Jak na drátovody

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod maayaa » sob 06 srp, 2011 12:44 pm

drátovody pod nástupištěm se vedou v minimu případů,většinou jsou vedené venkem kolejiště.
TTe moduly,TT,polní dráhy
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod lajblt » sob 06 srp, 2011 3:01 pm

Dovolím si to trochu upřesnit ohledně výměnových návěstidel. Pokud nejde o staniční zabezpečovací zařízení III. kategorie (reléové nebo jeho modernější obdoba - ESA11 apod.), musí mít výhybky výměnová návěstidla vždy. Nemůže se tedy stát, že by výhybky stavěl výhybkář přes páku drátovodem a výhybka měla jen závaží! Naopak je možné (a ve stanicích s modernizovanou elektromechanikou je to častokrát k vidění), aby výhybka měla motorický přestavník, závaží i návěstidlo.

Čili, když to shrnu:

1. Ruční stavění výhybek (výhybkář dojde k výhybce a na místě ji přehodí) - návěstidlo a černobílé závaží, žádné kanály k výhybkám (jen k návěstidlům).
2. Ústřední stavění výhybek pákou a drátovodem - návěstidlo, žluté závaží, kanál ke každé takto stavěné výhybce a k návěstidlům.
3. Ústřední stavění výhybek motorem - návěstidlo, žluté závaží, bez drátovodných kanálů.
4. Ústřední stavění výhybek motorem + reléovka/ESA11 + výhybky s hákovým závěrem - bez výměnového návěstidla, žluté závaží, bez kanálů.
5. Ústřední stavění výhybek motorem + reléovka/ESA11 + výhybky s čelisťovým závěrem - bez návěstidla, bez závaží, bez kanálů.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod kecu.p » sob 27 srp, 2011 11:05 pm

tak i ja se přidám

návrh Marka D jasně ukazuje mechanické návěstidla a proto releovka i zab. zař 3. kategorie padá.
Proto tady jsou 2 možnosti ... návěstidla závislá na výhybkách - mechanické přestavníky a závorníky nebo výměnové zámky a nebo nezávislá ... výhybky stavěné ručně a uzamčené výměnovými zámky. Jakou vyriantu použije je jen a jen na něm.
Příklad:
Stanice Hájek ležící na hlavní trati Chomutov - Cheb měl pouze vjezdová návěstidla mechanická a výhybky měli výměnové zámky. Ale na druhou stranu stanice Březová u Karlových Varů ležící na lokální trati Marianské Lázně - Karlovy Vary dolní nádraží měla vjezdová, odjezdová návěstidla, mechanické přestavníky a závorníky. Ale obě dvě stanice měly výměnové návěstidla s výměníky (těleso s koulí).

Těžko určit ... ja bych to dělal co nejjednodušší. Naznačil pouze šachty k návěstidlům a zbytek na klíče.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » stř 17 led, 2018 1:41 pm

Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod hank » stř 17 led, 2018 2:15 pm

Tady
https://publi.cz/books/147/02.html
https://publi.cz/books/147/03.html
sice není přímá odpověď, ale asi by se toho dala odvodit...

Jinak nechci spekulovat. Nevzpomínám si, že bych to někdy viděl jinak než kolmo, ale to neznamená, že to musí být pravidlo. A paměť je zrádná mrcha. :? Takže třeba se tu objeví nějaký návěstní mistr a vysvětlí nám to pořádně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod kecu.p » stř 17 led, 2018 2:38 pm

Kajinek11 píše:Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky



Vždy byly drátovodné trasy mezi pražci kolmo ke koleji v úhlu 90°. Je to jednoduché, nemáme pražce hičmo na kolejích, proto v úhlu 90°.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod PajaF » stř 17 led, 2018 4:14 pm

Jak pise kecup, pod kolejemi vzdy kolmo, jinak samozrejme mohou vest podel koleji i sikmo.

Nechce se mne to hledat, zkus zadat strejdovi G do vyhledavani dratovodne trasy a otevri si obrazky.

I se to nekde resilo, myslim, ze to byl Cipisek.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod hank » stř 17 led, 2018 4:16 pm

kecu.p píše:
Kajinek11 píše:Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky


Vždy byly drátovodné trasy mezi pražci kolmo ke koleji v úhlu 90°. Je to jednoduché, nemáme pražce hičmo na kolejích, proto v úhlu 90°.


Tohle má samozřejmě logiku, ale jsou i výhybkové pražce vždycky kolmo ke všem kolejnicím, které na nich leží? A nemohly být drátovodné kanály někdy i pod spodní úrovní pražců? Ocelové pražce, které se pod výhybky používaly dost často, bývaly "placatější" než pražce dřevěné a betonové.

Proto odkazuju na ten přehled mechanických částí ZZ výhybek: Udělátka na koncích drátů a způsoby jejich připevnění k těm mechanickým částem výhybek by měly být (podle mého laického a jen mírně poučeného názoru) to, co vposledku rozhoduje o optimálním směru vedení drátovodných kanálů.

Ale mohu se samozřejmě mýlit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod kecu.p » stř 17 led, 2018 4:38 pm

hank píše:
kecu.p píše:
Kajinek11 píše:Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky


Vždy byly drátovodné trasy mezi pražci kolmo ke koleji v úhlu 90°. Je to jednoduché, nemáme pražce hičmo na kolejích, proto v úhlu 90°.


Tohle má samozřejmě logiku, ale jsou i výhybkové pražce vždycky kolmo ke všem kolejnicím, které na nich leží? A nemohly být drátovodné kanály někdy i pod spodní úrovní pražců? Ocelové pražce, které se pod výhybky používaly dost často, bývaly "placatější" než pražce dřevěné a betonové.

Proto odkazuju na ten přehled mechanických částí ZZ výhybek: Udělátka na koncích drátů a způsoby jejich připevnění k těm mechanickým částem výhybek by měly být (podle mého laického a jen mírně poučeného názoru) to, co vposledku rozhoduje o optimálním směru vedení drátovodných kanálů.

Ale mohu se samozřejmě mýlit.


Drátovodné trasy vedoucí kolejištěm napříč byl tvořen tak, aby bylo co nejméně ohybů. Ale vždy kolmo na kolej mezi pražci. Nikdy nevedla pod pražci. I v tom kanále jsou totiž kladky nesoucí dráty. A protože skutečné výhybky měli menší úhel odbočení než modelové výhybky, měly pražce vždy jednu rovinu. Ještě je jedno důležité situování ... nikdy drátovodná trasa nevedla pod srdcovkou a ani pod jazyky.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod cipisekmp » stř 17 led, 2018 4:42 pm

Ahoj, kdysi jsem venoval spoustu casu mapovani dratovodu ve stanici Bzenec kterou mam u ruky a vznikl z toho clanek.
http://kzmslovacko.cz/index.php/skutecna-zeleznice/30-stanice-bzenec/161-dratovodne-sachty
Treba to nekomu pomuze. Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod sidlo » stř 17 led, 2018 4:48 pm

Mám dotaz na drátovod v kanále.
Předpokládám, že kanál nemohl být vystavěn do oblouku, ale musel být vždy v rovných úsecích. Jaká by mohla být asi minimální délka rovného úseku a jaký minimální úhel odbočení?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod hank » stř 17 led, 2018 4:56 pm

cipisekmp: Dík, to je přesně ono. I ten odkaz na Parostroj.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » stř 17 led, 2018 5:27 pm

To Cipisek.

Díky, to jsem přesně potřeboval. Já mám zhlaví právě takovéto, takže tam bych to bez šikmého vedení asi nedal ..
Přílohy
ScreenHunter_199 Jan. 17 18.25.jpg
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod cipisekmp » stř 17 led, 2018 6:26 pm

Ahoj, vic veci nez je na fotkach jsem nenameril, takze jedine si to vydedukovat z fotek.
Jeste by mohl pomoci s vyrobou tento clanek. http://kzmslovacko.cz/index.php/jak-na/145-jak-na-dratovody-ve-stanici
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » stř 17 led, 2018 6:47 pm

Diky Cipisku,

pomuze to hodne, ale z toho mi vypliva jedna otazka? Proc k nejake vyhybce vedou trasy z obou stran a k nekterym jen z jedne strany (navic nekdy dvojite a nekdy pouze jednojite) ? :shock:
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků