Zabezpečovačka na zahradní průmyslově-lesní dráze

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Zabezpečovačka na zahradní průmyslově-lesní dráze

Příspěvekod rawen » ned 18 dub, 2010 5:27 am

Nazdar.
S jarem nastala doba položení kolejí naší zahradní železnice. Chci modelovat provoz úzké dráhy v době před cca půlstoletím - inspirace Mladějov, Zbýšov, slovenské lesní dráhy.
Po rozvinutí mají koleje asi takovýto tvar:
Obrázek

Chci poprosit o radu, jak "zabezpečit" označené výhybky. Tedy jaký typ semaforů, pískáčků nebo jiných zařízení by byl vhodný a kde je umístit.

Nejde o striktní modelovost dráhy jako takové, modelařím spíš na mašinkách a vagonech, ale nechtěl bych mít na skalce jenom prázdné koleje a pár staveb.

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod kecu.p » ned 18 dub, 2010 5:43 am

ad výhybky
Tak tady určitě modelovat přestavníky nemá cenu, na drážkách žádné nebyli. Tak bych ti doporučoval k těmto výhybkám dát maximálně dřevěnou boudu, kde by byl výhybkář (a tady vhodně schovat případný mechanismus modelového přestavníku) a přestavoval výhybku podle směru kam jede daný vláček.
ad návěstidla
Žádná návěstidla (nepřenosná mechanická či světelná) nejsou ani na Mladějově, ani ve Zbýšově a ani na lesních železničkách na Slovensku. Tak ani u tebe. Na průmyslové drážce se nenacházeli. Tedy kromě snad ocelárny v Kladně, ale tam byl etrémní provoz. A bylo to na křížení úzká x normálněrozchodná dráha
ad návěst pískejte
Z tvého plánku nevidím nic než jen koleje. Tak těžko ti mohu navrhnout kam dát tyto návěsti. Takže tě zklamu :( Chtělo by cca načrtnout jak vypadá řešení tvé zahradní železnice a ja ti mohu poté osadit potřebné návěstidla. Nic nejde podle papíru když tam nemáš nic než jen čáry. :( Buď udělej situaci na zahradě a nebo do plánku doplň důležité součásti jako jsou mosty a přejezdy.

Provoz na železničkách se řešil interním provozním řádem dané provozovny. Buďto tam měli nějaké psané tabulky, nebo to bylo dáno pravidly podle směrnic. Nedoporučuji sem cpát návěstidla podle předpisu SŽDC D1 :idea:
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod rawen » ned 18 dub, 2010 9:24 am

Nazdar, děkuji za reakci. Nějak tak jsem to očekával. :)
Totiž, že návěstidla nebudou. V bauerově knížce jsou jen minimálně, na webu na některých německých drahách, ale nic moc.
Přestavníky mám vyrobené podle REGNERova vzoru - akorát závaží na páce, bez plechových terčů anebo dokonce lamp. Provoz budu řídit ručním překlápěním.
Na ty pískáčky (nebo něco dalšího) jsem myslel jako varování výhybkáře před vlakem resp. fíry před výhybkou. Jestli se něco takového používalo...

Radek

P.S.: Moje vláčky sjou tu v jiném vlákně: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=2552
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod JanoH0e » ned 18 dub, 2010 12:20 pm

Ahoj Rawen. Na svojej železnici by si mal mať tieto návesti a znaky :
1. námedzník u každej výhybky
2. skloníky
3. hektometrovníky a kilometrovníky
4. pokiaľ plánuješ niekde rýchlosť nad 15 km/h, rýchlostníky
5. pískaci kolík pred priecestím, mostom a tam kde môže byť ohrozená bezpečosť apr. pracoviská u trati, zúžené miesta atď
6. na konci kusých koľají a vrátach môže byť návesť posun zakázaný

K prehadzovaniu výhybky pred vlakom. Buď ju prehadzoval poučený pracovník napr. majster od manipulačných pracovníkov na návesť z loko, ale väčšinov sa to riešilo tak, že vlak pred výhybkou zastal, výhybku prehodil brzdár, vlakvedúci, topič alebo u malých dieselov rušňovodič, vlak pokračoval v ceste. Pokiaľ boli na trati napr. vypravené 2 vlaky, aj keď na iných trasách, tak po prejdení vlaku cez výhybku za námedzník sa vlak znovu zastavil a výhybka prehodená do zakladnej polohy, väčšinov rovno.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod rawen » ned 18 dub, 2010 3:42 pm

Děkuji.
Námezníky mám nafocené z Mladějova stejně jako body 3. a 5. Bod 6. je taky jasný.
Sklonovníky a rychlostníky se používaly stejné jako dnes? Popravdě teď nevím, jestli nebyly nebo jsem si jich nevšimnul...

Ahoj, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod JanoH0e » ned 18 dub, 2010 4:24 pm

Môžeš aj tie dnešné. Len u rýchlostníkov nie tie s odrázkami. Keby si chcel robiť históriu tak niečo :
http://picasaweb.google.sk/Janicko.H0/U ... 7467562498
http://picasaweb.google.sk/Janicko.H0/U ... 3322714578
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod kecu.p » ned 18 dub, 2010 6:15 pm

Na úzkých neplatí většinou D1. Proto veškeré návěstidla dle D1 jsou nesmysl. Úzkokolejka je provozována dle interních směrnic. Byli v Mladějově vždy námezníky nebo je to až teď co tam provozují muzealní provoz?? Námezník mohl být nahrazen nějakým prknem, třeba bílou barvou natřené prkno nebo kolejnice...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod JanoH0e » ned 18 dub, 2010 6:23 pm

Námedzník musí byť . Je to z hľadiska bezpečnosti. Viem, že sa niekde používali biele kolíky s čiernou hlavou, ale to bolo iba dočasné. D1, D3 na úzkých neplatí, ale vykonávaci predpis obsahuje ustanovenia železničných predpisov. Sú to vlastne články predpisov aplikované na úzke.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod rawen » ned 18 dub, 2010 7:42 pm

Dvě fotky z Mladějova.
Námezdník patřil asi snesené výhybce :), zato není (na rozdíl od jiných fotek) rozmazaný.

Obrázek

Obrázek


Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod kecu.p » ned 18 dub, 2010 7:51 pm

No nevím, jsi si jistý že to platilo všude?? Těch provozů na úzké bylo mnoho, a nevěřím že všichni se takto chovali. Když si tam dáš tabulku s nápisem tak to také bude platit ... proč?? protože to má fabrika ve svém provozním řádu ... Jiný kraj, jiný mrav ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod JanoH0e » ned 18 dub, 2010 8:07 pm

Možno existovala trať, kde jej majiteľ sa rozhodol, že si napr. urobí z nej model 1:2 napr. z Francúzska aj s návestidlami a predpismi:lol: . Nemôžem to vylúčiť. Ale na 99% sa išlo podľa vzoru veľkej železnice. Dôvod - na čo robiť veci komplikovane, keď to už raz niekto vymyslel a funguje to. Ani komunisti nechceli prísť o materiál a životy pracujúcich. A niektorý súkromníci boli na dodržiavanie predpisov prísnejší ako ČSD.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod JanoH0e » ned 18 dub, 2010 8:20 pm

Ešte takto, neberme do úvahy krátke trate medzi napr. budovami vo fabrike v areáli, posuvné trate na pílach k katru atď. Mám na mysli väčšie trate, napr. kameňolom - žel. stanica, priemyslové dráhy od miesta ťažby k spracovateľským prevádzkam atď.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod kecu.p » pon 19 dub, 2010 4:32 am

Ani toto nepřipadá v úvahu. Na drážce se vyskytovala většinou jen jedna lokolotiva. Na drážce která převáží rašelinu v SOOS kousek od Františkových Lázní u Vonšova, také žádná návěstidla nejsou !! D1 platila jen na úzkokolejkách pod vedením ČSD, stejně tak i pionýrské železnice u nás v tehdejším Československu. Důlní železnice měla svoji návěstní soustavu, ale tam byl mnohem větší rozsah provozu než na výše zmiňovaných drážkách. To že někdo si dá návěstidlo na zahradní železnici, to je proto, že chce modelovat skutečnou železnici. Ale pokud chci drážku, tak žádná návěstidla mít nemusím. Pokud se nepletu, ve Zbýšově kromě návěsti posun zakázán, žádné jiné návěstidlo není, a mimo to, tato drážka vznikla zrušením normálněrozchodné vlečky a postupným budováním drážky.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod JanoH0e » pon 19 dub, 2010 12:16 pm

Ku každej drážke premavajúcej cez nejaké priestranstvo mimo vlastný objekt sa spracovával projekt, robila sa politicko - policajná ( v zmysle bezpečnosti) pochôdzka atď. Súčasťou projektu boli aj otázky návestenia. Na každej takejto dražke boli lokomotívy aspoň 2, pokiaľ nemala nejakých 200-1000 m, kedy v prípade poruchy mohol zaskočiť kôn alebo človek. V Soosu nemajú ani námedzniky ? V fotogalerii her Karl Göldsdorf na úzchororzchodných fohto fóra je toľko návesti ....Predpis resp. články z neho boli zakopmonované do prevadzkových predpisov dráhy. A nie len pod vedením ČSD. Omrkni nejaký predpis takejto dráhy, uvidíš sám. V Zbyšove naopak majú pevných návestidiel plno. Námedznik, hektometre ..... dokonca aj výstražne kríže. Zdedené po veľkej železnici.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod kecu.p » pon 19 dub, 2010 7:52 pm

Ano, po velké dráze. To je to co jsem říkal. Ano, kříže na přejezdy bych chápal, sklonovníky možná (na 20%), námezníky už vůbec ... Jak říkám, námezník může nahradit i psaná tabulka typu: Bez svolení nepokračuj! atd ... Na té úzké mohlo jezdit cokoliv a jakýmkoliv způsobem střeženo. Ale návěstidla podle D1 bych tam určutě nehledal. Támté drážce v Dolní Horní Kotěhůlky je to jedno jak se jezdí u ČSD. Ja si to udělám po svém a takto mi to vyhovuje. Mam pocit že na SOOS nemají námezníky. Fakt to není nutnost. Ja modeluji v klubu lesní železničku, a žádná návěstidla tam neumístím. Je to uzavřený izolovaný systém kde jsem ja, jakožto provozovatel, určil způsob zajištění jízdy vozidel.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků