Stránka 1 z 1

Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: úte 19 říj, 2010 5:18 pm
od brejsak
Zdravím všechny a v příloze je návrh nového kolejiště v eN-ku,sestavené ze dvou panelů,každý o rozměrech 1,5 x 2,5 m.
Bude to pro kroužek na Základní škole,takže trochu ježdění a hlavně tvorba krajiny.
Návrh je pro výhybky a návěstidla z ovl.panelu a provoz DCC.

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 21 říj, 2010 9:04 am
od Jarda H.
Dobrý den školním modelářům :D

1) myslím, že nebylo nutné zakládat nové téma, stačilo pokračovat v původním linku viewtopic.php?f=1&t=3465&p=57058#p57058

2) takhle vložený plánek (vím, kreslili ho školáci v ruce tužkou) je pro mne - a možná i další - dosti nepřehledný !! Nakonec jsem si ho uložil do PC, otáčel a natáčel, abych si udělal obrázek co odkud a kam vede. takže pár drobných připomínek :
- nelíbí se mi to čtyřmostí ... a to asi ještě jeden není zakreslen ... (4 mosty na malé ploše, kde se křižují tři trati (dvoukolejka, lokálka do koncového nádraží a kolej ze SN na otáčení). Mosty bych ponížil na jeden a trať ze SN nechal celou skrytou, bez otevřeného oblouku za SN. Celý skryťák bych asi posunul (zkrátil ?!) směrem k oblouku, a tím posunul i portál tunelu, který do něj ústí. Nevím ale, zda to bude možné z rozměrových důvodů - zachování dostatečné délky koleje ve SN !
- na lokální trati právě v místě čtyřmostí bych nedělal ten rovný úsek, trať bych nechal se vlnit dle terénu. Když vidím, jak se vlní trať směrem od Lužné před Žatcem (a není to lokálka) na úseku Sádek - Měcholupy - Trnovany .... :lol:
- chybí další popis, např. prostor remízy a technolog. zázemí, ale tahle problematika tady byla probírána, takže inspiraci máte a podle nákresu tam "něco" je
- vlečka v koncové stanici ... nezapomenout na výkolejku (v eN-ku asi práce pro hodináře ?!), plánek stanice se mi zdá trochu neučesaný, možná bude dobré inspirovat se plánem skutečné stanice ?! Je to ale jen můj osobní pohled a názor :D

Držím palec, ať vydrží elán a nadšení ....

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 21 říj, 2010 9:34 am
od brejsak
Dík za připomínky-nebo podněty,o tom ukrytí toho hlavního oblouku jsem také uvažoval a určitě ho uděláme!
Co se týká té lokální tratě,tak tu bych nedělal asi rovnou nikde,terén vzadu bude nejvýš a tak ji povedeme okolo a pokud možno co nejméně rovně!
Přidám v pátek večer už rozkreslenou výtopnu pro diesel.trakci,tu už máme hotovou a na nádražích i s továrnou se zatím pracuje.
Jinak ještě jednou dík za připomínky,když to půjde,nechám samozřejmě i jenom jeden most a ne čtyři patra mostů,to jim nějak nevyšlo tužkou!

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 21 říj, 2010 11:09 am
od D
brejsak:
Něco už sice bylo vyřčeno, tak to trošku doplním.

Mosty:
Viadukty přes jinou trať nejsou moc běžné, zejména takové množství u sebe. Místo nich bych třeba v rovné části vedlejší trati před koncovou stanicí udělal nějaký delší dominantní most přes údolí.

Průjezdná stanice:
Kolej vedle staniční budovy bych nechal jako manipulační s navázaným rozbočením k rampě se skladištěm a volnou skládkou. S tím souvisí i změna zaústění vedlejší tratě, aby mohly vlaky zajíždět aspoň na dvě dopravní koleje. Nástupiště u budovy (manipulační kolej) by bylo třeba zrušit a vytvořit další sypané/betonové peróny (podle provozu na vedlejší trati jeden nebo dva).

Koncová stanice:
Rozvětvení dopravních kolejí na jednu stranu není moc běžné. Raději bych vedl hlavní kolej uprostřed.

Skrytá nádraží:
Skryté nádraží vpravo bych kvůli počtu mostů zkrátil a celou schoval. Bude-li to vhodné, mohla by vedlejší trať zajíždět až nad smyčku. Druhé skryté nádraží vzadu by si kvůli stávajícímu opakování mostů přes stejnou trať zasloužilo prodloužit vjezd posunutím portálu tunelu do středu panelu. Také by bylo vhodné zvážit, zda odstavné koleje nepřesunout na odjezdovou stranu tunelu, aby byly vlaky připraveny na výjezd. Vjezdové zhlaví může začínat už ve smyčce (delší koleje) nebo až za smyčkou (lepší přístupnost k výhybkám zezadu panelu).

Niveleta:
Na plánku nikde nevidím nulu, základem je výška 8 cm. Pokud elektroniku a vedení kabeláže schováš pod panel a ne na něj, tak zvaž snížení o těch osm centimetrů (úspora materiálu).

Obrázek

EDIT:
Nevěnoval jsem pozornost spodní části plánku. To, co jsem původně považoval za vlečku, je ve skutečnosti depo, takže moje původní myšlenka (další) malé výtopny vedle nádraží je zcestná a z plánku jsem ji odstranil. Pokud jsem tu spojovací kolej z průjezdného nádraží na druhý panel doplnil správně, potom se mi depo zdá od stanice příliš vzdálené. Většinou bývá depo nalepeno na stanici a tak nějak rovnoběžné s tratí.

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 21 říj, 2010 11:36 am
od milan ferdián
A nebylo by lepší pro tu drobotinu panely o rozměrech cca 2000*900. :?: Sice základ je ze tří dílů o tomto rozměru,ale když se šikovně upraví základ tak by stačily jen dva a mezi ně vkládat doplňující panely dle provozních potřeb,bez skrytých smyček a buď by vznikl
1)tvar přímka
2)tvar L
3)tvar U
jako inspiraci jsem vzal panely z brožury MŽ/A-4/Plánky kolejišť pro začínající modeláře/1975
Jsou šité pro modelovou velikost N/1:160 :wink:

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 21 říj, 2010 7:28 pm
od brejsak
Zdravím a moc děkuji za ty podnětný připomínky! Budu se jimi samozřejmě řídit,co se týče toho základu,tak ten už máme hotový a nechci ho ani už měnit,ty výšky samozřejmě upravíme. To horní nádraží chci připravit pro přistavování modulů a kolejiště je v klubové místnosti situováno tak,že modulů můžeme přistavět asi 10 metrů na délku a potom i sjet níž a vyjet i ve velké chodbě základní školy,kde máme další možnosti.(např.zasklít část,kterou by vlaky jenom projížděly)Ta část ale má dalších 10 m na délku,jen by jsme museli nějak překonat 2m výškového převýšení,ale i to by snad šlo!
Jinak samozřejmě ten návrh na úpravu toho hlavního nádraží tak jak jsi ho upravil,tak je super a určitě ho tak uděláme i s těmi odstavnými kolejemi.
To skryté posuneme tak,jak jsi to navrhl,tak se mi to líbí více.
Pokud Tě něco napadne,určitě budu rád,ale nechci Tě nějak využívat,jsem rád i za toto,co jsi pro nás navrhl.
Jinak s těmi moduly nebo panely zkušenost žádnou nemám a tak se jim snažím vyhnout,i když v budoucnu se jim určitě nevyhnu,ale já sám po 40 letech modelařiny v analogu přecházím na DCC a kdybych k tomu měl ještě předělávat i panely,tak to by už na mě asi bylo moc!
To jen na okraj,ještě jednou moc dík!
brejsak

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 22 říj, 2010 6:47 pm
od D
brejsak
> děkuji za ty podnětný připomínky! Budu se jimi samozřejmě řídit
Neber mě zas tak doslova, vyčkej i na rady ostatních kolegů.

V plánku výše jsem ještě upravil svoji zmínku o depu. Jeho umístění ještě zvaž.

Už v této fázi si promysli krajinu a zástavbu. Takto velká stanice bývá těsně zasazena k většímu městu (pokud to zrovna není ÚnO), takže aby ti tam na něj zbylo místo s dostatečnou rezervou na optické oddělení zástavby od ostatních tratí. Z takového města vedou aspoň dvě silnice, které musí pokračovat někam tak, aby to mělo logiku.

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 22 říj, 2010 8:24 pm
od brejsak
Tak opět dík,samozřejmě s tím depem,tedy spíše malou výtopnou je to trochu problém,ale pokud se mi ji nepodaří přilepit blíž k nádraží,tak ji ani nebudu dělat a z tohoto plánku to bude továrnička s vlečkou a menším počtem kolejí.
Co se týče zástavby,jsou už k eN-ku k mání autobusy DCC,tak bych udělal část městečka s linkou autobusu,která by byla také funkční a nějaké domky a ulice,tedy co se tam vejde s tím,že by město začínalo od nádraží vpravo při čelním pohledu. Mám už nějaké městské domy,jak řadové,tak i velký obchodní dům a podobně,např.velkou benzinku a tak by to vypadalo jako nějaké předměstí s hlavním nádražím,to ještě musíme zvážit.
Ono to nakreslené takto vypadá jako že tam není pro nic místo,ale když vezmu,že ten základ je dost velký,tak pokud se s vedlejší tratí nebudu držet blízko nádraží,tak se mi tam kus města vejde!
Ale jinak ještě jednou dík.
brejsak

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 22 říj, 2010 10:19 pm
od petrh
osobne se trosku bojim toho nemeritka, mam pocit, ze ty oblouky pro dvokolejku tykto v realu nevyjdou a kdyz ano budou dosti malo polomerove... ono sice je enko, takze byto mozna i projelo s rychlikacema za brejlema bez problemu, ale bal bych se toho v tech SN. a pak mi nesedi trosku misto, kde dvojkolejka se temer dotyka koleji z nadrazi, vypada to divne a jedine co me napada, ze tam bude treba dole arkada a propad oproti nadrazi o 5 cm min?

Re: Návrh nového kolejiště

PříspěvekNapsal: sob 23 říj, 2010 7:41 am
od brejsak
Zdravím,ty kolejedole povedou spíš zároveň souběžně s kolejemi v nádraží a bude to opravdu níž,určitě o 5 cm,možná 7 a bude tam opěrná zeď a pokud to bude možné,zeď bude přecházet v terén {skály)
Uvidíme,jak to celé vyjde,jak yačneme s pokládkou,bude foto na rajčeti.
Dík za připominky.
K.B. - brejsak-