Tak ja si teda taky zalozim tema
Forum poctive studuju pres dva roky, mam za sebou dokoncenou (!!
) 1,5 rocni stavbu panelu 2 x 1,3m ze starych plechovych piko koleji (dvojkolejny oval se skrytym nadrazim a odbocna lokalka s koncovou stanici), kde jsem si v praxi overil nevyhody tohoto kolejiva
, otestoval jsem spoustu postupu na patinu, krajinu atd. Samozrejme zdejsim mistrum porad nesaham ani po kotniky, ale proste uz jsem aspon neco dotahl do konce, coz me doufam alespon trochu odlisuje od tech, co jsou ve veku 12-15 let, a hazeji sem denne tri nove planky s rozpoctem sto tisic a dobou vystavby 5 let, a to vlakno za dva mesice umre a dotycneho uz tu nikdy neuvidime a to kolejiste taky ne
U prilezitosti stehovani jsem panel obrecel a prodal, kompenzaci je mi pokojik v novem byte o rozmerech 2,50 x 3,10 metru, vyhrazeny jen pro moje konicky.
Plan je obestavet ho (s vyjimkou dveri) po obvode skrinkami (ulozneho prostoru neni nikdy dost), a na horni desce skrinek pomalu budovat jakousi domaci segmentovku/modulovku (vsechny dily budou mit jednotnou sirku, rozhrani koleji bude vzdy na stejnem miste, takze bude mozno dily prehazovat dle chuti a potreby, navic v tehle rodine jeden nikdy nevi, kdy se zase bude nekam stehovat
a ta variabilita a transportovatelnost se jednou muze hodit).
Motiv je jednokolejna trat mezi dvema koncovymi stanicemi, s nejakou zastavkou, ci malou mezilehlou stanici na trati (krizovani vlaku by se mi moc libilo, ale po prvnich nastrelech ve Wintracku se s tim zacinam loucit, protoze toho mista je na HO opravdu hodne malo a te sire volne trati by moc nezbylo - nicmene je to jeste otevrene tema).
Jednourovnove, zadne spodni skryte nadrazi se nekona (i kdyz nikdy nerikej nikdy
, muselo by se vyjizdet uvrati). Namet i provoz neco na zpusob trati 210 (523) v useku Dobris - Mechenice, popr. posazavsky pacifik od Davle do Cercan. Epocha 4 (moje detstvi) = zamraci/brejlovci s patraky, kocour s balmy apod., samozrejme i nejake naklady.
Obrovska vyhoda segmentu proti panelu podle mne je, ze muzu zacit stavet tu cast, kterou uz mam rozmyslenou (dily 1 a 2 = jedno koncove nadrazi, dil 3 = zatacka o 90 stupnu a dil 4 = sira trat), a behem toho muzu v klidu premyslet o tom, kudy dal, (cekat az vyjde Milanova knizka s planky
), muzu 100x zmenit rozhodnuti o podobe druhe koncove stanice a nic se nedeje. Ze na rozdil od panelu nepotrebuju mit vsechno rozmyslene dopredu pred stavbou, resp. ze v pripade zmeny nazoru se toto mnohem jednoduseji realizuje na segmentech nez na panelu. Navic mam v planu udelat jeden (docasny) dil s vratnou smyckou (vytrceni dovnitr do mistnosti jsem si vedom) a v podstate od dokonceni prvnich dvou dilu uz si muzu omezene zajezdit. Tu mucirnu jako u panelu, ze nez se natahnou vsechny koleje a zapoji elektrika a poprve se rozjede lokomotiva, ubehne rok, to uz nechci znova zazit
Stejne tak mam pocit, ze se segmenty si clovek vic vyhraje co do modelarskych detailu, zatimco u panelu se opet specha, uz aby to bylo konecne cele hotove a mohlo se jezdit.
Tak, a konecne prvni dotaz:
Hloubka skrinek bude zrejme 40cm. Delam si tu sablony (pouzite kolejivo Fleischmann Profi Gleiss) a kvuli obloukum v rozich mistnosti (jako kompromis vzesel bohuzel R2=420mm) mam dve varianty:
A) osa koleje je cca 8cm od zdi a cca 32 cm od predniho okraje skrinky. Zde se ale bojim, zda zvladnu na tech cca 6cm mezi zdi a hranou sterkoveho loze koleji vymyslet nejakou smysluplnou krajinu, ktera by vedle tapety s krajinou, kterou mam v planu na zed, nevypadala prilis jako pest na oko.. proste vlak by jel 6cm od fotky na zdi. Na druhou stranu bych mel hodne mista na modelovani popredi. Ale zase aby pak trat nebyla "utopena" za lesy a domky apod.
B) osa koleje je cca 18 cm od zdi a cca 22 cm od predniho okraje skrinky. Vyhody a nevyhody jsou presne opacne proti A), tj. mam hodne mista vzadu za trati, a o to min vepredu. Toto reseni mi vsak ubere 20cm na trati podel kazde "zdi" pokoje.
Uvitam vase rady a nazory. Ze osa koleje nejde stredem segmentu a dily lze tedy mezi sebou pouze prohazovat, nikoli otacet, mi vadi, ale nijak zasadne, stejne je clovek vetsinou stavi primarne na pohled z jedne strany, ne?