Ahoj,
sice je to bezpředmětné, ale nechce se mi nápad jen tak hodit do šuplete.
Včera jsem si trochu hrál s tím nápadem na prohození úvraťové a koncové stanice. A vznikla následující stanice. Zbytek kolejiště je pouze naznačen.
Obrázek zachycuje stanici v okresním městě. Tato stanice s okolím zabírá téměř celou plochu přídavného dílu. Kromě samotné stanice se 4 dopravními kolejemi (3 s nástupištěm) 1 kolej je manipulační. Slouží k objíždění a k třídění místní zátěže na jednotlivé koleje.
Tato stanice je velmi vytížená nákladní přepravou.
Na obrázku je ve stanici a přilehlých vlečkách cca 25
nákladních vozů, aniž by stanice působila přeplněně
Je zde poměrně velká plocha pro překládání zboží, jen si místní skladníci musí hlídat aby jim řidiči neodstavovali nákladní auta u rampy na moc dlouho. Po zadlážděných kolejích se často posunuje. Stejně tak se občas vykládá (zejména stavebniny a uhlí) z vedlejší výtažné koleje, která ovšem slouží především k příjezdu na místní vlečku (naznačen sklad PH. Další vlečka k silu ZZN vykládá a nakládá především kryté vozy s obilovinami.
Dále se ve stanici zde odděluje zátěž pro koncovou trať. Což jsou zejména prázdné vozy na dřevo pro tamní nákladiště a kryté vozy k tamnímu silu ZZN.
Z těchto důvodů sem kromě obvyklých Mn vlaků z odbočné stanice, které vozí místní lokomotivy, jezdí i pravidelné přímé Pn vlaky. Tyto vlaky většinou nezastavují v odbočné stanici. Díky těmto vlakům jsou Mn vlaky poměrně krátké. Vozí pouze zátěž do/z odbočné stanice a vozy, které pokračují po hlavní trati směrem „vlevo“. Vozy které jedou až do krajského města čekají na Pn vlak.
Podobně osobní dopravu „zpestřují“ přímé spěšné vlaky. Osobní vlaky jezdí po trase Odbočná – Okresní město. Pouze ve špičkách vybrané spoje pokračují až do koncové stanice ovšem až po odvěšení části vozů. Na trati do koncové staničky jinak zajišťuje většinu dopravy motorák s přívěsným vozem.
Přiložený obrázek zachycuje stanici (3-4 epocha) ve chvíli, kdy na čtvrtou kolej (nejblíže u v. budovy) přijel MOs z koncové stanice. Na druhé koleji již čeká připravený Sp vlak, který poté co přestoupí cestující odjede do odbočné stanice a dále po hlavní trati do krajského města. Z odbočné stanice po jeho odjezdu vyrazí Os vlak. Na první koleji stojí zbytek Pn vlaku, který přivezla parní „Němka“, která už otočená stojí v depu za točnou. Záloha, která stojí na páté koleji, už část vlaku rozposunovala na místa určení. Třetí kolej je volná.
V pravé části vidíme vlečku, kratší patří místnímu skladu PH (pohonných hmot). Druhá vlečka vychází na zhlaví ze 4 koleje a vede k silu ZZN.
Místní strojová stanice obhospodařuje celkem 3 lokomotivy (ř. 433.0) nicméně jedna z nich je čerstvě (na zkoušku) nahrazena lokomotivou 466.0, která si odjíždí své první kil;ometry (5.kolej). Jedna parní lokomotiva je s Os vlakem v odbočné stanici, přijede až po té co tam vykřižuje se Sp vlakem. Dvě zbylé lokomotivy stojí v depu. Jedna pod zauhlováním, a její kolegyně třetí místní lokomotiva je v remíze. Kromě toho zde v depu nocuje ještě motorový vůz, ale ten jezdí na pravidelné týdenní ošetření do depa v krajském městě (obvykle na závěsu Sp vlaku v neděli večer).
Úprava pro úplnou motorizaci Provoz zůstává stejný, ale v depu se nám uvolnilo místo. Parní lokomotivy dosloužily a depo obsadila motorová trakce. Přes popelovou jámu je rošt, vodní jeřáby byl zredukován na hydrant s hadicí. Zauhlovací výtah skončil v kovošrotu a místa po figurách s uhlím se nadšeně ujaly místní uhelné sklady. Kolej 4a je tedy stále obsazená vozy, které jsou vykládány šnekovým dopravníkem či bagrem.
Stařičké vozy na osobních vlacích se nahradily modernější „rybáky“, ale proslýchá se, že brzy zde budou jezdit pouze motorové vozy a motor. Lokomotivy budou vozit pouze nákladní vlaky.
Úprava pro Ep. 5-6Stanice se zatím obešla bez redukčních a racionalizačních zásahů. I když SŽDC už plánuje zrušení 4 koleje a výstavbu nového bezbariérového peronu. Dokonce i z koncové stanice se stále vozí dříví a místní vlečky jsou také v provozu i když se tu otočí jen pár vozů za týden. I s místní nakládkou je to horší. Skladiště je zavřené, rampa, koleje a dlažba zarůstají travou a tu a tam i keři.
Výtažnou kolej z části okupuje místní firma Feromont, specializující se na výkup a zejména na sběr barevných i černobílých kovů. Třetí kolej okupuje řada odstavených vozů, které už téměř přirezly ke koleji. I uhelný sklad, který před třiceti lety nadšeně zabral uhelnou skládku, se výrazně zmenšil. Město i okolní obce byly plynofikovány, tak poptávka po uhlí není zdaleka taková jako dřív.
810 ještě stále zbrojí naftu a nocuje pod širým nebem v prostoru bývalého depa. Lokomotivy už tu nejsou, remíza je zavřená a koleje za točnou vyjma té u tankování vytrhány. Točna se neotáčí, ale stále se přes ní jezdí. I když pouze přímým směrem k tankovacímu stojanu.
Většina kolejiště, je pojížděná jen výjimečně, kromě první a druhé koleje, kam v pravidelném taktu zajíždějí žluté Regionovy, střídavě s vozy 810. Dokonce každý druhý spoj pokračuje do koncové stanice. Přímé spěšné vlaky jsou minulost. Dnes se musí přestupovat, naštěstí přestupy navazují.. No buďme rádi za kopcem už se jezdí pouze o víkendu.