Malé kolejiště TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod radekkrupka » sob 26 lis, 2011 7:54 pm

Podle mého názoru, je-li prostor pro smyčky, jsou spolehlivější a méně náročné na manipulaci a přesnost. Navíc není potřeba nic rozpojovat ve skryťáku.

Nevím, jaké budeš provozovat soupravy, ale odstavné kusé koleje uvnitř smyčky tě nutí, abys na ně zajížděl po objetí smyčky z viditelné trati (aspoň u té modré). Co ty koleje napojit do smyčky? Prostě projedeš část smyčky a pak zacouváš na kusou. Pak jednoduše vyjedeš. Pozitiva? Smyčka bude volná, kusých kolejí tam dáš celkem hodně, jednoduché jak facka na ovládání. Pokud bude celá skrytá část volně přístupná - za kulisou, což doporučuju - je to geniální :)

Obrázek

U vlečeky (vleček) si rozmysli, co by měly představovat. Podle toho se pak dá přemýšlet, jak budou vypadat. Asi bych se nepouštěl do nějakých rozsáhlejších motivů, ale nějaké skladiště, silo, šroubárna. Takové ty malé podniky :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod czhunter » sob 26 lis, 2011 8:07 pm

To řešení co posílal Jarda mi přijde dobré tam, kde je požadavek na extrémní úzkost kolejiště (není možné se tam otočit smyčkou, v Nku pod 45 cm), ale má docela velké nároky na délku - když chci provozovat cca 50 cm dlouhé soupravy (80 m v reálu), tak je potřeba cca 1,5 m délky.

radekkrupka píše:Nevím, jaké budeš provozovat soupravy, ale odstavné kusé koleje uvnitř smyčky tě nutí, abys na ně zajížděl po objetí smyčky z viditelné trati (aspoň u té modré).

No, bylo to myšleno tak, jak to má VladikC tady - tedy "oboustranné" soupravy (Regionova, 810, 854+954, Regio Shuttle atd.) zajíždí z viditelné trati rovně na kusé koleje, klasické soupravy stojí za sebou ve smyčce (2-3 v jedné)*.
Samozřejmě to má ten háček, že soupravy ve smyčce musí vyjet tak jak přijely (pro programátory "first in, first out", neboli "první dovnitř, první ven"), ale má tu výhodu jednoduchosti a spolehlivosti, a mně osobně to moc nevadí.

U vlečky bych si představoval něco, kam se vozí dřevo a odváží hotové výrobky. Nábytek, nebo moduly pro dřevěné domky.


* Já teď bydlím v Mladé Boleslavi a všiml jsem si, že ČD jsou natolik progresivní, že jelikož pro většinu osobáků je Mladá Boleslav hl. n. úvraťová stanice, tak než ztrácet čas objížděním, jsou všechny obousměrné. Natolik chytrý je i provozovatel v mém nádraží :)
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod czhunter » stř 01 srp, 2012 7:53 pm

Tak přináším info po 9ti měsících - tedy už by se to mělo narodit, ale to je zatím ještě daleko :)

Tak tedy nejdřív jsem začal přemýšlet o tom, že to ještě "zjednoduším". Tedy že obě smyčky natlačím do jednoho patra. Z toho vznikly nějaké návrhy koncepce dvojité smyčky, pro inspiraci:
Obrázek
Nejlepší je ta vlevo dole, tu jsem pak dal do celého kolejiště:
Obrázek
Když jsem o tom ale přemýšlel pár dní, došlo mi, že to vlastně žádné zjednodušení není. Ve skutečnosti je to komplikované, náchylné na problémy a funguje to pouze s "extrémní" geometrii Roco. Vždy je to dost dlouhé nebo hodně široké, soupravy se můžou srazit, je problém rozumně umístit odstavné kusé koleje.
Ale je to takový "proof of concept" - postavit to jde, moc výhod to nemá.

Dalším úkolem bylo předělat původní námět na pořádnou geometrii kolejiva, původně jsem myslel na Atlas, ale tam jsou přeci jen ty výhybky dost dlouhé, tak padla volba na asi nejběžnější PECO Code55 na viditelné trati, Code80 ve skryťáku:
Obrázek
Tam mi pochopitelně vyšly moc krátké staniční koleje, tak jsem si udělal takový seznam, co bych chtěl provozovat (nejdelší vyšla 749+2*Bmto), takže se nádraží natahovalo a také jsem chtěl víc kolejí. A když jsem to natáhl, tak jsem si řekl pro nedělit na standardizované modulové délky - 1200 a 900 mm, to je akorát na segment stanice a smyček.
Takže poslední verze je tohle:
Obrázek
se kterou jsem asi nejvíc spokojený.

Jediné co mě mrzí je to, že to není reálné české nádraží, ale žádné vhodné jsem nenašel, každé trošku větší má dvojitou kolejovou spojku a to si tak úplně nemůžu dovolit.
Nejmenší průjezdné výška je 45 mm (mezi temeny), já vím, je to kritické, ale ještě se nějaké mm dají nahnat. Minimální poloměr je ve skryťáku - 195 mm. To mi v CADu nejde udělat z PECO flexi, protože to má psaný minimání rádius 205 mm, ale snad tomu půjde pomoct :)
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 02 srp, 2012 5:57 am

czhunter píše:Jediné co mě mrzí je to, že to není reálné české nádraží, ale žádné vhodné jsem nenašel,


Díl I.,str.14,stanice úvraťové,žst.Zásmuky.Hlavní kostra je kolejově shodná s tvojí uvedenou.U trati (červená barva),doporučuji posunout tunelový portál až před výhybku smyčky.Tím se odkryje co nejvíce horní širá trať.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod czhunter » čtv 02 srp, 2012 9:10 am

milan ferdián píše:U trati (červená barva),doporučuji posunout tunelový portál až před výhybku smyčky.Tím se odkryje co nejvíce horní širá trať.

Ono je to naopak. Červená je ta "spodní" a modrá je horní. Kdybych to prohodil, tak mě to na modré trati vytlačí portál až k hranici segmentů a abych zakryl červenou trať, bude mezi segmenty obrovská skalní stěna.

Jinak ta stanice v podstatě ze Zásmuk vychází, akorát jsem ji musel očesat o věci, které se tam nevejdou a vlečku napojit jinak (aby nezasahovala do druhého segmentu). Ta garáž by tam asi šla taky napojit, ale jinak - ze stejného důvodu jako vlečka (aby to celé bylo na jednom segmentu).
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 02 srp, 2012 10:02 am

A co tedy tak.
Přílohy
kolejiste_n1.gif
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod czhunter » ned 04 srp, 2013 3:29 pm

Jako správný zločinec se skoro přesně po roce vracím na místo činu :D

Za ten rok jsem udělal několik myšlenkových kotrmelců - například pan Kuehn mě přesvědčil, že mám zůstat u TTčka :)

Někdy na jaře jsem se vrátil k původním plánům, ty stále přepracovával a měnil, až jsem nedávno došel k podobě, která je zřejmě nejlepší:
Obrázek

Co na tom trvalo tak dlouho? No prostě jsem to jeden večer vymyslel a pak čtyři měsíce zjednodušoval :D - a tak se z stanice úvraťové časem stala stanice koncová, ubyly z toho nějaké smyčky atd.
Pak jsem optimalizoval rozměry, toto je v podstatě to "nejmenší", na co se dá má idea při zachování požadovaných souprav (749+Bmto+BDs, 714+4xBaafx, ...) dostat.
Tj. základní velikost segmentu je 700x300 mm (určitě je možné oba rozměry zvětšit - to ještě podle toho, jak budu uvažovat budovy ve stanici, i délka může být o trošku větší, uvažuju o tom, že by šlo použít i normované modulové čelo, akorát pak získám 10 cm zatím nepotřebné šířky navíc).
Důležité je, že když postavím to červené a modré, už mám vyhráno. Ten zelený segment uprostřed může být cokoliv a upravit se tak, aby layout vyšel kamkoliv bude potřeba (když tam bude např. 180° oblouk, tak se to pořád celé vejde "pod postel").

Dělal jsem i studie co nejmenšího SN (všechny jsou na 300x1400 mm):
Obrázek
Původně jsem myslel, že nejlépe vyjde "flexi zhlaví" (to poslední), ale není to pravda, bohužel má při krátké kolejnici dost nepříjemnou geometrii a v podstatě neprodlouží užitné délky kolejí.
Pak jsem uvažoval s točnou, ale ta také není moc výhodná - jde o úhly výjezdů, které mi zabrání dostat koleje na malou šířku. Musely by se u točny větvit výhybkami, jako u modulovky, ale to zase "žere délku".
Jako nejvýhodnější mi vyšla přesuvna, která zabere nejmíň místa. Ta má dvě verze - Tillig (ta horní), která má o kolej víc - 7, krajní mají o něco větší užitnou délku, vnitřní zase kratší a Kuehn (finální), která má kolejí 6, ale je levnější a používá "lepší výhybky" - pro tu jsem se rozhodl.

To je tak zatím všechno, ještě pár měsíců hloubání a začnu stavět.
A ať mi nikdo neříká, že nevím co chci :D
Naposledy upravil czhunter dne ned 04 srp, 2013 5:44 pm, celkově upraveno 1
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Malé kolejiště TT

Příspěvekod RadekH0 » ned 04 srp, 2013 4:19 pm

fulda píše:Jéé, točna, to je moje oblíbené téma. Pravda je, že velká handl točna je asi snem spousty návrhářů kolejišť, je to velice efektivní a prostorově málo náročné. Bohužel nikdo nemá tohle řešení dotažené do pořádného konce.

Pravda je, že pokud jsi v životě nedržel pájku v ruce, tak se do toho asi nepouštěj, protože to je velká hromada elektromechanického harampádí.

Moje představa ne realizaci zatím došla takhle daleko:
  1. sledovat pokohu přibližně pomocí rotačního talířku (v podstatě stačí po kvadrantech, nedo spíš po výjezdech úsecích),
  2. pak se pžiblížit pomocí pulzního snímače (ze staré kuličkové myši)
  3. a nakonec se dostavit pomocí nějaké pevné aretace - pravděpodobně modelářské servo, které "zabodne" trn do připraveného otvoru (konického)

Druhá, neméně zábavná hra je zastavování vlaků, ale vzhledem k tomu, že se bavíme o podzemí, tak tary stačí asi opto závory na "bezpečném konci"

no a pak už jen mechanika řešení, ale to není až takovej problém, talíř točny bude mít dostatečnou hmotnost, takže bude stačit jej položit na 4/6 gumových koleček a jedno až dvě připojit na nějakej motůrek kterej bude schopen tu točnu dát do pohybu, nebo dlouhej řemínek jako to bylo u gramofonů.

V podstatě se dá předpokládat, že stavba a odladění takové točny aby byla schopná dostatečně autonomního provozu s takovou přesností, aby se dala použít ve skryťáku je stejně náročná, jako stavba všeho ostatního.

A co takhle použít stavebnici MERKUR jako pohon? Kup motorek, ozubená kolečka a pár dalších dílů na upevnění pohonu k točně. A na přesné zastavování mostovky by mohli
sloužit elektromagnety.
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Malé kolejiště TT

Příspěvekod mizl » ned 04 srp, 2013 4:58 pm

RadekH0 píše:... na přesné zastavování mostovky by mohli sloužit elektromagnety.


Na přesné zastavení točny použil fulda elektronický kompas. Je to jednoduché a efektivní.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod czhunter » ned 04 srp, 2013 5:40 pm

Točna nebude, bude přesuvna, vždyť jsem to psal :D

Proto je na plánku posledních 250 mm kusých kolejí oddělených - to je právě naznačená ta kolej přesuvny. Délka by měla stačit i na nejdelší vozidla (nejdelším by měla být 854) ... třeba Regionova se tam sice nevejde, ale tu není potřeba přesouvat.


Jinak mi k začátku už asi moc nechybí. Ještě si tam musím "dokreslit" budovy (z toho nejspíš vyjde větší šířka než 300 mm), rozhodnout se o základní délce segmentu (700 mm je minimum, ale může být i 750 nebo 800 mm) ... a pak už asi začít nakupovat.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Malé kolejiště TT ( nebo N?)

Příspěvekod mizl » ned 04 srp, 2013 5:49 pm

czhunter píše:Točna nebude, bude přesuvna, vždyť jsem to psal :D


Byla to pouze reakce na elektromagnety ...

Přesvnu ti schvaluji. Myslím, že to je nejlepší řešení. Také si pohrávám s touto myšlenkou do skryté části, kterou budu stavět pod patrem postele někdy v budoucnu. Ovšem zatím stojím před otázkou, jak přesně zastavit aniž bych musel vidět na skryťák. Já totiž skryťák plánuji vedle v místnosti.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Malé kolejiště TT

Příspěvekod milan ferdián » ned 04 srp, 2013 7:44 pm

Ještě existují jiné verze skryťáku bez výhybek :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Malé kolejiště TT

Příspěvekod juroH0 » ned 04 srp, 2013 8:00 pm

a to je? :D
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Malé kolejiště TT

Příspěvekod czhunter » ned 04 srp, 2013 8:18 pm

milan ferdián píše:Ještě existují jiné verze skryťáku bez výhybek :wink:

Tak ono nejde o to, aby byla bez výhybek, ale aby přinesla co nejdelší užitnou délku kolejí - třeba "flexi zhlaví" výhybky nemá, ale užitnou délku kolejí má nejkratší.

Ale pokud je to jestě nějaký jiný typ, pak bych prosil aspoň nápovědu, protože jsem vyzkoušel vše, co znám :)

Tedy, ještě existuje třeba "karusel", ale to je podle mě konstrukčně docela složité.
Pak je ještě verze přesuvny, kde se neposouvá lokomotiva, ale naopak "zbytek vlaku". To ušetří i vjezdové zhlaví, ale pak je potřeba při provozu mechanicky posunovat docela velkou věcí.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Malé kolejiště TT

Příspěvekod RadekH0 » pon 05 srp, 2013 6:14 am

Ohledně té přesuvny. Znám pána , u kterýho si můžete udělat točnu nebo přesuvnu na míru. Neděste se, že je na mostovce kolejivo U profil, myslím si, že není problém se domluvit na kolejivu, který tam chcete. Nemusí se ani dodělávat, když bude v SN.
odkaz: http://aukro.cz/presuvna-tt-1-i3433351527.html
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků