Definice "LOGIKA KRUHU"

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod JanoH0e » pon 01 lis, 2010 11:39 am

milan ferdián píše:
Pro modeláře není problém si nakreslit na papír v měřítku ono kolejiště,vystřihnout si vozy a lokomotivy a zkusit to.Kdysi dávno jsem si provoz zkoušel s hranolkami imitujicími vozidla


Len či ho to napadne. Pár podobných viet rozpočet určite nenabúra a mnoho objasní, poprípade privedie na správnu koľaj.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod radekkrupka » pon 01 lis, 2010 11:43 am

Mě právě přijde "Logika kruhu" jako dobrý název. Je to něco jako terminus technikus, takový Milanův nový trademark :) A nápad se mi líbí.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 01 lis, 2010 11:56 am

Taky bych se přimlouval dát ten textový popis přímo k obrázkům. Jinak pro malý kolejiště - super, dá se to uhlídat i v SN :idea:
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Střelec » pon 01 lis, 2010 12:59 pm

To nemá chybu - ideální do garsonky!
Řešení se skryťákem za kulisou taky není špatný - u anglánů a amerikánů je naprosto běžný, umožňuje snadnej přístup, navíc se dá doplnit krajinou "někde jinde" (tapeta zástavby, doplněná o reliéfní průčelí budov.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod kiski » pon 01 lis, 2010 2:08 pm

Zdravím všetkých,

dúfam, že sa Milan nenahnevá, upravil som jeho pôvodný príspevok do zrozumiteľnejšej formy aj pre mladších a hlavne začínajúcich modelárov, ktorí by mohli mať prípadné problémy s porozumením LOGIKY KRUHU. Uvádzam to ako citáciu.

Logika kruhu

Všichni znáte používané skryté stanice (dále jen S.N.) na modelových kolejištích.Na malých kolejištích ,jsou to většinou dvě koleje,které nám umožňují přijímat nebo vyslat vlakovou soupravu jen jedním směrem,to je dokola.Existují varianty ,kde se ve S.N. dá posunovat.Jsou řešeny tak ,že S.N.je odkryté pro obsluhu a od diváků pohled na S.N. dělí kulisa nebo pozadí kolejiště.Viz kolejiště z Chocně (Jirka1).
Přemýšlel jsem a zkoušel jiné vhodné řešení pro tyto velmi malé kolejiště.Řešení jsem našel,samozřejmě řada z vás nemusí být spokojena,ale zaleží na vás ,jak řešení S.N. dle „LK“ přijmete nebo zavrhnete.
LOGIKA KRUHU je konstruovaná jen pro malé kolejiště.Její definice zní :“Malé kolejiště ,které má tvar kruhu nebo oválu,lze znázornit pravdivý železniční provoz dle GVD.Musí mít vhodně kolejově upravené S.N.,která splňuje dané podmínky.“

Začínáme….

Trať vždy začíná z bodu „A“ do bodu „B“.Běžně je to klikaticí se spojnice ve tvaru přímky.

(obr.1/1a)
Obrázek
Obrázek

Když tyto body spojí k sobě ,vznikne onen nám známý kruh nebo ovál

(obr.2)
Obrázek

My tyto body prohodíme,tím se budou jejich vlakové cesty křížit.

(obr.3)
Obrázek

Vidíme základní nejjednodušší schéma.

(obr.4)
Obrázek

Tím, že stoupání tratí začíná již na výchozích výhybkách,ušetříme cenné centimetry pro světlost patra kolejiště.Tím ,že všechny výhybky jsou v oblouku,což nám nevadí,tak je nám umožněno využít přímé úseky staničních kolejí S.N.,které nutně potřebujeme z důvodu rozpojování vlakových souprav.

Podmínky
a)S.N. musí být z důvodu posunu,vizuálně přístupna ze stran (viz plánky malých kolejišť).
b)Vůči S.N.jsou tak navrhované plánky malých kolejišť

c)Vlaková souprava se musí vejít za krajní výhybku

(obr.5)
Obrázek

d)Vytažená vlaková souprava nesmí ohrozit výjezd hnacího vozidla

(obr.6)
Obrázek

e)Vlaková souprava může při vysunutí ,využít maximální délku koleje

(obr.7)
Obrázek

f)Můžete zde uplatnit vyřazené hnací vozidlo pro posun (pohledově poškozené atd.),které bude obsluhovat obě dvě skryté stanice,v reálu by to měli by být dva kusy,protože fiktivně nelze přemísťovat kolejová vozidla z bodu A do bodu B,ale nám bohatě stačí jen jeden kus nebo si vypomůžeme hnacími vozidly ,které jsou momentálně ve stanicích přítomny.
g)Pro rozpojování můžete použít buď průmyslově vyrobené,domácí výroby nebo pomocí rozpojovacích tyčí (viz provoz na modulech)
h)Pro ty ,kterým toto řešení nechtějí zvolit,musí potom zapracovat do těchto malých kolejišť své S.N.

Technologický postup ve S.N.

Výchozí obsazení kolejí/ve st. A stojí nákladní vlak a uprostřed motorák

obr.10
Obrázek
__________________________________________________________
Nákladní vlak odjíždí ze st.A na širou trať

obr.11
Obrázek
____________________________________________________________
Nákladní vlak vjíždí do st.B a lokomotiva se odpojí od soupravy

obr.12
Obrázek
Obrázek
_____________________________________________________________
Motorák najíždí na soupravu

obr.13
Obrázek
____________________________________________________________
Motorák vytáhne soupravu

obr.14
Obrázek
__________________________________________________________
Lokomotiva vyjede z koleje na trať

obr.15
Obrázek
________________________________________________________
Motorák nasune soupravu zpět

obr.16
Obrázek
________________________________________
Motorák zaujme výchozí pozici

obr.17
Obrázek
_________________________________________
Lokomotiva najede zpět na soupravu

obr.18
Obrázek
__________________________________________
Nákladní vlak je připraven k odjezdu ze st.B

obr.19
Obrázek

možnosti
19a)Motorák ,jako MOs může dle GVD provést jízdu za stA do st.B
19b)Jestliže na trati není mezilehlá stanice na vykřižování,motorák provede jízdu dle GVD
19c)Motorák zaujme postavení tak ,aby buď dle GVD se vrátil zpět do st.A nebo ponechal volnost pro odjezd nákladního vlaku ze st.B.

Skrytá stanice s tématem mezilehlé stanice

Ve S.N.již máme dvě nákladní soupravy a motorák pro osobní dopravu

obr.20
Obrázek
__________________________________________________________
Nákladní vlak I vyjíždí ze st.A

obr.21
Obrázek
___________________________________________________________
Nákladní vlak II vyjíždí ze st.B

obr.22
Obrázek
_________________________________________________________
Ve st.M se křižuji a dle potřeb obslouží stanici

obr.23
Obrázek
__________________________________________________________
Nákladní vlak II vjíždí do st.A

obr.24
Obrázek

Provede se posun dle bodu 12 až 18

motorák odjíždí a zároveň s ním i nákladní vlak I ze st.M do st.B

obr.25
Obrázek

__________________________________________________________
Nákladní vlak I vjíždí do st.B

obr.26
Obrázek

Provede se posun dle bodu 12 až 18 ,ale s lokomotivou od nákladního vlaku II

Tyto S.N.jdou dál rozšiřovat o další kusé koleje (viz plánky).Jen nesmíme obsadit všechny koleje ve S.N.vlakovými soupravami.
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Ferda » pon 01 lis, 2010 2:36 pm

Takto provedené SN je použitelné i na velkých kolejištích, kde by řešilo jednu známou nectnost smyček. V reálu se totiž smyčky nepoužívají a vlak se z konečné stanice nevrací celý otočený, ale jen s přepřaženou lokomotivou. Tzn., že vlak např. z Bohumína vyjel s jídelním vozem hned za lokomotivou a po dojezdu do Prahy se neotáčí, ale loko přejede na druhý konec a vlak se vrací s jídelním vozem na konci soupravy.
Navíc i na větších kolejištích bývá někdy z prostorových důvodů problém smyčky umístit (typicky úzká kolejiště) a toto je elegantní řešení. Název "LOGIKA KRUHU" bych zachoval, protože po dnešku už každý ví o čem to je, ale použití je možné i bez toho kruhu.
Doufám, že jsem to popsal srozumitelně :roll:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod milan ferdián » pon 01 lis, 2010 2:58 pm

kiski píše:Zdravím všetkých,

dúfam, že sa Milan nenahnevá, upravil som jeho pôvodný príspevok do zrozumiteľnejšej formy aj pre mladších a hlavne začínajúcich modelárov, ktorí by mohli mať prípadné problémy s porozumením LOGIKY KRUHU. Uvádzam to ako citáciu.



Ne nezlobím se ,líp bych to nepodal.... :wink: Taková byla představa i s těmi čísly...
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Raaba » pon 01 lis, 2010 8:20 pm

V jednoduchosti je síla! Lámal jsem si s "logikou kruhu" pár dní hlavu a ono je to tak prosté :roll: Díky Milanovi za nápad a za naději na modelový provoz na pidikolejišti! Těším se na brožůru :D
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Myšpulín » pon 01 lis, 2010 11:34 pm

Nyní mne asi Milan nebude mít rád, ale zde jsem pochopil, co že za problém je v připravované brožuře a proč z toho má Tomáš těžkou hlavu. Jsem rád, že zrovna kiski (tedy člověk píšící slovensky) vzal text a spojil jej s obrázky (a možná i částečně upravil v odborném duchu, ale úvod nechal původní). Teď absolutně vypouštím obsah, protože nad tím tu zřejmě každý seděl a přemýšlel, ale beru styl, kterým je to napsané. Ačkoli sám mám s češtinou problémy, tak mnoho větných spojení mne tahá za oči. Já vím, je to pro modeláře, ale při tom by ta naše čeština neměla dostávat až tak na frak.

Celé to tedy vidím takto: Milan to perfektně vymyslel, ještě lépe nakreslil a teď musí na řadu přijít někdo, kdo to technicky popíše, aby to i ti méně chápaví pochopili. A za ním musí následovat ještě někdo, kdo to poupraví tak, aby o tom mohl i češtinář prohlásit : "Budíž, za obsah za tři."

Toto by mělo být v jiném vlákně, ale nechám to zde. Vy, kdož nemáte problém s vyjádřováním, nabídněte Milanovi pomocnou ruku. Myslím, že nemá cenu z Milanových podkladů cokoli vypouštět či měnit jakkoli obsah, je ale zřejmě potřeba změnit formu vyjádření. Určitě to chce zachovat Milanovy pohádky, ale zřejmě budou potřebovat lehké "počeštění". Tak to alespoň chápu tady z tohoto kousku, jež nám tu dal Milan k dispozici. Jestli jsem se trefil či nikoli, může posoudit Tomáš, protože to celé měl k dispozici.

Tímto nabízím taktéž pomocnou ruku (i když to je asi jít z deště pod okap) a zcela určitě netrvám na těchto vánocích.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod milan ferdián » úte 02 lis, 2010 3:32 am

Když jsem zde začínal,tak jsem hned poukazoval,že pro mne je lepší vyjádřování kresbou než mluvou.Technických názvosloví se držím dle autorů technických a odborných publikací.Co se týká příběhu,to jsem nechal právě na vás zda jsou ke čtení nebo ne.Kdyby nebyly ke přečtení hned zkraje,tak bych určitě dál s nimim nepokračoval.Bral jsem v potaz vaše ohlasy i požadavky.Mě spíše překvapilo ,že slohově propadly i ty příběhy ,kde nejsem autorem./Michal Š./scout/

Myšpulín_tady nejde o mne :wink: .Ta brožura je určena Vám,vy jste si ji dle ohlasů a objednávek vyžádali.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 02 lis, 2010 10:06 am

No abych pravdu řekl, při čtení Tomášovy reakce jsem v tom našel dost narážek právě na můj styl..
Takže jsem si myslel, že propadla hlavně moje část.
Aspoň vím, že si "Hon na Delfína", mám nechat v šuplíku.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod radekkrupka » úte 02 lis, 2010 10:46 am

Pánové, pochopitelně jsem to nečetl, ale jak vás znám, tak texty budou obsahově určitě velice zajímavé. Pokud je potřeba stylisticky nebo gramaticky trochu učesat, tak to by se zvládlo... kdo z nás může objektivně říct, že to u svého psaného projevu nepotřebuje? Já měl ze slohovek vždycky za 4, takže můžu pomoct z gramatikou a korekturou...

Já myslím, že pokud by se tohle udělalo, tak to musí dopadnout na jedničku :!:
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod Jarda H. » úte 02 lis, 2010 11:07 am

Michal Šuhajda píše: ..... Aspoň vím, že si "Hon na Delfína", mám nechat v šuplíku.


Proč v šuplíku ?! Třeba by stačilo nechat to shlédnout "nezávislým" okem ?! Já třeba nejsem češtinář,a le když vidím, že někdo napíše VYTRÝNA, DOBITČÁK apod, .... :twisted: Zkrátka se češtiny nebojím, a jak jsem již psal ve vzkazu pro Milana F., pokud bude třeba, jsem ochoten přiložit ruku k dílu v kontrole textu (a jeho případné stylistické úpravě).
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod MirekTT » úte 02 lis, 2010 11:27 am

Můj názor je, že k debatě o relevantnosti textů před vytištěním brožury vůbec nemělo dojít. Texty měli být sjety pouze na háčky a čárky a vytisknuty. Čtenář ja pak měl obdržet a buďto je přijmout, nebo až pak fňágat. Lidé v česku nejsou připraveni na možnost volby, ještě pořád je třeba jim dávat pevné hranice (tato kauza je toho důkazem).
Z pohledu této kauzy jsou zjednodušeně řečeno dva typy lidí. David Gruber(viz google) jim říká prozaici a básníci vzdělávání. Prozaici buďto mají řízek na talíři nebo ne a nic mezi tím, ale básníci to tak nevnímají. Umí se vcítit do situce z mnoha úhlů a především číst mezi řádky. Milan a zřejmě i ostatní textům dali asi víc, než jen prosté sdělení. Toho se prozaici mohou zaleknout, přičemž ale nejde o vadu textu. Myslím, že přesně k tomuto došlo v kauze brožura.

Doporučuju nedělat žádné návrhy před tiskem, žádné korektury obsahu a brožuru jednoduše vytisknout a prodat. V knihkupectvích jsou mraky knih, které jsou dokonce zatavené ve folii, takže až po zaplacení zjistím, co jsem si koupil.

Znovu opakuji, problém je možnost volby. K čemu? Milan Ferdián je pro mně obchodní značka se zárukou kvality, takže vím, že když od něj koupím jakoukoliv publikaci, nic neriskuji. To si v knihkupectví říct nemohu.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Definice "LOGIKA KRUHU"

Příspěvekod juroH0 » úte 02 lis, 2010 12:29 pm

MirekTT píše:Můj názor je, že k debatě o relevantnosti textů před vytištěním brožury vůbec nemělo dojít. Texty měli být sjety pouze na háčky a čárky a vytisknuty. Čtenář ja pak měl obdržet a buďto je přijmout, nebo až pak fňágat. Lidé v česku nejsou připraveni na možnost volby, ještě pořád je třeba jim dávat pevné hranice (tato kauza je toho důkazem).
Z pohledu této kauzy jsou zjednodušeně řečeno dva typy lidí. David Gruber(viz google) jim říká prozaici a básníci vzdělávání. Prozaici buďto mají řízek na talíři nebo ne a nic mezi tím, ale básníci to tak nevnímají. Umí se vcítit do situce z mnoha úhlů a především číst mezi řádky. Milan a zřejmě i ostatní textům dali asi víc, než jen prosté sdělení. Toho se prozaici mohou zaleknout, přičemž ale nejde o vadu textu. Myslím, že přesně k tomuto došlo v kauze brožura.

Doporučuju nedělat žádné návrhy před tiskem, žádné korektury obsahu a brožuru jednoduše vytisknout a prodat. V knihkupectvích jsou mraky knih, které jsou dokonce zatavené ve folii, takže až po zaplacení zjistím, co jsem si koupil.

Znovu opakuji, problém je možnost volby. K čemu? Milan Ferdián je pro mně obchodní značka se zárukou kvality, takže vím, že když od něj koupím jakoukoliv publikaci, nic neriskuji. To si v knihkupectví říct nemohu.


Tak pod toto sa aj podpíšem...

PS.: Logika kruhu je geniálna myšlienka, žiadne vypúšťanie z brožúry...
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků