Jak na drátovody

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod kecu.p » stř 17 led, 2018 6:53 pm

Kajinek11 píše:Diky Cipisku,

pomuze to hodne, ale z toho mi vypliva jedna otazka? Proc k nejake vyhybce vedou trasy z obou stran a k nekterym jen z jedne strany (navic nekdy dvojite a nekdy pouze jednojite) ? :shock:


V hlavní dopravní koleji byl na výhybce proti hrotu kromě přestavníku i mechanický závorník.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod hank » stř 17 led, 2018 7:12 pm

Možná by stálo za zmínku, že závorníky se zabezpečují výhybky pojížděné proti hrotu vyšší rychlostí než 40 km/h. Tzn. především výhybky v hlavních dopravních kolejích, kde takovou rychlost zabezpečovací zařízení umožňuje.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod cipisekmp » stř 17 led, 2018 7:46 pm

Ahoj, ono je to o tech zavornicich v tom clanku napsano. Je to i pod fotkama napsano.
Cipisekmp
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod hank » stř 17 led, 2018 8:41 pm

cipisekmp píše:Ahoj, ono je to o tech zavornicich v tom clanku napsano. Je to i pod fotkama napsano.
Cipisekmp


Dobře mi tak, já jsem si ty odkazy jen rychle proběhl... :oops:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 18 led, 2018 12:07 am

Chci mít stanici bez zabezpečení. Všude budu jezdit 40. Mohu tedy drátovody vést takto? Samozřejmě to vedení mírně do šikma pod výhybkami je nemodelové, ale to jsou celé Tillig výhybky, takže to je nutný kompromis. Pokud si někdo myslíte, že by to mohlo být lépe, rád se nechám přesvědčit. Díky za názory.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 18 led, 2018 7:00 am

Neměly by v takové stanici "bez zabezpečení" ty drátovody tedy nejspíš vůbec nebýt?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod sidlo » čtv 18 led, 2018 7:40 am

Možná jenom Kajinek11 použil nesprávný termín. Podle mě chce mít stanici osazenou světelnými návěstidly. Odjezdová skupinová bez rychlostní návěstní soustavy. Vjezdová bez závislosti na odjezdová návěstidla s možností návěstit vjezd odbočkou dvě žlutá světla. Ovládání výhybek drátovody. Takových stanic bylo hodně.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 18 led, 2018 7:48 am

Tak jsem se v tom úplně ztratil.. :-(

ScreenHunter_200 Jan. 18 08.27.jpg


na screenu vidíte jakou mám stanici. Měl by tam být docela rušný provoz. Trošku jako Jeseník - Lázně. Je to relativně podobná stanička. Ale nechci reléovku z důvodu, že bych to zatím nedokázal reálně zapojit (třeba časem ano, ale zatím ne).

Tak jak by se teda proboha ovládaly a zabezpečovaly ty výhybky? Rád bych měl stavědlo ale co nejméně spojitostí (tedy co nejjednodušší). Výhybky návěstidla mám ovládané analogicky.

Pokud to nepůjde bez zabezpečení, tak jak by se to mělo zabezpečit?

Díky za rady.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 18 led, 2018 8:04 am

Aha. Jeden obrázek lepší než dvě strany textu :wink:

Takže když tam máš ty rychlostníky 40, tak na vjezdy bych dal úplně primitivní zelená+červená, pokud se chceš zabývat přivolávací návěstí, tak ještě bílá. Oblíbená zabezpečovácká kombinace "40 u krajní výhybky, daleko vepředu vjezdové návěstidlo s dolní žlutou" mě přivádí k zuřivosti :mrgreen:

Odjezdy opět pouze zelená+červená, bez bílých.

To odpovídá stanici s "klíčovým průmyslem", bez drátovodů.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 18 led, 2018 8:17 am

A drátovodná varianta by byla jak?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod sidlo » čtv 18 led, 2018 8:22 am

Můj názor. Drátovody ponechat. Počet a barvy světel na návěstidlech ponechat. Pravá horní trať posunout rychlostník za návěstidlo k výhybce a změnit ho na 30. Potom se pro vjezd může návěstit dvě žluté. Pravá dolní trať rychlostník odstranit nebo zvýšit rychlost nad 40 (třeba 55). Potom se pro vjezd může návěstit jedna žlutá na přímou a dvě žluté do odbočky.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 18 led, 2018 8:29 am

Když už drátovody, tak nějaké pokročilejší zabzař (určitě někdo vytáhne z klobouku nějakou reálnou stanici, kde se výměny přestavují centrálně, ale jinak to nic pořádného neumí, ale mně je prostě proti srsti modelovat takovou nehospodárnost :wink: ).
To znamená rychlost přes stanici nesnižovat rychlostníkem, ale vjezdová návěstidla potom musí umět rozlišit vjezd na rovnou a do odbočky (tedy světla shora žlutá-zelená-červená-(bílá)-žlutá)*. Odjezdová návěstidla klidně mohou zůstat skupinová a jenom zelená+červená, nebo si můžeš na těch odjezdech navymýšlet vlastně co chceš (pokud modeluješ modernější epochu).

* zelená se týká pouze těch návěstidel, od kterých se dá do stanice vjet "rovně".

Taky existují stanice s výměnami sice stavěnými ručně, ale centrálně závorovanými (takže mají drátovody a závorníky, ale nemají přestavníky).

sidlo píše:Pravá horní trať posunout rychlostník za návěstidlo k výhybce a změnit ho na 30. Potom se pro vjezd může návěstit dvě žluté.
Proč bude návěstit 40 km/h na trati s traťovou rychlostí 30 km/h? Že se taková hloupost dá občas v praxi najít, pro mě není přijatelná odpověď :mrgreen:
Naposledy upravil Morris Zapp dne čtv 18 led, 2018 5:49 pm, celkově upraveno 1
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod lajblt » čtv 18 led, 2018 5:44 pm

Pánové, pro reálný příklad "nehospodárnosti" není nutné chodit daleko. Stačí si zajet do Bakova nad Jizerou. Tam je situace prakticky stejná, jako modeluje Kajinek111. Při vjezdu z kteréhokoli směru (od Boleslavi, od České Lípy a i od Turnova) uvidíte návěst "40 km/h a výstraha" ať vjíždíte rovně nebo do odbočky. Na odjezdech do Boleslavi jsou jen tři světla (ačkoli jsou návěstidla čtyřsvětlová): červená-x-zelená-bílá, do Lípy a Turnova je už "rychlostní soustava". Píšu to v uvozovkách proto, že jiné návěsti dovolující jízdu než "40 km/h a volno" se na nich nedočkáte. A před krajními výhybkami je rychlostník "40". Jediným rozdílem je to, že ve stanici jsou všechny výměny na klíč, ale zabezpečovací zařízení je II. kategorie - řídící přístroj a 2 stavědlové bubnové přístroje pro zasouvání klíčů. Tudíž jediným rozdílem by byly ty drátovody. A s ohledem na rychlost nejsou nutné u Kajinka ani závorníky.

A na závěr - proč takovýto "paskvil"? Jednoduše proto, aby nebylo nutné budovat zpočátku jakékoli závislosti výhybek na návěstidlech a zároveň aby do budoucna nebylo nutné kupovat nová vjezdová návěstidla. :) Myslete si o tom, co chcete, ale reálnou oporu to má.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 18 led, 2018 5:53 pm

Ano, strom života je košatý a dá se nalézt prakticky cokoliv, co se dalo jakžtakž naroubovat na předpisy (občas ani to ne :? ) - ale mně ty paskvily na moduly nesmí a ani to nebudu doporučovat jinému :wink:

Možná bych se ještě zeptal (jestli to už někde zaznělo, tak se omlouvám, ale uniklo mi to): jaká to má být epocha?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod lajblt » stř 24 led, 2018 7:16 pm

Kolegovi jsem to už posílal na mail (chtěl zapojit základní zabezpečení pomocí relátek), vylepšenou verzi dávám i sem. Jde o stanici bez rychlostní soustavy, nicméně s návěštěním rychlosti (ano, i takové jsou). Po hlavní koleji je tedy možné projíždět vyšší rychlostí než 40 km/h a rychlostník "40" zůstává jen u vjezdu z odbočné trati. Vysvětlím:

Odbočná stanice má 5 průběžných kolejí, dopravní jsou koleje 1-3, manipulační 4 a 5. Navržené zapojení odpovídá SZZ II. kategorie, tedy s návěstidly závíslými na výměnách, ale zjednodušeně - bez závěru výměn (to jde celkem snadno doplnit) a bez kontroly protisměrných vjezdů na tutéž kolej (to už je o něco složitější, nicméně realizovatelné). Zkušený elektrotechnik si jistě tuhle kontrolu doplní sám. :)

Návěstidla jsou závislá na výhybkách přilehlého zhlaví a to takhle:

1) Aby bylo možné na návěstidle rozsvítit volnoznak, musí být všechny výhybky na manipulační koleje v základní poloze (jde o výhybky 4-6, 5, 8-10, 9-11 a 13).
2) Vjezdové i odjezdové návěstidlo rozlišuje vjezd/odjezd přímým směrem/do odbočky a rozsvítí odpovídající návěst (vjezd Výstraha/40 km/h a výstraha, odjezd Volno/40 km/h a volno). Rychlostní soustava to není z toho důvodu, že není zřízena závislost vjezdových a odjezdových návěstidel (vjezdy neumí "Volno"/"40 potom 40"), ačkoli se to tak tváří. :)

Celé zapojení je realizováno pomocí přestavníků výhybek se dvěma přepínacími kontakty (jeden přepíná srdcovku, druhý slouží pro vazby SZZ), 9 relátek se dvěma přepínacími kontakty a 2 relé pro rušení vlakové cesty s 1 přepínacím kontaktem. Dalšími součástkami jsou už jen diody 1N4007 a tlačítka.
Přílohy
kajinek111-ST1.jpg
kajinek111-ST2.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků