Koncová stanice Epocha I

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod yurax » stř 26 led, 2011 9:58 am

VladikC píše:
Rtep píše:Jedno pěkné kolejiště je pod linkem http://www.paintiax.erazor-zone.de/mode ... /index.php a to bavorský námět.


Ano, toto je velice pěkné a inspirativní kolejiště. Jsou tam i lokomotivy a vozy K.P.E.V.. Ty polní houfnice vypadají jako model od Revell v měřítku 1:72.


Je to krasne, ta epocha 1 byla vizualne krasna doba. Mimochodem neni tento pantata ponekud obri? http://www.paintiax.erazor-zone.de/mode ... big/16.jpg
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » stř 26 led, 2011 12:55 pm

yurax píše:Je to krasne, ta epocha 1 byla vizualne krasna doba. Mimochodem neni tento pantata ponekud obri? http://www.paintiax.erazor-zone.de/mode ... big/16.jpg


Ale ne, to je jenom dobře rostlý pan doktor ve svém novém voze... :) Myslím, že to jsou velmi nepodstatné detaily (houfnice i figurky). Kdybych se někdy v budoucnu něčemu takovému svou stavbou byť jen trochu přiblížil, mohl bych si říkat modelář.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Rtep » pát 11 úno, 2011 12:52 pm

Dobré páteční odpoledne, dovolil jsem si zkusit postavit kopii kolejiště EPOCHA I podla předlohy Modellstudio TH. To kolejiště je vzhledem k vegetaci a celkovému provedení velký motiv pro další stavbu.
Trochu jsem upravil vedení tras kolejí, ale samozřejmě na pana Milana nemám. Je to zatím idea. V horní zelené ploše asi by mohla být již zástavba je tam i vyhybka pro případnou vlečku. Je to velikost HO. Bohužel Czernowitz byl až moc velký projekt a vzhledem k neexistenci sklepa to nejde postavit. Uvítám veškeré nápady připominky a samozřejmě potřebnou kritiku. Těším se.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Max » pát 11 bře, 2011 3:34 pm

Jaký je výběr modelového kolejiva H0 pro starší epochy , nejen I, ale i pro II nebo III ?
Tehdy byly rozteče pražců o dost jiné než jsou dnes . (zde je rok 1937, ale jistě to mnohde bylo i po válce, už dávno před kalousem se šetřilo)
Přílohy
koleje 1937__.jpg
koleje 1937__.jpg (31.57 KiB) Zobrazeno 6166 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Rtep » ned 13 bře, 2011 8:46 am

V knize o lokálkách alias pamětní spis lokálek na straně 42 je text : koleje XXIV délky 9 metrů, pražce 2,4 m délka výška 0,15 m a spodní plocha 0,2 m dále stran 42 odstup pražců 0,72 m pro zatížení 7,1 t na straně 44 je napsáno : kolejnice leží na 12-13 pražcích pro kolový tlak 6-7t, odstup pražcu u kolejnicové spojky je 500 mm. Jinak platilo že odstup byl od osy pražce 65 cm a mohla se použít rozteč až 80 cm při rozteči 72 cm pak vychází rozteč cca 8 mm. TILLIG Standart má odstup 7 mm.Já to řesím prostřihem pražců a jejich posuvem, ale jen u vedlejších kolejí. U ostatních to nechávám z důvodu stability koleje. velmi pěkná je i kolej od tilliga s ocelovými pražci Art.N. 82136 jinak koukni na http://www.litomysky.cz/drahy/prazcerozdel.htm tu je snad vše podstatné.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Max » ned 13 bře, 2011 10:33 am

Rtep píše:V knize o lokálkách alias pamětní spis lokálek ... odstup pražců 0,72 m pro zatížení 7,1 t ....a mohla se použít rozteč až 80 cm při rozteči 72 cm pak vychází rozteč cca 8 mm. TILLIG Standart má odstup 7 mm.Já to řesím prostřihem pražců a jejich posuvem, ale jen u vedlejších kolejí.

Tohle s tím prostřihem a posunutím je asi jediná možnost jak ten starý tvar svršku vytvořit. Tovární podlože co znám všechny mají těch 7 mm, jak píšeš. To už je epocha 3-4. A pro upřesnění, ta trať Podmokly-Varnsdorf nebyla lokálka, ale rychlíková trať a přesto tam byla rozteč pražců těch 95 cm, - na rozdíl od knihy o lokálkách. A to už v modelu je celých 11 mm !!!
Dalším problémem je rozchod - pro R=150m (ten býval nejen na lokálkách, ale taky na Semmeringu) bylo rozšížení 27 mm. Modelové koleje místo rozšíření mají někdy i 16,4 v rovině, takže z toho pak ohýbat oblouk je totální paskvil - namísto rozšíření v oblouku tam je zúžení, a tedy téměř nemožnost projet tam nějakou trošku delší parní loko. Tam bude stálý zdroj vykolejení. A jedná se i o výhybky - zkoušel jste někdo měřit rozchod u kolejí a výhybek ?
Asi bude lepší použít R 440 s rozchodem 16,9 než R 600 s rozchodem 16,4 .......
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 13 bře, 2011 2:29 pm

Max píše:[
Dalším problémem je rozchod - pro R=150m (ten býval nejen na lokálkách, ale taky na Semmeringu) bylo rozšížení 27 mm. Modelové koleje místo rozšíření mají někdy i 16,4 v rovině, takže z toho pak ohýbat oblouk je totální paskvil - namísto rozšíření v oblouku tam je zúžení, a tedy téměř nemožnost projet tam nějakou trošku delší parní loko. Tam bude stálý zdroj vykolejení. A jedná se i o výhybky - zkoušel jste někdo měřit rozchod u kolejí a výhybek ?
Asi bude lepší použít R 440 s rozchodem 16,9 než R 600 s rozchodem 16,4 .......


Doufám,že můj příspěvek nebude OT,ale já jsem udělal s flexi koleje oblouk o poloměru 360 mm a bez problému mi projede i BR 55 a BR 57 :D .První jmenovaná je od Fleische a druhá od Roca.BR 50-ku jsem nezkoušel,ale co bych tam s ní také dělal,že. :lol: Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Rtep » stř 16 bře, 2011 9:13 am

Docela mě zajímalo jaké možnosti dostat se s odstupem pražců na míru alespoń trochu odpovídající lokalce. Objevil jsem , že by se dalo asi použít podloží PECO CODE 83 dřevěné pražce. Zde je odstup pražců větší. Ale mám to pouze z technických podkladů. Reálně nemám možnost položit vedle sebe např TILLIG a PECO. Pokud někdo toto kolejivo máte zkuste to srovnat.
Na internetu jsem alespoň našel toto srovnání, bohužel kolejivo SMP je mi neznámé.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod radeksindy » stř 16 bře, 2011 7:17 pm

Chtěl bych jenom upozornit, že pokud už si chcete hrát na lokálkové kolejivo, tak byste neměli zapomenout na spoustu dalších záležitostí. Pokud zapomeneme na rozdílné drobné kolejivo, tak vzhled ovlivňuje nejen rozteč pražců, ale i jejich šířka i délka. Jak je na obrázku vidět, tak rozměry pražců jsou o dost větší, hlavně šířka je přímo ukrutná. Lokálkový pražec měl za císaře pána šířku 20cm, což je v H0 2,3mm (srovnejete s údajem na obrázku v předchozím příspěvku - 3,3mm pro Tillig - to je skoro 50% navíc !!!). Dlouhý byl 2,4m, tedy 27,6mm - Tillig 30,3mm. Ať bude rozposouvávat pražce jak chcete, nikdy nedosáhnete uspokojivého vzhledu.

Jediná šance jak dosáhnout lepšího vzhledu, je vlastní výroba, nejlépe z prutu nižšího profilu - alespoň code 70 lépe 55.

Pro lokálkové kolejivo používám dřevěné hranolky od Northeastern Scale Lumber http://www.northeasternscalelumber.com. Nejlepší jsou profily 8" x 10", tedy ve skutečnosti 203 x 254mm. Když je postavíte na výšku, tak kratší strana tvoří horní plochu pražce a celé je to vysoké jako výška štěrkového lože na lokálce (25cm oproti 35cm na hlavní trati). Díky tomu nemusíte hlídat výšku lože a podkládat ničím kolej. To, že byl pražec nižší, stejně není vidět.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod JanoH0e » stř 16 bře, 2011 7:27 pm

Radek sindy - a ako riešiš drobné koľajivo ? ( podkladnice, šruby atď)
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Max » stř 16 bře, 2011 9:56 pm

radeksindy píše:Chtěl bych jenom upozornit, že pokud už si chcete hrát na lokálkové kolejivo, tak byste neměli zapomenout na spoustu dalších záležitostí. Pokud zapomeneme na rozdílné drobné kolejivo, tak vzhled ovlivňuje nejen rozteč pražců, ale i jejich šířka i délka. Jak je na obrázku vidět, tak rozměry pražců jsou o dost větší, hlavně šířka je přímo ukrutná. Lokálkový pražec měl za císaře pána šířku 20cm, což je v H0 2,3mm (srovnejete s údajem na obrázku v předchozím příspěvku - 3,3mm pro Tillig - to je skoro 50% navíc !!!). Dlouhý byl 2,4m, tedy 27,6mm - Tillig 30,3mm. Ať bude rozposouvávat pražce jak chcete, nikdy nedosáhnete uspokojivého vzhledu.
Jediná šance jak dosáhnout lepšího vzhledu, je vlastní výroba, nejlépe z prutu nižšího profilu - alespoň code 70 lépe 55.


Pro epochu 1 a 2 souhlas, ale epocha 3 už by snesla normální délku pražců, i ten profil code 83 . Ty pražce někdy lokálky nebo vlečky nakupovaly vyřazené od hlavních drah...Ale tu rozteč na lokálce by to chtělo větší.
A pokud jde o drobné kolejivo na pražcích, tak asi nejlepší bylo u půl století starého Kovoplast Nitra. Kam se hrabou ty dnešní....
Problémem je ale rozchod kolejiva. Jestliže má ostřejší oblouk obloukovky PIKO rozchod 16,4 - pak asi se tam bude štokr obtížně rovnat.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Rtep » čtv 17 bře, 2011 7:34 am

Nechtěl jsem to otvírat, ale první koleje lokálky v 90 letech minulého století jsem dělal s materiálem od HOBBY ECCKE Schuhmacher koukněte na http://get-backers.org/hobby-ecke-shop/index.php takže pražce dřevo, hřebíčky na upevnění a tak dál. Tuto firmu jsem poznal na Modellbau Dortmund a pan Schuhmacher je příjemný chlap, hodně naučil a rád vše vysvětlil, ale to nám taky bylo o 20 roků méně a lépe jsme viděli. Dneska už bych stavěl touto metodou pouze moduly. Pro kompak,t který si chci začít stavět tento rok, ale půjdu do kolejiva prefabrikovaného. Asi Tillig, možná ROCO uvidíme. Nejsem ani počítač nýtů ani purista myslím si, že je nutný určitý kompromis a i s kompromisem lze postavit pěknou věc viz odkazy na MSThüringen nebo Východní Prusko.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » čtv 17 bře, 2011 8:35 pm

Rtep píše:.... lze postavit pěknou věc viz odkazy na MSThüringen nebo Východní Prusko.


Přesunuto jinam.
Naposledy upravil VladikC dne sob 19 bře, 2011 9:12 am, celkově upraveno 1
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod radeksindy » čtv 17 bře, 2011 9:18 pm

a ako riešiš drobné koľajivo ? ( podkladnice, šruby atď)

Stále ho řeším, zatím neuspokojivě. Zkoušel jsem lepty, lepty + hřeby ME, jenom hřeby, teď mám pokladnice s hřeby a vrtulemi nakreslený 3D, tak uvidíme kam to povede. Jednou jsem na výstavě puristů a proto šílenců v Holandsku viděl nádherný hřeby, ale majitel měl jenom jeden pytlík, který kdysi koupil a ten výrobce už neexistoval. ME jsou proti tomu hnusný, to opravdu mělo tvar hřebu. Ale i když se položí nízký profil jen na dřevěný pražec, tak efekt je úžasný.

Pro epochu 1 a 2 souhlas, ale epocha 3 ...

Poslušně hlásím, že se držím tématu, které zní .... Koncová stanice Epocha I :D Ale jinak souhlas, na konci 60. let už mnohde ležel i T svršek. Třeba proto se i Loket (viz sekce moduly) staví na běžném Tilligu.

Kolejivo od Schuhmachera znám, ve FREMO občas používané. Mně nevyhovuje.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Max » čtv 17 bře, 2011 11:13 pm

Pro úzké tratě - levá část do tunelu, pravá venku, ale pro starší epochy jsou ty pražce taky moc blízko u sebe.
Podlože Technomodel, dnes Tillig.
Přílohy
kolej HOe.jpg
kolej HOe.jpg (140.89 KiB) Zobrazeno 5598 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků

cron