Segmentové kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » ned 06 bře, 2011 8:32 pm

Ahoj všem,

chtěl bych vybudoval ve sklepní místnosti kolejiště TT a rád bych slyšel od zkušenějších modelářů, jestli je tenhle návrh aspoň trochu smysluplný. Nejsem v modelařině úplný nováček, ovšem naposledy jsem pracoval ještě s VERO koberci a pilinovou trávou jako mladší dorostenec. :)

K dispozici mám prostor 380*280 cm, ovšem podmínkou je to, že místnost bude využitelná i k jiným účelům (u stěn stojí nábytek apod.). :( Jediným řešením se mi tedy zdála stavba modulového nebo jinak rozebíracího kolejiště, které lze rychle a spolehlivě složit, "když to na mě přijde" a budu si chtít zajezdit a poté stejně rychle rozebrat a uskladnit vystohované na policích. Přiznám se rovnou, že když už to bude rozebírací, rád bych kolejiště postavil i jako alespoň částečně kompatibilní s některým modulovým systémem (TT - "brněnský profil"), tj. krajní moduly budou mít normované přechodové čelo (co kdyby :wink: ). Proto jsou minimální poloměry oblouků na viditelné části kolejiště na hlavní traťové i staniční koleji minimálně r=800 mm (v tunelech jsem si dovolil "fixlovat" s r=310 mm).

Prvotní návrh jsem si rozkreslil na čtverečkovaný papír 1:20, poté přišel na řadu WIntrack. :) Vzhledem k poněkud "megalomanskému" návrhu se na uvedenou plochu nevejde o mnoho víc, než odbočná stanice, simulující obdobné dopravny v síti ČSD s kusem hlavní tratě. Na jednom zhlaví vycházejí hlavní a odbočná trať, na druhém konci stanice by měla kromě hlavní tratě stát buď menší výtopna, původně sloužící vedlejší trati (nejspíš bez točny) nebo nakládka dřeva. Díry mezi moduly jsou tam proto, aby se dalo v případě potřeby dosáhnout, kam je potřeba a taky abych se tam vůbec vešel. :) Skryté nádraží je společné pro všechny 3 konce, s možností jízdy "odkudkoli-kamkoli".

Provoz bych rád umístil do epochy IV, někam mezi roky 1975-1985. Provoz bude obstarávat v osobní i nákladní dopravě dvojice "brejlovců" a jedna "zamračená", kterým občas na vedlejší trati vypomůže s náklady "malý hektor". Osobní doprava bude zajištěná ještě dvěma soupravami "šukafonů" s vlekem. Zabezpečovací zařízení plánuju jako simulaci elektromechaniky (pokud se zadaří kolejové obvody, tak to bude ZZ II. kategorie) s kombinací světelných a mechanických návěstidel (vjezdová/odjezdová - bohužel dvouramenná návěstidla vzoru ČSD s nezávislým ovládáním ramen jsem nikde neviděl ke koupi a sám si na to netroufnu).

Obrázky návrhu jsou v přílohách.

Díky za všechny podněty. Tomáš "Dýka" Lajbl
Přílohy
Landek-IV-3Dh.jpg
Landek-IV-3Dh.jpg (139.83 KiB) Zobrazeno 6713 krát
Landek-IV-3D.jpg
odbočná stanice Landek
Landek-IV-3D.jpg (84.91 KiB) Zobrazeno 6713 krát
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » pon 07 bře, 2011 3:01 pm

lajblt píše:jestli je tenhle návrh aspoň trochu smysluplný

Na tvůj zamýšlený provoz, to je velmi silně předimenzované. Zabrat celou místnost pro jeden šukafon s vlekem?
lajblt píše:podmínkou je to, že místnost bude využitelná i k jiným účelům (u stěn stojí nábytek apod.)

V příspěvku máš zmínku i o tom že zvažuješ případnou spolupráci s nějakým modulovým klubem, teď není důležité se kterým. To je zajímavá myšlenka a celou koncepci, bych tomuto záměru přizpůsobil.
1/ rozhodnout se pro jeden klub modulové železnice
2/ vytvoření části kolejiště určené pro modulové kolejiště, podle zvyklostí vybraného klubu. (paramatry modulů)
3/ tyto moduly doma propojit vhodnými, třeba nenormovanými díly do funkčního celku (kolejiště). K tomuto se přímo nabízí možnost zakomponovat kolejiště z části do zmíněného nábytku a uklízet jen modulové díly.
Z čehož vyplývá že víceméně vzniknou dvě kolejiště, řekněme že večer dostaneš chuť na kávu tak si dáš kávu a k tomu si můžeš v nábytkovém díle na půl hoďky pojezdit bez nutnosti skládat díly. A potom druhá varianta, kdy je na ježdění sposta času, tak se složí celé kolejiště a vzhůru do boje.
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » pát 22 dub, 2011 9:29 pm

Tak jsem na základě připomínek kolegy fruafru návrh úplně přepracoval. Kolejiště je teď ve 2 rovinách a má 2 stanice - odbočnou na hlavní trati (Landek) a koncovou na lokálce (Snědava). Časová datace - epocha IV (cca 1970-1980). Provoz na hlavní trati (skryťák-Landek-skryťák :D ) 2x Brejlovec + 2x Zamračená, 2 soupravy Bm po 4 vozech, nákladní vlaky. Provoz na lokálce 2x M152.0 + Blm, T435.0 + krátké manipulační nákladní vlaky (nakládka dřeva ve Snědavě), občas pára. Užitečná délka dopravních kolejí ve stanici Landek je ~ 220 cm, ve Snědavě ~120 cm. Ve Snědavě bude stát jednomístná remíza pro příležitostné nocování motorového vozu nebo dozbrojení parní lokomotivy. Stoupání lokálky je 35 promile, stejně jako klesání tobogánů do skrytého nádraží (2x 3 koleje po ~ 250 cm ve smyčkách + objízdná kolej pro automatické "kroužení") pod odbočnou stanicí. Místo pro diváky je uprostřed "U", na otevřené straně jsou dveře, kterými se do místnosti vchází.

Celé kolejiště je plánováno jako segmentové, protože jej bude nutno občas alespoň z poloviny rozebrat (místnost bohužel není jen pro mašinky :cry: ).

Je to teď smysluplnější návrh? Díky za připomínky.
Přílohy
Landek-VI-JZ-SV.jpg
pohled JZ-SV
Landek-VI-JZ-SV.jpg (180.19 KiB) Zobrazeno 6276 krát
Landek-VI-JV-SZ.jpg
pohled JV-SZ
Landek-VI-JV-SZ.jpg (130.89 KiB) Zobrazeno 6276 krát
Landek-VI.jpg
celkový pohled
Landek-VI.jpg (180.37 KiB) Zobrazeno 6276 krát
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » sob 23 dub, 2011 3:06 pm

Zdar.
Vidím že jsi zapracoval. V zásadě k tomu není co dodat. Jen bych trošku zapřemýšlel nad nějakým průmyslem. Je to hodně prázdné, krom dřeva není moc co vozit. Snad ještě sezóní zemědělské produkty. Stanice by se dala rozšířít nějakou vlečkou, dráha by navic, krom zboží, přepravovala i zaměstnance. Nemusí to být nutně stanice, máš dost místa udělat zaustění vlečky do širé tratě. Něco takového bych tam přidal. 8)
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » sob 23 dub, 2011 3:54 pm

Díky. :D Přemýšlel jsem nad tím, že bych na tom prázdném prostoru s manipulačními kolejemi postavil menší pilu nebo výrobnu nábytku. Prostě překládka dřeva, odvoz dřevního odpadu, odvoz krytých vozů s nábytkem. Případně pro manipulaci s kládami apod. po areálu závodu úzký rozchod (600 mm, takže asi TTe - 5 mm?) klidně i ručně sunutých vozíků. Původně jsem chtěl moduly nádraží udělat užší, ale to by se nevešel skryťák "do suterénu".
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » sob 23 dub, 2011 4:17 pm

Pořád ještě koketuješ s myšlenkou na účast v nějakém modulovém klubu? To ti asi pěkně zamotá hlavu. Předpokládám že by se jednalo o odbočnou stanici, tak nezbyde než umístit SN do části pod koncovou stanici a napojení na "Modulovou" část ukrýt za kulisu.
Ta výroba nábytku není špatný nápad a vedle hned pila reálný příklad Halenkov. Areál pily sousedí s nábytkářským družstvem, spíš asi sousedil, jak se to má aktuálně nevím ale v osumdesátých letech to tak bylo.
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » sob 23 dub, 2011 4:46 pm

Která budova komu patřila nevím. Třeba ti to pomůže při vymýšlení.
Přílohy
halenkov.jpg
halenkov.jpg (172.02 KiB) Zobrazeno 6183 krát
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » sob 23 dub, 2011 9:15 pm

Dík za námět, myslím, že takhle nějak by to mohlo vypadat. :D

Jo, toho moduloježdění jsem se zatím nevzdal. Pokud by se to mělo začlenit do modulové sestavy, udělal bych si dva díly navíc, jen pro modulové ježdění s normovaným čelem - jeden ke zhlaví se dvěma tratěmi (třeba přímá/odbočení 30 stupňů), druhý místo toho protějšího kopce s tunelem, třeba obyčejný rovný modul.

Skryťák bych nechával doma, protože návrh je takový, že skryťák má stejně velké, ale nezávislé díly jako stanice nad ním. Koncová stanice je kromě dílu s tunelem už na moduly připravená, stačí zase jeden krátký přechodový díl s normovaným čelem. :D Bylo by to sice obojí "jen" na vedlejší trať (R min = 700mm), ale účastnit bych se mohl.

Jo, a takhle vypadají první dva díly, kvůli kterým jsem projektoval ten zbytek. :)
Přílohy
Snedava-01.jpg
Snědava - oba dosud hotové díly, bez konečné úpravy (dotravnění a patina). Původně toto měla být odbočná stanice. :) Nakonec ji postavím znovu a toto bude koncová.
Snedava-01.jpg (190.26 KiB) Zobrazeno 6144 krát
Snedava-03.jpg
Totéž z druhé strany. Skladiště ještě se střechou.
Snedava-03.jpg (126.92 KiB) Zobrazeno 6144 krát
Snedava-02.jpg
Prostřední díl stanice Snědava - finální stav. Střechu skladiště si bohužel vypůjčily mé ratolesti. :))
Snedava-02.jpg (113.19 KiB) Zobrazeno 6144 krát
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » ned 24 dub, 2011 8:27 pm

Paráda. Doufám že sem občas přihodíš nějakou fotku jak pokračuješ se stavbou. 8)
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » ned 24 dub, 2011 8:54 pm

Dík. Neboj, fotky budou. Akorát bude asi chvíli k vidění jenom "doba dřevěná".

Včera jsem začal tvořit první stoupací spirálu ze skryťáku. Ale je to peklo. Šedesát lichoběžníků a mám na to jenom ocasku, svěrák a truhlářský svěrky. :D Předřezali mi to v OBI, ale šikmý řezy už musím pižlat sám. Aspoň, že to můžu řezat po šesti. Abych vystoupal s tratí o 30 cm, bude spirála o pěti závitech. Teď se suší první. Dělám to z překližky 4 mm ve dvou vrstvách, které se překrývají, aby to bylo pružný a zároveň se to nelámalo ve spojích. Mezi to 12x závitový tyče. A až to bude hotový, přijde to nejlepší, pokládka kolejí. Akorát nevím, jestli mám koleje položit předtím, než to složím, nebo potom. Ale moc místa tam nebude, takže asi předem na každý závit. Počítal jsem, kolik mě to vyjde s továrníma kolejema (R353 + R396), ale dát 4,5 tisíce za 12 metrů kolejí je "mimo mísu". Takže to asi naohýbám z flexi, ty stojí na burze jenom stovku za metr a hlavně vím, že ty od Litomyskýho bezvadně drží vteřiňákem. Když jsem pokládal ty dva moduly, tak jsem to přilepil vteřiňákem na krajích k lištám a pak přišlo "patláma patláma" hnědým balakrylem všude mezi a nešetřit barvou :). Drží to líp, než jsem čekal.

Zjistil jsem, že nejlepší na viditelný úseky je odstím "palisandr", to mají potom pražce i kolejnice bezva patinu, přesně takovou, jako "dobře jetá kolej". Navrch trochu rzi a prachu od Agamy a může se jezdit. :D
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » ned 24 dub, 2011 9:08 pm

Nezvažoval jsi možnost nechat si ty díly na spirálu nařezat laserem? Já osobně bych raději dlouho hledal někoho kdo to nařeže, než ještě déle řezal. :D
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » ned 24 dub, 2011 10:53 pm

Ono když řežeš třetí "šestku". tak už to jde i docela rovně. Máme kousek od nás firmu, kde už jsem něco nechával řezat vodou i laserem, ale než mi to nařežou, budu to mít hotový. Nehledě na to, že bych to musel nějak nakreslit v PC, protože za zpracování ručního nákresu je příplatek 400,- Kč.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod fruafru » pon 25 dub, 2011 7:31 am

Na rýsování v PC používám Solid Edge je zdarma a umí .dxf, formát který používají tyhle řezačky. Aspoň si můžeš říct že tvoje kolejiště je poctivá ruční práce.
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » pon 25 dub, 2011 3:42 pm

Hehehe. Koupil jsem dneska ruční kosořez s vedením pily, pilu k tomu dávají jako bonus. Tak už to půjde úplně samo, protože to má aretaci na 30, 45, 60 i 90 stupňů.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: marian_r a 8 návštevníků