Koncová stanice Epocha I

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pát 18 bře, 2011 2:56 pm

Max píše:Pro úzké tratě - levá část do tunelu, pravá venku, ale pro starší epochy jsou ty pražce taky moc blízko u sebe.
Podlože Technomodel, dnes Tillig.


Omouvám se, možná úplná blbost, ale nešlo by pražce nechat vyřezat na laserové vypalovačce z překližky nebo kartonu? Myslím třeba jako celek jeden úsek trati, samozřejmě dle možností vypalovačky. Dali by se dodržet jak rozměry pražců, tak i jejich vzdálenosti. Navíc vypálením nějaké "stopy" - značky do pražce, by se dala lépe dodržet geometrie kolejiva. Nedovedu si však představit uchycení kolejového prutu, asi pěkná pakárna.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod MirekTT » pát 18 bře, 2011 3:08 pm

VladikC píše: Nedovedu si však představit uchycení kolejového prutu, asi pěkná pakárna.

Próč?
Jednoduše ty hezké vypálené pražce proložíš po určité vzdálenosti kuprextitovým pražcem, na které pruty přiletuješ. Pruty jsou tuhé a nutně nepotřebují být uchycené na každičkém pražci.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2574
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod fruafru » sob 19 bře, 2011 7:15 am

Není jednodužší nechat si vyřezat šablony a podle nich položit flexi?
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod radeksindy » sob 19 bře, 2011 8:10 pm

Pražcová pole vypalovaná laserem jsou v H0 dostupná od několika výrobců. Ale vzhledem k ceně nejsou zase úplně rozšířená. Výrazně levnější je totiž nakreslit si pokládací plán, nalepit na podklad, nařezat pražce z běžně dostupných dřevěných profilů a nelepit kus po kuse. Přichycení prutu pak závisí na použitém drobném kolejivu - tedy buď lepení nebo pájení. Pajení je možné v případě pokud se použijí nýtky vložené do pražců na něž se pajejí buď přímo pruty nebo mosazné podkladnice. Asi nejjednodušší metoda je použití odlitků s čepem, který se zasadí do pražce. Pokud je pole laserováno, pak to je to jednoduché a otvory pročepy se vylaserují. Není pak potřeba extra přípravků při pokládce. Pokud jsou to jednotlivé pražce, tak se vyrobí navrtávací šablona a přesně se navrtají pražce a do nich se drobné kolejivo s čepem vloží.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » ned 20 bře, 2011 8:39 pm

radeksindy píše:Pražcová pole vypalovaná laserem jsou v H0 dostupná od několika výrobců.


Hmmm. Tak jsem zase Ameriku neobjevil. Už mne někdo předběhl. :-) Zdálo se mi to mnohem schůdnější než lepit jednotlivé pražce.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod michal_n_cz » pon 21 bře, 2011 1:35 am

radeksindy píše:Lokálkový pražec měl za císaře pána šířku 20cm, což je v H0 2,3mm (srovnejete s údajem na obrázku v předchozím příspěvku - 3,3mm pro Tillig - to je skoro 50% navíc !!!). Dlouhý byl 2,4m, tedy 27,6mm - Tillig 30,3mm. Ať bude rozposouvávat pražce jak chcete, nikdy nedosáhnete uspokojivého vzhledu.Jediná šance jak dosáhnout lepšího vzhledu, je vlastní výroba, nejlépe z prutu nižšího profilu - alespoň code 70 lépe 55.

Upřesním rozměr pražce systému Tillig Elite. To co je na fotce a ty výše uvedené rozměry se týkají jen pražců, které jsou u aktuálně dodáváných flexi kolejí. Vyhýbky a jednotlivé pražcové pole mají pražce široké jen 2,8mm. Drobné kolejivo je též jemněji provedené, než u flexi podloží. V době kdy se začal kolejový systém Elite vyrábět se, ale dodávaly flexi také z těmi jemnějšími pražci. Pravděpodobně se podělala forma nebo to technologicky v hromadné výrobě nezvládali - do těch jemnějších pražců a příchytek bezproblémově velkosériově nastrkávat. Proto kupovat flexi Elite nedoporučuji. Je to i nepraktické, když je mají pražce natírat stejně se to musí rozebrat, odmastit natřít/nastříkat a pak je ta pakárna nastrkávat koleje zpět do podloží které mají spojky pod pražci cik cak přešmykané. Praktičtější je použít jednotlivé kolejnice (jsou navíc celý 1m a flexi jen něco přes 900mm a těch pár cm při stavbě nějakého typu modulů fakt chybělo :roll: ) a k tomu jen rovné podloží, pokud je potřeba obkouk, stačí nasekat spojky jen na jedné straně každou druhou až třetí podle požadovaného rádiusu - nastrkává se to výrazně lépe. Elite je totiž kolejový systém u kterého potřeba úplně nejníň druhů komponentů a dá se s toho udělat téměř vše - jednotlivé kolejnice, rovné podloží, a flexi podloží pro vyhýbky 12° a/nebo 15° a tyto se dají různě trasformovat, spojky, ale samozřejmě více trpělivosti a šikovnosti než u kobercových systémů ala GeoLine.
Těď jde o to, zdali je to je to již akceptovatelný kompromis. 2,3mm kontra 2,8mm - už to není těch 50%.
:idea: Jeden typ na možná vhodné kolejivo - Peco Code 83 - viděl jsem fyzicky u p. Kratochvíla (Moravia model Brno), nevím zdali to má úplně pravidelně v nabídce, ale měl je na krámě. Provedením je to primárně pro severoamericé železnice, imitace dřevěných pražců, celkem hubené, příchytky jsou imitace hřebů. Když by se u flexin přesekaly propojky a pražce oddálily do příslušného rozestupu, tak by to mohlo tento fabrikát mohl vyhovovat. Obrázky v katalogu jsou tady:
http://blaetterkatalog.weinert-modellba ... rtpage=250
je to až ke konci Peco části jako novinky 2005.
Tím samozřemě rozhodně nechci vyvracet Radkovu alternativu - vše samo domo - vlasní vývoj - to může být taky cesta různě dlouhá, s mnoha slepými uličkami. Samozřejmě upravování fabrikátu se může pracností přiblížit ručně dělanému kolejivu.
Michal N.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 845
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod michal_n_cz » pon 21 bře, 2011 2:15 am

radeksindy píše:... levnější je totiž nakreslit si pokládací plán, nalepit na podklad...

No ono by také šlo rozřezat fabrickou vyhýbku na jednotlivé pražce a rozložit je na nový pokládací plán. Takže navážu na mů j předchozí příspěvek. 15° rošt vyhýbky Elite rozřezat, zvětšit rozestup a vznikne odhadem 12° vyhýbka. Jak na pokládácí plán? Někde půjčit jednu hotovou sestavenou, naskenovat, jpeg vložit do nějakého grafického editoru (Corel třeba) spasovat 1:1 rovnoběžně rovnou větev s osou x, roztáhnou x o příslušná % vynést si polohy os. pražců - tak nějak to vidím. Zrovna nedávno jsem listoval nějakáý starý DDR Modelleisenbahner a tam zrovna kolejiště K.P.E.V. udělané právě z takto upraveného kolejiva - tenkrát ještě samozřejmě starý Pilz Code 100 - geometrie narovnané a natažené staré obloukovky Pilz R440/R900 odpovídá defakto Pilz Elite 15° - princip je stejný 8) . Srdcovky samozřejmně nové. On totiž starej Pilz byl průkopník a koumák, profilové koleje a pražce zvlášť jako polotovar pro modeláře - vymyslel ten celý systém už v 60-tých letech. Všichni tenkrát čuměli na profilové kolejivo... Tillig to zjemnil a rozvinul.
Michal N.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 845
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod radeksindy » pon 21 bře, 2011 3:55 pm

Chtěl jsem původně hlavně upozornit, že změna rozteče pražců je jen jedním z parametrů lokálkového kolejiva nebo kolejiva starších epoch. Je to sice celkem jednoduché, ale z mého pohledu celkem zbytečné s jen velice malým efektem. Jediné kdy to má výraznější dopad, je stanice, kdy pro hlavní koleje použijete menší rozteč než pro manipulační a skládkové koleje, tam vynikce přímým srovnáním (nemluvě o kombinaci beton/dřevo pro IV. a V. epochu). Ale to se nedá aplikovat do starších epoch, podobné uspořádání vzniklo dlouhodobým vývojem a přestavbami stanic.

Michalem zmíněná úprava výhybek, je dobrá a dokáže vylepšit vzhled. Nejdůležitější je použít co geometricky nejmodelovější výhybku. I v jiném vláknu probírané polské kolejiště Ostpreussen, je postaveno na Tilligu, který v žádném parametru neodpovídá výhybkám I. epochy. Ty měly čepové a ne pružné jazyky, přídržnice byly z kolejových profilů nikoli z L profilů, žádné dvojité pražce, často lité srdcovky atd. Celkový dojem je přesto dobrý, protože nikdo se tam nesnažil cpát EW1 a EW3, ale hlavně EW5/EW6 s případnými EW3 ve stísněných poměrech. Spousta zajímavých kolejišť I. epochy v H0 vznikla z výhybek pro americké modely MicroEngineering nebo Shinohara. Dají se dobře upravovat a americké drobné kolejivo ruší ve výsledku méně, než moderní evropské.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » stř 23 bře, 2011 11:30 am

Zdravím, poušel jsem se najít v pro mne dostupné literatuře parametry kolejiva používaného K.P.E.V., ale nějak jsem neuspěl. V příručce pro strojvedoucí z roku 1899 "Brosius und Koch´s Lokomotiv-führer, Der Fahrdienst", jejíž reprint jsem si v Německu pořídil, je pouze pojednání o šířce kolejového svršku, tedy pokud je to správný termín, vzdálenosti souběžných kolejí, výkres výhybky, ovšem bez kót, a spoustu dalších věci (v případě zájmu mohu naskenovat zde vystavit), trojcestná výhybka a angličan, ale např. vzdálenost pražců od sebe a jejich rozměr jsem tam tedy nenašel. Mé jazykové vybavení je však velmi omezené, možná jsem to přehlédl. Máte tyto údaje někdo k dispozici? Asi bych koleje nepředělával, ale pro doplnění informací o dráze jako takové, by se mi hodily.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod radeksindy » čtv 24 bře, 2011 8:32 pm

V běžně dostupné literatuře jsem toho moc o kolejivu K.P.E.V. nenašel. Výkresy výhybek se ale dají bez problémů zakoupit a to hned na několika e-shopech:

http://www.asoa.de/zander.htm
http://www.gleismodellbauer.de/

ale určitě i další.

V H0 exitují výrobci stavebnic výhybek podle pruských předloh. Dokonce i v N. Ale i v TT se dají udělat pěkné kousky:
http://www.feine-module.de/bau-gleisbau-code40-t1.php

K rozteči pražců lze jen podotknout, že se to nedá určitě vyjádřit jedním číslem. Konkrétní parametry jsou vždy dány nápravovým tlakem, poloměry, maximální rychlostí atd. Vždy v příručkách železničního svršku najdete soustavu tabulek, kde se podle parametrů dohledá rozložení pražců. To, že se v případě našich lokálek bavíme nejčastěji o 75cm, je dáno tím, že většina byla stavěna pro stejné zatížení, oblouky a lokomotivy. Ale ne všechny a ne vždy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pát 25 bře, 2011 1:56 pm

MIBA Spezial 6 obsahuje navod na stavbu vlastni vyhybky pro lokalni drahy vcetne tabulky rozmeru pro H0 a ukazky vyroby prazcu s podlozim z kaucukove hmoty.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » úte 05 dub, 2011 6:41 am

Zde něco málo ke kolejím - MIBA Spezial 64.
Přílohy
Scheine Miba Spezial 64.JPG
Scheine Miba Spezial 64.JPG (148.89 KiB) Zobrazeno 5847 krát
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Max » stř 06 dub, 2011 7:03 pm

radeksindy píše:K rozteči pražců lze jen podotknout, že se to nedá určitě vyjádřit jedním číslem. Konkrétní parametry jsou vždy dány nápravovým tlakem, poloměry, maximální rychlostí atd. Vždy v příručkách železničního svršku najdete soustavu tabulek, kde se podle parametrů dohledá rozložení pražců. To, že se v případě našich lokálek bavíme nejčastěji o 75cm, je dáno tím, že většina byla stavěna pro stejné zatížení, oblouky a lokomotivy. Ale ne všechny a ne vždy.

Ano, je tomu tak a proto před válkou na tom lokálky byly často lépe než hlavní trati, které ještě někde měly svršek dle starších norem, tedy i tu zmiňovanou rozteč pražců 95 cm. Zde ukázka poválečné rozteče pražců pro H0e.
Přílohy
roztec prazcu H0e_.jpg
roztec prazcu H0e_.jpg (53.03 KiB) Zobrazeno 5719 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků