Stránka 1 z 8

Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 11:19 am
od VladikC
I když jsem zde v průběhu času předložil několik svých "nápadů" na kolejiště, bohužel stále ještě nejsem úplně rozhodnutý co vlastně budu stavět. Čím více a déle o tom přemýšlím, tím více jsem přesvedčen, že by to mělo být něco hodně jednoduchého, pokud možno co nejméně náročného na zapojování elektriky apod. I když napojování segmentů, zvláště když by se to mělo dát rozkládat není asi zrovna jednoduché. :-) Zde jedna z dalších možných variací na téma kolejiště K.P.E.V., tentokrát segmentové. Zde velká výhoda uskladnění, rozložené kolejiště by se mi vešlo na knihovnu. Navíc by se dal přidat další kus, třeba časem.... Stavba za použití kolejiva PECO Code 55, a na styroduru, jehož "porcování" jsem si již vyzkoušel a zdá se to být dobrá volba. Epocha samozřejmě I, K.P.E.V., mírně zvlněná krajina, nic vysokého, jednodušší porost a trávy. Vzhledem k přítomnosti vápenky, by se v okolí stejně asi žádné velké stromy nevyskytovaly, skončily by v peci... Díl se stanicí jsem zúžil asi nejmenší možnou míru, důvodem je především eliminovat rozlehlé prázdné plochy, kde by musela být nějaká krajina. Na vlečce vápenka viz. viewtopic.php?f=17&t=4455&start=30 . Provoz smíšený osobní nákladní vlak, T 9.3 (BR 91) max. 4 vozy, z toho jeden osobní, pravidelnou osobní přepravu zajišťuje Akkutreibwagen Wittfeld, na vlečce malá T2 se třemi vozy klapdeckelwagen (vápno). Vzhledem k velikosti jednotlivých souprav, se do vratné smyčky vejdou všechny 3. Na poslední fotografii návrh prošlý tiskem v měřítku 1:1. Kolejiště je takto orientované záměrně, za učelem možné veřejné prezentace na výstavě nejmenovaného spolku železničních modelářů.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 12:24 pm
od vobabaz
Tu vratnou smyčku bych zvážil udělat aspoň dvoukolejnou, hodně Ti to zpestří možnosti provozu. Já jsem stál nedávno před podobným řešením, navrhoval jsem původně jednokolejku, ale naštěstí syn(10) prosadil koleje dvě a dnes jsem za to rád. I takhle je tam občas docela zácpa a říkám si "tři by byly dobrý".

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 4:02 pm
od ToVa
vobabaz píše:Tu vratnou smyčku bych zvážil udělat aspoň dvoukolejnou, hodně Ti to zpestří možnosti provozu. Já jsem stál nedávno před podobným řešením, navrhoval jsem původně jednokolejku, ale naštěstí syn(10) prosadil koleje dvě a dnes jsem za to rád. I takhle je tam občas docela zácpa a říkám si "tři by byly dobrý".

Ano, souhlasím s vobabazem, rozhodně smyčku udělat alespoň dvoukolejnou, ale lépe tříkolejnou.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 5:08 pm
od Lubomír Dudek
Můj názor je,že pokud tam budou jezdit tři soupravy vlaků,tak je ta smyčka dostačující i jednokolejná.Sice přijdeš o výhodu jezdit vždy libovolnou soupravou,ale na takovém malém ukázkovém kolejišti se bez problémů můžou soupravy neustále střídat.
Klade to větší nároky na ovládání co se týče posunu včech zbylých souprav o úsek dál na smyčce,když chceš odjet vlakem ze stanice,ale šetří to místo a peníze. A co jsme spolu mluvili,tak jsem pochopil,že o jednoduchost a prostor jde předevšim. Já osobně bych to udělal taky tak.
Jen tak dál Vláďo,zatim se mi tvé plánky všechny líbily a i když se zatim nemůžeš rozhodnout,tak věřim,že až to uzraje,bude to stát za to...

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 10:40 pm
od VladikC
Pro názornost jsem rozestavěl na "výkres" smyčky soupravy jež zde zamýšlím provozovat. Akku vypadá poněkud zalomeně, ale zkoušel jsem naohýbat flexi Peco kolej a bez problémů tento poloměr projíždí. Smíšený osobní nákladní vlak teď nemám po ruce a tak jsem tam postavil osobní tažený T 9.3. Ten je asi o dva centimetry kratší, ale i tak si myslím, že je tam opravdu místa na tři izolované úseky pro odstavování jednotlivých vlaků. Jak psal Luboš bude to asi náročnější na obsluhu.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 7:53 am
od VladikC
Zdravím, nechci být nezdvořilý, ale je zřejmé, že Vás vážení páni kolegové asi tento můj výtvor příliš nezaujal, no není divu, není to žádná perla. O tom žádná. Ale teď jsem zjistil jednu maličkost a to. že by mi loko při každé druhé jízdě vjížděla do stanice pozpátku, není-li pravda? Pokud vlak vjede do stanice, lokomotiva objede vozy a zařadí se na konec, bude ze stanice couvat. Vyjede směrem na smyčku a stále bude couvat. Až se dostane na řadu, vyjede ze smyčky, vjede do stanice, vypřáhne, objede vozy, zařadí se do čela vlaku, a teprve pak bude zase čelem vpřed. Při další jízdě se zase otočí. A tak pořád dokola. A to je poněkud divné. Týká se to v podstatě pouze té krátké tendrovky T 9.3 se smíšeným vlakem. Akku je to jedno, má dva regulérní konce, a T 2 na vlečce je krátká a v podstatě asi "jako" jenom pendluje mezi vápenkou a stanicí. Odtud by vápnem naložené klapdeckelwagen, odvážela větší loko společně dalšími nákladními vozy někam jinam… Asi jediným řešením jak to napravit je na konec stanice umístit malou točnu. Byla by skutečně malého průměru a manuálně ovládaná, i ve skutečnosti, několik fotografií takových točen mám. Loko má jen něco kolem sedmi cm. Jistě by se to dalo nějak udělat, aby byla zespodu ovládané nějakým převodem, třeba pomocí závitové tyče? Bohužel jsem naprostý technický antitalent a tohle nadám. Přinejhorším, by se s ní otáčelo ručo fučo z vrchu. Pokud jste si toho také někdo všiml, a jsem si jistý, že určitě ano, a neměl jste to potřebu komentovat, tak … ale vždyť je to vlastně jedno. :-)

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:20 am
od alexander
Stavba ručnej točňe je napríklad tu:
http://vlacky.brozek.org/index.php?typ=art&id=12

Model točne bez pohonu v N-ku robí PECO:
http://www.litomysky.cz/n/pecotocna.htm

Mechanické ovládanie sa dá urobiť jednoducho tak, že na osu točne zospodu pripevníš koleso väčšieho priemeru ako točňa a necháš ho kúsok presahovať cez bok modulu (podobne ako napríklad ladiace kolečko na rádiu, ktoré kúsok vystupuje z čelného panela). A točíš rukou...

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:21 am
od milan ferdián
VladikC píše:Zdravím, nechci být nezdvořilý, ale je zřejmé, že Vás vážení páni kolegové asi tento můj výtvor příliš nezaujal, no není divu, není to žádná perla.


Ale zaujal,jednoduché a vtipné.Já bych neřešil problém s tím,že se mi souprava vrací opačně.Prostě je to dané pomyslnou síti.Vždyť drtivá většina kolejišť má vratné smyčky a nedovedu si představit,jak by modelář stíhal ve skryťáku,ještě lokomotivu odpojit,objet soupravu a najet zpět + celý provoz na kolejišti.Ikdyž tak nad tím přemýšlím,tak v logice kruhu,tento problém je odstraněn.Ale tam jsou dané podmínky.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:23 am
od milan ferdián
alexander píše:Model točne bez pohonu v N-ku robí PECO:http://www.litomysky.cz/n/pecotocna.htm


Ta točna je příliš velká.Má velký poloměr.I já budu upravovat točnu v Lipové,aby mostovka měla délku jen 125mm(reál 20020).

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:26 am
od Lubomír Dudek
Točínka pěkná věc,ale pro tebe dle mého trochu zbytečná.Co na tom,že jednou loko odjede předkem a vrátí se předkem a jedou obráceně.To máš už vyřešeno tím,že používáš tendrovky a ne lokomotivy s taženým tendrem. Sice je točna v koncové stanici logickým prvkem,ale nijak bych to nedramatizoval a nekomplikoval si zatim jednoduchou situaci.
Popichuješ místní odborníky??? Počkej až přijdou z práce!!!!... :lol: :lol: :lol:

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:50 am
od JBr
milan ferdián píše:Vždyť drtivá většina kolejišť má vratné smyčky a nedovedu si představit,jak by modelář stíhal ve skryťáku,ještě lokomotivu odpojit,objet soupravu a najet zpět + celý provoz na kolejišti.


Stihnout se to da, musi se to dobre promyslet pri tvorbe GVD, ale vyresit to jde :) Mam kolejiste podobne, jen stanice je koncova/uvratova s odbockou na lokalku mimo modelovanou oblast. Ve skrytaku nemam smycku, ale "odstavne" hlavove nadrazi, tudiz ani nemuzu objizdet a vsechno musim resit rucne. Osobaky na "hlavni" trati mam v GVD nakreslene tak, ze se mi jako stridaji dve soupravy -- takze vyjedu z odstavneho s Os, v koncove stanici normalne objedu, Os odjede zpet do odstavneho, kde se sam zastavi na konci koleje. Na kuse koleji ceka druhy brejlovec, ktery se po odpojeni prvniho pripoji k vozum z druhe strany a odjede s nimi dalsi Os. A tak dokola. Mezitim se ten prvni presune solo zpatky na kusou, kde mam takove skladiste hnacich vozidel. Stejne to funguje i u dvou rychliku, ktere tam mam nakreslene -- ranni par jede s jinou masinkou nez vecerni. Doopravdy rucne prehazuju masinu jen u nakladu, kde mam ale v GVD nakreslenou jen jedno Vn, jedno Pn a jeden par Mn ve volne chvili mezi osobkou, takze se to da v pohode stihnout. Zbytek provozu jsou 810 a 854+954, kde nemusim otaceni resit.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:54 am
od lajblt
Možná jen taková faktická drobnost: Používaly se v epoše I vůbec obloukové výhybky? U nás třeba až od počátku 50. let. :)

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 8:55 am
od Raaba
VladikC píše:Zdravím, nechci být nezdvořilý, ale je zřejmé, že Vás vážení páni kolegové asi tento můj výtvor příliš nezaujal...

Ale zaujal! Mám hotový plánek něčeho podobného, jen epocha IV a TT. Po dvou letech plánování jsem se vlastně vrátil skoro na začátek. Považuji takovouto segmentovku za ideální začátek a také ideální řešení do malých prostor. A natáhnout dalšími segmenty to lze vzdycky. Když jde někdo podobnou cestou, beru to jako potvrzení mých teorií :)
Svůj plánek uveřejním jakmile budu mít trošku času. Liší se především skryťákem místo smyčky. A abych jen neplánoval a nekecal, tak už mám doma nařezanou překližku a můžu začít lepit rámy :D Tak se do toho vrhni taky, založíme sekci "přátelé segmantovách koncovích staniček" :lol:

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 9:12 am
od VladikC
Lubomír Dudek píše:Točínka pěkná věc,ale pro tebe dle mého trochu zbytečná.Co na tom,že jednou loko odjede předkem a vrátí se předkem a jedou obráceně.To máš už vyřešeno tím,že používáš tendrovky a ne lokomotivy s taženým tendrem. Sice je točna v koncové stanici logickým prvkem,ale nijak bych to nedramatizoval a nekomplikoval si zatim jednoduchou situaci.
Popichuješ místní odborníky??? Počkej až přijdou z práce!!!!... :lol: :lol: :lol:


To ano. Ale předpokládáme-li, že do koncové stanice přijíždí vlak z nějaké větší, třeba na hlavní trati, pak je asi poněkud nerálné, aby nebyla otočená. Má to logiku?

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

PříspěvekNapsal: pát 11 lis, 2011 9:16 am
od VladikC
alexander píše:Stavba ručnej točňe je napríklad tu:
http://vlacky.brozek.org/index.php?typ=art&id=12


Ano, CD je moc velké a to malé CD by bylo zase jenom na tu T 2, má kolem 6 cm. Větší loko by se na ni nevešlo. Ale udělat nějaký takový disk z plastu by snad nemusel být problém. Lože by se nechalo vysochat z polystyrenu u nějaké firmy co se zabývá řezáním a frézováním polystyrenu. Navíc mám za to, že by točna byla vítaným zpestřením. :-)