Kolejiště TT L240x200

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pon 17 led, 2011 3:04 pm

Vážení modeláři, dovolím si vám předložit návrh plánovaného domácího kolejiště v měřítku TT, IV. epocha ČSD, analog. Tvar je L 240 (x110) x 200 (x80). Námětem je stanice na hlavní trati s odbočující lokálkou. Stanice je orientována úhlopříčně na větším segmentu, z pravého zhlaví klesáním trať vede obloukem k přední hraně panelu a dále podél ní až k tunelu ve vnitřním rohu segmentů. Z pravého zhlaví též vede do přední části panelu delší vlečka, kde bych se chtěl pokusit ztvárnit nakládku vozů Raj (malou cementárnu Čížkovice;-) ). V zadní části pravého zhlaví vychází vlečka k nakládce dřeva.
Z levého zhlaví vede hlavní trať na menší segment do malé obloukové staničky, z které vychází vlečka pro nakládku výsypných vozů, tedy kamenolomu, nebo raději pískovny. Trať pokračuje do tunelu v zadním rohu. Ze staničky vychází do popředí odbočka pro možnost napojení servisní koleje.
Lokálka, odbočující z levého zhlaví hlavní stanice mírným klesáním obkrouží městečko, zastaví v zastávce předměstí u přejezdu silnice vedoucí do města a poté podél zadní hrany panelu klesá do SN. Z levého zhlaví vede také vlečka volné skládky uhlí.
K hlavní stanici přísluší dvoumístná remíza pro stroje obsluhující vlečky.
Skryté nádraží je ve tvaru jednosměrné vratné smyčky se čtyřmi odstavnými kolejemi, propojky v tunelových částech umožňují napojení hlavní i lokální trati a také samostatný okruh hlavní trati mimo SN.
Kolejiště je plánováno do podkrovní místnosti 2 x 4m, proto snížení tratí na vnější hraně kratšího ramene.
Ke stavbě se chystám jako neželezničář po třiceti letech „hraní s vláčky“. Snahou bylo vytvořit plánek, kde vlak nemizí hned za stanicí v tunelu, ale je možné i jeho pozorování na širé trati.
Prosím vás o posouzení tohoto návrhu a vaše připomínky a rady.
Doufám, že se mi podaří vložit správný odkaz...

http://img2.rajce.idnes.cz/d2/4/4402/44 ... okus3a.jpg
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vojtas » pon 17 led, 2011 3:14 pm

Prodluž tu výtažnou kolej v koncové stanici.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pon 17 led, 2011 3:43 pm

Nevím, co myslíš koncovou stanicí...
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vojtas » pon 17 led, 2011 3:48 pm

Tu pod tou velkou.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pon 17 led, 2011 3:56 pm

To je vlečka, jak je uvedeno v textu
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vmucha » pon 17 led, 2011 4:33 pm

Remízu bych udělal jednomístnou (obzvlášť jestli má-li být jen pro staniční posun a vlečky) a druhou kolej bych věnoval naftovému hospodářství.
Nevím jestli myšlenka cementárny není na tak malém prostoru nerealistická - spíš bych tam volil sklad stavebnin (s "přečerpáváním" cementu z Rajek na auta a šup s nimi na velké stavby....).
Ještě bych se zamyslel nad tím, jestli v levém horním rohu není trať moc sevřena vlečkami...
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pon 17 led, 2011 6:34 pm

Remíza je míněna pro Rosničku a Hektora jak pro posun ve stanici, tak i obou vleček, tedy nakládku cementu i písku. Ale kolej pro zbrojení naftou by byla třeba... rozhodně to zvážím.
Je jasné, že rozlehlá cementárna by zasloužila prostor i celého panelu, ale snad by se dal vytvořit nějaký kompromis. Město je v modelu také vytvářeno jen pár domy. Takže malý lom, náznak zpracování - mlýn, pec - a hlavně nakládkové silo. Od přejezdu povede samozřejmě i silnice do cementárny pro autodopravu.
Vlečka v levé části potřebuje úpravu, to vím. Měla by vést ke stěně kamenolomu, nebo spíš pískovny pod obloukem lokálky. Chtělo by to asi posunout opačně do středu menšího panelu...
Každopádně díky za názory.
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vmucha » pon 17 led, 2011 7:06 pm

Jestli tu vápenku chceš jen naznačit, tak ji zkus dát do pravého horního rohu a tu pilu dej pod nádraží, budeš tam mít ni dost prostoru.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » pon 17 led, 2011 7:57 pm

Pilu bych raději nechal na svém místě, je tam plánovaný les, který by při jejím umístění uprostřed panelu chyběl. Navíc by se na vlečkové koleje v tom rohu nevešlo moc Rajek...
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 18 led, 2011 6:54 am

Mě přijde odcela divoké vedení vlečky, i když netvrdím, že se v reálu nenajde podobné věci.
Cementárnu bych posadil někam ke kraji kolejiště (viz předchozí příspěvky), nějak mi není jasné jak by se na daný prostor obklopený tratí měl vejít (byť v náznaku) lom, drtíč, pece, skládky, sila atd. tohle se opravdu lépe dělá u kraje, kde se dá spopusta věcíé vyřešit kulisou apod.
Jen tam mimochodem, pila snad nemusí být v lese? Nebo že by dřevaří káceli stromy tak, aby padaly rovnou na katr? I takl si myslím, že by jim ten les dlouho nevydržel.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod Dan Buchtela » úte 18 led, 2011 7:41 am

Opticky mě velmi ruší ta vlečka z obloukové stanice, jejíž šturcy se téměř dotýkají traťové koleje lokálky, to je velmi nerealistické. Na můj vkus tam je moc kolejí, o něco více bych toho schoval pod terén.
Návrhy:
1) pokračující trať za obloukovou stanicí bych hnal do tunelu hned kousek za zhlavím obloukové stanice
2) kdybys tu vlečku z obloukové stanice umístil v opačném gardu (tedy sice ze stejného zhlaví, ale směřovnou dovnitř toho spodního oblouku), vzniklo vy Ti v levém horním rohu více místa na přirozenější trasování lokálky
Popsané návrhy v rychlosti rukou neumělou načrtnuty do plánku níže:
Obrázek
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vmucha » úte 18 led, 2011 8:19 am

Ještě mě napadlo v souvislosti s vyhybkami trianglu (obzvlášť ta v levém horním rohu) - pokud budeš mít kolejiště u stěny, tak jsou vzhledem k hloubce kolejiště, v podstatě nedostupné. Zkus pouvažovat zda by nešel triang posunout níž (do dolního ramene L).
V.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod Dan Buchtela » úte 18 led, 2011 8:23 am

vmucha píše:Ještě mě napadlo v souvislosti s vyhybkami trianglu (obzvlášť ta v levém horním rohu) - pokud budeš mít kolejiště u stěny, tak jsou vzhledem k hloubce kolejiště, v podstatě nedostupné.

...to by platilo pouze v případě zadeklovaného základního rámu (viz. diksuze na toto téma v jiném vláknu tohoto tématu). V případě použití otevřeného roštu a pevného nosníku pouze pod kolejovým ložem je triangl nouzově přístupný zespod kolejiště. Předpokládám, že autora by nanapadlo skrytou část zcela uzavřít... :-)
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod jomull » úte 18 led, 2011 10:09 am

Děkuji za vaše připomínky, něco jsem zkusil upravit.
- v hlavní stanici přibyla kolej pro zbrojení naftou, dvoumístnou remízu jsem zachoval
- v hlavní stanici na volné vykládce v levém zhlaví odstraněna jedna kolej
- upravena celá malá stanice a její vlečka

Pilu bych rád zanechal na svém místě, nějak se mi tam líbí. Samozřejmě, že nemusí být vždy katr přímo pod stromy, ale nějak mi ladí na kraji lesa. Řešení dlouhé vlečky před hl. stanicí zatím nechám otevřené...
Množství kolejí okolo lokálky jsem se snažil redukovat ubráním jedné koleje volné skládky a úpravou menší stanice a její vlečky. Posunutí lokálky dle Danova návrhu by bylo z výškových poměrů asi problematické. Nad hranou 200cm je šikmý strop, výška nad podlahou je 70cm, takže jsem se snažil o přizpůsobení terénu. Proto je vyvýšená trať lokálky od hrany panelu vzdálená a za svahem pod ní mizí v tunelu hlavní trať, kdy portál už vlastně nebude vidět. Posunutím oblouku lokálky by asi nevyšlo ani výškové křížení tratí.
U napojení vlečky v upravené malé stanici nevím, zda je nutné použití angličana a odvratné - výtažné koleje...
Co se týče přístupu ke skrytým částem, je uvažován otevřený rošt zakrytý pouze trasováním kolejí a SN, takže přístup spodem bude, i když ne zrovna pohodlný.

http://img2.rajce.idnes.cz/d2/4/4402/44 ... rh_DF3.jpg
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Kolejiště TT L240x200

Příspěvekod vmucha » úte 18 led, 2011 11:33 am

No ještě mě napadlo:
- zkus napojit vjezd do remízy v levém zhlaví pomocí angličana. Získáš tím víc místa pro strojovou stanici a zároveň můžeš mít kolej vedoucí do "cementárny" celou k dispozici (předávací kolej vlečky).

- kolej do níž je zapojen v(ý)jezd z pily bych pojal jen jako kusou (její smysl mi při její délce nedává moc smysl). Ty dvě vyhybky, kterými je dnes pila zapojena (pravé) bych nahradil levými a vzniknuvší kusá kolej (směrem ke staniční budově) může zároveň pro pilu sloužit i jako odstavná.

Promiň, že je to jen takto popisem (snad pochopíš, co jsem měl na mysli), ale nemám momentálně možnost ti to nakreslit.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: knavi a 17 návštevníků