od milan ferdián » pát 25 lis, 2011 10:19 am
žst.Jirkov_V.epocha_TT/1:120_kubbajs
Listopad
Je konec listopadu,nevlídno a jak tradičně na chomutovsku,nedýchatelná inverze.Spolu s Kubou připravujeme manipulák do znkl.Jirkov.Ano čtete správně,není to stanice ,ale zastávka s nákladištěm.Leží na zrušené trati,která pokračovala do Horního Jiřetína a dál.
Dnes máme tři Eas a jednu Gbks.Všechny nákladní vagóny jsou prázdné,určené pro nákladku.
Kontrola brzd,chvíli koukání do sešiťáku a na odjezdovém návěstidle nám svítí zelená se žlutou.Zatímco já dávám pomalu do pohybu vlakovou soupravu,Kuba se v klidu a teple uvelebí a otevře si termosku s kafem,která po chvíli provoní celou kabinu.Kola nám zarachotí na výhybkách ,zvyšuji traťovou rychlost a jedem.Trať je dvojkolejná,elktrifikována a místy rozestavěná,takže třeba uhlídat včas návěstí.Minuty utíkají,kola drnkotají na spojích kolejí a podhůří Krušných hor nám nabízí na chvíli majestátný pohled na úbočí.Jo,jo co tady bylo tratí,co překračovaly hřebeny hor,aby své hnědé uhlí dovezlo do Německa.Dnes,lupou je třeba hledat.
Vjíždíme do tunelu,který byl stavěn formou otevřeného výkopu a po zhotovení tunelové roury zasypán.Na moment otevřená krajina,rozplet v podobě odbočky a vjíždíme na rozestavěné úseky.Výhybka nás hodí na nesprávnou kolej a máme tu další tunel.Ten je již ražen v skalním masívu.Původně byl jednokolejný a byl rozšířen pro dvě koleje.Blížíme se k odbočce Dolní Rybník,vítají nás jen reléové bedny.Budova stavědla je zbořena,protože překážela v přestavbě.Pravá traťová kolej navazuje na starou trasu a my po levé koleji,klesáme.Po levé ruce vidíme vlečku soukromé firmy a na koleji naložené vozy.Přejíždíme potok,zahrádkáři již zazimovali a podjíždíme další nový úsek dvojkolejné trati na estakádě.Brzdíme a zastavujeme před první výhybkou v znkl.Jirkov,spíše co z něj zbylo.Kuba ochotně vyskakuje z kabiny , odemýká zámek,výhybku přehazuje do polohy do odbočky.Důvod,dnes jsme delší a vejdeme se jen na kolej 3.Stanice byla původně dvakrát delší,měla čtyři staniční koleje s připojením dvou vleček,které naštěstí zůstaly funkční.Zbytek kolejiště stanice je zasypán odvalem z nedalekého velkodolu Rudý Říjen.Dle počtu kolejí je vidět,že SŽDC,provedlo rekonstrukci a úpravu stanice dle svého.
Přijímací budova,byť nedávno opravena je uzamčena.Skladiště již dávno ztratilo svou funkci.Dnes tam má sklady soukromník.S čím dle nepořádku na placu,nevíme.Kolorit okolo nádraží vystihují staré domy s vytlučenými okny a určené k demolici.Vlečka pod odvalem patří „Krušnohorské pily“ a druhá opačným směrem fa Plast.
Kuba se již vrátil a zamkl výhybku do původního postavení a jdeme posunovat.My se vracíme k původní odbočce Dolní Rybník a mrkneme na tuto trasu.Po pravé ruce vidíme již další rozestavěný dvojkolejný úsek,zatímco my jedeme po původní trase s krátkým tunelem.Levotočivým obloukem vystoupáme na další nové napojení tratě estakádě . Roze- stavěnou část máme opět po pravé ruce.Znkl.Jirkov máme pod sebou,tak vidíme,jak Kuba s manšífírou se činí a profesionálně obsluhují obě vlečky.My pokračujeme po estakádě,obloukem stoupáme,abychom dosáhly vrcholu tratě.Trať bude již jen klesat a v novém tunelu mizí naše trať.
Doplňující informace o užitných délek staničních kolejí:
Žst.Chomutov,směr od shora dolů-
První svazek
1-1142mm
2-1071mm
3-812mm
4-812mm
Druhý svazek
5-748mm
6-542mm
7-563mm
znkl.Jirkov
1-506mm
3-666mm