od Michal Šuhajda » pon 20 čer, 2011 2:29 pm
Ahoj,
to přidání lokálky moc nepomohlo ani v zavržených variantách, ani v té oficiální.
Přikládám obrázek jak bych to řešil, pokud bude zájem můžu časem zpracovat i přesný plánek. Pokud ne, použiji uvedené náměty jinde.
Místo přidání celé krátké lokálky bych raději natáhnul hlavní trať. Z jedné koncové stanice bude mezilehlá (je jedno jestli před, nebo za úvratí) a koncová stanice by byla pouze jedna. Napadly mě následující varianty. Pro obě je potřeba zrcadlově překlopit skryté prostory.
Var A – Kromě SN je zrcadlově překlopena i úvraťová stanice a vedení trati údolím řeky do vrchní stanice. Trať vede ze SN do úvraťové stanice odkud dále stoupá údolím řeky a úbočím svahů do průjezdné stanice, kde se stanici mění třída trati i provozní nároky. Dále pokračuje pouze lokálka do koncové stanice s krátkými kolejemi.
Vhodný námět – Pohraničí – Bývalá hlavní trať stoupající do hraničních hor nejen oblouky, ale i úvratí byla násilně rozdělena díky tomu, že jsme se přiblížili k „západní hranici“ (nebo k bývalé záp. hranici v případě epochy V). Ze staré pohraniční vsi zůstala jen malá stanička a pár chalup. Původní obyvatelé byli odsunuti, koleje na západ byly vytrhány.
Koncová stanice byla původně průjezdná, je vidět zbytek kolejí k cedulím hraničního pásma. Ve vsi zůstalo pár dřevařů a zemědělců. Proto do koncové stanice zajíždí jen pár motorových vlaků (pod bedlivým dohledem příslušníků pohraniční stráže) a občas nějaký Mn vlak s jedním či dvěma vozy.
Průjezdná stanice patří k horskému městečku (rekreačnímu letovisku). Díky tomu sem jezdí nejen klasické Os vlaky, ale i pár rychlíků s turisty a v zimě s lyžaři. V městečku je i celkem silný průmysl, podniky mají vlečku(y) a poměrně hodně nakládají ve stanici. Náklady sem vozí Pn vlaky. Doprava po hlavní trati je komplikovaná úvratí, ale díky kopcům jiné rozumné řešení při stavbě trati nebylo.
Úvraťová stanice je poměrně jednoduchá a je umístěna daleko od civilizace, protože byla stavěna dle potřeby dráhy. Nakládka a vykládka zde probíhá minimálně, proto stačí jediná man. kolej u rampy a skladiště.
Var B - Současná úvraťovka se stane mezilehlou stanicí s dvěma dopr. kolejemi a jednou manipulační. Z "horní koncové" bude úvraťová odkud pokračuje krátká místní trať do koncové staničky. V úvraťové stanici se může i měnit řád trati, tedy v úvraťové stanici budou některé (Sp, Pn) vlaky končit a úvratí pokračují pouze část vlaků (MOs, Mn).
Námět - Úvraťová stanice, která patří k většímu městečku je jednou tratí spojena s okresním městem a dále z ní pokračuje lokálka dál, takže je poměrně silně vytížená, jak osobní tak nákladní přepravou. Podobný návrh jsem tu už kdysi zveřejňoval.
Koncová stanice je běžná koncová stanička ve střediskové obci, provoz MOs je celkem hustý (6-10 párů denně) jedenkrát za den se objeví Mn vlak, protože stanice je i nakládkovou pro širší okolí. Vozí se zem. produkty, dřevo, uhlí, stavebniny apod.
Úvraťová stanice je zhruba v rozsahu původního návrhu, možná by mohla přibýt remíza či malé depo s točnou, ale to se asi nevejde. Protože patří k městu je zde několik vleček, a více prostoru pro nakládku.
Průjezdná stanice je dále od civilizace, slouží ke křižování vlaků, má proto dvě dostatečně dlouhé dopr. koleje a jednu manipulační u skladiště a rampy.
Var. C – schéma zůstane podobné jako u plánu A,
Změní se pouze uspořádání stanic, kdy průjezdná stanice patří k lokálce (má krátké koleje - 2 dopravní + 1 manipulační, max. je do ní zaústěna krátká vlečka), zatímco úvraťová stanice je rozsáhlejší, protože patří k městu. Provoz je řešen jako u var. B.
Zhodnocení variant:
U všech verzí je nutné změnit SN, Nejnáročnější na změnu je var. B
Na var.A mi nejvíc vadí úvrať na hlavní trati, to není příliš typické pro ČSD, byť uvedený motiv toto vhodně vysvětluje,. U var. C si člověk příliš neužije provoz vlaků po hlavní trati, vlastně je vidět jen vjezd do stanice, proto bych doporučil var B, byť má provozně nejvytíženější stanici umístěnou u „zadní části“ kolejiště a proto může být poněkud hůře přístupná.
K obrázku: křížem je šrafovaná "hlavní" a tedy rozsáhlejší stanice, jednoduché šrafy jsou u vedlejší stanice.
Není nakreslena var. C, protože by nákres byl téměř totožný s var. A
- Přílohy
-
- kol-verAB.JPG (230.84 KiB) Zobrazeno 8976 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat