Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Příspěvekod Antar » pát 31 pro, 2010 4:09 pm

Předkládám zde k posouzení dva návrhy kolejiště, které do budoucna zamýšlím postavit ve velikosti TT. Velikost kolejiště bude 300 x 80 cm, mělo by být rozebíratelné do dvou segmentů po 150 cm.
Zvažované varianty zde: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#TT_antar

U obou variant se jedná o jednokolejnou trať, takovou důležitější lokálku. První varianta má menší stanici mezilehlou a a větší čtyřkolejnou stanici koncovou. Měla by to být koncová stanice u nějakého menšího podhorského rekreačního nebo lázeňského města. Osobní doprava se předpokládá převážně motorovými vozy (810), možná by se tam mohl objevit i kratší rychlík nebo spěšňák (jako 2-3 přímé vozy od nějakého dálkového spoje do "vnitrozemí"). Nákladní doprava se předpokládá zemědělského nebo dřevařského charakteru, tedy hektor táhnoucí nějaké ty Vtr, Ztr, Eas, plošinové, klanicové, semtam kotlák atd. V horní stanici je vlečka k pile a skladiště s rampou. Je tam i remíza pro nocování lokomotiv.

Druhá varianta, která mě napadla, je o něco složitější. Větší stanice je vlastně bývalá odbočná, kdy postupem času došlo ke zrušení toho pokračování trati vpravo do údolí řeky (můžeme si to představit, že to vedlo někam přes kopec do ciziny), a stanice se tak stala úvraťovou. Některé vlaky by v této dolní stanici končily, jiné budou pokračovat úvratí po lokálce do malé koncové stanice. Ta je vybavena podobně jako v předchozím případě, ale je menší o 1 kolej, remíza se tam ovšem už nevešla (ani do dolní stanice ne). Provoz bude podobný jako v předchozím případě.

Obě varianty mají tříkolejný skryťák se smyčkou (u té úvratě jsem byl nucen použít ve smyčce poloměr 267 mm, ale pokud by tam na tu kolej jezdily jen 810, tak to nevadí). Nějak nepočítám s tím, že by tam jezdilo víc než 3 nebo 4 soupravy (pro začátek spíš míň). Sktyťák bude kontrolovatelný zrakem zepředu, zadní část kolejiště (koncová stanice) bude u stěny. Ovládání bude analogové.

Budu vděčný za případné připomínky nebo návrhy, jak co vylepšit atd. (Předpokládám, že mj. budete mít připomínky k těm mostům přes údolí (u úvrati), ale je to kompromis daný poloměrem tratě - nechci to tahat moc do šířky, v pokoji musím taky bydlet :-))
Naposledy upravil Antar dne ned 21 srp, 2011 5:19 pm, celkově upraveno 2
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod JanoH0e » pát 31 pro, 2010 5:22 pm

Mňa skôr "upútal" ten oceľový most v oblúku do hornej - koncovej stanice :mrgreen: .
Čo sa námetu týka k prvému koľajisku, tam treba doladiť iba detaily, úvraťový variant je síce omnoho lákavejší, ale bude treba aj veľa upravovania plánu. Teraz je povedal by som taký polovičatý.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod vmucha » pát 31 pro, 2010 5:38 pm

Mě osobně se více zamlouvá první návrh, jen bych u dolní stanice posunul výpravní budovu vedle koleje č.2 a u remízy v horní stanici bych počítal i s prostorem pro dozbrojení (v tvém případě asi naft. stojan....). Taky zvaž, jestli by nebylo lepší posunout vjezd do tunelu (v levo) blíž k potoku - umožnilo by ti to protáhnout kolej 2b a mít ve volném prostoru vlečku menšího závodu (2 koleje).
U druhého návrhu mi vadí, že vedlejší trať nadjíždí úvraťové nádraží v podstatě 2x. Myslím, že kdybys kolej 3 b trošku otočil k jihu (za výhybku vložil obloukovou kolej) mohla by tam být remíza pro nocující vozidla. (obr ve wintracku http://vmucha.rajce.idnes.cz/Antar/#Antar.jpg
A jinak by stálo za to, kdybys založil vlastní vlákno k tvému kolejišti.

Hezký Nový rok.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod Antar » pát 31 pro, 2010 6:36 pm

JanoHOe: Ten "ocelový" most ber s rezervou, v oblouku by samozřejmě musel být kamenný klenutý, ale neumím ho ve wintracku udělat. Ocelové budou jen rovné mosty.
O ostatních návrzích ještě popřemýšlím, teď nejsem u svého počítače.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod jakubklouda » sob 01 led, 2011 12:16 pm

Pokud planujes provoz hlavne 810, tak ty vyhybky EW1(to same IBW) nebudou nejstastnejsi reseni... Museli by se asi upravit... a hlavne ve skrytaku je to o hubu.. radsi pouzit ty delsi(EW2,EW3)... Pokud neplanujes rychliky, tak ti male zkraceni stanicnich koleji neublizi... Ale stanice vypada o hodne lepe... a do skryteho klidne i EW3. Jinak vice se mi libi ta prvni varianta
TT - IV. a V. epocha
jakubklouda.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
jakubklouda
 
Příspěvky: 141
Registrován: ned 08 srp, 2010 4:24 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod JBr » sob 01 led, 2011 12:37 pm

Osobne bych EW1 v kombinaci s 810 zase az tak nezatracoval. Digitalizovane 810 od Rubikonu mi projizdely bez problemu EW1 na starem nadrazi do hada a na nadrazi ktere je soucasti aktualne staveneho segmentoveho kolejiste jsem s EW1 zatim taky nemel s zadnym normalnim vozidlem problem (810 Rubikon+Picoloco, brejlovec, bangle, Regionova). Dokonce i prasatko s pojezdem Pleticha (a tam jsou ty napravy kousicek od sebe) je vcelku bez problemu projizdi a zlobi jen kdyz se sune vyslovene sneci rychlosti. Souhlasim ale s tim, ze pokud by se pouzily do skrytaku, tak by je to chtelo poradne otestovat.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod alexander » sob 01 led, 2011 3:11 pm

Oba návrhy sú zaujímavé, mne osobne sa viac pozdáva druhý. Do koncovej staničky by sa možno na koľaj 3b vošla aj remíza. Hneď za výhybku vložiť pár stupňový krátky oblúk, aby koľaj nebola rovnobežná s 1b ale smerovala trochu šikmo dolu...
A ešte by som upravil "koniec" koľaje 3b v spodnej stanici tak, aby nekončila oblúkom ale kúskom rovnej koľaje končiacej v strede hrany panelu. Čo vieš, možno niekedy v budúcnosti získaš viac priestoru a prirobíš ďalší segment...
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod jakubklouda » sob 01 led, 2011 6:32 pm

JBr píše:Osobne bych EW1 v kombinaci s 810 zase az tak nezatracoval. Digitalizovane 810 od Rubikonu mi projizdely bez problemu EW1 na starem nadrazi do hada a na nadrazi ktere je soucasti aktualne staveneho segmentoveho kolejiste jsem s EW1 zatim taky nemel s zadnym normalnim vozidlem problem (810 Rubikon+Picoloco, brejlovec, bangle, Regionova). Dokonce i prasatko s pojezdem Pleticha (a tam jsou ty napravy kousicek od sebe) je vcelku bez problemu projizdi a zlobi jen kdyz se sune vyslovene sneci rychlosti. Souhlasim ale s tim, ze pokud by se pouzily do skrytaku, tak by je to chtelo poradne otestovat.


Ja nerekl ze nejezdi... Na pristupne misto proc ne pokud to prostor nedovoli, ale do skrytaku bych mel strach... Mel jsem je doma, taky jsem s nimi problem nemel ale kdyz se polozily vedle sebe, tak to neni zrovna ono... a hlavne byli nove a ciste stejne tak ostatni koleje...
TT - IV. a V. epocha
jakubklouda.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
jakubklouda
 
Příspěvky: 141
Registrován: ned 08 srp, 2010 4:24 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod Antar » sob 01 led, 2011 11:26 pm

Tak to vezmu postupně:

alexander, vmucha: O té remíze na koleji 3b (horní stanice - úvraťová varianta) jsem uvažoval, ale pak jsem dal přednost kopci a lesu. Nevylučuji, že se k tomu ještě vrátím, ale asi ne tak, jak navrhuje vmucha, to mi připadá moc velké, zabralo by to celý kopec a pod tím by v hloubce 12 cm vedla trať odbočné větve. Ale možná to vyzkouším.
Pokračování koleje 3b v dolní (úvraťové) stanici narovnám, jeví se mi to jako dobrý nápad (teď je tam sice taky zeď, ale co kdybych se někdy přestěhoval do většího... :wink: )

vmucha: Jak jsi myslel to "založení vlastního vlákna"??? :o Vždyť je přece založené...

JBr, jakubklouda: O těch záležitostech kolem EW1 vím, tady na fóru i jinde je toho spousta a názory na to jsou často nejednoznačné. Takže už v tom mám trochu zmatek. To jsou EW1 opravdu tak špatné? Tu izolovanou srdcovku mají přece i obloukové a angličany. Klidně bych šel do EW2, aspoň do skryťáku a do hlavních kolejí - mají lepší geometrii a nemusely by se do zhlaví vkládat ty krátké kousíčky kolejí, ale jde taky o přestavník. U EW2 a EW3 je prý nutný elektromotorický, s čímž nemám zkušenosti (ani se servy ne) a to mě dost odrazuje (a taky mám omezený rozpočet). Zvažoval jsem elmag. přestavníky PECO s tím "zámkovým" adaptérem (prý je to použitelné pro jakoukoliv výhybku), a dokonce i o ručním ovládání pomocí táhel (a to mě láká hlavně u té úvraťové stanice, kde je zhlaví hned u okraje panelu). Jenomže to jde u EW1, u těch EW2 a EW3 je elmag. přestavník i táhla díky pružným jazykům problém...

A ještě jeden dotaz - je možné ve skryťáku použít odjezdové výhybky - pojížděné jen po hrotu - bez přestavníků, s tím, že by si je vlak prostě sám rozřízl? Plánuju totiž, že smyčka bude průjezdná jen jedním směrem a stavěl by se tedy jen vjezd.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod Antar » sob 08 led, 2011 5:02 pm

Tak jsem udělal nějaké změny v té druhé, úvraťové variantě, zapracoval jsem tam některé vaše návrhy, co tu zazněly.

* Kolejiště jsem rozšířil na 85 cm, což mj. umožnilo vylepšit poloměry oblouků (min. poloměr na povrchu je teď 310 mm, ve skryťáku je na vnitřní koleji 294 mm).
* Přidal jsem remízu do horní stanice, kolej k ní bude snad dost dlouhá nejen na zbrojení naftou, ale i např. na náznak staré ohrady na uhlí. Do horní stanice je přidána další kolej 5 (objízdná), na které by mohla být i stará popelová jáma a vodní jeřáb.
Skladiště nechám tam, kde je, stejně tak tu vlečku k pile na opačné straně.
* Trochu jsem upravil tu obloukovou část dolní stanice, včetně kusého pokračování do údolí řeky (3b). A taky příjezdovou silnici, vodní tok vlevo a další drobnosti. Zatím tam nechávám ty EW1. Posuďte sami:
http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#TT_antar

(První "mezilehlá" varianta je beze změn.)
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice mezilehlá a koncová

Příspěvekod milan ferdián » sob 08 led, 2011 5:41 pm

Velmi zdařilý návrh kolejiště i s přimhouřením na pravou část ,kdy konec úvraťové trati končí pod vratným obloukem.Chápu toto řešení ,jako prostorový kompromis .Dvě poznámky,především přepiš téma "Kolejiště TT - stanice úvraťová a koncová" a tá druhá poznámka se týká pravého zhlaví koncové stanice.Kolejová spojka mezi 1 a 2 kolejí je zbytečně posunuta doleva.Klidně ji posuň zpět doprava. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » pát 14 led, 2011 7:45 pm

Tak jsem zvažoval ten posun spojky mezi kolejemi 1 a 2, ale nechtělo se mi zkrátit tu vlečkovou kolej, tak jsem to vymyslel jinak. Prodloužil jsem panel na 310 cm (to můžu), horní stanici jsem dal do mírného oblouku, takže vlečka se přibližuje k zadnímu okraji panelu. Spojka posunuta ke zhlaví o těch 10 cm, takže vlečka se nezkrátila. Zato bylo možné opět o fous zvětšit poloměr tratě přes obloukový most (353 mm).
Dále jsem ještě trochu upravil vjezdové zhlaví dolní stanice obloukovou výhybkou, takže přejezd dostal přirozenější tvar a ke kolejím se vešel i malý domek.

http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#TT_antar - podvarianta 2b. Skryťák je stejný jako u var. 2a.

Už jsem prakticky rozhodnutý pro úvrať, rozhoduji se jen mezi variantami 2a a 2b.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » pát 17 čer, 2011 7:28 pm

Oživuji staré téma. :wink:
Při projektování kolejiště jsem zase o něco pokročil a poněkud jsem přehodnotil možnosti. Důvodem je stavba patra na spaní (nad kolejištěm), a potřeba lepšího výstupu (schody místo žebříku jsou přece jen pohodlnější) trochu ubrala místo na zamýšlené kolejiště. Prostor je teď kratší (280 cm), ale zato širší (100 cm).
Základní téma - úvraťová a koncová stanice - sice zůstalo, ale v poněkud složitější podobě. Koncové zhlaví úvraťové stanice (pokud ji lze ještě takto nazvat) jsem předělal, a přidal jsem ještě jednu úplně mrňavou stanici na přídavném úzkém panelu podél zdi. Tam povede ta zarostlá místní dráha tím říčním údolím - do stanice je nově zaústěna bočně. Je také dáno více místa řece, kromě toho na kolejišti zkusím vytvořit i vinice a sklípky (to jsou ty malé budovy u cesty nad boční stanicí). V dolní stanici jsem přidal ještě jednu kolej - objízdnou, a naopak v horní stanici jsem jednu kolej ubral a poněkud jsem změnil uspořádání vlečky (mám dojem, že mi to již takto někdo kdysi navrhoval) a skladištní koleje.

Vypadá to takto: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#aktualni. Do budoucna ta místní trať umožňuje i rozšíření o nějaký vložený panel.

Ještě jsem popřemýšlel o dalších variantách, které jsem zkoušel a pak zase zavrhl, ale dávám je sem, pokud by se tím někdo chtěl inspirovat. http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#zavrzene

Mimochodem, nevíte někdo, jak je to s výskytem smrků ve vinařských oblastech? Jde to dohromady? Vím, že na svazích v Podyjí jsou spíš duby a borovice, ve Středohoří (Litoměřicko) smrky taky moc nejsou. (Jde mi o ty smrky na kopcích, v údolích budou listnáče.)
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 20 čer, 2011 2:29 pm

Ahoj,
to přidání lokálky moc nepomohlo ani v zavržených variantách, ani v té oficiální.
Přikládám obrázek jak bych to řešil, pokud bude zájem můžu časem zpracovat i přesný plánek. Pokud ne, použiji uvedené náměty jinde.
Místo přidání celé krátké lokálky bych raději natáhnul hlavní trať. Z jedné koncové stanice bude mezilehlá (je jedno jestli před, nebo za úvratí) a koncová stanice by byla pouze jedna. Napadly mě následující varianty. Pro obě je potřeba zrcadlově překlopit skryté prostory.
Var A – Kromě SN je zrcadlově překlopena i úvraťová stanice a vedení trati údolím řeky do vrchní stanice. Trať vede ze SN do úvraťové stanice odkud dále stoupá údolím řeky a úbočím svahů do průjezdné stanice, kde se stanici mění třída trati i provozní nároky. Dále pokračuje pouze lokálka do koncové stanice s krátkými kolejemi.
Vhodný námět – Pohraničí – Bývalá hlavní trať stoupající do hraničních hor nejen oblouky, ale i úvratí byla násilně rozdělena díky tomu, že jsme se přiblížili k „západní hranici“ (nebo k bývalé záp. hranici v případě epochy V). Ze staré pohraniční vsi zůstala jen malá stanička a pár chalup. Původní obyvatelé byli odsunuti, koleje na západ byly vytrhány.
Koncová stanice byla původně průjezdná, je vidět zbytek kolejí k cedulím hraničního pásma. Ve vsi zůstalo pár dřevařů a zemědělců. Proto do koncové stanice zajíždí jen pár motorových vlaků (pod bedlivým dohledem příslušníků pohraniční stráže) a občas nějaký Mn vlak s jedním či dvěma vozy.
Průjezdná stanice patří k horskému městečku (rekreačnímu letovisku). Díky tomu sem jezdí nejen klasické Os vlaky, ale i pár rychlíků s turisty a v zimě s lyžaři. V městečku je i celkem silný průmysl, podniky mají vlečku(y) a poměrně hodně nakládají ve stanici. Náklady sem vozí Pn vlaky. Doprava po hlavní trati je komplikovaná úvratí, ale díky kopcům jiné rozumné řešení při stavbě trati nebylo.
Úvraťová stanice je poměrně jednoduchá a je umístěna daleko od civilizace, protože byla stavěna dle potřeby dráhy. Nakládka a vykládka zde probíhá minimálně, proto stačí jediná man. kolej u rampy a skladiště.
Var B - Současná úvraťovka se stane mezilehlou stanicí s dvěma dopr. kolejemi a jednou manipulační. Z "horní koncové" bude úvraťová odkud pokračuje krátká místní trať do koncové staničky. V úvraťové stanici se může i měnit řád trati, tedy v úvraťové stanici budou některé (Sp, Pn) vlaky končit a úvratí pokračují pouze část vlaků (MOs, Mn).
Námět - Úvraťová stanice, která patří k většímu městečku je jednou tratí spojena s okresním městem a dále z ní pokračuje lokálka dál, takže je poměrně silně vytížená, jak osobní tak nákladní přepravou. Podobný návrh jsem tu už kdysi zveřejňoval.
Koncová stanice je běžná koncová stanička ve střediskové obci, provoz MOs je celkem hustý (6-10 párů denně) jedenkrát za den se objeví Mn vlak, protože stanice je i nakládkovou pro širší okolí. Vozí se zem. produkty, dřevo, uhlí, stavebniny apod.
Úvraťová stanice je zhruba v rozsahu původního návrhu, možná by mohla přibýt remíza či malé depo s točnou, ale to se asi nevejde. Protože patří k městu je zde několik vleček, a více prostoru pro nakládku.
Průjezdná stanice je dále od civilizace, slouží ke křižování vlaků, má proto dvě dostatečně dlouhé dopr. koleje a jednu manipulační u skladiště a rampy.
Var. C – schéma zůstane podobné jako u plánu A,
Změní se pouze uspořádání stanic, kdy průjezdná stanice patří k lokálce (má krátké koleje - 2 dopravní + 1 manipulační, max. je do ní zaústěna krátká vlečka), zatímco úvraťová stanice je rozsáhlejší, protože patří k městu. Provoz je řešen jako u var. B.

Zhodnocení variant:
U všech verzí je nutné změnit SN, Nejnáročnější na změnu je var. B
Na var.A mi nejvíc vadí úvrať na hlavní trati, to není příliš typické pro ČSD, byť uvedený motiv toto vhodně vysvětluje,. U var. C si člověk příliš neužije provoz vlaků po hlavní trati, vlastně je vidět jen vjezd do stanice, proto bych doporučil var B, byť má provozně nejvytíženější stanici umístěnou u „zadní části“ kolejiště a proto může být poněkud hůře přístupná.

K obrázku: křížem je šrafovaná "hlavní" a tedy rozsáhlejší stanice, jednoduché šrafy jsou u vedlejší stanice.
Není nakreslena var. C, protože by nákres byl téměř totožný s var. A
Přílohy
kol-verAB.JPG
kol-verAB.JPG (230.84 KiB) Zobrazeno 8976 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » stř 22 čer, 2011 6:17 am

Díky za náměty. Otočit skryťák by neměl být problém, uvidím, jak mi to vyjde výškově. Mně osobně se nejvíc zamlouvá ta varianta A. Vyhovuje mně i C.
U varianty B vidím trochu problém právě s tou přístupností - bude to u stěny, takže u starých variant širokých 80-85 cm to šlo, ale při šířce panelu 1 m už bych měl opravdu raději složitější stanici dole.

U té varianty A už jsem si něco maloval, přitom mě ještě napadlo odkrýt hlavní trať trochu více a vytvořit skalnaté údolí směřující z pravého horního rohu do středu panelu, směrem k ohybu řeky. Hlavní trať by překonala potok a zmizela ve skále. Ovšem chtělo by to oddálit koleje a vycházejí mi tam tři mosty. A i část oblouku vedlejší tratě bude asi třeba skrýt do tunelu. Blbě se to popisuje, zkusím to přesně překreslit do wintracku a dám to sem.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 návštevníků

cron