radula63 - kolejiště Odbočná dle Milana Ferdiána

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » stř 27 dub, 2011 6:43 am

Díky, nevěděl jsem jak je to když mám hlavní úplně nakraji, ale normy hovoří jasně :) případně by to pak mohlo být 1, 1a, 2 a 4 nemýlím-li se
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod D » stř 27 dub, 2011 8:01 am

cernos:
I v té poslední verzi máš několik chyb:
1) Má-li návěstidlo u třetí koleje odbočné stanice na pravém zhlaví předvěstit vjezdovému návěstidlu koncové stanice, potom musí i odjezdové (případně jiné další) návěstidlo koncové stanice předvěstit vjezdovému návěstidlu stanice odbočné.
2) Vjezdové návěstidlo na hlavní trati u tunelu nemá dostatečné rozhledové podmínky a bude tedy umístěno (jako) před tunelem. (A musí mít horní žlutou, která předvěstí zastavení ve stanici nebo průjezd odbočkou.)
3) Vjezdové návěstidlo do koncové stanice by ve většině případů bylo umístěno před přejezdem, aby ho vyčkávající vlak neblokoval.
4) Vjezdové návěstidlo (z koncové) do odbočné stanice je špatně. Buď musí být na koleji snížená rychlost nebo by místo barvy zelené (stanicí nelze projet nesníženou rychlostí) mělo horní žlutou (návěstí zastavení ve stanici nebo předvěstí 40 km/h při povoleném odjezdu ze stanice).
6) Seřaďovací návěstidla v takto velké stanici nemají opodstatnění. Manipulační koleje bude krýt jen výkolejka.
7) Délku koleje č. 1 prodloužíš tak, že výhybku na kolej 1a vyměníš za pravou a dorazíš ji na vjezdovou obloukovou.


Rozhodně bych se v počtu návěstidel mírnil a použil jen lichoběžníkové tabulky. Pokud ale chceš co nejvíce ještě zdůvodnitelných návěstidel (hodně světýlek), tak bych si to dovolil navrhnout jinak. Vzdálenost mezi stanicemi mi připadá dostatečně dlouhá na běžné návěštění pomocí předvěstí, takže bych se závislostí na další stanici vzdal.

Přikládám dvě podobné verze. První je pro případ, že hlavní trať je významná a umožňuje třeba rychlíkům projet stanicí nesníženou rychlostí. Druhá varianta zjednodušuje návěstidla omezením traťové rychlosti (hlavní trať je také nějaká lokálka).

Obrázek Obrázek


Návěštění - pořadí návěstidel (první plánek)

Koncová stanice - vjezd:
(Pořadí: předvěst | vjezdové | odjezdové)
zastavení: žlutá | červená | červená
vjezd: zelená | žlutá | červená

Odbočná stanice - vjezd z koncové:
(Pořadí: předvěst | vjezdové | odjezdové)
zastavení: žlutá | červená | (červená)
vjezd: zelená | horní žlutá | červená
vjezd (pomalý): žlutá bliká | horní žlutá + spodní žlutá | červená
průjezd: zelená | horní žlutá bliká | zelená + spodní žlutá
průjezd (pomalý): žlutá bliká | horní žlutá bliká + spodní žlutá | zelená + spodní žlutá
(Spodní žlutá by šla na vjezdovém návěstidle vypustit a vždy projíždět kolem vjezdového návěstidla nesníženou rychlostí na signál výstraha nebo očekávejte 40 km/h).

Odbočná stanice - odjezd:
- z koleje č. 1 vždy na zelenou,
- z koleje č. 3 do koncové stanice na zelenou,
- z koleje č. 3 na hlavní trať na zelenou + spodní žlutou.

EDIT 2019: Opraveny nefunkční obrázky.
Naposledy upravil D dne čtv 09 kvě, 2019 2:38 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » stř 27 dub, 2011 8:37 am

D, Tobě a Tobě podobným pozlatit ručičky za vaší vstřícnost a trpělivost ;)
Takhle když na ty obrázky koukám a k tomu čtu komentáře, zdá se to být naprosto jasné a logické.
Přesně jsi mě odhadnul, chci tam mít prostě "ty světýlka", jsem na ně nějak ulítlej :) Obě varianty se mi líbí, ale vzhledem k tomu že bych tam rád proháněl i brejlovce (buď od Kuehna nebo MTB) s rychlíkovým vozem (nejspíš od Kuehna a tím je daná i epocha V, byť se mi nejvíc líbila nádraží a vozy z dob mého dětství (třeba ještě sám sebe přesvědčím o IV epoše)), vrhnu se nejspíš na variantu 1 - občas tam nějaký rychlík prolítne :)
O posunutí výhybky kusé koleje až k té obloukové mě napadlo - volná nakládka by pak klidně mohla být mezi kolejí a krajem stolu a pokud jí udělám šikmo, bude dost dlouhá a rozbije to rovinatost. A vzhledem k faktu že panel bude/je o 30cm širší nemusím se snad tohoto zásahu bát. V tom případě na variantě 1 se pravé odjezdové návěštidlo 1. koleje posune před výhybku a přibude dolní žlutá (doufám že jsem to začal chápat :)) Je pak potřeba nějak chránit odjezd z této kusé koleje?
Díky
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod D » stř 27 dub, 2011 9:25 am

cernos:
> V tom případě na variantě 1 se pravé odjezdové návěštidlo 1. koleje posune před výhybku
Ano.

a přibude dolní žlutá
Ne. Spodní žlutá návěstí snížení rychlosti v přilehlém úseku výhybek, kterým vlak projíždí do odbočky. Odjezd z první koleje je ale vždy rovně, takže žlutá není třeba. Na kusou kolej 1a se neodjíždí, jen manipuluje.

Je pak potřeba nějak chránit odjezd z této kusé koleje?
Výkolejkou (vykolejovat směrem od chráněné koleje).

Na jedinou krátkou kusou manipulační kolej není návěstidlo potřeba. Snad kdyby to byla trochu delší vlečka, tak by se dalo seřaďovací návěstidlo kryjící trať zdůvodnit. Takhle bez něj je to ale reálnější. Jinak volnou nakládku máš na manipulační koleji 5 (přímo před staniční budovou) vpravo vedle rampy (můžeš pokácet nebo přesadit překážející strom).
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod lajblt » stř 27 dub, 2011 9:30 am

Tak jsem taky nakreslil pár obrázků. Myslím si, že kolega D to udělal zbytečně složitě (vložené předvěsti vjezdových návěstidel na odbočné trati) :o . Tak to zkusím zjednodušit. Popisky jsou pod příslušnými obrázky.

Pokud si ponecháš manipulační kolej 1a jak je, vlak odjíždí na trať z 1. koleje doprava "do odbočky" a odjezdové návěstidlo MUSÍ mít spodní žluté světlo, které strojvedoucímu nařizuje snížit přes tuto výhybky rychlost. S manipulací to nemá nic společného, návěstidlo ukazuje dovolenou rychost a ta je u normálních výhybek do odbočky vždy 40 km/h.

Kolej 5 je manipulační a proto na ni nesmí vjíždět vlak ze širé tratě. Vjezdové návěstidlo z lokálky proto nepotřebuje spodní žluté světlo (vjíždí se vždy "přímým směrem" přes angličana).

Pokud se přikloníš k 2. variantě kolegy D (omezení rychlosti ve stanici na 40 km/h všemi směry), bude mít vjezdové návěstidlo z odbočné trati správně žluté i zelené světlo, protože je předvěstí odjezdového návěstidla na 3. koleji.

P.S.: Kolega D může ovšem správně namítnout, že vjezdové návěstidlo z odbočné trati si v jeho navržené variantě 2 vystačí se zeleným/červeným světlem, protože to tak v některých stanicích je dodnes. Ale je to pozůstatek dob dávno minulých. :D
Přílohy
navestidla3n.JPG
Koncová stanice s návěstidly. S manipulační kolejí 1a.
navestidla3n.JPG (131.38 KiB) Zobrazeno 8028 krát
navestidla3n3.JPG
Takto to vypadá, pokud koncová stanice není osazena návěstidly. Bez manipulační koleje 1a.
navestidla3n3.JPG (131.08 KiB) Zobrazeno 8029 krát
Planek001n.JPG
Takto to vypadá, pokud je koncová stanice osazena návěstidly. Bez manipulační koleje 1a.
Planek001n.JPG (122.95 KiB) Zobrazeno 8029 krát
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod D » stř 27 dub, 2011 10:12 am

lajblt:
Poznámka k tvým návrhům: odjezdová návěstidla v levém zhlaví odbočné stanice by měla krýt i přejezd, proto podle mě patří před něj.

> vlak odjíždí na trať z 1. koleje doprava "do odbočky" a odjezdové návěstidlo MUSÍ mít spodní žluté světlo
To už jsme se bavili o variantě pravé výhybky na kusou kolej, kdy je odjezd z koleje č. 1 možný pouze přímo (tam žlutá nebude). V původním navržení to samozřejmě platí.

> v jeho navržené variantě 2 vystačí se zeleným/červeným světlem, protože to tak v některých stanicích je dodnes
Celá druhá varianta byla myšlena jako předělávka mechanických návěstidel (pozůstatek dob dávno minulých). Žádné z vjezdových návěstidel nemělo předvěstit stav odjezdového.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod lajblt » stř 27 dub, 2011 10:19 am

Špatně jsem to pochopil - myslel jsem, že manipulační kolej bude ještě pod kolejí č. 1 (jako že bude oblouková výhybka a z hlavní větve ještě obyčejná pravá na kolej 1 a novou 2).

Ono je otázka, jestli ten přejezd nedát někam jinam (ale kam - na druhé zhlaví?), protože neúměrně zkracuje už tak krátké staniční koleje. Návěstidla přejezd krýt mohou a nemusí. Třeba v Sudoměřicích u Tábora je přejezd skoro uprostřed stanice. :o

S těmi na sobě nezávislými návěstidly máš pravdu. ČSD měly kdysi velké plány. Podle nařízení z roku 1955 měla být do 1.1.1958 všechna (mechanická i světelná) vjezdová/cestová návěstidla předvěstí odjezdových. Jako to dopadlo, víš sám. :D
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » stř 27 dub, 2011 10:49 am

Vy jste klucí šikovní. Než stačím zareagovat tak jsou tu další příspěvky. V podstatě se mi nejvíc zamlouvá 1. varianta od D odbočné stanice a 2. varianta (obrázek navestidla3n3.JPG) od lajblt koncové stanice - o tomto už mluvil i D (lichoběžníková tabule). Koncová je ještě v daleké budoucnosti, tak se do té doby snad rozhodnu jak to bude ve finále vypadat. Lišíte se právě zmíněným umístěním návěštidla před přejezdem. Tam bych se přiklonil k variantě dát jej před přejezd, aby byl krytý. Pravda, rapidně se tím zkrátí délka 1. koleje, ale zase jsem celé kolejiště rozšířil o 30cm právě přes staniční koleje. O přemístění přejezdu už byla zmínka na začátku vlákna - buď do pravého zhlaví (asi někam kolem potoka) nebo ještě víc doleva a zaříznout cestu do terénu stoupající tratě do koncové stanice. Ta první varianta je pro mě přijatelnější, bude tam víc místa a nemusím zařezávat do tak malého prostoru levého zhlaví silnici. Pak bych asi prohodil i SB s volnou nakládkou...
V čem se "zásadně" lišíte je vjezdové návěštidlo z koncové přes angličana. Něco o tom, že se z širé trati na manipulační vjíždět nesmí jsem někde asi četl. Pokud tedy budu chtít přijet s nákladem z koncové stanice do odbočné a tam jej odstavit, musím vjet na kolej č. 3 a pak hned přemanipulovat na č. 5? Na minulé stránce vlákna psal, tuším D, že přes angličana v přímém směru se může jet rychleji než 40km/h takže by tam podle stránek mašinek2003 mělo být 4znakové návěštidlo jak zmiňuje D?
Naposledy upravil cernos dne stř 27 dub, 2011 11:02 am, celkově upraveno 1
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod vmucha » stř 27 dub, 2011 10:54 am

[quote="lajblt"]
Ono je otázka, jestli ten přejezd nedát někam jinam (ale kam - na druhé zhlaví?), protože neúměrně zkracuje už tak krátké staniční koleje. Návěstidla přejezd krýt mohou a nemusí. Třeba v Sudoměřicích u Tábora je přejezd skoro uprostřed stanice. :o

Navrhoval bych posunout ten přejezd dál do vyhybek vlevo. Na odkazu je fotka z Vilémova kde je přejezd veden přes kolejovou spojku. A evidentně to nikomu nevadí :-)
http://vmucha.rajce.idnes.cz/Vilemov_zst/#P1150040.jpg
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 643
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod lajblt » stř 27 dub, 2011 11:12 am

2 vmucha Až když to vidím na fotkách, tak si říkám, jaký úhel odbočení mají asi ty výhybky - 10 stupňů nebo snad víc??? A pak že v modelu je 15 stupňů moc. :D
Naposledy upravil lajblt dne stř 27 dub, 2011 11:29 am, celkově upraveno 1
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod D » stř 27 dub, 2011 11:15 am

cernos
>V čem se "zásadně" lišíte je vjezdové návěštidlo z koncové přes angličana.
Nelišíme. Všechna řešení jsou správná:
žlutá červená bílá - základní návěst, předvěstí odjezdovému návěstidlu (preferuji jako moderní)
žlutá červená bílá žlutá - navíc umožňuje pomalý vjezd do stanice, ale to není nutné rozlišovat
zelená červená bílá - zjednodušená návěst, nic nepředvěstí, musí být snížená rychlost (jako historické)

> přijet s nákladem z koncové stanice do odbočné a tam jej odstavit, musím vjet na kolej č. 3 a pak hned přemanipulovat na č. 5?
Hned to být nemusí, ale v podstatě máš pravdu.

> přes angličana v přímém směru se může jet rychleji než 40km/h
Ano.

> takže by tam podle stránek mašinek2003 mělo být 4znakové návěštidlo
Nemusí, protože je možný pouze přímý směr vjezdu.
Naposledy upravil D dne úte 03 kvě, 2011 10:00 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » stř 27 dub, 2011 11:23 am

Tak vám ještě jednou děkuju borci! Hned jsem si obrázky uložil :)
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod lajblt » stř 27 dub, 2011 11:36 am

Nemáš zač. Až bude hotovo, tak sem dej fotky. Jsem na tom stejně jako ty. Už mám naplánováno a teď začínám stavět. Akorát mám na to krapet větší prostor.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod vojtas » stř 27 dub, 2011 12:53 pm

Já bych byl v tomto případě pro takovouto variantu.
Přílohy
navestidla3.JPG
navestidla3.JPG (131.78 KiB) Zobrazeno 7966 krát
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 160x100

Příspěvekod cernos » úte 03 kvě, 2011 7:18 pm

Ahoj,tak jsem malinko pokročil, drátování mě moc nebaví, ale musím se do toho zítra pustit ;)
https://picasaweb.google.com/116028937733788667008/Kolejiste2#5602569259576483410
Fotky jsou bohužel z telefonu, foťák má ženuška s dětma u babičky
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků