Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jarda H. » čtv 15 pro, 2011 9:03 am

Jeff Hopper píše:pro Maxe - pleteš jabka z hruškama - o těch poloměrech píšu u skutečné železnice - co zde prazentuješ za běžnou praxi jsou většinou ojedinělé případy .....


Což není bohužel od Maxe nic nového :wink: Řada lidí na jeho příspěvky už dávno rezignovala !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » čtv 15 pro, 2011 10:11 am

Jeff Hopper píše:- co zde prazentuješ za běžnou praxi jsou většinou ojedinělé případy...
I kdyby jich byla stovka, pořád jen "výjimky" - jak pro koho. Kdo se zajímá o skutečnou železnici, a ne jen o tu modelovou, ví o tom víc....
S tou půltunovou 753 v TT - to jsi poněkud přepísk, že ? Ach ta matematika !

Jeff Hopper píše:- dříve stačil oblouk 150 m... dnes a nebo v průběhu doby se zvětšovalo, natahovalo modernizovalo, upravovalo a td. Takže třeba kde byl oblouk 150 m a byl zájem modernizovat tak je dnes třeba 400 m.
Můžeš uvést aspoň pár příkladů, kde oblouk 150 nahradili obloukem 400, 500 ?

Rtep píše:jakýkoliv příklad ve formě obrázku ... jej uvést celý :idea: a ne jenom nějaký výstřižek. O ty materiály tak nejde jde pouze o prokázání důvěryhodnosti podkladu

Tak to by mne velice zajímalo, jak zkoumáš "důvěryhodnost podkladu" ?
Z čeho to je vyříznuto, to jistě víš,že ?
A důvěryhodné podklady : měl jsem v ruce orig.dokument o zvyšování rychlosti SS-SP, kde uvádějí, že tam je max.sklon 30, přitom tam jsou skloníky 32, a údajně prý tam je ještě víc. Tak kde je ta důvěryhodnost podkladu ??????
Zde je opět jedna z mnoha těch "výjimek" - R=150 :
(a jezdily tam na té lokálce jen takové maličké mašinky, jako třeba 623.0 nebo 534.0)
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » čtv 15 pro, 2011 10:13 am

Příloha nějak odpadla, tak je zde:
Přílohy
Zighart_150.jpg
Zighart_150.jpg (58.2 KiB) Zobrazeno 6381 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod czhunter » čtv 15 pro, 2011 2:10 pm

Jeff Hopper píše:lokomotiva vážící ve skutečnosti 80 tun v modelu neváží přas půl tuny(měř. 1:120)
On má svět tři rozměry, proto hmotnost "v měřítku" klesá třetí mocnicnou :wink:
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » čtv 15 pro, 2011 7:09 pm

Max píše:
Jeff Hopper píše:- co zde prazentuješ za běžnou praxi jsou většinou ojedinělé případy...
I kdyby jich byla stovka, pořád jen "výjimky" - jak pro koho. Kdo se zajímá o skutečnou železnici, a ne jen o tu modelovou, ví o tom víc....

odpověďOK. Jdu studovat ty tvoje tratě páč o nich nic nevim -co třeba Tanvald - Harachov - doufám, že vyhovuje ať nemusím jezdit na slovensko.JH

S tou půltunovou 753 v TT - to jsi poněkud přepísk, že ? Ach ta matematika !

odpověďV současné době ověřuji.JH

Jeff Hopper píše:- dříve stačil oblouk 150 m... dnes a nebo v průběhu doby se zvětšovalo, natahovalo modernizovalo, upravovalo a td. Takže třeba kde byl oblouk 150 m a byl zájem modernizovat tak je dnes třeba 400 m.
Můžeš uvést aspoň pár příkladů, kde oblouk 150 nahradili obloukem 400, 500 ?

odpověď - Jabko hruška a švestka - Co takhle slůvko :?: :?: třeba :?: :?: pokud je jak jsem psal zájem tak proč né - hledat ti to nebudu kde upravovali obluky ze 150 na třeba 500 m, ale uvedu ti přiklad, kde takové modernizace proběhly a nebo probíhají - koukni na koridory tam se natahovalo, upravovalo a v případě že byl i zájem tak vrtalo. No sice to není uprava těch tvojich 150 m, ale alespoň malinká úprava je :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Rtep píše:jakýkoliv příklad ve formě obrázku ... jej uvést celý :idea: a ne jenom nějaký výstřižek. O ty materiály tak nejde jde pouze o prokázání důvěryhodnosti podkladu

Tak to by mne velice zajímalo, jak zkoumáš "důvěryhodnost podkladu" ?
Z čeho to je vyříznuto, to jistě víš,že ?
A důvěryhodné podklady : měl jsem v ruce orig.dokument o zvyšování rychlosti SS-SP, kde uvádějí, že tam je max.sklon 30, přitom tam jsou skloníky 32, a údajně prý tam je ještě víc. Tak kde je ta důvěryhodnost podkladu ??????
Zde je opět jedna z mnoha těch "výjimek" - R=150 :
(a jezdily tam na té lokálce jen takové maličké mašinky, jako třeba 623.0 nebo 534.0)



pouze připomínka - Jo čet jsem článek o jedné části BAMu - to by se ti líbilo - hlavně ty sklony. Můžu se po něm podívat a poslat ti to(taky je tam proč ty sklony tam jsou) teda jestli chceš. 8) A jezděj tam taky maličké 80 tun. mašiny.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » čtv 15 pro, 2011 7:57 pm

czhunter píše:
Jeff Hopper píše:lokomotiva vážící ve skutečnosti 80 tun v modelu neváží přas půl tuny(měř. 1:120)
On má svět tři rozměry, proto hmotnost "v měřítku" klesá třetí mocnicnou :wink:


Zatim Vás musim kluci zkamat - ověřil jsem to přes dva Ing. a je to opravdu 666,6 Kg. No, ale raději to ověřím ještě přes nějakého prof. matematiky. No, ale zmátli jste mě :lol: :lol:
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » čtv 15 pro, 2011 8:22 pm

Pro Maxe - ještě můžež prosimtě upřesnit kde to je??? nemůžu to najít - teda Google mapy

např Čala-Nera

Kalkpodol

a


A důvěryhodné podklady : měl jsem v ruce orig.dokument o zvyšování rychlosti SS-SP, kde uvádějí, že tam je max.sklon 30, přitom tam jsou skloníky 32, a údajně prý tam je ještě víc. Tak kde je ta důvěryhodnost podkladu ??????
Zde je opět jedna z mnoha těch "výjimek" - R=150 :
(a jezdily tam na té lokálce jen takové maličké mašinky, jako třeba 623.0 nebo 534.0)


tímhle myslíš - Košicko-bohumínská dráha nebo kterou?????

Děkuji za odpověď. 8)
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » čtv 15 pro, 2011 8:25 pm

Jeff Hopper píše:.... Je jasné, že oblouk přesně nepřevedeš, vlak o 30 vozech na standartní kolejiště taky nenacpeš a lokomotiva vážící ve skutečnosti 80 tun v modelu neváží přas půl tuny(měř. 1:120), ...

S tím vlakem 30 vozů máš pravdu, a proto mne můžou nadzvednout ty chytré rady zdejších odborníků, že prý 25 promil je moc na hlavní trať na kolejišti. Jestliže zkracujeme vzdálenosti a přitom chceme zachovat potřebnou výšku / nadjetí trati/ tak samozřejmě se musí zvětšit sklon. A vykládat, že to mašina neuveze je blbost. Správně píšeš, že 753 má 80 tun, Wapka plná taky. A teď si porovnej u modelu váhu Wapky a 753. Navíc - když těch těch Wapek povezeš 10, tak už to je v modelu docela pěknej vlak. Takže mašina váží asi 5x tolik, než by měla mít v poměru k váze vozu, vlak je 3x kratší, tedy by to měla utáhnout do jakého sklonu ?
A pokud jde o ty oblouky, tak na většině kolejišť jsou pouze tramvajové, o těch lokálkových 150kách můžeme jen snít. Vozy máme v měřítku, oblouky 5x menší než by měly být, pak je děs, jak se ty Y-vozy lámou v oblouku. Než na to koukat, tak radši jít na pivo. A přesto to odborníci považují za modelaření. Takže plno závad jim nevadí, a nad některým prkotinami se pak můžou zbláznit.
Kolejiště máš pěkný , ale není nikde na fotkách vidět skryťák, jak to v něm vypadá.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » čtv 15 pro, 2011 8:32 pm

U toho posledního obrázku je název -zighart, přidej ice. V jeseníkách. Nehledal jsem dnešní název, mnoho se jich po r45 změnilo.
čala je překlep -správně čelá+kovice - nera+tovice.

Ještě k těm tratím s R= 150, měli je i u DR, a právě na nich zkoušeli nové 50, jak projíždějí oblouky. Viz knihy o nich.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » čtv 15 pro, 2011 9:07 pm

K tomu výpočtu - Inžové pracují a tak možná dojde ke změně :D :D :D
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod chameleon » čtv 15 pro, 2011 10:21 pm

Jeff Hopper píše:
czhunter píše:
Jeff Hopper píše:lokomotiva vážící ve skutečnosti 80 tun v modelu neváží přas půl tuny(měř. 1:120)
On má svět tři rozměry, proto hmotnost "v měřítku" klesá třetí mocnicnou :wink:


Zatim Vás musim kluci zkamat - ověřil jsem to přes dva Ing. a je to opravdu 666,6 Kg. No, ale raději to ověřím ještě přes nějakého prof. matematiky. No, ale zmátli jste mě :lol: :lol:

Konecne zajimavejsi tema :wink:

Muj nazor: hmotnost by se mela pocitat dle procentualniho obsazeni objemu materialu. Napr.:
Ocel: skutecna predloha 80% objemu
Model: take 80% objemu oceli, nebo se teto hmotnosti priblizit (tzn. Vyplnit 40% modelu materialem 2x tezsim nez ocel)

Vlastne se jedna o urceni volumetricke hmotnosti skutecne predlohy, prevedenou v meritku na model.
Naposledy upravil chameleon dne čtv 15 pro, 2011 11:34 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Antar » čtv 15 pro, 2011 11:18 pm

A pokud jde o ty oblouky, tak na většině kolejišť jsou pouze tramvajové, o těch lokálkových 150kách můžeme jen snít. Vozy máme v měřítku, oblouky 5x menší než by měly být, pak je děs, jak se ty Y-vozy lámou v oblouku. Než na to koukat, tak radši jít na pivo. A přesto to odborníci považují za modelaření. Takže plno závad jim nevadí, a nad některým prkotinami se pak můžou zbláznit.


Hmm... tak to můžeme asi rovnou zabalit a radši se upít k smrti :lol:
Jak jinak bys to chtěl dělat? Poloměr dejme tomu 4 m (480 m v reálu - TT) si snad nemůžou dovolit ani modulovkáři. Nikam by se to nevešlo. A pokud se ti něco podobného povede postavit, nebude to ke koukání, protože na druhý konec sestavy prostě nedohlídneš. Nemůžeš všechno přepočítávat přesně do měřítka, to by ten model nestál za nic. A takhle bysme se mohli bavit třeba o výškách nebo plošné rozloze horských masivů. Když bys chtěl např. vytvořit kopec vysoký v reálu 80 m nad údolím, tak v TT je to 67 cm. V reálu bežné, na kolejišti velehora. Ovšem takový kopec (pokud bysme uvažovali osamělou okrouhlou vyvýšeninu typu Říp) má rozlohu několik km2 a průměr třeba 2-3 km - to je nějakých 20-25 m v modelu!! (TT) To by nemodeloval nikdo, ani v Království železnic ne, mj. protože by to bylo strašně fádní. Stejně by se dalo uvažovat o modelové rozloze nějaké menší vesnice - to bysme se divili, jak by nám v měřítku vyšla velká.
Vzdálenosti se na modelu prostě redukovat musí - nejen kvůli velikosti, ale i kvůli perspektivě a estetickému vnímaní modelu - prostě jinak to vnímáme, když procházíme krajinou, a jinak, když na ni koukáme trochu z výšky (model). S těmi poloměry oblouků to není jinak.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Ferda » čtv 15 pro, 2011 11:49 pm

Jeff Hopper píše:K tomu výpočtu - Inžové pracují a tak možná dojde ke změně :D :D :D


chameleon píše:
czhunter píše:
Jeff Hopper píše:lokomotiva vážící ve skutečnosti 80 tun v modelu neváží přas půl tuny(měř. 1:120)
On má svět tři rozměry, proto hmotnost "v měřítku" klesá třetí mocnicnou :wink:


Zatim Vás musim kluci zkamat - ověřil jsem to přes dva Ing. a je to opravdu 666,6 Kg. No, ale raději to ověřím ještě přes nějakého prof. matematiky. No, ale zmátli jste mě :lol: :lol:
Konecne zajimavejsi tema :wink:

Muj nazor: hmotnost by se mela pocitat dle procentualniho obsazeni objemu materialu. Napr.:
Ocel: skutecna predloha 80% objemu
Model: take 80% objemu oceli, nebo se teto hmotnosti priblizit (tzn. Vyplnit 40% modelu materialem 2x tezsim nez ocel)

Vlastne se jedna o urceni volumetricke hmotnosti skutecne predlohy, prevedenou v meritku na model.


Tyhle pseudovědecké metody matematiku nezmění.
Nevím jak ing.ům, ale mi to vychází 46,3 g!
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » pát 16 pro, 2011 5:31 am

Antar píše:
...prostě jinak to vnímáme, když procházíme krajinou, a jinak, když na ni koukáme trochu z výšky (model).

Přesně tak.
A protože svoje kolejišťata nestavíme proto, abychom získali přesnou zmenšeninu originálu, nýbrž abychom získali opticky a pocitově pěknou krajinu s kolejema, tak se dostáváme na pole umělecké zkratky. A to už je o individuálním vnímání každého jednotlivce, o jeho vkusu a taky trochu uměleckém nadání.



Jo a hmotnost se samozřejmě přepočítává třetí mocninou měřítka, tady přece není nad čím bádat.



Maxi - vy máte zjevně spoustu zajímavých historických podkladů, ze kterých nám tu a tam upustíte drobeček. Děláte to proto, abyste se jenom vytahoval, nebo když budeme hooodně prosit, tak nám možná něco ukážete celé? :lol:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod chameleon » pát 16 pro, 2011 8:37 am

Ferda píše:Tyhle pseudovědecké metody matematiku nezmění.
Nevím jak ing.ům, ale mi to vychází 46,3 g!

mě to vyšlo stejně, a právě mě to překvapilo jak je to málo :wink: a nakonec mi to vyšlo i přes tu mou složitější metodu :) takže to tak opravdu bude - ono asi % objem oceli ve skutečné lokomotivě nebude tolik jak jsem si myslel...(kabiny, ulicka a prostory ve strojovne, spousta lehkyho objemu)
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků