Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 10 srp, 2011 6:07 am

nevím proč bylo původní téma zamčeno, pokud kvůli matoucímu zveřejňování neúplných podklady, na základě kterých si jistý uživatel liboval v dětinských provokacích, s uzamčením souhlasím.
Přestože některé uvedené obrázky a údaje byly zajímavé, bez kontextu jsou k ničemu (jako účel nepočítám to, když si někdo hraje na Rosáka z videostopu jak malý kluk :D ).

Protože samotné téma zajímavé bylo, zde je jeho pokračování, prosím uživatele o vkládání příspěvků (obrázků, tabulek, map) s co nejúplnějšími údaji. Pokud toto nebude respektováno, prosím o zásah administrátora a vymazání matoucích a neúplných příspěvků.
Za dodržování děkuji.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod fruafru » stř 10 srp, 2011 9:25 am

Zdar.
Tohle téma se už více hodí do kategorie "PODKLADY KE STAVBĚ". Za sebe můžu říct že i neuplné podklady slouží jako inspirace. Z těch kompletních plánků si většinou vyberu jen to co mě zajíma. Nemusí pršet stačí když kape.
fruafru
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Siriusbob » stř 10 srp, 2011 3:49 pm

úplně zbytečné téma, každý se bude držet svých správných názorů a praxe
Nějakou pohádku možná zkousnu nebo duchy na kolejích.
To je mazec takově další téma :lol:
Uživatelský avatar
Siriusbob
 
Příspěvky: 14
Registrován: pon 17 led, 2011 8:37 am
Bydliště: Praha

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Petr Šimáček » stř 10 srp, 2011 9:45 pm

Děkuji Michalovi Šuhajdovi za pokus o zachování jakés takés demokratické výměny názorů na tomto fóru! Zde je můj příspěvek: My Češi jsme od nepaměti pověstní zaujímáním zásadově-zásadních postojů k věcem, které se nás nějak týkají. Víme všelicos nejlépe - třeba jak dělat věci jedině správně; vždy lépe než ostatní národové kolem nás. Od vlastních státně ekonomicko-vizionářských modelů - ... - až po jediné správné a ,,smysluplé" pojetí stavby a provozu modelové železnice...Jsou zde lidé, kteří přes své poměrně hluboké teoretické znalosti setrvávají v krajně nekonstruktivním a oportunistickém postoji vůči ostatním - systémem ,,napadnu zde vše co jde, co dle mého soudu zavání dogmatem, pověrou či nedejbože mýtem"
- super postoj, pakliže to po čase nevypadá na to, že si zde za každou cenu vyřizuji soukromé účty - alá: někdo mi zde kdysi nějak zásadně a nespravedlivě šlápl na kuří oko...( myslím Vás, Maxi ). Na druhou stranu je zde mnoho rádoby mudrců, kteří střílí do fóra ,,od boku" dogmata, pověry a mýty, aniž si dopředu ověří, zda lze tyto věci opravdu tak stoprocentně, zásadně tvrdit a obhájit...Oba dva tyto diskusní ( dle mého soudu ) extrémy lze zde ale i tak bez problémů akceptovat - skrz ,,protiemoční" filtr jde totiž z takovýchto debat vytěžit mnoho užitečných informací - mě se to alespoň myslím docela daří...Přimlouvám se tedy za neuzamykání těchto, byť zdánlivě nikam nevedoucích a nekonstruktivních debat alá ZÁSADY POVĚRY A MÝTY - i toto téma sem myslím patří... 8) Mějte se fajn. Petr Šimáček
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod milan ferdián » čtv 11 srp, 2011 8:15 am

Toto téma jsem uzamkl já,jako moderátor.Já si vážím svobody slova,ale i vyjadřování má své určité hranice.Důvodem byly zde fakta o kterých nic nevíme a ani nemáme šanci se dozvědět.Na co jsou nám přílohy,které nemají žádnou dokumentační výpovědní schopnost.Neznáme datum nebo aspoň danou epochu,neznáme lokalitu.Michal Šuhajda,to přesně vystihl.
Jsou bezcenné a pro ty co se začínají zajímat o modelovou železnici nebo o skutečnou,jen vnášejí zmatek.Jako člověk,který navrhuje plány kolejišť se snažím vycházet z podstatných údajů a vše kombinuji s únosnými kompromisy,ale taky nezatracuju tzv.hračkové kolejiště.Víte to všichni.Vím,že všichni máme rozdílné podmínky pro naše modelaření a každý z nás si vybírá to,co je šité na jeho míru.Jestli něco zkritizuji,tak to jsou mega projekty,o kterých vím již jak skončí(sám mám takovou zkušenost).

Doufám,že toto téma ,které jste opětovně otevřeli,zvládnete.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Tomáš » čtv 11 srp, 2011 11:34 am

Můj názor,je prostý.Myslím,že domácí kolejiště toho "unese" hodně.Pokud si někdo hodlá postavit na "širé trati točnu" nechť je to jeho svobodné rozhodnutí má to tak mít,i když vědšina lidí co to okoukne usoudí,že to je blbost a zaklepe si na čelo.Spousta lidí,ke kterým se hlásím i já ,si chce prostě jen hrát.Nechci jít znovu do extrémů,ale přeci je důležité co se komu líbí a s čím je spokojen.Každý má jiný vkus a každý to bere trochu jinak.Nikdy bych,ale nikoho zbytečně neodsuzoval za to,když má na věc jiný,byť i nelogický názor.Všichni kdo tu debatujem,tak nějak bojujem po svém,někteří precizněji,někteří méně.
Pamatuji si jak Boy.rough začal stavět se starým kolejivem a my všichni ho už předem zatracovali.No a hle dílo se mu daří a je spokojen.Takže schutí do díla a ono to nějak dopadne.Každý je přeci strůjcem svého štěstí.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 11 srp, 2011 4:34 pm

Přesně jak díš Tomáši,naprostý souhlas. :!:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jarda H. » pát 12 srp, 2011 3:05 pm

Aby jsme se vrátili zpět k obsahu diskuze, či spíše k názvu tématu - náhodně jsem na stránkách Petra Smrčky narazil na zajímavý článek, původní text zaměřený na modelové přestavníky, ale část článku je jako dělaná do tohoto tématu ! Autorem článku je Jan Šaufl, leden 2009, kopie části článku zde :

Předsudky a omyly
Železniční modelářství je poznamenáno řadou opakovaně vyvracených a znovu se houževnatě vracejících předsudků a omylů ve svých důsledcích škodících všem modelářům od začínajících až po nejzkušenější. Mezi nejstarší omyly patří tvrzení :
A. „Výrobci modelových vláčků a příslušenství vyrábí (vše) pro modeláře železnic.“ Obecně nevyrábí.
Produkty výrobců modelových vláčků a jejich příslušenství jsou spotřebním zbožím určeným pro široký okruh zájemců včetně těch, kteří v nich vidí jen hračku pro svoje děti. Musí odpovídat jejich vkusu a peněžence. Výrobci potřebují prodat. Hlavním účelem podnikání je přece vytváření zisku. Modelářů železnic je velmi málo – tvoří jen okrajovou skupinu velmi náročnou na modelovost výrobků, ale bez ekonomické síly svoje požadavky prosazovat. Na výrobce nikdy neměli a nemají přímý vliv tak jako široká veřejnost. Mají, ale možnost ovlivňovat část spřízněné veřejnosti – výstavami, dny otevřených dveří a podobnými akcemi. Předpokladem ovšem je ukazovat návštěvníkům a tím nepřímo i výrobcům dokonalou modelovost miniaturní železnice se vším, co k ní patří, nikoliv jen propagaci toho, co výrobci aktuálně nabízí nebo dokonce toho, co se kdysi vyrábělo a ještě se dá někde sehnat.
...........
Tradovaný omyl uvedený ad A., bohužel, generuje dvě iluze :
A.1. „Ke stavbě modelu železnice stačí mít peníze, nakoupit vozidla a příslušenství a dát to vše dle vlastních představ a fantazie dohromady tak, aby to jezdilo.“
A.2. „Zkušení modeláři železnic jsou nespokojení podivíni hledající problémy tam, kde již všechno vyřešili výrobci modelových vláčků a příslušenství v „souladu“ s normami NEM. “
Tyto omyly a iluze degradují úroveň železničního modelářství. Postiženi jsou jimi nejvíce ti, co o existenci těchto iluzí nemají tušení – široká veřejnost, bavící se modelovými vláčky a také bohužel začínající modeláři ţeleznic. Výrobců a prodejcům umožňují snadné působení na trzích jiných zemí, pro něž jejich výrobky nebyly původně navrženy a nehodí se pro ně. Zkušení modeláři železnic jednají jinak. Mají znalosti o principech fungování železničních zařízení a železničního provozu a dovedou stanovit, jak má vypadat modelové provedení odpovídající tomu, co je „drážní“. Výrobky předložené výrobcem nebo obchodníkem, případně nápady svých kolegů, dovedou posoudit zda stojí za pořízení (využití), vyplatí se je pořídit a upravit (realizovat s úpravami) nebo je úplně odmítnout (a varovat před nimi známé) podle toho, jak splňují :
– modelovou funkcí
– modelový vzhled
– požadavky na bezpečnost (pro provoz modelové železnice, pro lidi – ochrana před úrazem elektrickým proudem, proti možnému vzniku požáru) )*
– požadavky na provozuschopnost (překračující trvanlivost předpokládanou pro spotřební zboží) )**

)* Autorství prohřešků proti „bezpečnosti“ patří zpravidla železničním modelářům. Většina těchto nebezpečných řešení se dá zařadit do kategorie „mazáckých rad“, u nichž nelze vytvořit jednoduchá pravidla pro jejich „qvazibezpečné“ použití. Zkušení modeláři je proto obecně nerozšiřují.
)** Nemodelovost funkce, vzhledu a nevyhovující bezpečnost jsou diskvalifikující překážkou pro použití na modelové železnici a nelze proto tyto podstatné vady výrobku, řešení, případně „báječného“ nápadu kolegy, schovávat pod pojem „nevýhoda“. Nevýhoda je relativní pojem plynoucí z porovnání vlastností dvou podobných použitelných resp. upravitelných výrobků nebo řešení, které se na modelovosti a bezpečnosti neprojevují (ceny, složitost montáže, nároky na údržbu, nedostupnost náhradních dílů, malá životnost atd.)

Podobný účinek jako předchozí historické omyly a iluze má novodobé tvrzení:
B. „Kolejivo, výhybky, přestavníky a další příslušenství se dle NEM formálně nezařazují do epoch. Při stavbě modelu železnice je proto možno je libovolně používat dle vlastního uvážení a finančních možností.“ Není pravda.
Zatímco tvrzení A. patří spíše mezi slogany výrobců a obchodníků toto mylné tvrzení plyne z nepochopení :
a) co jsou technické normy NEM (zde mezinárodní) a jaký je jejich účel
b) jak odlišně probíhá obměna kolejových vozidel proti modernizacím železniční dopravní cesty

Ve vztahu k dětem se nejčastěji objevují dva, dnes již historické, omyly vedoucí k různým nedorozuměním :
C. „Elektrické vláčky a příslušenství v programech „JUNIOR“ jsou modely pro začínající modeláře.“ Nejsou.
Všechny výrobky programů „JUNIOR“ musí odpovídat přísným předpisům pro hračky. Mimo některých částí, nejčastěji kolejniček, to jsou hračky. Modeláři se s nimi v souvislosti se stavbami modelů ţeleznice nezabývají.
D. „Model železnice stavíme pro děti.“ Není pravda.
Model ţeleznice není počítačovou hrou kde je možné omyl, nekázeň nebo neznalost napravit tlačítkem RESET. Je to skutečný miniaturní svět kde se za nekázeň, omyly a neznalosti platí. Pochopit a zažít pojem (reálného) času se děti učí na prvním stupni základní školy. Pochopit složitý systém a řád, jakým je železnice a podle něj se ukázněně rozhodovat a chovat jako dospělí, jsou objektivně schopni až žáci na konci druhého stupně základní školy za předpokladu, že jsou systematicky školeni a cvičeni instruktory železničního modelářství.



No a teď můžou přijít další názory a diskuze k tématu :D .......
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 12 srp, 2011 5:00 pm

Ó jako bys mi z duše promluvil. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Tomáš » pát 12 srp, 2011 5:18 pm

Osobně bych řekl,že velmi záleží z jakého úhlu se na tento problém díváš.Kdysi dávno jsem ve staré litertuře četl,že „typický němec“ to v prvopočátku bral a stále bere( až n vyjímky) jako hračku.Žádné železniční modelářství,prostě jen el.vláček šlus.Zatímco typycký čechoslovách to už tehdy pojmul jako novou disciplínu,tedy „železniční modelářství“.Začal se řídit nejrůznějšími normami,předpisy atp.Německý „modelář“ to,ale stále vidí ,jen jako něco zábavného „hračkového“.No a protože je jejich trh stále nejsilnější,podle toho to tak vypadá..náš pohled.On to bere,ale jinak.Pravděpodobně i sousta lidí u nás to tak vidí.V katalogu vyberu mašinu třeba z II.epochy a spřáhnu s vozy Epochy V. No „a“ hlavně že to jezdí.Ničím jiným se nezabývá.Pro čecha absolutně nepřijatelné.U nás jsme „malou železnici“povýšili na něco zcela jiného.Vypilováváme ladíme spekulujeme.Budovy: kolik lidí ci klidně postaví stavebnic budovy DR a vůbec se nad tím nezamýšlí.
Krásným příkladem je stálá expozice v Brně.“Svět modelové železnice“.Můj kamarád lajk když to poprvé viděl,žasl.“To je paráda co se dneska vyrábí“.vůbec ho ale nenapadlo,že se jedná o krásný reklamní trik nemeckých firem.Mega barevné katalogy,sortiment dnes celkem slušný.Já to videl“ale“ jinak,někdo mi nutí něco co je pro mě odpudivé.Raději dám přednost čekým výrobkům,českých malovýrobců.Pro lajka..blbost...Proč si komplikovt život,tvorbou nějaké T.478 když si mohu koupit krásnou tovární mašinu byť z dílen DR.
V dalším svém příspěvku popisuji svého kolegu který si koupil „Nový“ set Roco tedy 753 a Ypsilonky..Je nadšen.Ovšem podíváme li se na problém jinak,měl hold štěstí,že se trefil,do výroby.Pokud by se rozhodl před pár lety pochybuji,že by čekal na „český set“.No koupil by 100% set DR...opět „No A „ hlavně že to jede.
Takže znovu se opakuji: Někdo to bere jako MODELAŘENÍ od A do Z se všemy normamy předpisy atp. Někdo se o to snaží (sem se řadím i já) někomu je to totálně jedno „hlavně že mám vláček“
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Vladimír_B » pát 12 srp, 2011 6:30 pm

Tomáš píše:V katalogu vyberu mašinu třeba z II.epochy a spřáhnu s vozy Epochy V. No „a“ hlavně že to jezdí.Ničím jiným se nezabývá.Pro čecha absolutně nepřijatelné.
Ale i to je na ČD možné :lol: není to tak dávno, co nějaký výletní vlak z Plzně do Domažlic táhla pětasedma a měla Najbrt Baiky :lol: Je sice pravdou, že ty Baiky jsou jen o dvacet let mladší a v pravidelném provozu se mohli potkat, ale tady to byla na tvrdo III. a VI. epocha :lol: fotiči byli very happy pochopitelně...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod michal74 » pát 12 srp, 2011 8:19 pm

Asi jako ve všem je třeba mnoho tolerance a ohleduplnosti, neboť každý svůj stupěň modelářství ohodnotí jinak sebekriticky, a to co Houmr prohlásí jako "to se mi moc nepovedlo" bude pro někoho vrchol , na který stejně nedosáhne.
Osobně si myslím, že můžem být vděčni za každou duši, která se v současné době, navzdory všem ostatním lákadlům, začne kolejové modelařině věnovat, ten zlom do modelovosti a přiblížení k věrnosti přijde časem... se zráním modeláře.. Bohužel ČSD s ČD je pro výrobce velice okrajová záležitost a domácí výroba je cenově mnohdy nedostupná.
Takže pomáhejme každému juniorovi, jenž projeví zájem o železnici, nebo si za pár let nekoupíme ani ten vagón v DB...
michal74
 
Příspěvky: 8
Registrován: stř 27 črc, 2011 7:38 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 12 srp, 2011 11:56 pm

Chlapi já bych nebyl v těch odsudcích až tak radikální.Prvotní impuls pro mnoho začínajících modelářů je ten,že někde vidí nějaké vláčky a zatouží mít něco podobného doma.Tedy si koupí nebo mu je zakoupen nějaký set na hraní.Ne každý je nebo byl zaměstnanec dráhy,aby začal hned zpracovávat vše podle předpisů.Ne každý má chuť nastudovat hromady materiálu,aby výsledný počin dával hlavu a patu.Tedy s pohledu modeláře,který co nejvěrněji modeluje železniční provoz včetně určité lokality.Samozřejmě i v Německu jsou modeláři,kteří pracují na stejném principu jako někteří z vás a stejně tak je spousta takových,kteří si prostě koupí elektrické vláčky a jen si s nimi hrají.Jsou proto méně šťastní než ti,co modelují provoz podle skutečné předlohy?Někdo si prostě koupí mašinky,postaví si kolejiště dle svých schopností a hlavně finančních možností a jezdí si jak ho napadne a přinese mu to stejně a možná více radosti než modeláři,který se snaží co nejvíce přiblížit skutečnosti.Ono ho totiž nestresuje,zda náhodou není mašinka nebo vagónek o x milimetrů kratší nebo je odstín barvy o stupeň světlejší.Je spokojen,že mašinka jezdí,svítí a dnes dokonce houká.Zkrátka mu ty vláčky přinášejí to,pro co byly vlastně kdysi dávno vymyšleny a to zábavu nebo vyplnění volného času a o to jde dle mého názoru především.
Můj první vláček,který jsem kdy měl,byl Merkur s parní lokomotivou s ušima,jak jsem tomu tehdy říkal a chodil jsem s ní i spát.K tomu ovál kolejí,plechový rozkládací tunel a vydržel jsem u kolejí proležet hodiny a vůbec mi nevadilo,že to jezdí jen dokola a se skutečnou lokomotivou to nemá vůbec nic společného.Míra

P.S.Každá koruna utracená za sebevětší modelářský nesmysl má větší smysl než ta,která byla utracena za cigára,chlast nebo drogy.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jarda H. » sob 13 srp, 2011 7:47 am

miroslav lengyel píše: .... tomu ovál kolejí,plechový rozkládací tunel a vydržel jsem u kolejí proležet hodiny a vůbec mi nevadilo,že to jezdí jen dokola a se skutečnou lokomotivou to nemá vůbec nic společného. .....


Míro, tak tohle taky pamatuji, míval jsem to doma - zmínka o plechovém tunelu mi to připomněla ! Taky jsem proháněl na okruhu plechovou mašinu a dva nebo tři vagony.


miroslav lengyel píše: ... Prvotní impuls pro mnoho začínajících modelářů je ten,že někde vidí nějaké vláčky a zatouží mít něco podobného doma. .....


Máš pravdu, jako malej před desítkami let jsem na svém prvním kolejišti (placka jak Brno - dřevotřísková deska) měl třeba ZOO ! A vůbec mi nevadilo, že výběhy jsou jen z papírových pásků a že tygři a lvi nebyli v klecích, jen ve výběhu :lol: :lol: :lol: ...... Ale každý. kdo se tomu věnuje časem pochopí, že od hraní a ježdění jen tak se postupně vzděláváním a vlastní touhou napodobit svět reálné železnice dostane dál ! Do jakéhoho stupně je už pak na každém, o tom jsou právě ty modelářské kompromisy. Jak nám ale Milan F. ukázal na svých pláncích, i zdánlivě to "hračkové" kolejiště má svě kouzlo :D
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 13 srp, 2011 7:57 am

Teď jsem si uvědomil,že už tedy nejsme žádní mladíci :D když pamatujeme takové stroje. :lol: Měl jsem také vláček dřevěný,ale ten jsem musel pohánět vlastní silou a nesvítil.:mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků