od milan ferdián » pon 01 lis, 2010 9:43 am
Zde je uveden celkový text s následujícími odkazy na obrázky.
Logika kruhu
Všichni znáte používané skryté stanice (dále jen S.N.) na modelových kolejištích.Na malých kolejištích ,jsou to většinou dvě koleje,které nám umožňují přijímat nebo vyslat vlakovou soupravu jen jedním směrem,to je dokola.Existují varianty ,kde se ve S.N. dá posunovat.Jsou řešeny tak ,že S.N.je odkryté pro obsluhu a od diváků pohled na S.N. dělí kulisa nebo pozadí kolejiště.Viz kolejiště z Chocně (Jirka1).
Přemýšlel jsem a zkoušel jiné vhodné řešení pro tyto velmi malé kolejiště.Řešení jsem našel,samozřejmě řada z vás nemusí být spokojena,ale zaleží na vás ,jak řešení S.N. dle „LK“ přijmete nebo zavrhnete.
LOGIKA KRUHU je konstruovaná jen pro malé kolejiště.Její definice zní :“Malé kolejiště ,které má tvar kruhu nebo oválu,lze znázornit pravdivý železniční provoz dle GVD.Musí mít vhodně kolejově upravené S.N.,která splňuje dané podmínky.“
Začínáme….
Trať vždy začíná z bodu „A“ do bodu „B“.Běžně je to klikaticí se spojnice ve tvaru přímky.
(obr.1/1a)
Když tyto body spojí k sobě ,vznikne onen nám známý kruh nebo ovál
(obr.2)
My tyto body prohodíme,tím se budou jejich vlakové cesty křížit.
(obr.3)
Vidíme základní nejjednodušší schéma.
(obr.4)
Tím, že stoupání tratí začíná již na výchozích výhybkách,ušetříme cenné centimetry pro světlost patra kolejiště.Tím ,že všechny výhybky jsou v oblouku,což nám nevadí,tak je nám umožněno využít přímé úseky staničních kolejí S.N.,které nutně potřebujeme z důvodu rozpojování vlakových souprav.
Podmínky
a)S.N. musí být z důvodu posunu,vizuálně přístupna ze stran (viz plánky malých kolejišť).
b)Vůči S.N.jsou tak navrhované plánky malých kolejišť
c)Vlaková souprava se musí vejít za krajní výhybku
(obr.5)
d)Vytažená vlaková souprava nesmí ohrozit výjezd hnacího vozidla
(obr.6)
e)Vlaková souprava může při vysunutí ,využít maximální délku koleje
(obr.7)
f)Můžete zde uplatnit vyřazené hnací vozidlo pro posun (pohledově poškozené atd.),které bude obsluhovat obě dvě skryté stanice,v reálu by to měli by být dva kusy,protože fiktivně nelze přemísťovat kolejová vozidla z bodu A do bodu B,ale nám bohatě stačí jen jeden kus nebo si vypomůžeme hnacími vozidly ,které jsou momentálně ve stanicích přítomny.
g)Pro rozpojování můžete použít buď průmyslově vyrobené,domácí výroby nebo pomocí rozpojovacích tyčí (viz provoz na modulech)
h)Pro ty ,kterým toto řešení nechtějí zvolit,musí potom zapracovat do těchto malých kolejišť své S.N.
Technologický postup ve S.N.
Výchozí obsazení kolejí/ve st. A stojí nákladní vlak a uprostřed motor
10
__________________________________________________________
Nákladní vlak odjíždí ze st.A na širou trať
11
____________________________________________________________
Nákladní vlak vjíždí do st.B a lokomotiva se odpojí od soupravy
12
_____________________________________________________________
Motorák najíždí na soupravu
13
____________________________________________________________
Motorák vytáhne soupravu
14
__________________________________________________________
Lokomotiva vyjede z koleje na trať
15
________________________________________________________
Motorák nasune soupravu zpět
16
________________________________________
Motorák zaujme výchozí pozici
17
_________________________________________
Lokomotiva najede zpět na soupravu
18
__________________________________________
Nákladní vlak je připraven k odjezdu ze st.B
19
možnosti
19a)Motorák ,jako MOs může dle GVD provést jízdu za stA do st.B
19b)Jestliže na trati není mezilehlá stanice na vykřižování,motorák provede jízdu dle GVD
19c)Motorák zaujme postavení tak ,aby buď dle GVD se vrátil zpět do st.A nebo ponechal volnost pro odjezd nákladního vlaku ze st.B.
Skrytá stanice s tématem mezilehlé stanice
Ve S.N.již máme dvě nákladní soupravy a motorák pro osobní dopravu
20
__________________________________________________________
Nákladní vlak I vyjíždí ze st.A
21
___________________________________________________________
Nákladní vlak II vyjíždí ze st.B
22
_________________________________________________________
Ve st.M se křižuji a dle potřeb obslouží stanici
23
__________________________________________________________
Nákladní vlak II vjíždí do st.A
24
Provede se posun dle bodu 12 až 18
motorák odjíždí a zároveň s ním i nákladní vlak I ze st.M do st.B
25
__________________________________________________________
Nákladní vlak I vjíždí do st.B
26.
Provede se posun dle bodu 12 až 18 ,ale s lokomotivou od nákladního vlaku II
Tyto S.N.jdou dál rozšiřovat o další kusé koleje (viz plánky).Jen nesmíme obsadit všechny koleje ve S.N.vlakovými soupravami.
Nejlépe je vše vyzkoušet na kolejišti malém číslo 4 průmyslový areál.