Stránka 1 z 1

Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: pon 14 bře, 2011 9:10 am
od Radek(T)
Jaké prostředky používáte pro přehled o skrytém nádraží ? Jde o digitální "ručně" řízené kolejiště. Celkem asi není problém zjistit polohy výměn, případně obsazenost jednotlivých kolejí. Ale zjistit na které koleji stojí který vlak a jeho směr už není tak jednoduché. To si to pamatujete, máte nějaký grafikon, nebo znáte "nějakou chytrou fintu" ?

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: pon 14 bře, 2011 4:23 pm
od harmi
Chytre to sice moc nebude, ale napriklad kamera + televiza alebo v jednosmernom skrytaku s objazdom je smer jednoznacny.

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: pon 14 bře, 2011 6:46 pm
od fulda
Obecně se většinou sleduje jen obsazenost koleje, na to se používají zpětné vazby S88, RS8, nebo ekvivalent od digitrix (uhlenbrock). Pokud chceš sledovat i to, které souprava je na kolejišti, potřebuješ něco sofistikovanějšího. Podle NMRA je na to určenej RailCom, ale zatím jsem se nesetkal s tím, že by někdo udělal RailCom na celém skryťáku. Vlastně jsem zatím nepotkal pro RailCom jiné zařízení než display kterej zobrazuje informace, ale že by je někdo třeba posílal do počítače nebo na nějaké jiné místo, to jsem nepotkal.

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: pon 14 bře, 2011 7:29 pm
od JanoH0e
Neviem aký veľký máš skryťák, ale jeden môj priateľ to vyriešil zrkadielkami. Na zistenie základných vecí to stačí - smer, obsaditeľnosť atď, ale jedná sa o malú skrytú stanicu ( 4 koľaje a aj koľajisko je malé ). Je len potreba správne nasmerovať tok svetla. Najlepšie už pri plánovaní koľajiska.

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: pon 14 bře, 2011 8:03 pm
od Radek Strnad
Já mám skryťák pro devět souprav a používám úplně triviální,ale zato naprosto spolehlivý systém vlastní produkce.Na indikaci polohy vlaku mám spínací kontakt ze spínacích kolejí od Tilliga,BTTB nebo Zeuke-je to stále stejné.K němu připojenou malou LED,která problikává při jízdě vlaku.Používám jako snad už všichni kovová dvojkolí.Na ovládacím pultu mám nakreslené schéma kolejiště.Na každé koleji skryťáku na pultu mám zhruba uprostřed nalepený kulatý magnetický terčík z magnet.pásky,kterou občas zdarma přikládají např.k pracím práškům,průměr cca 1cm.Vedle něj mám podle potřeby dvou nebo třípolohový páčkový spínač za cca 20,-Kč(polohy 1-0 nebo 1-0-1).Na každém konci koleje ve SN mám na pultu ještě červenou trojúhelníkovou LED.Kromě toho mám na pultu magnetickou lištu z téže pásky s okénky s čísly všech lokomotiv.Na této liště mám umístěny v základní poloze štítky s čísly těchto lokomotiv(šroubek,zastrčený v kousku brčka a zalepený hlavičkou do kovové magnetující podložky).Vlak jede ve SN,problikávají LED pro indikaci polohy.Vlak zastaví na odstavné koleji SN,já odeberu z centrální mag.lišty příslušný štítek s číslem lokomotivy,připípnu ho magneticky na terčík na schématu,páčkovým spínačem vysvítím červenou LED do polohy kam bude směřovat další jízda lokomotivy(musí souhlasit s ovladačem).Mám tak okamžitou kontrolu,kde se jaké hnací vozidlo nachází.Jak jednoduché,levné a bez zbytečné elektroniky.Jediné co je třeba,jsou naprosto spolehlivá spřáhla,aby se nic nikde neodpojovalo,kde nemá(používám KUEHN) a dále je nutné poctivě štítkovat(mám ep.III,takže mi ta mechanika nevadí). :mrgreen:

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: úte 15 bře, 2011 6:40 am
od Radek(T)
JanoH0e píše:Neviem aký veľký máš skryťák, ale jeden môj priateľ to vyriešil zrkadielkami. Na zistenie základných vecí to stačí - smer, obsaditeľnosť atď, ale jedná sa o malú skrytú stanicu ( 4 koľaje a aj koľajisko je malé ). Je len potreba správne nasmerovať tok svetla. Najlepšie už pri plánovaní koľajiska.


O něčem takovém jsem také uvažoval, ale nebyl jsem si jist praktickou proveditelností. Pokud to ale už někdo používá, rozhodně by to stálo za vyzkoušení.

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: úte 15 bře, 2011 6:45 am
od Radek(T)
harmi píše:Chytre to sice moc nebude, ale napriklad kamera + televiza alebo v jednosmernom skrytaku s objazdom je smer jednoznacny.


Z principu dobrý nápad - dá se použít WEB kamera + počítač, ale kolejiště je řízené ručně a stačilo by něco jednoduššího.

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: úte 15 bře, 2011 8:46 am
od fruafru
Radek(T) píše:To si to pamatujete, máte nějaký grafikon, nebo znáte "nějakou chytrou fintu" ?

Z části to je na zapamatování. V SN nejsou koleje stejně dlouhé, takže se používají pro různé vlaky. Grafikon nebo jiná pomůcka, musí určit max délku souprav, tím i kolej na kterou se v SN bude odstavovat.To je třeba stanovit jako první a striktně dodržovat.
Pro určení směru. Koleje v SN musí být delší než nejdelší souprava. Kolej se rozděli na tři úseky. Z každé strany u vyhybky v SN je úsek na délku nejdelší lokomotivy,ten vybavíme signalizací obsazeného úseku. Pro správnou funkci tento úsek musí vždy zústat na jedné straně koleje neobsazený(volný).Vlak který zastaví v SN obsadí úsek před vyhybkou, ve směru jízdy, souprava obsadí střední část koleje a poslední ůsek zústane neobsazený. Kontrolky na panelu se rožnou podle obsazeného úseku.

Re: Přehled ve skrytém nádraží

PříspěvekNapsal: úte 15 bře, 2011 10:16 am
od Radek Strnad
Ještě k tomu pamatování.V každé stanici byl kromě grafikonu,který byl základem a samozřejmě staničního řádu,který určoval všemožné podrobnosti,také plán obsazení kolejí.Každý vlak měl ve stanici určenou kolej na kterou byl(měl být)přijat,odstaven,vypraven.Tento plán byl podobně jako GVD kreslen v časové ose pro jednotlivé koleje.Bylo z něho jasně vidět,jak dlouhý je pobyt vlaku ve stanici,kolik je v kterou dobu právě obsazených kolejí(nebo spíš,kolik jich zbývá volných).Nevím jestli se něco takového ještě dnes používá.Ono dřív(ep.III.a IV.)to byl spíš jen kus papíru-jezdilo se kudy to zrovna šlo.Ve stanicích,kde bylo pořád plno,se leckdy na potřebnou chvíli zdopravnila i manipulační kolej.Tento plán třeba já na kolejišti nepoužívám.Je to dost svazující.Ale pokud má někdo ve SN koleje velmi rozdílné délky a chce jezdit dle GVD,tak je takovýto plán řešení.Jinak se to težko ukoučuje.Já mám koleje ve SN dlouhé tak,aby všechny pojmuly nejdelší soupravu na kolejišti provozovanou a tou je u mě rychlík 555.0+D+3xB(Eilzugvagen) a vím,že cokoliv kratšího se mi všude vejde.Jedinou kratší kusou kolej ve SN používám k odstavení rakety(pro neznalé,nákl.vlak s přepravou pošty,spěšnin),která jezdí v noci jedenkrát každým směrem. Dal jsem na rajče fotky svého ovládacího pultu,který jsem popisoval v minulém příspěvku. http://kyklop68.rajce.idnes.cz/Op