radula63 - kolejiště Odbočná dle Milana Ferdiána

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » pát 18 úno, 2011 9:26 pm

Ahoj všem,
tak jsem tak nějak vytvořil to co bych chtěl postavit. V první řadě mě zajímá, zda viditelná část kolejiště má hlavu a patu. Neřešme teď krajinu, tu až posléze ;)
Tady jsou nějaké obrázky
Díky za názory, Lukáš
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod Jarda H. » pát 18 úno, 2011 10:16 pm

Pár vět k tvému nákresu :
a) remízu v odbočné stanici bych nedělal, máš ji už v koncové stanici - tam předpokládám odstavený stroj, který obsluhuje "tvoji" firmu (psal jsi něco o vápence / cementárně / kamenolomu ...) Rozsah a způsob nakládky a manipulace by měl odpovídat velikosti stanice a současně fiktivní velikosti firmy. Já bych asi zůstal u něčeho jednoduššího, např. nakládka písku z nedaleké pískovny ?!
b) místo remízy nech třeba kusou kolej na volnou nakládku / vykládku s rampou, jeřábem, .... (příp. skladiště ?!)
c) jaký má účel kusá kolej, vedoucí z vnitřní koleje v odbočné stanici ?!
d) nezapomeň na staniční budovu, respektive na její umístění a přístup ! Podle tvého plánku se asi hodí nejvíce na samostatný segment z vnější strany stanice, protože vést silnici ke SB, polohované u vnitřní koleje vychází dost divně
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod fruafru » pát 18 úno, 2011 10:36 pm

Předpokládám, že kolej v odbočné stanici v levo co odbočuje dovnitř kolejiště, má být ta záchytná. Výhybku bych vyměnit za obloukovou a posunul bych ji do zhlaví. S obloukovýma vyhybkama mám lepší zkušenost co se týká jejich funkčnosti. Základem záchytné koleje,je odklonění a zadržení ujetých vozů. Tato kolej někdy bývá vybavena zrušeným zabržděným vozem, možná pokud nevyjde dostatečně dlouhá, nebo je možné ujetí vozů s větší hmotností, to přesně nevím. Umístění výtopny je na tobě , ale dvě výtopny kousek od sebe jsou zbytečné, možná bych ponechal v odbočné stanici, ta je větší a bude to vypadat líp.
fruafru
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod Myšpulín » sob 19 úno, 2011 12:08 am

Pokud ta koncová stanice má být opravdu stanice a ne jen zakončení vlečky, pak bych, i když nemáš moc místa, přemýšlel nad tím, jak se z ní v odbočné stanici dostat alespoň na dvě koleje. A záchytnou kolej bych neřešil. Ovšem pokud se jedná o vlečku, pak bych to asi nechal s výtopnou v areálu vlečky. Toť můj názor.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » sob 19 úno, 2011 10:56 am

Moc si vážím vašich poznámek a postřehů, strašně mi tím pomáháte, jsem v tomto oboru úplný začátečník.
Teď k vašim postřehům/dotazům:
Jarda H.
a) + b) - tu remízu v odbočné stanici jsem dal proto, že se mi to tam zdálo takový "prázdný". Podle Milanovo návrhu tam nic nebylo tak jsem tam dal alespoň kusou kolej. Tvůj nápad na volnou nakládku/vykládku se mi dost zamlouvá.
c) Jak podotkl fruafru jedná se o záchytnou kolej vpřípadě nechtěného odjetí vagonu z koncové stanice - mám jí zachovat nebo zlikvidovat? Nebo jak píše fruafru jí udělat alespoň v obloukové výhybce?
d) staniční budova v Milanově nákresu je v koncové stanici v pravém horním rohu, uvidím jak se tam vejdu se staniční budovou a pískovnou, mohlaby tam být jen nějaka málá zastávka pro přijíždějící dělníky pískovny, takže by klidně mohla být u vnitřní koleje?

furafru dvě výtopny jsou opravdu zbytečné - nemohl jsem ve Wintracku najít remízu tak jsem tam dal výtopnu (nevím jestli remíza je v názvosloví to samé co výtopna :oops: ) Nápad s odstaveným vyřazeným vagonem v záchytné koleji je velmi zajímavý ;)

Myšpulín - Pokud by to bylo jen trochu možné, chtěl bych aby koncová nebyla jen vlečka, ale opravdu stanice. Dvakrát denně by tam mohl dojet motorák s dělníkama do pískovny :) Co myslíš tím přemýšlel nad tím, jak se z ní v odbočné stanici dostat alespoň na dvě koleje ?

Díky moc všem pánové nebo spíš klucí ;)
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod milan ferdián » sob 19 úno, 2011 11:43 am

Horní stanička je stanici,ne vlečkou.O předloze jsme již mluvili,jedná se zrušenou stanici Hustopeče u Brna.Původně měla jen propojene dvě staniční koleje.Já jsem ji mírně upravil. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod Jarda H. » sob 19 úno, 2011 11:45 am

V rámci diskuze doplním :
ad 1) tvoje záchytná kolej - stejně jak píše myšpulín, neřešil bych jí !
ad 2) umístění SB jsem myslel přímo v odbočné stanici, nikoliv v koncové - vím, že v origo plánku má Milan budovu uvnitř a příjezd přes zhlaví, přejezd přes 3 koleje. Mnš osobně se tohle řešení moc nelíbí. Ale řešení to samozřejmě je. V koncové stanici stačí malá budova, vlézt by se měla, proto jsou i (kusé koncové) koleje vedeny šikmo
ad 3) dotaz směřující na myšpulína ... Co myslíš tím přemýšlel nad tím, jak se z ní v odbočné stanici dostat alespoň na dvě koleje ?
Zkusím odpovědět já. Při příjezdu z koncové stanice do odbočné se dostaneš jen na jednu kolej. Opět se vracím k origo plánku - Milan tam hodil "angličana" a vlak při příjezdu z koncové stanice do odbočné má možnost vjet na 2 koleje.
ad 4) pískovna v koncové stanici - hodil jsem do přílohy obrázek (zdroj : K-report, což je vidět i na fotce), volil bych co nejjednodušší řešení. Jen manipulační prostor, dopravník (+ kontrolní místo - viz ta budka na fotce ?!), případně něco na způsob nakládky kaolinu ve stanici Podbořany (nájezdová rampa s pohyblivou násypkou). Orientační foto z Podbořan je když tak k nahlédnutí v sekci Podklady pro stavbu.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod milan ferdián » sob 19 úno, 2011 11:59 am

No jo ,když z vás většina nemá moc ráda ,když staniční budova je na vnější straně stanice.. :lol:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » sob 19 úno, 2011 1:01 pm

Tak jsem kolejiště malinko "poladil". Takhle by tratě byly smysluplné? Bohužel stavby ve WinTracku nejsou nic moc - teda co se velikostí týká (nebo v tom spíš nějak plavu :D )
Cestu k SB bych vedl buď podle Milanovo plánku zleva přes 3 koleje nebo zprava - což se mi ale moc nechce - musel bych upravit stoupání do koncové stanice a navíc by tam toho asfaltu bylo moc :) Ta výtopna nemá být výtopna ale remízka.
Obrázek
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod Jarda H. » sob 19 úno, 2011 10:00 pm

cernos píše:Tak jsem kolejiště malinko "poladil". Takhle by tratě byly smysluplné? ......


Mám za to, že jo :D Je to vlastně původní Milanův plánek, navíc je tam ta kusá kolej (+ vyjdou delší koleje ve stanici oproti origo plánku, máš větší panel). Takže postřehy spíše "kosmetické" :

a) silnice a přejezd u odbočné stanice - samozřejmě můžeš využít Milanův návrh, přejezd přes více kolejí se třeba v modelu objevil na modulech OstraMo, k nahlédnutí zde (cca 4-5 fotek v polovině strany a na jejím konci) http://www.ostramo.parostroj.net/clanky ... esenik.htm
Případně lze přejezd o kousek posunout doleva a vedl by "jen" přes 2 koleje, zřejmě s terénním zářezem do zvedajícího se svahu.
b) kusá kolej v odbočné stanici - vedl bych ji buď souběžně s pravým zhlavím (tj. za výhybkou hned šikmo vpravo nahoru) nebo rovnoběžně s hranou panelu v celé délce. Důvod ? Tyhle dva způsoby polohování mi připadají vhodnější z důvodů užitečnějšího využití a rozložení manipulační plochy kolem koleje (možná je to jen můj subjektivní názor).
c) ještě poznámečka k nástupištím - je mi jasné, že jsi ve Wintracku použil to, co tam je, ale při vlastní stavbě předpokládám, že budou nástupiště jen sypaná, žádná moderna a prefabrikáty apod.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » ned 20 úno, 2011 6:55 am

Ano, je to jen kosmeticky upraveny Milanuv planek, to i vlastne bylo mym cilem. Milanovo plan se mi hrozne libi a tak jsem ho jen natahnul a pridal kusou kolej. Uz jsme se tu na zacatku diskuze ptali, jestli tam ten anglican muze byt. Kolejivo budu mit komplet od Tilligu a vse flexi stavebnice, i vyhybky. Tak jestli mam kupovat anglicana nebo tam dat dve vyhybky do X. Ten prejezd jsem taky premyslel dat vic do leveho zhlavi na dve koleje, ale tam bych se dostal do jazyku vyhybek, leda to tam malinko prodlouzit. A k tomu nastupisti: jj nebude tam nic tak moderniho, jen sypane nebo panelove nastupiste. Mam rad takova ta venkovska zakouti, no snad se to podari. Pak jeste vaham jaka budova bude uprostred, podle me tam ma Milan mlyn napajeny z te stoky co tece kolem, co Ty na to Milane?
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod Jarda H. » ned 20 úno, 2011 4:14 pm

cernos píše: ..... Uz jsme se tu na zacatku diskuze ptali, jestli tam ten anglican muze byt. ..... Tak jestli mam kupovat anglicana nebo tam dat dve vyhybky do X. ....


Já ten angličan beru jako kompromis prostoru a modelu vůči realitě. Klidně ho tam nech .....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » pon 21 úno, 2011 11:38 am

.......
EDIT: tento post na radu přesunut do sekce DCC
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » čtv 07 dub, 2011 8:27 am

Ahoj všem,
tak jsem se do toho asi před měsícem pustil a měl bych hned několik dotazů.
1. rám. V tuto chvíli mám rám následujícího tvaru:
Obrázek
který je tvořen z překližky 18mm a výšky 7cm. Rozměr celého rámu je 160x110cm. Na rámu je našroubovaná překližková deska tuším 6mm. Vše je šroubováno vruty do dřeva na sucho. No a teď k problému: při manipulaci se to celé kroutí. Ne že bych to nečekal nebo že by to hodilo vrtuli o 180 stupňů, ale má snahu se to prostě "trochu" kroutit což není žádoucí. Takže co s tím? Rozebrat a přidat lepidlo? Nebo ty příčky vyndat a udělat tam X z rohu do rohu? To by mělo určitě krut vyřešit. Nebo rám neudělat z překližky ale z nějakých prken/hranolků? Kdybych dal ještě jednu tu samou desku zespoda tak to bude bytelný jak ..., ale taky to pěkně ztěžkne a hlavně se nedostanu k přestavníkům a DCC komponentám přidělných pod horní deskou.

2. řeším podklad kolejí. Podle rad zkušenějších jsem pod koleje dal 3mm lepenku, která se používá pod sádrokartonové příčky. Taková ta šedivá, jednostranně lepící, široká 3cm v roli po 30m. Práce s ní je parádní, flexi kolejivo je pak chyceno oboustrannou lepenkou. V tuhle chvíli řeším skryté nádraží (už mám komplet levé i pravé zhlaví propojené do oválu, abych si mohl aspoň trošičku s dcerkou zajezdit :)) a napadla mě snad zajímavá myšlenka. SN bude mít následující tvar:
Obrázek
Šířka bude/je 160cm. A tady bych rád dal za 3kolejné SN kulisu a bylo by tak vidět (jakoby v tunelu/metro...). Viděl bych hned kde mi jaký vlak stojí a která kolej je volná (samozřejmě už mám zabudované i moduly pro detekci obsazení koleje). No a tak jsem se vrhnul na pokusy se štěrkováním. Jak to dopadlo je vidět tady:
Obrázek
Na první pokus si myslím že to není špatný ;) A tady jsem narazil. Veškerý "hluk" který má lepenka tlumit se přenáší přes štěrk do překližky. Takže co s tím? Mám dvě možnosti (asi i víc, jen mě teď nenapadly :)) Buď koleje i s lepenkou odstraním a na celou desku dám tenkou vrstvu polyše (5mm) nebo něco podobnýho z OBI, a na to pak lepenku s kolejema a zasypu. Nebo se na to tady ve SN vyprdnu, dám lepenku i mezi jednotlivé koleje nádraží a zasypu jako celek, stejně mám v plánu zaštěrkovat i tento prostor mezi kolejema.

Podotýkám, že už mám položená obě zhlaví, zespodu desky přidělaná serva jako přestavníky, namontované USB rozhraní + moduly pro detekci obsazení a vše komplet propojená tak aby vše fungovalo. Vše je však možné demontovat, sice práce navíc, ale raději teď relativně v pohodě, než si později drbat hlavu, protože to už rozebrat nepůjde.

Takže můžete mi někdo poradit co s tím rámem a jak zaštěrkovat SN aniž bych rušil funkci lepenky? A pak mě taky napadlo, až budu dělat viditelnou část kolejiště tak plánuju pod nádraží překližkovou desku. Na ostatní kolejivo buď vyřezané překližkové pásy nebo karton. Mám na tu překližku dát ještě i ten polyš a pak až lepenku s kolejema?

Díky za nápady,
Lukáš
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod radekkrupka » čtv 07 dub, 2011 8:54 am

Ty štěrkuješ skryté nádraží??

Jinak takovýhle rám se ti bude kroutit vždy. Těžko s tím něco uděláš (pokud tedy jak píšeš nepřidáš desku zespoda). Pokud ale kolejiště správně podepřeš, tak to není takový problém? A při manipulaci je třeba na kroucení myslet, stěhovat ve více lidech a držet panel tak nějak "v ose". Slepení ti pomůže na kroucení spíše méně, nicméně slepení má více předností - zejména se ti nebude vlnit horní překližka mezi jednotlivými vruty (což může a není-li jich hodně tak bude, zvlášť 6 mm). Nejlepší je slepit a před zatuhnutím ještě stlouct nebo sešroubovat. V dané geometrii lepší tuhost nedosáhneš. Dát dospod kříž místo příček - nejsem si jistý, ale dle mého zcestné. Budeš mít horní přeližku málo podepřenou v ploše a problém s jejím kroucením vlivem vlhkosti bude ještě větší.

V kroucení by mohlo pomoci zvýšení rámu, otázka je o kolik můžeš a o kolik by se to zlepšilo. Budeš-li mít kolejiště vícepatrové, pak jednoznačně pomůže udělat ho jako prostorový rám - tzn. obě patra udělat z překližky (nemusí být celoplošná) a provázat je žebry přes obě patra. Pak to bude tuhé hodně. Můžu potvrdit - mám 2 panely na oba způsoby a je to neporovnatelné.

Ale jak říkám - kroucení (od nevhodného podepření, nikoliv od vlhkosti!) není zásadní problém a nastává pouze při špatné manipulaci.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků