Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Sandy » sob 09 dub, 2011 8:57 am

V různých vláknech se objevují názory (viz níže), jak by mělo správné kolejiště vypadat, co je možné a co již ne. Co je akceptovatelné a nad čím si "pravověrný" modelář uplivne a před čím se "kácí na záda". :roll: A že existují mýty a pověry, které nemají žádný racionální základ..... A že nejkrásnější kolejiště je to, které stavím já a které se líbí mně...
A tak jsem založil toto obecné téma, kde by si mohli "konzervativci" a "volnomyšlenkáři" vyměňovat své názory, které by třeba pomohly "lidu obecnému", který ještě neví, do jaké kategorie patří. :D

Jeff Hopper píše:Ano, tak by to bylo správné. A jelikož jen málokdo modeluje skutečnou stanici se všemi detaily, většinou se vždy jedná o jakousi imaginární stanici, a tedy tam klidně může použít veškeré ty příručkami zakázané věci, neboť všechny někde ve skutečnosti existovaly nebo dosud existují. Na tohle jsem chtěl poukázat, že třeba odbočka na trati bez odvratu je normální věc, a ne závada, nedostatek, jak zde mnohorát zaznělo. Ať už chce modelář ušetřit jednu výhybku, nebo tam prostě má málo místa, klidně ať tam tu odbočku bez odvratu dá, tak jako to je ve skutečnosti. A to samé platí s těmi vjezdy na vlečky nebo do depa z dopravní koleje. Bylo tomu tak a je tomu tak stále, tak proč by to nemohlo být i v modelu. Modelovat se má podle skutečnosti a ne podle příruček. Aby se do příručky vešly všechny skutečné případy, měla by několik tisíc stran. :idea: :idea: ........
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod radekkrupka » sob 09 dub, 2011 9:07 am

Tak upřímně řečeno, na toto téma budou vždy existovat dva tábory zastánců a oběma rozumím. Každý si samozřejmě modeluje to, co se mu líbí, ať už s tím někdo jiný souhlasí anebo ne. I v jiných odvětvích modelářství existuje mnoho směrů přístupu. Někdo rád staví vozidla a kolejiště má pouze pro to, aby je projel. Někdo má rád provoz a tak tolik neřeší krajinu a detaily, jezdí však podle GVD a má stanice s kolejovým plánem podle reálných předloh. Atd atd.

Obecně bych ale rád ocitoval pořekadlo, které platí i jinde, a myslím si, že je vcelku trefné.

"Nejdřív si osvojte obvyklá pravidla a pak se naučte je porušovat." (u nás v železničním modelářství bych to volně přeložil jako "Osvojte si předpisy a pak vytvářejte výjimky, které mají svá opodstatnění".) Modelářství je vždu o kompromisu proti realitě.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod MirekTT » sob 09 dub, 2011 9:18 am

Otázkou je, pokud jsem volnomyšlenkář nebo ortodoxník, zdali jsem již vyzrálý, nebo se teprve vyvíjím. Konkrétně já jsem chtěl postavit napěkňané kolejiště z nochových koberců, auhagenů, kolejí s plastovým podložím, zcela bez patiny ve stylu továrních předváděček, protě jsem zbožňoval hřiště pro mašinky. Postupem času jsem ale začal pomalu měnit názor jak na celkovou koncepci, tak na detaily. Teď vím, že chci patinu, modelovost, používat maximální předlohovost, alespoň osmdesátiprocentní epochálnost a jedinné, čemu jsem zatím moc nepřišel na chuť, je ježdění dle grafikonu.
Takže pokud bych to měl napasovat na nadpis, co z toho považuju za mýty a pověry a jakých pravidel se chci držet, myslím, že je to otázkou vývoje jednotlivce. Úplně nejdůležitější však je nezměnit přístup těsně před dokončením, nebo po dokončení kolejiště. To by mohlo pěkně otrávit.
Pokud si tedy nejste jistí svojí vyzrálostí, mám jednu dobře míněnou radu: Pojďte do modulovky. Buď úplně, nebo si postavte jeden modul. Tohleto vám o vás prozradí úplně nejvíc. :wink:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2574
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 09 dub, 2011 5:33 pm

Citace je sice z mého textu, ale autor je Max, 8) 8)
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Radek Strnad » sob 09 dub, 2011 6:32 pm

Já myslím,že to má dvě roviny.Jednak se nějak vyvíjí každý modelář.V každém věku se ti může líbit něco jiného.V mladších letech mě a jistě nejsem sám nijak neoslovovaly třeba parní lokomotivy a se vzrůstajícím věkem jim přicházím na chuť.To samé někdo zraje od modulů nebo diorámat k velkému panelu,někdo to má přesně opačně.Druhá rovina je,že se nějak vyvíjí také modelářská technika a elektronika.To,co byl poslední výkřik moderní techniky před pěti lety,je dnes již skoro zastaralé.A obě tyto roviny jsou podmíněny několika důležitými faktory.Především kolik máš k dispozici místa,kolik máš na modelaření peněz,kolik máš na to času a také,jak si (ne)šikovný.Sám za sebe mohu říct,že místa mám poměrně dost,takže mám docela velký panel.Ale pokud je velký panel,je to samozřejmě o to víc náročnější finančně a časově.Práce jdou pomaleji a kolejiště za čas zastarává a pak přicházejí rekonstrukce a dodělávky a předělávky.Na velkém panelu těžko řeším většinu detailů,protože je jich tolik,že kdybych je řešil,vše nastudovával v literatuře,porovnával výkresy,pracně sháněl vše,co je třeba,tak si do smrti nezajezdím nebo bych se musel vykašlat na práci a jen modelařit.Takže kompromis je naprostá nutnost.V tomto to mají stavitelé modulů lepší,protože tam si lze vyhrát s každou maličkostí.Podle mě je práce na panelu proces nekonečný nebo končící jen v případě,že starý panel zrušíš a začneš znovu.Sám se snažím alespoň dodržovat vozidlový park poplatný mé epoše-tedy ep.III,přestože se některá vozidla spolu mohla za provozu potkat jen teoreticky např T435.0 s němkou 455.2,ale to je právě ten můj kompromis.Vůbec neřeším žluté a bílé popisy vozidel,protože změna byla tuším v roce 1958 a to by mě značně omezovalo v rozletu.Snažím se o jakous-takous logiku provozu.Určil jsem si,co budu po jaké trati přepravovat,jaké jsou ve městech na trati továrny apod.(i když jen fiktivně).Pak jsem sestavil grafikon tak,aby ježdění trvalo jen cca 2 hodiny,ale jen pro vlaky s osobní přepravou.Náklady jezdí v mezičasech dle potřeby a nálady.Někdy víc jezdí,někdy mě víc baví posun.Jezdit podle GVD je vcelku makačka,která nemilosrdně odhalí jakoukoliv nedokonalost jednak v jeho tvorbě,ale také v kolejové sestavě,kterou sis na kolejišti vytvořil.Najednou zjistíš,že ti chybí předjízdná kolej ve skryťáku,najednou nemáš v určitý čas volnou žádnou dopravní kolej ve stanici,atd...Kromě GVD existuje i plán obsazení kolejí,ale ten nepoužívám,protože je dost svazující.Moc také neřeším budovy,neboť přestože si dokážu leccos postavit sám,nemám čas zabývat se třeba půl roku stavbou skladiště.Prostě si je koupím a třeba trochu upravím.Pouze dodržuji v rámci možností český styl staveb a různé boudy a kůlny si staví sám-to není tak časově náročné.Místo toho si radši jednou za rok postavím nebo přestavím nějaké hnací vozidlo nebo vagón.Nejvíc mě baví stálé vylepšování různých detailů a stavby vozidel-hlavně to napětí,jestli a jak to opravdu pojede.Prostě si myslím,že nejdůležitější je,aby modelaření člověka bavilo a přinášelo mu radost.O tom ten náš koníček je. :lol:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Pietro » ned 10 dub, 2011 11:58 am

Dobré téma. Já právě procházít tvorbou návrhu a snažím se maximálně vyhnout prohřeškům proti pravidlům, zásadám. Některá pravidla jsou známá, některá zahalená tajemstvím. A teď když tam chci mít maximum toho co chci modelovat, tak nevím, která pravidla porušit, udělat výjimku nebo překroutit a která jsou nepřekročitelná. Buď se nějakých věcí vzdám, nebo budu muset udělat kompromis aby to bylo alespoň jako ze života a nebylo to přitom na ostudu.. Je to boj! Existuje nějaký ucelený soupis zásad, pravidel, příkladů ano, ne, za určitých okolností ano?? Čeho se vyvarovat?? Narazil sem na rozptýlenou hromadu pravd, polopravd, domněnek, mýtů a pověr v kterých se už nevyznám. A to sleduji a zajímám se o železniční tématiku víc než 30let a něco znám i z vyprávění dědy, který byl mašinfírer....
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Sandy » ned 10 dub, 2011 10:12 pm

Pietro píše:Dobré téma. .........! Existuje nějaký ucelený soupis zásad, pravidel, příkladů ano, ne, za určitých okolností ano?? Čeho se vyvarovat?? Narazil sem na rozptýlenou hromadu pravd, polopravd, domněnek, mýtů a pověr v kterých se už nevyznám. A to sleduji a zajímám se o železniční tématiku víc než 30let a něco znám i z vyprávění dědy, který byl mašinfírer....

No,obávám se, že žádný ucelený soupis zásad a pravidel neeexistuje, neboť existují kategorie "volnomyšlenkářů" a " konzerv".
Nicméně pro obě kategorie podle mne platí :
a./ Železniční modelářství je záležitostí kompromisů. Čím menší prostor, tím je jich více.
b./ Méně často znamená více.
c./ Každé kolejiště , ať už se jedná o prachsprostý okruh nebo o kolejiště "odněkud někam", by mělo umožňovat smysluplný provoz.

A pokud se rozhoduji, že se vydám na cestu železničního modeláře, tak rozhodujícími kategoriemi je :
a./ Jaké jsou mé finanční možnosti, co jsem ochoten investovat
b./ Jaká je má představa o budoucím kolejišti
c./ To ostatní ( prostor, který mám k dispozici, mé manuální schopnosti apod.)
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod MirekTT » pon 11 dub, 2011 4:40 am

Pořád se to ale točí kolem celostní smysluplnosti. Jenže někoho třeba baví stavět vozidla a nepotřebuje dobré kolejiště, ale jen zkušební okruh, co kolejiště připomíná (jasně, nadpis je o kolejištích, ne o vozidlech). Pak jsou tady budovičkáři, taky nepodstatné koleje, dále krajináři....Čili pořád kolejiště, ale naprosto nepodstatný layout.
Je tedy třeba si nejprve definovat svoji orientaci a tomu přizpůsobit zbytek.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2574
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod mnitka » pon 11 dub, 2011 6:02 am

A co je vlastně TO "železniční modelářství" :?:
Na tuto otázku by jsme si prve měli odpovědět :!:
Je to stavba
-vozidel
-staveb
-kolejišť
-dioramat
-kompletních provozních témat obsahujících všechny železniční odbornosti.
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod mpinta » pon 11 dub, 2011 10:19 am

Nádherné téma. Velmi rozsáhlé a velmi sporné. Dle přístupu jednotlivců. Ve výše uvedeném výčtu mi poněkud chybí elektronika a programování. Elektroniku lze "začlenit" pod Stavby, neboť proud nechybí téměř nikde, ovšem ovládání modelové železnice je část velice rozsáhlá, rozmanitá a nelze ji vynechat. Od analogu k digitálu, od ručního až po plnou automatiku. Nebyl bych LokoPin. kdybych toto nezmínil. :D

Soudím, že při modelařině je podstatných několik argumentů.
1. Možnosti
2. Účel
3. Požadavky

Ad1 Možnosti se týkají především místa (prostoru), financí, schopností, času a dostupného materiálu.
Ad2 Při modelování je třeba vědět, k jakému účelu bude cílový objekt sloužit. Je značný rozdíl, bude-li třeba kolejiště sloužit pro veřejnou prezentaci, pro modulový provoz s jinými kolegy nebo jen pro vlastní potřebu.
Ad3 Tady je ta podstata v rozdílném přístupu jednotlivců. Co se líbí jednomu, může dalšího zcela odradit nebo i znechutit.

Osobně při rozhodování používám jednoduchou metodu.
A. Představu porovnám s realitou. V odbornosti pomůže kolega strojvůdce nebo výpravčí.
B. Výsledek srovnání zkoriguji dle bodů 1 až 3.

Jednoduché a účinné.

A rozhodně by neměla chybět tolerance k ostatním. Každý výtvor je výsledkem nějaké práce a každý má právo na ten svůj, osobitý přístup. Pokud ho ovšem nevydává za dogma při veřejné prezentaci. Ale s tím se nenadělá skoro nic.
Všem modelářům zdar, digitalistům zvlášť.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 11 dub, 2011 12:38 pm

a) dělat to na co si troufnu a hlavně dodělám
b) reálné finanční možnosti
c) co člověka láká - jízdy, stavba, provoz(grafikon), krajina, vzpomínky na minulost...
d) znovu dobře zvážit a až c
e) jít do toho!!!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod MirekTT » pon 11 dub, 2011 12:47 pm

Víte v čem je hlavní problém? Že jednotlivec má záměr, primárně třeba jako stavitel vozidel nebo krajinář a postaví si co potřebuje. Pak k tomu přijde někdo jiný a první, co začne prohlížet je, jestli je odbočka krytá odvratkou, jestli je nad tunelem dostatečné nadloží, jestli trať na mostě přes nádraží není náhodou ta, co z něj vychází, jestli.....blablabla.
I já mám nějaké záměry (mimo moduly), ale stavět si budu posvém, to říkám na rovinu.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2574
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Ferda » pon 11 dub, 2011 5:30 pm

mnitka píše:A co je vlastně TO "železniční modelářství" :?:
Na tuto otázku by jsme si prve měli odpovědět :!:
Je to stavba
-vozidel
-staveb
-kolejišť
-dioramat
-kompletních provozních témat obsahujících všechny železniční odbornosti.
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Tohle všechno a ještě spousta dalších odvětví. :mrgreen:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod radekkrupka » pon 11 dub, 2011 5:38 pm

Nemyslím si, že by bylo hromadným jevem to, že by někdo procházel cizí fotky a návrhy a cíleně ho prudil s tím, že tohle nemá podle předpisů a tohle vypadá divně. Pokud ale někdo založí vlákno, ve kterém publikuje svůj výtvor nebo plán, který postrádá hlavu a patu a požádá ostatní o komentáře, těžko mu budou zkušenější kolegové tleskat. Na druhou stranu, téměř vždy se vše nese v duchu rad a doporučení. Neuvědomuju si, že by někdo někoho napadal nebo ho veřejně pranýřoval. Naopak budiž těmto lidem dík, že neváhají ostatním předat nějaké zkušenosti a vědomosti.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » úte 12 dub, 2011 9:13 am

Zásada - Pokud model vychází ze skutečnosti a je zpracován s maximem detailů, je dodržená epocha, je velmi nepravděpodobné že by se vyskytly jakékoliv chyby.

Pravidla - Všechno co je na skutečné železnici stavěno (budováno) je podle výkresů. Železniční náspy, zářezy, tunely, vyhybky, návěstidla, mosty, propustky, zkrátka všechno. Pokud nechci udělat chybu musím z těchto výkrasů vycházet. Provoz na železnici řídí drážní předpisy. D-1 až já nevím co. Je předpis pro předtápění vlaků, je předpis pro nouzové svěšování vozů, předpis pro službu opravárenskou v lokomotivních depech, zabezpečovací zařízení v železničním provozu, provozně technický předpis pro železniční vozy, předpis o opatření k zamezení vzniku a šíření lesních a polních požárů v okolí dráhy a postup při likvidaci náhrad škod, atd. Postupem času jsou tyto předpisy vydávány doplňovány nahrazovány a rušeny. Pro dokonalou imitaci provozu je třeba se držet alespoň těch nejzákladnějších předpisů. Kolik modelářů označuje na kolejišti konec vlaku?

Pověry a mýty - Že kolejiště podle skutečné předlohy zabere tělocvičnu, někdy ano a někdy ne.
http://zeleznicevysocany.websnadno.cz/S ... jiste.html
Tohle kolejiště je i zde na fóru.
viewtopic.php?f=1&t=3680
Pokud počítám nýty jsem dobrý modelář - Stačí se na skutečnou lokomotivu podívat ze správné vzdálenosti, pro HO vzdálenost 87metrů, kolik je vidět nýtů?
Parádní kolejiště ještě nemusí být nutně DCC ale klidně i v analogu.

Víc hlav víc ví a co člověk to názor. To jsou dvě pravdy.
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků