Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 24 srp, 2011 6:43 am

Ahoj,
sice je to bezpředmětné, ale nechce se mi nápad jen tak hodit do šuplete.
Včera jsem si trochu hrál s tím nápadem na prohození úvraťové a koncové stanice. A vznikla následující stanice. Zbytek kolejiště je pouze naznačen.

Obrázek zachycuje stanici v okresním městě. Tato stanice s okolím zabírá téměř celou plochu přídavného dílu. Kromě samotné stanice se 4 dopravními kolejemi (3 s nástupištěm) 1 kolej je manipulační. Slouží k objíždění a k třídění místní zátěže na jednotlivé koleje.
Tato stanice je velmi vytížená nákladní přepravou. :!: Na obrázku je ve stanici a přilehlých vlečkách cca 25 :!: nákladních vozů, aniž by stanice působila přeplněně :!:
Je zde poměrně velká plocha pro překládání zboží, jen si místní skladníci musí hlídat aby jim řidiči neodstavovali nákladní auta u rampy na moc dlouho. Po zadlážděných kolejích se často posunuje. Stejně tak se občas vykládá (zejména stavebniny a uhlí) z vedlejší výtažné koleje, která ovšem slouží především k příjezdu na místní vlečku (naznačen sklad PH. Další vlečka k silu ZZN vykládá a nakládá především kryté vozy s obilovinami.
Dále se ve stanici zde odděluje zátěž pro koncovou trať. Což jsou zejména prázdné vozy na dřevo pro tamní nákladiště a kryté vozy k tamnímu silu ZZN.
Z těchto důvodů sem kromě obvyklých Mn vlaků z odbočné stanice, které vozí místní lokomotivy, jezdí i pravidelné přímé Pn vlaky. Tyto vlaky většinou nezastavují v odbočné stanici. Díky těmto vlakům jsou Mn vlaky poměrně krátké. Vozí pouze zátěž do/z odbočné stanice a vozy, které pokračují po hlavní trati směrem „vlevo“. Vozy které jedou až do krajského města čekají na Pn vlak.
Podobně osobní dopravu „zpestřují“ přímé spěšné vlaky. Osobní vlaky jezdí po trase Odbočná – Okresní město. Pouze ve špičkách vybrané spoje pokračují až do koncové stanice ovšem až po odvěšení části vozů. Na trati do koncové staničky jinak zajišťuje většinu dopravy motorák s přívěsným vozem.
Přiložený obrázek zachycuje stanici (3-4 epocha) ve chvíli, kdy na čtvrtou kolej (nejblíže u v. budovy) přijel MOs z koncové stanice. Na druhé koleji již čeká připravený Sp vlak, který poté co přestoupí cestující odjede do odbočné stanice a dále po hlavní trati do krajského města. Z odbočné stanice po jeho odjezdu vyrazí Os vlak. Na první koleji stojí zbytek Pn vlaku, který přivezla parní „Němka“, která už otočená stojí v depu za točnou. Záloha, která stojí na páté koleji, už část vlaku rozposunovala na místa určení. Třetí kolej je volná.
V pravé části vidíme vlečku, kratší patří místnímu skladu PH (pohonných hmot). Druhá vlečka vychází na zhlaví ze 4 koleje a vede k silu ZZN.
Místní strojová stanice obhospodařuje celkem 3 lokomotivy (ř. 433.0) nicméně jedna z nich je čerstvě (na zkoušku) nahrazena lokomotivou 466.0, která si odjíždí své první kil;ometry (5.kolej). Jedna parní lokomotiva je s Os vlakem v odbočné stanici, přijede až po té co tam vykřižuje se Sp vlakem. Dvě zbylé lokomotivy stojí v depu. Jedna pod zauhlováním, a její kolegyně třetí místní lokomotiva je v remíze. Kromě toho zde v depu nocuje ještě motorový vůz, ale ten jezdí na pravidelné týdenní ošetření do depa v krajském městě (obvykle na závěsu Sp vlaku v neděli večer).

Úprava pro úplnou motorizaci
Provoz zůstává stejný, ale v depu se nám uvolnilo místo. Parní lokomotivy dosloužily a depo obsadila motorová trakce. Přes popelovou jámu je rošt, vodní jeřáby byl zredukován na hydrant s hadicí. Zauhlovací výtah skončil v kovošrotu a místa po figurách s uhlím se nadšeně ujaly místní uhelné sklady. Kolej 4a je tedy stále obsazená vozy, které jsou vykládány šnekovým dopravníkem či bagrem.
Stařičké vozy na osobních vlacích se nahradily modernější „rybáky“, ale proslýchá se, že brzy zde budou jezdit pouze motorové vozy a motor. Lokomotivy budou vozit pouze nákladní vlaky.

Úprava pro Ep. 5-6
Stanice se zatím obešla bez redukčních a racionalizačních zásahů. I když SŽDC už plánuje zrušení 4 koleje a výstavbu nového bezbariérového peronu. Dokonce i z koncové stanice se stále vozí dříví a místní vlečky jsou také v provozu i když se tu otočí jen pár vozů za týden. I s místní nakládkou je to horší. Skladiště je zavřené, rampa, koleje a dlažba zarůstají travou a tu a tam i keři.
Výtažnou kolej z části okupuje místní firma Feromont, specializující se na výkup a zejména na sběr barevných i černobílých kovů. Třetí kolej okupuje řada odstavených vozů, které už téměř přirezly ke koleji. I uhelný sklad, který před třiceti lety nadšeně zabral uhelnou skládku, se výrazně zmenšil. Město i okolní obce byly plynofikovány, tak poptávka po uhlí není zdaleka taková jako dřív.
810 ještě stále zbrojí naftu a nocuje pod širým nebem v prostoru bývalého depa. Lokomotivy už tu nejsou, remíza je zavřená a koleje za točnou vyjma té u tankování vytrhány. Točna se neotáčí, ale stále se přes ní jezdí. I když pouze přímým směrem k tankovacímu stojanu.
Většina kolejiště, je pojížděná jen výjimečně, kromě první a druhé koleje, kam v pravidelném taktu zajíždějí žluté Regionovy, střídavě s vozy 810. Dokonce každý druhý spoj pokračuje do koncové stanice. Přímé spěšné vlaky jsou minulost. Dnes se musí přestupovat, naštěstí přestupy navazují.. No buďme rádi za kopcem už se jezdí pouze o víkendu.
Přílohy
Antar3.JPG
Antar3.JPG (48.73 KiB) Zobrazeno 8243 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » stř 24 srp, 2011 5:38 pm

Vypadá to pěkně. Akorát bych musel staniční budovu posunout směrem k točně - vychází zrovna do místa, kde je nosný sloupek patra na spaní (proto to vykousnutí ve všech návrzích) a tím pádem asi přemístit remízu na druhou stranu točny.
Ale ta 5.-6. epocha teda vypadá v tvém podání dost depresivně :) Feromont, zrezavělá točna, vyškubaný koleje... To já si klidně namodeluju 6. epochu, ale z intenzitou nákladní dopravy srovnatelnou s epochou 3. A řádění SŽDC na svém kolejišti rozhodně nedopustím :wink: :lol: .
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 25 srp, 2011 10:37 am

Ahoj, mezi remízou a budovou je místa dost, případněse dá remíza posunout po koleji. Prohlídkový kanál může být kratší, nebo může být v remíze.
6. epocha je bohužel realita. Ten hustý provoz najdeš kromě několika málo výjimek pouze na modelu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » pát 26 srp, 2011 8:04 pm

Tak přece jen ještě jedna varianta, teď už asi doopravdy poslední. Dost jsem se s tím zapotil (mám v bytě 32°C :-p ) a taky navztekal - místa je málo - ale podařilo se. Pořád je na ni čas, teď dělám skryťák a ještě mi nepřišlo kolejivo.

http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#def2

Horní stanici jsem trochu ohnul, mírně zúžil ten zemědělský sklad v rohu a posadil ho i s vlečkou trochu našikmo. Místní trať vedoucí do mrňavé koncové stanice je zaústěna do zhlaví úvraťovky pomocí spojky a umožňuje vjezd jen na kolej 1 (kolej 2 je uvažována jako manipulační a objízdná, ale dala by se možná taky využít jako dopravní). Posun staniční budovy. Tím vším jsem získal pár centimetrů pro druhou kolej v oblouku. Na výhybky to vychází stejně jako předešlý návrh, takže není nutné nic dokupovat.

Jinak o tom návrhu MŠ s tím prohozením úvraťové a koncové stanice jsem uvažoval, ale něco se mi tam pořád nezdálo - nádraží by bylo 1) příliš dlouhé a 2) příliš blízko nad pravým tunelem té dolní odbočné stanice - a dvě nádraží tak blízko sebe - to prostě není ono.
A ten problém s blízkostí úvraťové a koncové stanice by nezmizel (leda za cenu likvidace říčního údolí zcela vlevo, zatunelování hlavní tratě a posunu koncové stanice na levý panel - a to pro mě taky není to pravé ořechové.

Takže se budu rozhodovat mezi variantami def a def2, a než se rozhodnu, tak mezitím dodělám to podzemí :wink:
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » pon 30 dub, 2012 8:03 pm

Oživuji starší téma. Stavba se rozběhla naplno, v hrubé stavbě mám téměř dokončeny dva základní segmenty. Ještě to doznalo nějakých změn oproti dříve zveřejněnému návrhu, ale už to jezdí. Ten plánovaný třetí segment (do L) změnil trochu rozměry, je širší a vejde se tak na něj i kus obce. Ten začnu stavět, až zhruba dokončím ty první dva - musím s tím občas hýbat, a když vysunu oba dva díly, je pokoj témeř plný). Realizovaný návrh vypadá takto:
http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#def

Na celém kolejišti je (nebo bude) 34 výhybek, většinou ovládáných ručně táhly vyvedenými k přední části desky (a to včetně skry'táku - tam na ně totiž vidím zepředu), zbylé 4 (kam se táhla nedala dát) jsou ovládané elektromotorickými přestavníky. Původně zvažované upravené BTTB jsem pro jejich pověstnou spolehlivost posléze zavrhl. Provoz vlaků je řízen digitálně, ty 4 výhybky analogově, návěstidla taky analogově.

Několik fotek ze stavby (nejsou ještě umístěny mosty, tunelové portály, vjezdová návěstidla, budovy a spousta dalších věcí, provizorně umístěné skladiště je ze starého kolejiště, nové bude vypadat jinak):
http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#fotky
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod milan ferdián » úte 01 kvě, 2012 8:01 am

No vidím,že opět se realizuje zdařilý projekt.Kvituju dodatečnou úpravu výkresové dokumentace.Teď jde o to vydržet :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » sob 02 úno, 2013 11:39 pm

Po delší době, kdy se střídavě věnuju stavbě kolejiště a trolejbusovému webu (webu v poslední době víc :wink: ), zase oživuju tohle téma (už jsem byl uháněn, abych zase něco přidal, takže tak činím :) ).

Na http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm jsem přidal další fotky ze stavby.

Rýsuje se krajina a kolejiště se zvolna plní stromečky všeho druhu. Zatím ještě nejsou hotové tunelové portály a některé kamenné mosty - zkusil jsem je vyrobit z keramické hlíny a mám možnost je nechat vypálit, takže toho hodlám využít. Tak uvidím, jak to dopadne. Jsou už nádražní budovy, tu větší v dolní odbočné stanici Vitice nad Trnavou budu ještě muset upravit, aby nevypadala jako těsně po rekonstrukci fasády :wink:
Je už z větší části hotová i modelová voda, použil jsem tu dvousložkovou od Model Scene - má výhodu, že neničí polystyren. Mnohé stromy u vody ještě nejsou definitivně osazeny, jen zapíchnuty, napevno to přijde až s dotvářením břehů, až tam bude tráva.

Protože jsem ještě nezačal stavět ten třetí díl, došlo k menší změně v projektu. Rozšířil jsem trochu ten třetí panel, aby se prodloužila trať do koncové stanice Nechory - nově trať objíždí vesnici, ke které z úvraťové stanice Veltlín klesá (v budoucnu půjde tento díl oddělit a dát mezi něj a kolejiště příp. díly další, pokud budu mít chuť něco dalšího stavět). Takže na webu už najdete nový plánek a 3D náhled.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » pon 29 črc, 2013 10:26 pm

Tak. A je tady další aktualizace.

http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm :wink:

Stavba kolejiště zdárně pokračuje, už je umístěna většina mostů, tunelové portály atd. a většina krajiny. Ještě došlo k malé změně v projektu, rozhodl jsem se vyplnit tu mezeru mezu kolejištěm a zdí vzadu (způsobenou sloupky patra), a přesunul jsem úvraťovou stanici Veltlín o těch 10 cm dozadu. A člověk by neřekl, co to udělá. Najednou to nepůsobí tak stísněně, takže jsem se rozhodl pro větší úpravu krajiny a tratě mezi ocelovým mostem a veltlínským zhlavím. Položená je už i třetí stanice Nechory, takže už je to celé sjízdné. Ještě mě čeká řešení přestavování výhybek ve Veltlíně, a dále nějaké to zalesňování, instalace vjezdových návěstidel s předvěstmi a hlavně stavba budov.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod milan ferdián » úte 30 črc, 2013 6:48 am

Přidáním 10,0 cm byl dobrý nápad.Mile jsi všechny překvapil,že až tak daleko jsi se dostal a když se to vezme,tak jsi před závěrem stavby svého kolejiště.Základní kámen jsi položil na Silvestra 31.12.2010 a píše 30.7.2013.Na stavbu,tak velkého kolejiště jsi potřeboval jen dva a půl roku.Klobouk dolů před tebou.
Všiml jsem si,že výhybky přestavuješ dřevěnými táhly.Velmi zajímavé :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Jarda H. » úte 30 črc, 2013 7:17 am

milan ferdián píše: .....
Všiml jsem si,že výhybky přestavuješ dřevěnými táhly.Velmi zajímavé :wink:


To Antar : jednoduché řešení ovládání výhybek ! Nebyla by nějaká detailnější fotka ?! Tohle řešení tady sice už bylo kdesi kdysi (JBr ?!) zmiňováno, mně by zajímalo z praktického hlediska, jak to máš jištěno v koncových polohách ?! A jak se to časem ošoupe a uvolní ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » úte 30 črc, 2013 7:27 pm

MF: Díky. Ale ještě zdaleka není konec. Dá se říct, že ta piplačka začne teprv teď. :wink:

J.H.: Detailnější fotky přestavných táhel jsou zde: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#prestavniky

Ty Nechory jsem měl vyfocené ještě před zakrytím polystyrénem, smůla je, že jsem si tu fotku smazal. Tak aspoň pohled zespoda, doufám, že je to názorné. Přestavný trámec je v úrovni rámu, vyvedený na okraj panelu. Na trámec je nalepen sloupek ze 3 hranolků průřezu 3 x 1 cm. A do něj je zapíchnuta a zalepena přestavná jehla výměny, která prochází otvorem v podkladovém pásu. Vše se posouvá ve vodících hranolcích, které musí být tak akorát, tedy ne moc těsně (to by se to nehnulo), ale zase ne moc volně (nesmí se to kvrdlat). Prostě tak, aby při přestavení bylo znát odpor. To vnitřní tření zajistí ty krajní polohy výhybky docela uspokojivě a vlak ji sám nepřehodí (ale ani nerozřízne). Samozřejmě, výhybka je Tillig, takže je třeba si pohrát i s jazyky a případně je přibrousit, aby doléhaly.

Odbočná stanice Vitice to má řešené jinak - tou jsem začínal celou pokládku a povedlo se to až na druhý pokus. Dřevěná táhla (hladké dubové hranolky) jsou vedena v kouscích dutého nařezaného hliníkového profilu, přilepeného na základní sololit. Ta hliníková roura byla větší, než bylo potřeba, tak jsem nalepil vteřiňákem vždy dva a dva kousky tak, aby ten přestavný trámec v příčném směru pevně seděl a zase byl znát odpor při vodorovném pohybu táhla. Prostor mezi táhly je vyplněn polystyrénem tloušťky 2 cm, a pak je to celé překryto vrstvou korku, na které jsou koleje. Nejhorší bylo trefit v tom korku přesně ty díry pro přestavné jehly, aby byly tam, kde mají být. Zmamenalo to neustále laborovat s výhybkovou sestavou a rozměřovat to. Ale podařilo se.
Zatím to funguje celkem spolehlivě, jen u těch nejkratších (okraji nejbližších) táhel mám dojem, ze se pohybují až moc volně, přece jen čím delší táhlo, tím lepší. Uvidím, co to udělá za delší čas. Je to dřevo, tak snad je dobře vyschlé - v pokoji mám poměrně stálou teplotu a snad si na to např. nevyleju čaj nebo něco podobného. :wink:
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod _pavel_ » stř 31 črc, 2013 9:30 am

Antare blahopřeji. Kolejiště máš již téměř hotové a ty "drobnosti" se již zvládnou. Vypadá to velmi hezky a inspirativně. Jsi zřejmě jeden z mála, kdo svůj projekt dokončuje. Jen tak dál :wink:
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Jarda H. » stř 31 črc, 2013 1:17 pm

To Antar : díky za vysvětlení a bližší popis. Přitom mne napadlo - i když jsem tedy výhybky Kuehn neměl v ruce - pokud někdo půjde tvojí cestou ovládání dřevěnými táhly, že by mohl využít výhybky Kuehn. Mají perka, která fixují krajní polohy, tím i do budoucna by měly eliminovat případné opotřebení a uvolnění táhel ?! A stejně jako Tillig EW1 nemusí řešit přepínání srdcovek u Kuehna, jsou sice kovové, ale dělené (s očkem na případné naletování vodiče pro přepínání polarity).
Tak ať se stavba daří jako dosud :)
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » čtv 01 srp, 2013 7:01 pm

Je pravda, že ta pérka ve výměně hodně usnadňují situaci, taky jsem měl trochu pochybnosti u výhybek Tillig, zda to bez nich půjde. Možná by pak stačil jen hranolek pod přestavnou jehlu a na ovládání dlouhý silnější drát, protože to nemusí být tak tuhé. Mám dojem, že podobná pérka mají i výhybky PECO pro N a H0, ale tam zase může být problém s tou vodivou srdcovkou. Ale pokud by stačilo napájení srdcovky přes přítlak jazyků k opornicím a za srdcovku dát izolační spojku, tak by se ta táhla dala použít i zde. Někde na netu jsem viděl nějaké moduly v N, kde mají výhybky PECO stavěné takto ručně.

Mimochodem problém s vodivostí srdcovek se objevil u těch tilligovských TT angličanů. A ukázalo se to právě v souvislosti s těmi táhly - ty středové kovové srdcovky jsou totiž napájeny výhradně přes doléhající jazyky. Ten přítlak byl při použití výměnového táhla pro dobrou vodivost přece jen malý a mašinky tam často zastavovaly. Tohle Tillig trochu nedomyslel, ale stačilo ty srdcovky podložit mosazným plíškem, zasahujícím pod vnější kolejnici. Potom už fungují spolehlivě a nic na nich nezastavuje.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků