Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Raaba » stř 22 čer, 2011 10:01 am

Přátelé, Milanova logika kruhu mě stále vrtá hlavou. Jeho kolejiště z brožůry v rozměrech 1x1m se mi moc líbí, ale podle vlastních pokusů jsou viditelné stanice v oblouku poněkud problematické z hlediska spojování souprav. Také rozměr čtverce s hranou 1m se nevejde pod postel. Proto jsem vytvořil plánek vlastní. Téma je odbočná stanice na lokálce v epoše IV. Na hlavní trati bude operovat motorák s přívěsným vozem a Rosnička nebo Hektor bude obstarávat nákladní dopravu (manipuláky). Na vedlejší trati by jezdil samotný motor, který by obstarával i nějakou tu nákladní dopravu.
Stanice má dvě dopravní koleje. jednu kusou kolej ke skladišti vedle nádražní budovy a jednu (vlevo dole) k volné skládce dřeva (popřípadě vlečka). Vše v jedné rovině kvůli jednoduchosti a úspoře vertikálního prostoru. Odbočnou stanici jsem volil jako ideální kompromis. Děti můžou bezhlavě kroužit a tatínek si občas zahraje na skutečný provoz. jedná se o první kolejiště, takže vše pokud možno jednoduše. Tak se do mě s chutí pusťte, konstruktivní kritika je vítána!
http://imageshack.us/photo/my-images/7/130x90.png/
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod milan ferdián » stř 22 čer, 2011 10:51 am

Aj,aj...zrovna tyto typy kolejišť nejsou konstrukčně navrhovany pro logiku kruhu,ikdyž se jim funkčnosti přibližuji. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Jarda H. » stř 22 čer, 2011 10:56 am

Přes Milanovou "skoro zamítavou" odpověď, zkusím něco přihodit. Třebaže nebudeš provozovat dlouhé soupravy, zkusil bych druhou kusou kolej (počítáno od shora) v pravé části SN mít delší, využít co nejvíc její délku ?! Zkusil jsem to v rychlosti zmalovat do tvého plánku :
a) první výhybka v tunelu v levé části nahradit angličanem, oblouk (ovál) z pravé strany bude napojen do angličana
b) na pravé straně první výhybku v tunelu posunout - využije se tak větší délka kusé koleje (druhá od shora vpravo)
c) teoreticky (i prakticky) ti tohle řešení umožní dočasně provoz jedné soupravy navíc ?! Např. při obsazení všech 4 kolejí ve SN odjet ze stanice motorákem, odstavit ho na oválu v tunelu, odjet vlakem ze SN a pak teprve motorák odklidit do SN
Edit : je mi jasné, že tahle poznámka jde proti podstatě LK a vlastně likviduje možnost posunu ve SN :oops:
d) pokud není krátká kusá (vnitřní) kolej ve stanici úmyslně krátká kvůli skladišti nebo rampě, zkus ji o něco natáhnout ?!
130x90-Raaba.png
Naposledy upravil Jarda H. dne stř 22 čer, 2011 11:42 am, celkově upraveno 1
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Raaba » stř 22 čer, 2011 11:03 am

Jarda H. píše:Přes Milanovou "skoro zamítavou" odpověď, zkusím něco přihodit. Třebaže nebudeš provozovat dlouhé soupravy, zkusil bych druhou kusou kolej (počítáno od shora) v pravé části SN mít delší, využít co nejvíc její délku ?! Zkusil jsem to v rychlosti zmalovat do tvého plánku :
a) první výhybka v tunelu v levé části nahradit angličanem, oblouk (ovál) z pravé strany bude napojen do angličana
b) na pravé straně první výhybku v tunelu posunout - využije se tak větší délka kusé koleje (druhá od shora vpravo)
c) teoreticky (i prakticky) ti tohle řešení umožní dočasně provoz jedné soupravy navíc ?! Např. při obsazení všech 4 kolejí ve SN odjet ze stanice motorákem, odstavit ho na oválu v tunelu, odjet vlakem ze SN a pak teprve motorák odklidit do SN
d) pokud není krátká kusá (vnitřní) kolej ve stanici úmyslně krátká kvůli skladišti nebo rampě, zkus ji o něco natáhnout ?!
130x90-Raaba.png


Díky za nápady. O úpravě skryťáku popřemýšlím, nevím, jestli se mi chce přidávat dalšího angličana + přestavníky. Ale pro délku kolejí v SN je to určitě dobré řešení! K bodu d) prodloužení koleje je možné, ale je tu zase problém se spřahováním v oblouku...
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod radekkrupka » stř 22 čer, 2011 11:05 am

No, upřímně řečeno - pokud jsi chtěl udělat variantu na "logiku kruhu", tak tento plán logiku kruhu neumožňuje? Chybí zde totiž možnost odpojit ve SN hnací vozidlo a objet s ním "soupravu". A to byl celý vtip původního námětu...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Raaba » stř 22 čer, 2011 11:18 am

radekkrupka píše:No, upřímně řečeno - pokud jsi chtěl udělat variantu na "logiku kruhu", tak tento plán logiku kruhu neumožňuje? Chybí zde totiž možnost odpojit ve SN hnací vozidlo a objet s ním "soupravu". A to byl celý vtip původního námětu...


Tak teď se jeden z nás plete. Podle mě (opravte mě jestli kecám) je logika kruhu o tom, že souprava vjede na kusou kolej v SN. Lokomotiva se odpřáhne a druhá lokomotiva se soupravou odjede na protilehlou kusou kolej a vysvobodí tak tu mašinku stojící proti šturcu. Na objíždění soupravy tam není místo...
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod radekkrupka » stř 22 čer, 2011 11:39 am

Beru zpět, vyjádřil jsem se nepřesně... ve skutečnosti objíždí spíš "souprava lokomotivu".

U milana je tam taková krátká kolej mezi spojkami, kam se schová posunovací stroj... Tvoje schéma ale zahrnuje pouze kusé koleje, přičemž ta nejdelší je dostupná pouze úvratí přes jinou kusou, která je navíc kratší? Neříkám, že se na to nedá vymyslet provoz, ale v tom skryťáku to bude asi trochu bitva o místo a volné koleje... Ač je tam víc kusých kolejí, v důsledku to bude možná spíš méně.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Jarda H. » stř 22 čer, 2011 11:58 am

radekkrupka píše: ..... Neříkám, že se na to nedá vymyslet provoz, ale v tom skryťáku to bude asi trochu bitva o místo a volné koleje... Ač je tam víc kusých kolejí, v důsledku to bude možná spíš méně.


Tak nějak to bude :wink: velký boj o místo ve SN !! Snažil jsem se zapojit představivost :oops: a řekl bych, že ze 4 kusých kolejí by měly být VŽDY 2 volné - jedna pro tu posunovou lokomotivu ve SN a jedna pro přesunutou soupravu, ke které zase zajede (běžná) lokomotiva. Vypadá to na abnormální posun ve SN. V každém případě je to dost komplikované ... snažil jsem se na něco přijít, stěžuje mi to dvojí kolej a výhybka zleva (tedy spíše geometrie kolejiva), když na něco přijdu, skicnu to ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Raaba » stř 22 čer, 2011 12:26 pm

Jarda H. píše:
radekkrupka píše: ..... Neříkám, že se na to nedá vymyslet provoz, ale v tom skryťáku to bude asi trochu bitva o místo a volné koleje... Ač je tam víc kusých kolejí, v důsledku to bude možná spíš méně.


Tak nějak to bude :wink: velký boj o místo ve SN !! Snažil jsem se zapojit představivost :oops: a řekl bych, že ze 4 kusých kolejí by měly být VŽDY 2 volné - jedna pro tu posunovou lokomotivu ve SN a jedna pro přesunutou soupravu, ke které zase zajede (běžná) lokomotiva. Vypadá to na abnormální posun ve SN. V každém případě je to dost komplikované ... snažil jsem se na něco přijít, stěžuje mi to dvojí kolej a výhybka zleva (tedy spíše geometrie kolejiva), když na něco přijdu, skicnu to ?!


To je naprostá pravda. Ale na pidikolejišti člověk asi nic moc nevymyslí. Pokud jo, budu moc rád za každý nápad. Beru to tak, že je zde možnost jezdit dokola a kochat se a nebo holt šíbovat jak o život. Ale zase to je na tom to zajímavý. Skryťák by měl být dobře přístupný. Počítám rozpřahování magnetickým šroubovákem, jinak by bylo rozpojovačů potřeba mraky.
Ještě uvažuju nad možností použít v SN přesuvnu...
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Jarda H. » stř 22 čer, 2011 12:39 pm

Ještě něco málo k zamyšlení ?! Není to ideál, ale vždycky se nějaký kompromis musí udělat. Upravené SN by mohlo provedením "odstranit" i používání skryté posunové lokomotivy. Moje úprava - viz obrázek :

a) vlak přijede po hlavní trati (zleva či zprava) na přepřahací kolej ve SN (délka vychází cca 30 cm ?!) Stačilo by to na motorák s přívěšákem nebo hodně krátký manipulák - hektor se 2 zetkama
b) lokomotiva ihned objede soupravu přes hlavní ovál
c) přijede-li vlak původně zleva, souprava se odsunem doprava na kolej 4 (přímo) nebo kolej 2 (kousek vpřed - uvolnit výhybku na 4.kolej, potom odsunutí na kusou kolej 2)
d) přijede-li vlak původně zprava, analogicky odložení soupravy na kolej 3 (přímo) nebo kolej 1 (jako na kolej 2)
e) souprava z "vedlejší" trati (z vnitřního oblouku vlevo) bude zůstávat na oválu, po odjezdu soupravy ze SN do hlavní stanice pak přes výhybku vlevo zajede do SN (tady by bylo dobré posunout portál tunelu na vnějším levém oblouku blíže hlavní stanici)

Pro dnešek končím :D odjíždím na kulečník ......

PS : nevím ale, co na to geometrie kolejiva, jak bude SN nakonec vycházet ohledně délky kolejí při odstavení, posunu a přepřahání ?!

130x90-var.2.png
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Raaba » čtv 23 čer, 2011 8:27 pm

Tak jsem SN ještě poupravil. Teď už to snad je podle logiky kruhu ne? http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... erze1.png/
Délky kusých kolejí jsou vlevo 30 a 42cm, vpravo 38 a 24cm. Počítám s manipulákem o délce max. 37cm.
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Jarda H. » čtv 23 čer, 2011 9:29 pm

Ne, není to praktické .... přepřahat múžeš pouze uprostřed krajní koleje ve SN a to ještě maximálně motorák s přívěšákem (M131.1. nebo M152/810), ten manipulák (37 cm) se ti tam ani nevejde. Zkrátka u nákladního vlaku, kde se nebude měnit lokomotiva, tak lokomotivu nepřepřáhneš !! Není to dobré řešení :wink:

Asi by bylo dobré vzít si např. barevné papírky (jako vagony, loko, vlak) a na plánku si s nimi šoupat jen tak, abys viděl, jaké komplikace to přináší při přepřahání, ukládání souprav atd .... zkus si to :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod radekkrupka » pát 24 čer, 2011 6:49 am

No, řekl bych, že toto už jízdu podle milanova termínu "logika kruhu" umožňuje? Pouze jsou tam další 2 kusé koleje navíc...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Raaba » pát 24 čer, 2011 6:53 am

Jarda H. píše:Ne, není to praktické .... přepřahat múžeš pouze uprostřed krajní koleje ve SN a to ještě maximálně motorák s přívěšákem (M131.1. nebo M152/810), ten manipulák (37 cm) se ti tam ani nevejde. Zkrátka u nákladního vlaku, kde se nebude měnit lokomotiva, tak lokomotivu nepřepřáhneš !! Není to dobré řešení :wink:

Asi by bylo dobré vzít si např. barevné papírky (jako vagony, loko, vlak) a na plánku si s nimi šoupat jen tak, abys viděl, jaké komplikace to přináší při přepřahání, ukládání souprav atd .... zkus si to :!:


Jardo, moje představa je skutečně použít LK podle Milana Ferdiána, tedy toto: viewtopic.php?f=1&t=3759&start=15#p62820
Neměl by s tím být problém. Jen mi vrtá hlavou Milanova tajemná odpověď, kdy sdělil jen, že toto kolejiště pro LK vhodné není :?:
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 130x90 podle logiky kruhu

Příspěvekod Jarda H. » pát 24 čer, 2011 7:25 am

Raaba píše: ..... Jardo, moje představa je skutečně použít LK podle Milana Ferdiána, ....


OK, zapomněl jsem :oops: ve svých představách na (skrytou) posunovou lokomotivu ve SN a tím se můj pohled na přepřahání, posun a ukládání souprav zkomplikoval !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků