Nové kolejiště HO 400x120

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » pát 15 lis, 2013 6:57 pm

Na 80cm je prohnutá 10mm. A oblouk co dál pokračuje se kroutí ještě víc. Prohnutej o 5mm je i díl 170x500mm. A to to jen obyčejně leželo na rovném rámu. Ten krátkej díl ležel celej podloženej na rovném profilu bez zatížení... nechápu. Horní strana musela být od sluníčka mnohem rychleji vysušována než spodní. Je to v normálním pokoji, takhle položený od února...

Ty tři kusy buď mohu srovnat šroubama k rámu, nebo je nechám udělat nové. Pak budu mít nad kolejištěm zavírací desky a na leto to budu zavírat. Tak snad to tolik pracovat nebude. Dobrej pocit z toho nemám.

Obrázek
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 lis, 2013 7:15 pm

Jestli je materiál jen prohnutý,tak nic se neděje.Horší by byla právě ta vrtule.Záleží zda je materiál již nařezaný nebo zatím v tabulích?Šikovný stolař by si měl s tímto materiálem při formátování poradit.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Ferda » pát 15 lis, 2013 7:32 pm

Nepanikař, nic se neděje!
Překližka bývá někdy prohnutá i přímo z výroby, případně se prohne při skladování.
Když to přišroubíš, tak se to srovná a když na to pak dáš něco polystyrénu něco hlíny a trochu štěrku a trávy, tak už to pochodovat nebude.
Nicméně samozřejmě platí, že sluníčko přes okno by na to pražit nemělo a před pokládkou poliše je dobré to řádně nalakovat z obou stran.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » pát 15 lis, 2013 7:58 pm

Ferda píše:...Nicméně samozřejmě platí, že sluníčko přes okno by na to pražit nemělo a před pokládkou poliše je dobré to řádně nalakovat z obou stran.


Aha, to je pro mě novinka. Překližka bude držet v kovovém rámu na šroubech a ve vyšších patrech na závitových tyčích. Místama mi možná nezbude než ještě vlepit svislé stojny. Na překližku dám 5mm korek a nic víc. Myslím tím podklad pro kolejivo, ne pro krajinu.

Měl bych tedy oboustranně lakovat? Syntetickým nebo vodou ředitelným lakem?

Jinak překližku už mám nařezanou na požadované tvary, nechtěl bych už jí brousit.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Ferda » pát 15 lis, 2013 10:17 pm

Typ laku není důležitý. Může to být třeba i balakryl nebo jiná barva. Důležitá je impregnace. Proto lakovat z obou stran. Právě vzdušná vlhkost v kombinaci se sluníčkem zapříčinila prohnutí překližky. Pokud je to umístěno v suchých prostorech bez větších teplotních a vlhkostních výkyvů, pak se ani lakovat nemusí a může to zůstat bez ochrany, ale právě to sluníčko za oknem dokáže s teplotou v místnosti docela zahýbat. Pak je ale dobré, aby to mohlo zase volně dýchat
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » sob 16 lis, 2013 10:30 am

Děkuji za rady, nevím jestli se na Vás zkušené mohu obracet s každou blbostí, ale abych nedělal nějakou botu...

Skládám vyhybky EW2 Tillig Elite HO, to jsou ty kratší s ne-flexi podložím. Originál složenou mám levou (na obrázku vlevo) a stavebnice pravých, ale nevychází mi délky srdcovky. U první jsem si říkal, že výrobce udělal botu a nabrousil srdcovku obráceně, ale už třetí kus?

S kusy pár si poradím, ale tolik na celej skryťák...

Obrázek
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod milan ferdián » sob 16 lis, 2013 10:54 am

Sice na obrázek jde špatně vidět,ale ta delší kolejnice od srdcovky,má též zábrus do špice?Nebo né?Další otázka je,co ti bude dělat plastová srdcovka ,navazuje na výhybkové jazyky.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Ferda » sob 16 lis, 2013 11:10 am

Taky to z fotky moc nevidím, ale zkus tu delší (na fotce pravou) zasunout jako první až do hrotu a tu levou přisunout k ní. Mám dojem, že to máš obráceně. Ona je vždy jedna strana delší a ta tvoří hrot srdcovky, ta druhá je k ní pak přisunutá.
Něco ke stavbě výhybek mám tady.

Tady je to vidět:
Obrázek
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » sob 16 lis, 2013 11:41 am

No super, koukám že jsem kápl na toho pravýho. To tě ohledně vyhybek budu jistě otravovat víc.

Tyhle ne-flexi jsou připravený od výrobce, složení je jednoduché. Kolejnice srdcovky jsou nakrácené a nakonci zbroušené do špičky. Jedna (na rovné koleji) je zasunutá hluboko (na 14,4mm) do křídel vyhybky. Proto má obroušenou patu, aby druhá šla k ní až nadoraz. Netuším tedy, že bych mohl něco otočit nebo zaměnit.

Mimochodem jak píšeš kšandy, tady jsou přibalené original Nikl-Stříbrný pásky a na originální vyhybce vůbec nejsou provlečený na vrch kolejnice, jen takovým zobáčkem přimáčknutý. Já je tedy provlíkám vrchem přes dva pražce, ale neletuji! To musí spolehlivě vodit, když je to přimáčklý kolejnicí ve dvou bodech ne? Oxidovat to nijak nebude nebo?

Obrázek
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Ferda » sob 16 lis, 2013 1:43 pm

Tak tady je to vidět jasně. Máš je přehozené. Na levo je to krátké a napravo ti přebývá.
Nevím, zda máš křídlovky bez zbroušené paty, ale já jsem viděl jen stavebnice EW3 a tam byly paty broušené na obou křídlovkách. Jestli to tak je, tak je budeš muset zbrousit sám.

Já je brousím taky všechny, ale krátím je až po instalaci. Třeba při stavbě kolejové spojky je pokrátím až při pokládce a to proto, že pak mohu zvolit jakoukoliv rozteč kolejí a mám mezi vexlema jen jeden spoj. Nemám tam žádné vsunuté kousky! Většinou nechávám dlouhé i opornice a krátím je taky až při pokládce.

Ty niklované pásky jsou v originálních výhybkách přibodnuté ke koleji el. obloukem. V podstatě je to bodový svár. Já bych je při stavbě určitě letoval. Nikl korodovat nebude (pokud nebude v agresivním prostředí), ale neusilber koroduje i vzdušnou vlhkostí. Když večer vyčistím koleje dočista dočista, tak ráno se o ně stejně ušpiním. Potvrdí určitě každý modulář.

Kolejová spojka:
Obrázek

Ukázka nezkrácených kolejnic:
Obrázek
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » sob 16 lis, 2013 6:52 pm

Ferda píše:Tak tady je to vidět jasně. Máš je přehozené. Na levo je to krátké a napravo ti přebývá. Nevím, zda máš křídlovky bez zbroušené paty, ale já jsem viděl jen stavebnice EW3 a tam byly paty broušené na obou křídlovkách. Jestli to tak je, tak je budeš muset zbrousit sám.

Právěže je zabroušená jen jedna pata jedný křídlovky, jinak to tedy smontovat nejde. Jenže zrovna ta špatná... myslím si, že tam výrobce přidal křídlovky pro opačnou vyhybku :?
Teď jsem otevřel BW1 11 stupňů a tam, protože je to flexi, jsou přibalené 4 křídlovky, dvě broušené napravo a dvě nalevo. Ani tam nebudu muset nic brousit navíc mi 2 zbydou.

Ferda píše:Já je brousím taky všechny, ale krátím je až po instalaci. Třeba při stavbě kolejové spojky je pokrátím až při pokládce a to proto, že pak mohu zvolit jakoukoliv rozteč kolejí a mám mezi vexlema jen jeden spoj. Nemám tam žádné vsunuté kousky! Většinou nechávám dlouhé i opornice a krátím je taky až při pokládce.

Takže to asi nechám tak než budu pokládat skryťák a pak jak píšeš, když mi tam bude vycházet krátká spojka, tak si vyrobím delší křídlovku z prutu. Mohl bych taky zpočítat co mi zbyde z BW1, ale stanice o patro víš bude tak za rok... Křídlovku nabrousím na malý brusce ne? Možná v nějakým přípravku na dodržení úhlu.

Ferda píše:Ty niklované pásky jsou v originálních výhybkách přibodnuté ke koleji el. obloukem. V podstatě je to bodový svár. Já bych je při stavbě určitě letoval. Nikl korodovat nebude (pokud nebude v agresivním prostředí), ale neusilber koroduje i vzdušnou vlhkostí. Když večer vyčistím koleje dočista dočista, tak ráno se o ně stejně ušpiním. Potvrdí určitě každý modulář.

Přibodnuté by asi být měli, ale já otevřel dvě a ani jeden bod nedrží, šlendrián. Budu je muset rozebrat a opravit. Asi to nepůjde připájet bez očištění kolejnice smirkem, tam kde jsem chtěl dávat napájecí kablík jsem si kolejnici před montáží očistil, ale pod kšandou ne...

Mimochodem pouštím se do přípravku na ohýbání kolejnic, jak to děláš ty? Ty tvoje přípravky na broušení kolejnic jsou super. Ale to máš proto, že máš ty starší verze vyhybek s plastovou srdcovkou ne? Já asi nic brousit nebudu muset. A křídla stejně musím mít odizolované.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Ferda » sob 16 lis, 2013 8:54 pm

Ty křídlovky z těch EW1 použij klidně i na těch druhých pokud nejsou moc krátké. Jinak tu patu připiluješ malým polníkem i v ruce.

Záleží jak jsi zručný. Někdo dokáže ten úhel nabrousit i v ruce, jinak nějaký přípravek není nikdy na škodu.
Já dělám přípravky na kde co, protože u nás se skoro vše dělá ve větším množství. A když náhodou potřebujem něčeho jen 3 kusy, tak se hned najde pár přátel, kteří potřebují ausgerechnet zrovinka totéž.

Zrovna ty přípravky na broušení kolejnic máme proto, že od Tilliga máme jen to plastové podloží (žádné stavebnice nekupujem) a všechny kolejnice si brousíme sami. Těch podloží jsem svého času koupil přez 100 kusů a až dojdou tak si podloží vypálím na laseru. Dneska už totiž nejdou koupit. Tillig zjistil, že se mu do čech nedaří prodávat stavebnice, ani celé wexle, a jak na potvoru zjistil i proč. Takže samostatné podloží stáhnul z prodeje. No, nám stejně ty stavebnice neprodá. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Pokud použiješ pájecí kapalinu na nerez, tak bys měl být schopen to připájet i bez mechanického čištění. Nicméně, pokud jsi nic nelepil, tak to přece v klidu zase rozebereš.

Co se týká přípravku na ohýbání kolejnic, tak takový jsem sice vyrobil, ale nikdy nepoužil. Při našich poloměrech, kdy ani na vlečce většinou nejdeme pod R=1.200 mm, jinak většinou R=1.435 mm, to není potřeba.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod bishop » ned 17 lis, 2013 9:27 am

Ferda píše:Pokud použiješ pájecí kapalinu na nerez, tak bys měl být schopen to připájet i bez mechanického čištění. Nicméně, pokud jsi nic nelepil, tak to přece v klidu zase rozebereš.

Tak to nemohu potvrdit, udělal jsem hodně pokusů a bez očištění hnědé patiny se toho cín ani netkne. Můžu dávat kapaliny, pasty jaký chci a prohřívat jak dlouho chci. Což vidím jako problém když bych dodatečně zjistil, že potřebuju někde připájet vodič. Třeba jsem četl, že izolované úseky prořeže pilkou až po nalepení... Po očištění jde letovat pěkně, nejlíp kapalinou na nerez, ale dobře i kalafunou nebo obyčejnou letovací pastou. A je vcelku jedno jestli cínem se stříbrem (+4%Ag) nebo čistým (+0,7%Cu).

Takže závěr je, že budu kolejnice + vyhybky někde pocínovávat, což mi pro montáž nebude vadit.
bishop
 
Příspěvky: 60
Registrován: úte 08 lis, 2011 5:28 pm

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod Ferda » ned 17 lis, 2013 9:54 am

Já jsem to taky zkoušel a vcelku to fungovalo. Nechal jsem kapalinu chvíli působit a šlo to. Je fakt, že jsem to zkoušel v pohodlí na vzorku na stole a na modulu jsem to nezkoušel. Když se pod kolejnici nedostanu s pilníčkem, tak si protáhnu proužek vodního smirku a je vyřešeno. Nicméně je lepší, když se podobné extravagance konat nemusí.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové kolejiště HO 400x120

Příspěvekod jamik22 » ned 17 lis, 2013 8:26 pm

V Hornbachu lze koupit šedou pastu/hustou kapalinu , jmenuje se to "CFH Weichlöt und Verzinnungpaste" S tím jdou pájet i patinované pruty bez očištění. Už rok to drží a neupadne to, ani to neoplachuji. jen lehce otřu lihem . Ono toho tam moc nezůstane, pasta se odpaří - pěkně smrdí- a na ploše vznikne tenká vrstva cínu. Ten typ jsme kdysi našel zde na foru
jamik22
 
Příspěvky: 480
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků