si maloval. Stoupání vychází vlevo 4,13, vpravo 3,71, do SN 2,87. Viditelné poloměry R425mm. Délka hlavní koleje 1,3m, celkem 47m.
Obrázek
Wintrack: http://www.palmnet.cz/400x120-V11.tra

Děkuji za každý názor, Radek.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod radekkrupka » ned 13 lis, 2011 10:47 am

Ahoj,

tak pro začátek nám o svém kolejišti něco řekni... Co je námětem? Co bys chtěl modelovat? Máš nějakou konkrétní představu o provozu, o vozidlech?

Když se tak zadívám do plánku, měl bych několik výtek k zamyšlění:

1) Skrytá stanice - chybí. Je základem modelového provozu. Takhle přijede vlak do stanice, odjede, objede kolečko a zase se vrátí.
2) Stanice - vypadá jako přechodová ze dvojkolejné trati na jednokolejnou. Proč? Zvlášť bez skrytého nádraží... Koleje ve stanici jsou velmi krátké, navíc je velmi zkracuje ta spojka za zhlavím.
3) Most přes stanici. Mnozí to považují za téměř nepřijatelné. Je otázka, zda se ti to líbí, nicméně s realitou to nemá mnoho společného.
4) Kusé koleje na modré části. Co je to? Na modré trati je výhybna? Zastávka s nákladištěm? Nebo malá stanice s vlečkou?
5) Při návrhu je třeba přemýšlet i nad terénem a krajinou. Například budovy ve stanici. Ve tvé stanici bude dost těžké umístit i výpravní budovu. Není pro ni zkrátka místo. K budě musí být také rozumný přístup po nějaké komnikaci.
6) Vzhledem k popisu "dveře" vyvstávají další otázky. Kolejiště bude doléhat ke stěnám, nebo kolem něj bude volný průchod? Je třeba myslet i na rozumný dosah od kraje. Maximum (!) je cca 80 cm. Záleží ale na tvém věku, výšce, atd.


Atd atd...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » ned 13 lis, 2011 5:53 pm

Děkuji za komentář. Obecně musím říct, že nemám s provozem na kolejišti zkušenosti. Ke koníčku se vracím také kvuli synovi. Proto bych rád nějaký okruh a ne jen koncová nádraží aby šlo nechat řídit provoz i malé děcko. Obecně bych byl dokonce rád, kdyby na kolejišti bez zásahu mohlo jezdit i více vlaků. To ale asi vzhledem k prostoru nebude možné. Nemyslím že bych provozoval dlouhé rychlíkové vozy.

Měl jsem asi rovnou popsat to co jsem zatím stvořil. Budu se doufám časem stěhovat do domku kde na kolejiště bude jen malá podkrovní místnůstka o hloubce 1,2m. Šírku ještě mohu upravit, no přístup ke kolejišti bude pak jen zepředu a to jen z "vykouslé" části. (ikdyž mohl bych se dostat ke kolejišti i z obou stran, ale jen vyjímečně, při předělávkách například) Nyní si ho mohu dovolit dát třeba doprostřed místnosti, ale počítám, že bych ho měl podél jedné stěny, tedy ze 3. stran přístupný.

Plánkem jsem chtěl jen zjistit, co se na takovouhle plochu může vejít a konzultací s Váma zjistit jestli je to smysluplné nebo ne. Obrázek nemá vytištěnou spodní vrstvu se skrytým nádražím. Proto ta dvoukolejka mířená do tunelu. SN dokáže vlak otočit, modrá část je pak okruh se zastávkou v levé zadní části a s vlečkou např. do továrny. Vpravo jsem měl místo a kopec nad tobogánem bych asi zalesnil a pod ním udělal pilu. (malej pily zbožňuje).

Chtěl jsem aby kolejiště bylo nějak zajímavé. tj viditelné i pro kluka. Tedy jízda po horizontu vzadu, resp. most přes celé nádraží mi vyhovuje. (vím že to zde kritizujete, ale mosty přes nádraží obecně jsou ikdyž ne zrovna železniční... :-) Zrovnatak sjezd do tobogánu v levé části je odkrytý, v pravo to nemělo význam, byl by schovaný za horizontem. Nechal jsem si také, zřejmě zcela nemodelářsky odkrytou jednu kolej v SN, aby malej mohl skládat soupravy a aby byl vlak vidět při průjezdu SN.

Místa je opravdu málo, hlavní budova nádraží se asi pod svah tratě vejde, no obslužná komunikace už těžko. Koleje jsou možná krátké, jestli by se ale vešli delší nevím. Původně jsem měl šířku kolejiště 3,6m a krajů 80cm, postupně jsem to ale zvětšoval na současný 4m a 1m kraje. Počítám i s tím, že bych si do stropu připevnil nějaká madla abych se mohl natáhnout dozadu, případně si nad kolejště udělal sundavací polici na které by šlo ležet.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 13 lis, 2011 10:51 pm

Ahoj
myslím, že "nezávislé" viditelné tratě ve třech úrovních je moc. Schovej oranžovou trať do tunelu a budeš mít rázem místo na zařízení hlavní stanice.
SN tam je i se smyčkou, ale chtělo by ho to i na na druhé trati (aspoň dvoukolejnou výhybnu) Určitě by bylo lepší místo mostu nechat modru trať na zadním horizontu a stanici dát o něco méně šikmo,aby se trať mezi zhlaví a kraj kolejiště ještě rozumně vešla. Vzhledem k tomu, že z "odbočné" větve do SN není nic vidět zbývá otáka zda ji nepojmout pouze jako technickou odbočku do SN. Tuto odbočku bych nechal skrytou v tunelu a ze šedé stanice tedy bude vycházet na obľ strany "pouze" jednokolejka., ale díky jednoduššímu zhlaví se o dost natáhnou koleje ve stanici. Pokud trváš na opdbočné trati, tak by stálo za to jí nechat viditelný aspoň kousek.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » pon 14 lis, 2011 1:04 am

myslím, že "nezávislé" viditelné tratě ve třech úrovních je moc. Schovej oranžovou trať do tunelu a budeš mít rázem místo na zařízení hlavní stanice.
SN tam je i se smyčkou, ale chtělo by ho to i na na druhé trati (aspoň dvoukolejnou výhybnu) Určitě by bylo lepší místo mostu nechat modru trať na zadním horizontu a stanici dát o něco méně šikmo,aby se trať mezi zhlaví a kraj kolejiště ještě rozumně vešla. Vzhledem k tomu, že z "odbočné" větve do SN není nic vidět zbývá otáka zda ji nepojmout pouze jako technickou odbočku do SN. Tuto odbočku bych nechal skrytou v tunelu a ze šedé stanice tedy bude vycházet na obľ strany "pouze" jednokolejka., ale díky jednoduššímu zhlaví se o dost natáhnou koleje ve stanici. Pokud trváš na opdbočné trati, tak by stálo za to jí nechat viditelný aspoň kousek.


• kolejka ve třetí spodní úrovni byla jen na hraní, ale může jít ven.
• aha dvoukolejná výhybna, to jako že jeden vlak čeká někde schovaný a druhý ho může objet?
• když nechám modrou trať na horizontu a zruším most, tak budu mít levou i pravou stranu zrcadlově shodnou, tomu jsem se chtěl vyvarovat, navíc se připravím o možnost vysokého mostu (ikdyž by mohl být i na horizontu s kulisou)
• stanice jde pootočit už jen kousek, vlevo i vpravo jsou napěchovaný tobogány
• dvoukolejka vs skrytá odbočka do SN ... líbí se mi, že v jednu chvili mohou z nádraží odjiždět/přijíždět vlaky. Ať už kvuli efektu, nebo kvuli řízení. Je to tu dost napresovaný, nemám vůbec představu o dispozici stanice, o počtu kolejí apod.

Zatím jsem opravdu jen ve fázi zkoušky toho co se sem vleze, jak to bude vypadat, jaké asi zvolit uspořádání a jestli to má vůbec smysl. Mohu třeba nechat kolejiště v obytné místnosti a pak může být větší. Nebo mohu udělat tobogán ve vedlejší místnosti (šatna - zaberu manželce jednu polici).
Uvědomil jsem si, že mohu nechat projet vlak v mezipatře, mám 3 úrovně -100 / 0 / +200 ale tunelem mohu nechat projet vlak i na kótě +100. Tím se možnosti provozu zvyšují. Zkoušel jsem uplně jiné rozložení (tedy tobogány vpravo a vlevo tam asi budou vždy). Na další variantě je více prostoru pro obě stanice, větší tovární vlečka vpravo a hlavně mnohem zajímavější provoz v obou stanicích. Tobogány jsou na obou stranách až dolů, byť jen pravý umožňuje otočení vlaku. Jsou rovněž konstrukčně jednodušší. Do spodní stanice lze ovšem vjíždět ze třech směrů.
Nicméně:
- stanice je od tunelu po tunel
- obě stanice jsou rovnoběžně hned zasebou
- není most

Opravdu zatím jen zkouším co daný prostor snese. Mohl bych ale začít pracovat na rámech když uvidím že je to schůdné.
Obrázek
Wintrack: http://www.palmnet.cz/400x120-VB03.tra
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod radekkrupka » pon 14 lis, 2011 12:14 pm

Z mého pohledu jde o snahu vtěsnání příliš mnoha věcí na danou plochu. Bohužel je to i důsledek velkého měřítka. Ta horní zelená "stanice" nemá hlavu ani patu. Nějaké plánky Milana Ferdiána jsi viděl?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » pon 14 lis, 2011 5:02 pm

Nějaké plánky Milana Ferdiána jsi viděl?

Jen málo z toho co bylo na netu nebo v Železničním magazínu. Kniha by mi měla přijít každým dnem. Vůbec jsem neřešil kvalitu stanic jen jsem zkoušel jestli nebo spíš co se dá na takovéto ploše realizovat. Začíná ve mě sílit myšlenka upustit od tohoto formátu a kolejiště umístit jinam a s jinými rozměry...

Tedy stejně nevím / neumím navrhnout správnou stanici. Přišlo mi správné zjistit co se dá na danou plochu vměstnat a pak to předělávat.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod radekkrupka » pon 14 lis, 2011 7:00 pm

No tak rozhodně bych s prací na rámech posečkal. Počkej si na knížku, tam teprv uvidíš, co je všechno možné :) Těch návrhů a variant ještě bude, uvidíš :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » pát 18 lis, 2011 7:53 pm

Vzdal jsem návrh kolejiště na tomto formátu. Využiju na něj jiný prostor kde kolejiště může mít vhodnější rozložení. Stůl s hloubkou 80cm (uprostřed mého plánu) je příliš limitující na oblouky HO R366mm.

Děkuji za pomoc a doufám že mi poradíte při návrhu na nových stolech.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Jarda H. » čtv 08 pro, 2011 11:44 am

To bishop :

V jiním linku jsi reagoval na mou poznámku o plánku pravděpodobně od Michala Š. ?! Šlo o tuto poznámku " .... zřejmě to bylo pro H0 v rozměrech 3 x 1,16 metru, větší stanice s depem, dlouhý ovál, velký vlečkový areál (nákladové nádraží), a i když tam není řešen skryťák ..." zkusím tedy plánek vložit. Vkládám ho úmyslně do tvého původního vlákna, neboť v místě dotazu na něj bysme zaplevelili jiné vlákno, kde by plánek nesouvisel s tazatelovými rozměry i záměrem !!

Takže plánek v příloze, autorem pravděpodobně Michal Šuhajda, bohužel jsem si při uložení nepoznamenal autora .....

EDID : rozměr má větší šířku, než jsem uvedl v textu, 1,6 metru a nikoliv 1,16 m :oops:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » čtv 08 pro, 2011 5:43 pm

Děkuji za námět kolejiště. Sám teď sedím nad návrhem rozměru 3x1,5m. Uvedené kolejiště má dostatek trati ve volném terénu a dost možností posunu ve stanici i průmyslovém areálu. Avšak jestli dobře koukám tak stanice je na kótě +160 a průmyslový areál v ďolíku +50. To vidím jako nevýhodu. Chtěl bych aby terén, resp. skladba kolejí ubíhal od diváka nahoru (pro malého diváka).
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » čtv 08 pro, 2011 10:56 pm

Zdravím,

Zkouším kolejiště o rozměru 3x1,5m. Chtěl bych ho na kovovém rámu na kolečkách. Běžně by bylo posunuté dlouhou stranou ke zdi, ostatní strany by byli přístupné, avšak bylo by ho možné popotáhnout dále od zdi. Na kovovém rámu by byli žebra z překližky.
Jedná se o odbočnou stanici se stanicí koncovou. Toto uspořádání mi (narozdíl např. od Dolní Lhoty MF) mi umožnilo poměrně dost místa pro obě stanice a vlečku. Rovněž jsem odkryl jednu kolej vedoucí do SN, tedy se případný kroužící vlak po okruhu zviditelní. Mínusem je těžkopádnější terén a uspořádání. Délka kolejí odbočné stanice 1350 / 1600 / 1540 / 1350. Délka kolejí koncové stanice 1000 / 950 / 700. Stoupání 4cm na 100, vyjímečně i mírně víc. Použité kolejivo Tillig, vyhybky EW2, oblouky hlavní tratě R484, vedlejší R425.

Nastínil jsem všechny možná témata, nicméně předpokládám jejich zeštíhlení, ale nevím přesně kde:
- velikost odbočné stanice, 4 koleje bez zbrojení, skládková kolej a kolej na manipulační vlak. Možná ji úplně zjednodušit na dvoukolejnou stanici s kusými kolejemi?
- točna v koncové stanici, zda-li vůbec, resp. její napojení. Nedařilo se mi ji napojit do koncového zhlaví tak, aby hlavní budova byla až za stanicí (z pohledu diváka) a aby remíza byla otevřená divákovi. Podle točny musím posunout kolej v tunelu pod ní, v hloubce 13cm. Rozmístění zbrojení kolem točny jsem vůbec neřešil, nevím si s ním moc rady. Zda-li je vůbec možné mít vše obsluhováno z točny.
- na vlečce předpokládám pilu a na kopci nad ní les
- 3 tunely do masivu vpravo jsou dost umělé, mohl bych sjednotit spodní tratě do dvoukolejky a společně zaústit do tunelu.
- je tu možnost zastávky na oblouku R900, dole u řeky. Mezi odbočnou stanicí a zastávkou lze umístit výhybnu.
- SN mi bez tobogánu vychází v hloubce 14cm pod hlavní úrovní.

Co myslíte?

Obrázek
Obrázek

http://www.palmnet.cz/HO/Odbocna-V12-1600x900.gif
http://www.palmnet.cz/HO/Odbocna-V12-1600x900-SN.gif
http://www.palmnet.cz/HO/Odbocna-V12.tra
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod lajblt » pát 09 pro, 2011 10:28 am

2 bishop: Tu viditelnou trať se zastávkou tam ani nedávej, už ve 3D z Wintracku to působí ... přinejmenším přeplácaně. Pokud tu kolej schováš, můžeš mít krásně vymodelovanou scenérii se skalami nad řekou naproti nádraží. Osobně bych řeku rozumně zredukoval na větší potok, na malém kolejišti to nevypadá dobře.

Do koncové stanice bych točnu nedával, pokud depo ke stanici příslušející neobsluhuje samo trať s hustým provozem (což u krátké odbočky jaksi postrádá smysl). Bohatě postačí remíza o jednom stání s dobře vybaveným příslušenstvím. A zbude ti místo, které se dá využít rozumněji (třeba na další manipulční koleje).

Jinak je námět zpracovaný, myslím si, velmi dobře.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Max » pát 09 pro, 2011 4:43 pm

lajblt píše:Do koncové stanice bych točnu nedával, pokud depo ke stanici příslušející neobsluhuje samo trať s hustým provozem (což u krátké odbočky jaksi postrádá smysl). Bohatě postačí remíza o jednom stání s dobře vybaveným příslušenstvím.

Někdy to je pravdou, někdy ne.
Na 5 km Smržovka-Maxov měli točny v obou stanicích, a byla tam pouhá jedna mašina.Vždycky. A Mělník-MB-St.Paka, 120 km, 15 mašin a obešly se bez točny. Tak si vyber.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod lajblt » pát 09 pro, 2011 8:31 pm

2 bishop: Tak jsem to ve Wintracku měřil a užitečné (tj. využitelné!) délky kolejí spodní stanice vycházejí mezi 1-1,2 metru. Není to málo? Tebou naměřené hodnoty jsou od výhybky k výhybce, ale je třeba respektovat průjezdný průřez.
Když jsem si to ve Wintracku zkoušel, zrušil bych úplně i ten potok namísto řeky - vpravo na něj není dost místa mezi horní a spodní tratí. :(

2 Max: To nebyla točna ani ve Staré Pace, ani v Mělníce? Nebyla výtopna téhle trati v Mladé Boleslavi?
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků