Jak na drátovody

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 25 led, 2018 5:20 am

...ano, i takové jsou...
A svého času byly běžné, jak housky na krámě.
lajblt píše: Rychlostní soustava to není z toho důvodu, že není zřízena závislost vjezdových a odjezdových návěstidel (vjezdy neumí "Volno"/"40 potom 40"), ačkoli se to tak tváří.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: rychlostní návěstní soutava je tehdy a jen tehdy, když se strojvedoucí může zcela spolehnout na to, že na jednosvětlovou návěst odjezdových (popř. cestových) návěstidel smí jet traťovou rychlostí i v jejich obvodech výhybek.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod lajblt » čtv 25 led, 2018 7:54 am

Ono to s tou rychlostní soustavou není tak jednoduché. Pokud vjezdová návěstidla nenávěstí kmitavá horní světla, nejde o rychlostní soustavu.

Uvedu příklad, vztažený ke kajinkově stanici:

1) Na vjezdu S svítí "výstraha", tedy vjíždí se přímým směrem na 1. kolej, odjezd S1-3 ukazuje "40 a volno", tedy odjezd na vedlejší trať (výhybka 1 je do odbočky).
2) Na vjezdu S svítí "40 a výstraha", tedy vjíždí se do odbočky na kolej 2 nebo 3, odjezd S1-3 ukazuje "40 a volno", tedy na odjezdovém zhlaví se odjíždí odbočkou.

V sešiťáku taková stanice bude mít jen "P" (závislá návěstidla). Je to uvedeno i na obrázcích v předpisu D1 s tím, že nejde o rychlostní soustavu - přestože vjezd i odjezd ukazuje, jakou rychlostí může fíra jet "v obvodu výhybek přilehlém k návěstidlu". Vjezd totiž nepředvěstí rychlost u dalšího návěstidla.

Jde mi o to, že pokud by kajinek chtěl RNS, byly by vazby mezi návěstidly už dost složité a rozhodně na to nestačí relátka se dvěma přepínacími kontakty.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 25 led, 2018 8:21 am

lajblt píše:Pokud vjezdová návěstidla nenávěstí kmitavá horní světla, nejde o rychlostní soustavu.
Nikoliv. Musím trvat na svém kritériu, že na jednosvětlovou návěst odjezdových (popř. cestových) návěstidel smí strojvedoucí jet traťovou rychlostí i v jejich obvodech výhybek.
Ono máš nejspíš pravdu z hlediska zabezpečovácké terminologie - tady ale bohužel dochází k babylónskému zmatení jazyků, protože zabezpečováci a dopraváci pojmenovávají stejnými názvy různé jevy. A podstatná je ta terminologie dopravácká, protože posledním článkem tohohle řetězu je strojvedoucí, který musí vést vlak bezpečně. A značka ve sl. 2 TJŘ mu říká, co má v té které stanici od její návěstní soustavy očekávat. Pokud tam není žádná značka (= rychlostní návěstní soustava), pak ví, že se může řídit pouze návěstními znaky všech hlavních návěstidel, která v té stanici potká, a nemusí si lámat hlavu s různými staničními specialitami (ať už to jsou neexistující odjezdová návěstidla, nepředvěstěná odjezdová návěstidla, či nenávěstěné snížení rychlosti při odjezdu z odbočky).

Podle tvého kritéria ("Pokud vjezdová návěstidla nenávěstí kmitavá horní světla, nejde o rychlostní soustavu") by třeba nemohla být rychlostní návěstní soustava v Praze hln ve směru jih - sever; pohledem do SJŘ ale lehce zjistíš, že tam je.

Extrémním případem toho, co je (z dopravního hlediska) rychlostní návěstní soustava, je stanice, která umí na vjezdech pouze "Stůj" nebo "Výstraha", na odjezdech pouze "Stůj" nebo "Volno", a přes celou stanici je rychlost omezena rychlostníkem na hodnotu, kterou umožňují všechny výhybky do odbočky (obvykle 40 km/h).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod lajblt » čtv 25 led, 2018 9:17 am

Vidím, že se věci trochu změnily, protože co si pamatuju, tak dřív bylo v SJŘ vyznačeno (:) = RNS, P = závislá návěstidla, nic = nezávislá návěstidla. :roll:
Ano, vyjádřil jsem tu RNS trochu nešťastně, ale pochopil's mě. Ono je dneska vůbec hodně věcí, které v epoše IV nebyly (třeba padesátkové výměny, s tím souvisí i ten Hlavák, protože tam vůbec nejsou zapotřebí spodní světla, když je na "severu" ve výhybkách 50 rovně i do odbočky; na "jihu" je zase všude 40 a jestli si dobře pamatuju, tak odjezdy mají sice 5 světel, ale spodní žlutá není zapojená).
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 25 led, 2018 11:17 am

Přesně tak; aby bylo to zmatení jazyků ještě větší, tak se nám před nějakým časem změnily značky ve sl. 2 TJŘ: dříve bylo "normální", že stanice měla odjezdová návěstidla buď žádná, nebo nezávislá, tak se to nijak nevyznačovalo, vyznačovaly se jenom výjimky P a (:). Dneska je to obráceně: rychlostní návěstní soustava je považována za "normální" (což odráží skutečný stav věci) a vyznačují se výjimky u odjezdových návěstidel (P - předvěstěná, ale bez rychlostí, N - nepředvěstěná, B - bez odjezdových návěstidel) /což přineslo nečekané komplikace ve stanicích typu Zruč a Žalhostice.../.

A to ještě existuje třetí význam pojmu "rychlostní návěstní soustava" - ten patří základní teorii, která zná návěstní soustavu směrovou (říká strojvedoucímu KAM jede, ten už pak musí sám vědět, jak rychle tam může jet) a soustavu rychlostní (říká strojvedoucímu JAK RYCHLE může jet, nestarej se, kam jedeš). A ta základní teorie, vtělená do vyhlášek, předpisů a usnesení, říká, že u nás byla do roku 1962 soustava směrová, od té doby soustava rychlostní, tečka. Proto také se stejná návěst původně jmenovala "vjezd odbočkou" (kam jedeš - do odbočky), potom "rychlost 40 km/h a výstraha" (tady máš rychlost a nestarej se, kam je postaveno).


Suma sumárum pro modeláře: nejdřív si musím stanovit, kterou epochu chci modelovat, podle toho teprve budu přemýšlet nad tím, jakými světýlky bude co svítit, popř. jakými rameny mávat...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Kajinek11 » úte 13 úno, 2018 7:13 am

Pěkně viditelné drátovody jsou pořád ještě k vidění zde: Martinice v Krkonoších

https://mapy.cz/turisticka?x=15.5444379 ... A1%C3%ADch

Myslím, že jsou tam odpovědi na předchozí otázky, jak mohou drátovody vést.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod rawen » stř 30 lis, 2022 8:28 am

Nazdar,
máte prosím někdo výkresy drátovodů? Trochu jsem googlil (asi málo), našel na Ostramu kanály, ale chybí mi ještě "bedny" u přestavníků a závorníků. Chci si je postavit v TT a nekopírovat z hotových lasercutů.

Předem děkuji za pomoc, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod cipisekmp » stř 30 lis, 2022 4:14 pm

H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod rawen » stř 30 lis, 2022 6:59 pm

Díky moc!
Z vašeho webu jsem taky něco stahoval, ale zrovna tuto stránku ne...

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Ferys » stř 07 pro, 2022 7:54 pm

cipisekmp píše:http://kzmslovacko.cz/index.php/jak-na/145-jak-na-dratovody-ve-stanici
Ahoj, treba ti to k necemu bude. Cipisekmp.

Mohl bych poprosit o zmíněný RAL betonu? Tento odstín se mi líbí, mě se nedaří nějaký použitelný namíchat. Děkuji, F.
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 291
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Ivan » stř 07 pro, 2022 7:56 pm

Pěkný odstín betonu dělá taky Agama.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod cipisekmp » čtv 08 pro, 2022 5:11 pm

Ahoj. Abych pravdu rekl, tak jsem hledel do vzorniku a dokonce vylezl ven na parkoviste pred obchodem si "okouknout" beton. Nakonec jsem proste nejaky RAL vybral ale moc bych to nehrotil. Myslim ze i v realu je kazdy beton trochu jiny. Pokud nebude "ruzovy" tak je asi fuk :) Byl jsem se ted i podivat do dilny, ale pixla uz neexistuje. Barvu mam ve sklenicce a co vim, tak jsem z puvodni 1Kg pixle porozlival kamaradum nebot tolik betonu nemam :)
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Jak na drátovody

Příspěvekod Polabský » čtv 08 pro, 2022 6:13 pm

Odstín betonu silně ovlivňuje barva užitého kameniva. Záklopné desky byly vyráběny v několika výrobnách. Dalším aspektem je hustota provozu, respektive intenzita brždění, z toho vychází otěr špalků a zrzavá patina. Pak taky zastínění, kdežto oslunění. V Hostivaři byl beton čisťounký jak dětská prdýlka, naopak ve Stránčicích se zelenal mechem a lišejníky. Znečištění způsobuje i mour z vozů.
Pak taky všechny desky nemusí být stejně staré, některé nahrazené při opravách a údržbě.
A fčíl mudruj !!!
(Napsat by se toho dalo na 3x A4).
Pohodový Advent a Hezké Vánoce.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Předchozí

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků