Stránka 1 z 1

kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: úte 12 dub, 2011 5:48 am
od mnitka
Prosím o radu zkušenější a hlavě ty, kteří již prošli etapou projekce, následné funkční konstrukce a spolehelivého provozu kolejových spirál sloužících na kolejišti ke stoupání (klesání) do vyžších (nižších) úrovní kolejiště.
Zajímá mě zejména doporučený poloměr oblouku, zda je vhodné stavět z flexi nebo továrního kolejiva.
Jedná se o měřítko HO, předpokládaná délka vlaků 3m.

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: úte 12 dub, 2011 7:46 pm
od male zvire
Mrkni se k Lokopinovi. Je to sice sice pro TT, ale můžeš si to na H0 přepočíst.

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: stř 13 dub, 2011 2:08 am
od michal_n_cz
mnitka píše:...funkční konstrukce a spolehelivého provozu kolejových spirál sloužících na kolejišti ke stoupání (klesání) do vyžších (nižších) úrovní kolejiště. Zajímá mě zejména doporučený poloměr oblouku, zda je vhodné stavět z flexi nebo továrního kolejiva. Jedná se o měřítko HO, předpokládaná délka vlaků 3m.

tady: http://www.nexusboard.net/showthread.ph ... 1071f46de6 je to celkem názorné - jak píše autor vlákna, pár fotek vydá za 1000 slov. Je to Rocoline R4/R5 (481/543) - pěkně to vychází - celý vn. kruh je něco přes 3m, při stoupání cca 2,5 cm/m. Při menších průměrech už bude problém se světlostí (zvláště pro elektrickou trakci!) nebo se stoupámím. Minimum by možná šlo posunout někam na hranici R=450mm. Ta konstrukce s těch dvou vrstev lichoběžníků se mi osobně velice líbí - minimum odpadu. Sehnat někde ve stolárně hromadu odřezků 4mm překližky šířky odhadem cca 160mm a o délkách cca 650mm ...
Obecně jízda po tobogánu není jen o tom co lokomotiva utáhne - to jen jen jeden z předpokladů. Vše se projeví paradoxně především při jízdě s kopce dolů, kdy vlak defakto na lokomotivu vlivem spádu tlačí. Tady se projeví kvalita vozidel , způsob jejich spřažení a v neposlední řadě rozdíly váhy a délky jednotlivých vozidel.
Co se týká zdali flexi - to v tom odkazu je z jednotlivých kolejí - je to snadné, trochu se to prodraží a za jízdy bude 3m vlak o cca 60 osách pěkně klapat - to se někomu líbí, mě třeba ne. Flexi kolej je zajímavý vynález, ale je to něco za něco - některé jsou až moc flexibilní - je to pořád jak živé. Mám pár tipů:
1. Tillig flexi jsou sice úplně snad nejgumovější, ale dají se koupit hotová pražcová pole oblouková s definovaným poloměrem a do nich nastrkat již alespoň nahrubo předtvarované jednotlivé kolejnice - cenově to vyjde možná i o trochu méně než flexi - a tvar je definovaný obloukovým pražcovým polem.
2. Já na to mám nějaké starší flexi koleje Roco Code 100, byly docela laciné, vzhledově mají docela široké hlavy kolejí. Vypadá to spíše jako trubky - na viditelné místa kolejiště bych si je nedal. Jsou hodně tuhé, špatně se tvarují, ale když se vytvarují, tak tvar perfektně drží - radius cca 480 noproblem.
Další věc je převýšení v oblouku, málo kdo to asi používá. Je to spíše estetická záležitost na viditelných místech, ale odstředivá sílá je sviňa. Tady to vypadá divočeji:
http://www.youtube.com/watch?v=vXHxb_6b ... re=related
Michal N.

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: stř 13 dub, 2011 9:58 am
od carodej
K těm flexi nebo jednotlivým profilum. Viděl jsem to udělané i z jednotliých předtvarovaných kolejových prutu, přicínovaných k podkladovým ploškám z cuprextitu, co se používá na výrobu plošných spoju. Ty byly pak přišroubovány k podkladu. Vymezení vzdálenosti při cínování dělali pomocí připravku ... někde snad mám i fotku jak ty přípravky vypadali (skusím doma prohrabat archiv).
Vychází to levněji a vzhledem k tomu že je to skryto to nevadí :) Dlouhodobé provozní skušenosti ale neznám ...

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: stř 13 dub, 2011 11:07 am
od Martin HO
mnitka píše:Prosím o radu zkušenější a hlavě ty, kteří již prošli etapou projekce, následné funkční konstrukce a spolehelivého provozu kolejových spirál sloužících na kolejišti ke stoupání (klesání) do vyžších (nižších) úrovní kolejiště.
Zajímá mě zejména doporučený poloměr oblouku, zda je vhodné stavět z flexi nebo továrního kolejiva.
Jedná se o měřítko HO, předpokládaná délka vlaků 3m.

Možná že by pomohlo rovněž : http://www.modellbau-menninghaus.de/index.php

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: stř 13 dub, 2011 11:32 pm
od simonides
mnitka píše:Prosím o radu zkušenější a hlavě ty, kteří již prošli etapou projekce, následné funkční konstrukce a spolehelivého provozu kolejových spirál sloužících na kolejišti ke stoupání (klesání) do vyžších (nižších) úrovní kolejiště.
Zajímá mě zejména doporučený poloměr oblouku, zda je vhodné stavět z flexi nebo továrního kolejiva.
Jedná se o měřítko HO, předpokládaná délka vlaků 3m.


Zde jedna inspirace:
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: čtv 14 dub, 2011 5:48 am
od mnitka
tady: http://www.nexusboard.net/showthread.ph ... 1071f46de6 je to celkem názorné - jak píše autor vlákna, pár fotek vydá za 1000 slov. Je to Rocoline R4/R5 (481/543) ...

Tohle vlákno sleduju.
Nějaké praktické zkušenosti už mám.
Při stavbě svého prvního kolejiště jsem použil obloukové podlože minimálních poloměrů TILLIG a navlékané kolejnicové profily. Do spádu spirál jsem ještě vložil výhybky skrytého nádraží opět TILLIG stavebnice(bývalý PILZ) + protisměrné oblouky. Tuto cestu dnes hodnotím jako velmi krkolomnou, Jednak stavba z podloží a prutů mi přijde náročná na přesnost a na udžení "živých" prutů v optimální poloze pro spolehlivý provoz. Z těchto důvodů se mi stavba spirál malých poloměrů jeví jako nejoptimálnější z továrního kolejiva. Cena je sice vyžší, ale přijde mi vzhledem k dosažitelné spolehlivosti přiměřená.
Dalším tématem jsou vozidla. Na svém již zmíněném kolejišti se mi prakticky nepovedlo dosáhnout spolehlivého provozu všemi vozidly. Velký tah při jízdě do kopce nedělá dobře kinematikám (natahují se). Opačně při jízdě ze spádu kinematiky uhybají a v protisměrných obloucích dochází ke kolizi nárazníků.

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: čtv 14 dub, 2011 7:28 am
od fulda
Nebo se podívat co doporučují komerční výrobci, třeba NOCH pro svoje tobogánové stavebnice 53027, 53009, 53104 a tak

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: čtv 14 dub, 2011 8:52 am
od michal_n_cz
mnitka píše:Do spádu spirál jsem ještě vložil výhybky skrytého nádraží opět TILLIG stavebnice(bývalý PILZ) + protisměrné oblouky. Tuto cestu dnes hodnotím jako velmi krkolomnou, Jednak stavba z podloží a prutů mi přijde náročná na přesnost a na udžení "živých" prutů v optimální poloze pro spolehlivý provoz. Z těchto důvodů se mi stavba spirál malých poloměrů jeví jako nejoptimálnější z továrního kolejiva. Cena je sice vyžší, ale přijde mi vzhledem k dosažitelné spolehlivosti přiměřená.
Dalším tématem jsou vozidla. Na svém již zmíněném kolejišti se mi prakticky nepovedlo dosáhnout spolehlivého provozu všemi vozidly. Velký tah při jízdě do kopce nedělá dobře kinematikám (natahují se). Opačně při jízdě ze spádu kinematiky uhybají a v protisměrných obloucích dochází ke kolizi nárazníků.

Jednotlivé kolejnice je vhodné před zasunováním předtvarovat plus minus do požadovaného radiusu. Minimální poloměr - co to je 360-380mm? - to je samozřejmě pro mnoho vozidel nevyhovující. Např. NEM rozlišuje vozidla podle kategorií A B C a ty nejdelší vozy 303mm mají předepsaný radius min cca 440 - i výrobci ro někde uvádějí. V praxi i přesto mnoho modelů např. Roco 303mm se do radiusu 360 nějak naskládají, ale je to prostě uplně naknap - natočení podvozků, vychýlení kinemati - vše nadoraz - to samozřejmě nemůže spolehlivě fungovat. Pokud někde je vysloveně nutné použít radius menší než 400mm - nějaký kousek kvůli pár centimetrům místa tak použít přechodnici z většího radiusu, protisměrné oblouky z těchto rádiusů jsou samozřejmě nevhodné. Co se týká vozidel - je opravdu velký rozptyl kvality provedení kinematik mezi jednotlivými výrobci, je potřeba znát tu konkréní množinu vozidel, které se mají na příslušném úseku provozovat, a pak přispůsobit parametry trati vozidlům a současně případně některá opravit/upravit nebo je prostě z provozu vyloučit. To je jestli uhýbají kinematiky - to je pravděpodobně spíše otázka spřáhel - pokud mají vozidla být spojena nakrátko, tak to by to mělo bý defakto pevné spojení. Velice vhodné jsou spřáha Fleischmann profi, nebo pevné spojky. V mnoha případech je nevhodná kombinace např. třmenového s přáhla s Roco univerzal nebo s Maeklin/Trix, což je defakto v základu to samé co to Roco. Je to unevirsal, ale něco za něco - není to 100%. Vím třeba o pár lokomotivách co mají šachtu napevno k podvozku - to je samozřejmě bez úpravy v kombinaci některými dalšími vozidly nepoužitelné.
Michal N.

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: čtv 14 dub, 2011 8:59 am
od michal_n_cz
fulda píše:Nebo se podívat co doporučují komerční výrobci, třeba NOCH pro svoje tobogánové stavebnice 53027, 53009, 53104 a tak

Noch....ano to je na hračková kolejiště - malé rozměry, malé poloměry, zkrácené vagony, velké stoupání, krátké soupravy, vyšší cena, snadná rychlá instalace.
Michal N.

Re: kolejové spirály (tobogány)

PříspěvekNapsal: pát 15 dub, 2011 5:53 am
od mnitka
Člověk na tom taky nechce nechat všechny peníze. Ono už při pěi spirálách je v kolejivu pěkná suma :!:
Sestava z lichoběžníků se mi zamlouvá (úspora materiálu)