Kolejiště TT L240x200

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 24 úno, 2011 8:54 pm

jomull píše:Pokud neznáš lokálku v nížině, která obkrouží město, tak na mapě mrkni na Roudnici nad Labem :lol: . První zastávka Bezděkov je dokonce ještě téměř ve zhlaví nádraží, pak následuje ono obkroužení a dostane se skutečně jen "pár" metrů od druhého zhlaví :wink: . A tvar vzájemného ostrého rozdělení tratí do Y je tak trochu obdobou stanice Bor u Tachova, jak už jsem se zmiňoval. No a kolejový plán mé stanice se zase podobá (se zavřenýma očima) skutečné stanici Poběžovice. Takže i ve skutečnosti obdoby jsou,i v rovinatém kraji, já je mám trochu poskládané do sebe :mrgreen: .
Takže jak píšeš, je to o tom, co se komu víc líbí a já radši holky s dlouhýma nohama... vlastně roviny s dlouhýma tratěma :D

No musím se chameleona zastat. Chápu potíže se stavbou v podkroví. Mám je taky, a nejsme jediní. Koukni na kolejiště Tomáše Bartoše, který také bojuje o každý centimetr. Je neuvěřitelné jak se celkem velká půda scvrkne, když koleje nemají ležet na zemi.
Ale neargumentuj nesmysly jako je to co píšeš o Roudnici.
Stačí kouknout na mapu a je vidět, že těch "pár" metrů v Roudnici je půl kilometru vzdušnou čarou a skoro 50 m výškových! Byl jsem v Roudnici jen párkrát, ale pamatuju si, že směrem k Labi je to celkem z kopce. Kdyby nebylo zapotřebí s tratí směrem ke Straškovu nastoupat, tak by stavitele trať pravděpodobně vedli jinak a ne smyčkou s vyhlídkovou jízdou.
A podhůří Českého Lesa bych si taky netroufnul nazvat rovinatým krajem. Na rozdíl od Roudnice to tam mám dost prochozené i proježděné...
Je to na Tobě, ale myslím, že Chameleonovy úpravy byly ku prospěchu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pát 25 úno, 2011 6:50 pm

Já ale chameleónův návrh nezatracuju a snažím se i jeho připomínky, stejně jako připomínky a návrhy předešlé, ve svém návrhu zohlednit, i když ne zrovna skalnatou krajinou a navrhovanými tunely, čeho prostě osobně nejsem příznivcem, a tak bych si snad mohl na svém kolejišti tento záměr ponechat… :oops: Zkouším tedy zvýšit členitost terénu a alespoň opticky přerušit trať z pravého zhlaví odbočné stanice vedením oblouku v zalesněném zářezu počínajícího kopce. Protože se jedná o mé zcela první kolejiště, tak se mi jak jsem psal, nechce do většího rozsahu v podobě více pater a spirál, pokud to nebude úplně nutné.
Nekladu si ani za cíl vytvoření zcela bezchybného a dokonalého kolejiště se skutečným námětem, ovšem úplně hračkovému kolejišti se chci také vyhnout. Takže se snažím alespoň o trochu „reálně vyhlížející“ stanice a vedení tratí od někud někam, které bude dávat nějaký smysl, i když z profesionálního pohledu budou samozřejmě chyby třeba v těch úhlech odbočení, poloměrech oblouků, blízkosti viditelných tratí a jistě i další.
Kolejiště Tomáše Bartoše je z mého pohledu „jiný soudek“, ale také ho sleduju a snažím se poučit.
Profesně nemám se skutečnou železnicí nic společného, ani nejsem její teoretický znalec a rozhodně nemůžu, ani nechci nikoho v tomto směru poučovat a „utloukat“ argumenty. To, že jsem poukázal právě na Roudnici je tím, že nedaleko bydlím. Ale myslím si, že těch půl kilometru na skutečnou železnici není zrovna velká vzdálenost. O převýšení ani nebyla řeč, ale v mém návrhu je převýšení také, i když opačné a samozřejmě nepřepočítávatelné. A že k takovému vedení tratě byl důvod, je jisté, možná (ale jen dle mého mínění) to bylo i napojení vlečky do Agrostroje. A u mě je tím důvodem svedení tratě do SN s tím, že se mi to obkroužení líbí…
V tom podhůří Českého Lesa jsem nebyl, takže ani nic tvrdit nemůžu, ale podle mapy a vrstevnic usuzuju spíš na kopcovitý terén v okolí zmiňovaných stanic… Ostatně jsem naznačil pouze jistou podobnost spíš s tvarem a kolejovým plánem.

Každopádně jsem rád za každý názor i kritiku, obzvlášť od odborníků, jako jsi ty a určitě o všech návrzích přemýšlím. Ale snad jako „neznalec“ nemusím být za každé odůvodnění svého návrhu a případné ne zcela přesné vyjádření kamenován.
Takže díky za rady a vše v dobrém. Návrh určitě nechci uspěchat, takže změn ještě může být dost...
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » stř 09 bře, 2011 7:40 pm

Předkládám zapracované další úpravy návrhu.

Zvýšil jsem členitost terénu vytvořením kopce v pravém čele panelu, takže vlak po vyjetí z hlavní stanice bude v oblouku projíždět hustě zalesněným zářezem, což snad pomůže alespoň opticky, bez tunelu a spirály, oddělit kolej v popředí od stanice. K jejímu optickému oddálení snad pomůže i souběžně vedená silnice ve „švestkové“ aleji, níže položené pole a břeh před stanicí, který by měl být zarostlý křovinami.
Silnice před pilou opouští panel také v počínajícím zalesněném kopci.
I za kostelem vyrostl kopec, takže trať lokálky obkružuje městečko ve skrytu terénního zářezu, hřbitovní zdi, kostela, domů, a ukazuje se až na přejezdu před zastávkou v zadní části panelu.
Oblouk hlavní tratě z levého zhlaví je zastíněn zarostlým kopečkem, k optickému zmírnění oblouku lokálky snad pomůže plné oplocení volné skládky.
Upraven je i terén nad těžební stěnou pískovny, což by s nižším porostem mohlo opticky oddělit celou pískovnu a její vlečku. Vyšší porost z důvodu již tak zhoršeného přístupu do zadních partií neuvažuji.

Úpravou prošla i hlavní stanice, která je mírně zkrácena (max. délka dopravních kolejí je i tak 115cm), místo kusé skladištní koleje přibyla před SB manipulační kolej s napojením koleje volné skládky uhlí. Napojení vlečky pily zůstalo přes angličana, ale víc by se mi líbilo napojení výhybkou jen do manipulační koleje…
Ve spodní části stanice se manipulační kolej s napojením remízy o jednu kolej posunula. Uvažuji, zda by nebylo možné umístit naftové zbrojení přímo ke koleji před remízou a samostatnou kolej zrušit…
V levém zhlaví je zkrácením stanice a výměnou obloukové výhybky za přímou v hlavní trati zmírněn úhel odbočení tratí.
Upravena je i menší stanice, v severním zhlaví jsou použity přímé výhybky a staniční koleje (prodloužené na délkou 75cm) tvarovány z flexi kolejí.
Napojení vlečky pískovny jsem po mnoha zkoušení ponechal z jižního zhlaví. Koleje vlečky jsou spojeny a zakončeny kusou kolejí pro objetí lokomotivou. Od stanice je pískovna opticky oddělena řadou stromů jako protiprašná zábrana. Při napojení ze severního zhlaví mi neseděla nutnost při posunu zajíždět až do tunelu, výtažná kolej vycházela krátká a navíc je toto místo těžko obslužně dostupné. Zkracovat staniční koleje, ani posouvat stanici a zkracovat tak úsek tratě mezi stanicemi jsem nechtěl. Příliš mi ani nevycházel tvar terénu a napojení komunikací k pískovně v oblouku hlavní trati na menším segmentu kolejiště.
Na menším segmentu je tedy vesnička, kousek pole a rybníček na stružce.

Toto jsou mé laické úvahy při tvorbě předkládaného návrhu. Pěkně a obsáhle jsem si to „vokecal“ :D

Chtěl bych požádat zkušenější modeláře o vyjádření k návrhu, provedeným i uvažovaným dalším úpravám.
Předem velice děkuji.

Návrh je pod názvem „finál 30“ i s 3D náhledy na rajčeti:

http://jomull.rajce.net/Win_Track
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod chameleon » pát 11 bře, 2011 9:15 am

jomull píše:Pěkně a obsáhle jsem si to „vokecal“ :D

jo návrh snese hodně, ten si okecáš lehce :wink: hlavně záleží, jakou máš povahu, jestli si pak sám sobě i "vokecáš" výsledek, po tom, co do toho nacpeš 150tis. Třeba já osobně jsem už 3x po položení kolejí a vidiny neuspokojivé krajiny hořce polknul a s kyselým obličejem porcoval motorovkou kolejiště aby se vešlo do popelnice :x Ale málokdo je takový "moula" jak já :)

Tím tě tedy nechci strašit, pusť se do stavby, ty máš výhodu tu, že i později můžeš tunel na trať dodělat, pokud by to nevypadalo v reálu dle představ...vlak v tunelu na chvíli zastaví, pak se rozjede a efekt dokonalý :wink:

PS: pro tunely nemusíš mít komplet skalnatou krajinu...kopečky stačí
PS2: když děláš své 1. kolejiště, nechceš návrh překopat a udělat si jen jednodušší variantu třeba 245x90cm jedno nádraží s vlečkou do pískovny? Bude to levnější, výsledek rychlejší, jednodušší...
PS3:
jomull píše:jedná o mé zcela první kolejiště, tak se mi jak jsem psal, nechce do většího rozsahu v podobě více pater a spirál
nesouhlasím, vedení tratě ve skryté části je na stavbě jedna z nejjednodušších činností..
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pon 27 čer, 2011 7:45 pm

Po nějaké době úvah si dovolím předložit k posouzení další variantu návrhu ...

3D pohledy jsou umístěny na rajčeti, viz odkaz výše.
Přílohy
znova3a.jpg
znova3a.jpg (247.17 KiB) Zobrazeno 6366 krát
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod milan ferdián » pon 27 čer, 2011 8:29 pm

Drobná chybička.Když už tak smyčka se smyčkou.Smyčka s okruhem nedává smysl. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod D » pon 27 čer, 2011 8:35 pm

jomull
Vratnou smyčku máš průjezdnou jen z jedné strany. Proto bych hnědou skrytou kolej do stoupací spirály zaústil primárně ve směru hodinových ručiček, aby do smyčky mohly zajíždět vlaky z obou směrů. Současné napojení by mohlo s navrhovaným tvořit triangl pro jednoduché jízdy po ovále.

________________________________________

EDIT:
Tak to se omlouvám, tu vodorovnou tmavěmodrou kolej jsem v plánu přehlédl.
Naposledy upravil D dne úte 28 čer, 2011 5:11 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » úte 28 čer, 2011 4:28 am

Díky za připomínky, ono je to velmi špatně vidět, ale tmavě modrá kolej pokračuje rovně pod světle modrou kolejí podél horní hrany panelu a je pod vlečkou zapojena do spirály těsně před vjezdem do SN. Hnědá propojovací kolej umožňuje jízdu po okruhu.
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod D » úte 28 čer, 2011 5:31 am

jomull
Vjezd do tunelu na azurové trati vede do čela velmi úzkého ostrohu mezi dvě údolí. Budeš tvarovat kopec jen na profil tunelového tubusu. Posunul bych portál víc dozadu do mírného zářezu, aby byl vjezd přirozenější. Ostrý oblouk můžeš skrýt třeba lesem. Podle možností by pomohlo i oddálení okolních kolejí.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vmucha » úte 28 čer, 2011 6:06 am

Zkus pouvažovat jestli nezvětšit smyčku se skryťákem (protáhnout ji do leva). Pak bys nejdelší koleje mohl propojit kolejovou spojkou a zvětšit tak kapacitu skryťáku. Případně přidat pár kusých kolejí na odstavení souprav či motorů.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » ned 03 črc, 2011 5:28 pm

Předkládám další úpravu, zejména podle D. Myslím, že jvezd hlavní tratě do tunelu teď vypadá mnohem lépe. Rám kolejiště je prodloužen na 250cm, ale po úpravě pracovního stolu se vejde. Udělal jsem i další drobné úpravy, SN je zatím jen rozšířeno o jednu kolej. Jeho prodloužení vlevo je možné, ale vymýšlím, zda by nešel udělat vysouvací, takže zatím je takto, aby nezasahoval pod menší panel.
Lokálková trať, která obkrouží městečko, by měla zmizet v hustě zalesněném zářezu bez tunelového portálu jakoby ven z panelu do zadní části. Mělo by tu pomoci s náznakem odvedení vody.
Problém bude s přístupem ke skryté souběžné hlavní trati v části, kde je lokálka ještě vidět...

Zkouším nějak vymyslet vlečkový areál na malém panelu. První (oranžová) kolej by měla být výměnná, na samostatné desce a zároveň sloužit jako polička vitrýny. Ale na to je ještě čas.
Přílohy
znova6 3Da.jpg
znova6 3Da.jpg (226.39 KiB) Zobrazeno 6210 krát
znova6 3D.jpg
znova6 3D.jpg (179.83 KiB) Zobrazeno 6210 krát
znova6.jpg
znova6.jpg (240.62 KiB) Zobrazeno 6210 krát
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pát 08 črc, 2011 10:02 am

Tak jsem udělal ještě nějaké drobné úpravy. Hlavně jsem z důvodu lepší dostupnosti zúžil velký panel na 1m. S tím souvisí ostřejší oblouk trati z pravého zhlaví, který dle dřívějších rad asi přijde do tunelu. Nebude zároveň tolik viditelné ono "esíčko" s hlavní stanicí uprostřed. Na pozdržení schovaného vlaku je ale tunel krátký...66cm. Skryté nádraží má opět jen čtyři koleje, víc se nevejde. O možnosti jeho vysouvání nebo prodloužení stále přemýšlím.

Pro stavbu plánuji použití převážně flexi kolejiva (Tillig, nebo Litomyský), výhybky stavebnice EW2 se servopřestavníky. Minimální poloměr oblouků je 310mm, stoupání tratí max 3,12cm/m, celkové délky staničních kolejí v hl. stanici 540 až 1158mm, v menší stanici 880 až 1057mm, skryté nyní 996 až 1818mm, vlečka pískovny 665 a 684mm.

Velice bych uvítal Vaše názory, zda je možné kolejiště takto již realizovat.

Poslední úprava je na rajčeti pod názvem "znova7"
http://jomull.rajce.net/Win_Track
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » ned 02 říj, 2011 6:32 pm

Vážení modeláři,
po delší plánovací přestávce si dovolím opět předložit svůj návrh s drobnými úpravami v tvaru staničních kolejí a přidání kusých kolejí. Prodloužil jsem i tunel v pravém předním rohu, takže je v něm nyní možné po odjezdu ze stanice "pozdržet" schovaný vlak. Jen zatím nemám úplnou představu o krajině nad tímto tunelem... les se mi do popředí dávat nechce vzhledem k možnému poškození, tak snad mýtina po kůrovcové kalamitě, kdy dřevo zpracovává nedaleká pila ;-).

Budu velmi rád za vaše reakce.
Přílohy
znova11 3D.jpg
znova11 3D.jpg (213.33 KiB) Zobrazeno 5929 krát
znova11.jpg
znova11.jpg (249.38 KiB) Zobrazeno 5929 krát
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » stř 14 lis, 2012 4:24 pm

Po dlouhé odmlce oživuji toto vlákno, které jak by se mohlo zdát, již zapadlo v zapomnění. Ale během plánovací pauzy jsem se (kromě sledování fóra) věnoval studiu předpisů, vymýšlení, realizaci a zkoušení modelového reléového zabezpečovacího zařízení stanice s tlačítkovým stavěním vlakových a posunových cest (tedy zelená a bílá tlačítka), s kolejovými obvody obsazení (včetně průsvitek v ovládacím panelu), výlukou zakázaných (i nelogických) cest, tvořením závěru (s kontrolou polohy všech dotčených výhybek - serv), postavením příslušné světelné návěsti (včetně možnosti PN), připojením trakčního napětí požadované polarity a projetím postupně rušení návěsti i celé cesty . A myslím, že se mi to celkem dobře povedlo. Mám totiž skvělého tříletého testera, který svou nekonečnou zvídavostí odhalí každý nedostatek! :mrgreen:
Protože si ale s návrhem vlastního plánu kolejiště rozhodně tak jistý nejsem, obracím se na zkušenější a znalejší. Přikládám poslední úpravu a jen připomínám, že kolejiště bude umístěno v podkrovní místnosti 4x2m se šikmým stropem nad kratší stěnou ve výšce 70cm, čemu je plán uzpůsoben. Budu velmi rád za Vaše reakce.
znova 24 3D.jpg
Přílohy
znova 24a.JPG
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod josooo » stř 14 lis, 2012 9:24 pm

Kukám že poriadne kolajisko. To je sen nejedného z nás (Aj mna). Davno si sa neozval. Pracoval si na niečom? Skúšal nejaké techniky? Lebo taketo kolajisko si priam vyžaduje otestovanie techník prace, či už s krajinkou alebo s elektronikou a riadením. Ale je to boj, hlavne s časom.

Aspon že sme všetci tunak na fóre milionári :D :D :D
TT, ČSD, III/IV epocha, Zbierka sa rozrastá ale koľajisko stále nenarastá:-(
josooo
 
Příspěvky: 262
Registrován: stř 17 pro, 2008 10:41 am
Bydliště: Slovensko Ladce

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 45 návštevníků