od hank » pon 15 lis, 2010 5:32 pm
Pár vzpomínek ze života pamětníka na provoz v koncových stanicích lokálek ve III. epoše, s ohledem na záměr stavebníka kolejiště už po ukončení parního provozu.
Staré Město p. Sněžníkem - MOs - M 131.1/152.0, vše sólo, někdy 2x motor bez přívěsu, občas záskok M 262.0, Pv - 1 pár denně, nakládka dříví, lok. T 435.0 + Ds + 3 - 5 vozů.
Javorník ve Slezsku - MOs dtto, 1 pár pravidelně sólo M 262.0, ráno "dělnický" vlak - 1 pár T 478.2 + Ds + 2 x Bai s kamny, 2x denně Mn - T 478.2 + Ds + méně než 10 vozů - nakládka dříví, vykládka/nakládka pro zem. zásobování a nákup (ZNZP).
Vidnava - všechny MOs M 131.1/M 152.0, Mn 1 pár T 478.2, zátěž z kaolínových dolů (např. i vozy Utz).
Zlaté Hory - MOs střídavě M 262.0 a M 131.1/M 152.0, které tam většinou zajížděly z hlavní tratě (byly dokonce i přímé MOs Zl. Hory - Olomouc), Mn 2 páry T 478.2 + Ds, druh zátěže už si moc nepamatuju, určitě jako všude v Jeseníkách dříví, ale ve Zl. Horách bývaly i Rudné doly .
Kouty nad Desnou - MOs M 262.0 + 1 - 2x Balm, 1 pár Os T 478.1 + 2 x Rybák + 1x Dsd Rybák + 2 x Rybák, nákladní doprava se tam vyřádila při výstavbě Dlouhých strání - všechno potřebné na stavbu přehrady (šutr, cement, písek, betonářské železo, dřevo na šalunk, zařízení elektrárny...) tam chodilo Mn vlaky (plánovaně 1x denně, ale jezdilo se pp, hnací vozidla T 478.2).
"Sousední" Sobotín - M 262.0, T 478.2 - zátěže pro Velamos (strojírna - výroba jízdních kol).
Polná - před ukončením os. dopravy MOs M 131.1, ale i T 334.0 + BDlm + 1 - 2xBlm, Pv T 334.0 - nakládka zem. plodin - hlavně brambory do zetek, vykládka pro ZNZP. Pak už jen nákl. doprava - 2x denně Pv s T 334.0.
Dobruška, Netolice - všechny vlaky jako MPv s přepravou osob, tj. M 131.1/M 152.0 + norma hmotnosti 60 t (v Dobrušce bylo možno 1 motorem M 131.1 odvézt max. 1 ložený 4osák o maximální hmotnosti až 72 t). V Netolicích bývaly běžné i soupravy s postrkem řazené motor + nákladní vozy + motor. Vozilo se uhlí, zátěže pro ZNZP, v Netolicích zátěže z tuhových dolů (vlečka navazovala přímo na hlavní dopravní kolej žst.). V Dobrušce byla (a je dodnes) i strojírna Adast - výroba tiskařských strojů.
Luhačovice - lázeňská lokálka, ve III. epoše tam nejdřív (zhruba do konce 70. let) jezdily všechny MOs M 262.0 a M 286.0 v různých kombinacích sólo i s krátkými a dlouhými Balmy, dokud tam neměli přechodnost brejláci, tak 1 přímý vůz ABa Luhačovice - Praha se zavěsil na konec soupravy M 262.0 - 4x Balm - M 262.0 a takhle se vezl přes Uh. Hradiště až do Přerova. V noci 1 pár MPv s M 262.0, norma hmotnosti 160 t.
Prachovice - MOs (M 152.0) končily na jedné koleji doslova ve šturcu, zatímco těžké náklady do/z cementárny (ucelená uhlí, Rajky, Sav/Savz) po odchodu páry (524.1) tam tahaly T 478.2.
Lednice - MOs sólo M 262.0/M 152.0, Mn T 458.1, zátěž - Fruta (konzervárny), zemědělské produkty.
Štíty - M 131.1/M 240.0/M 152.0 + 1 - 2 přívěsy, někdy postrk, po odchodu 354.1 - 2 páry denně Mn T466.0/2.
Koryčany před koncem osobní dopravy (konec 70. let) - MOs sólo M 240.0, MPv měly plánované hnací vozidlo M 240.0, norma 120 t, zátěž do/z nábytkářské fabriky.
Skoro všude se vozilo uhlí (Vtr, Vte, Vsa) do nějakých místních uhelných skladů, stavebniny (zetky všeho druhu), v horách a podhůří se nakládalo dříví - dlouhé dříví a výřezy (krácené "klády") na Nas, "metrovica" na uhláky.
Pokud byly oddělené Mn nebo Pv vlaky bez os. dopravy, stačily 1 - 2 páry denně, většinou míň než 10 vozů, někdy taky jen lok + hytlák + nic.
Kupodivu na tratích, kde jsem se v těch letech vyskytoval, už nejezdily smíšené vlaky v klasických soupravách. (Ale jinde ještě jo - třeba v Morkovicích nebo v Mochově.) Zato vlaků MPv, jak vidno, bylo leckde bohatě dost. Třeba v té Dobrušce to bylo i 12 párů vlaků denně a většina z nich vezla nějaký ten nákladní vůz.
Tak snad těch pár nesouvislých vzpomínek trochu pomůže.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.