Kolejiště H0 – mini-max

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Vladimír_B » úte 16 lis, 2010 7:20 pm

Ahoj Maxi, začnu z opačného konce. Je to vůbec reálné takhle velký kus s krajinou, kolejemi atd. atd. zvednout, otáčet a manipulovat? Aniž bys potřeboval fotbalové mužstvo na manipulaci? Ono se to nezdá, ale bude to vážit hodně. Z vlastní zkušenosti (kus) kolejiště 2m*1m*nějaká vyška krajiny atd. a mají s tím dva průměrní človíčkové dost co dělat (schody, natáčení, zdvihání, zárubně bývají ořech), proto to taháme ve 4 :D Doporučil bych spíše kovový rám, vyndavací nožičky a uprostřed kratší strany (těch 1600) si udělat dírku. Když budu chtít dělat zespodu, tak bych si podepřel kolejiště uprostřed (onen otvor) na "kozy" (Áčka), odstraním nožičky a kolejiště se mi otočí do polohy svislé (záleží na taky na těžišti atd...). Tahle manipulace by šla udělat opatrně i v 1 člověku...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » úte 16 lis, 2010 8:37 pm

Vladimír_B píše: Je to vůbec reálné takhle velký kus s krajinou, kolejemi atd. atd. zvednout, otáčet a manipulovat? Aniž bys potřeboval fotbalové mužstvo na manipulaci? Ono se to nezdá, ale bude to vážit hodně. Z vlastní zkušenosti (kus) kolejiště 2m*1m*nějaká vyška krajiny atd. a mají s tím dva průměrní človíčkové dost co dělat (schody, natáčení, zdvihání, zárubně bývají ořech), proto to taháme ve 4...

Ano - přesně tak, naprostý souhlas. Ty rámy už samotné mají svou váhu, až tam budou desky z překližky 10 mm, plus relátka výhybek a krajina, tak si tu váhu ani netroufám odhadnout. Viděl jsem rámy na kolečkách, ale vzhledem k linu z PVC to nepřipadá v úvahu, kolečka by se do něj zabořila. Jedině snad možná dát na podlahu pruhy překližky a po nich jezdit. To převracení kolem středu je zajímavý nápad, možná by to mohlo fungovat. Už při nadzvednutí asi 45 stupňů by se zespodu určitě lépe pracovalo. Díky za nápad, něco přes zimu snad vytvoříme.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » čtv 23 pro, 2010 8:57 pm

Moc krásné svátky Vánoční,
pohodu, zdraví a spokojenost v Novém roce 2011

a hodně trojcestných výhybek na českých kolejištích
přeje Max
http://img84.imageshack.us/img84/5729/3 ... yhybky.jpg
Obrázek
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » pát 04 úno, 2011 11:05 pm

Dotaz na znalejší stavitele kolejišť - překližku na dřevěný rošt připevnit vruty nebo lepit ?
A pokud vruty - tak přímo, nebo dát nějaký tlumící pás na latě roštu, aby překližka seděla na měkém ?
Co na to profesionál od fochu stolařského Milan ?
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod milan ferdián » sob 05 úno, 2011 9:10 am

Max píše:Dotaz na znalejší stavitele kolejišť - překližku na dřevěný rošt připevnit vruty nebo lepit ?
A pokud vruty - tak přímo, nebo dát nějaký tlumící pás na latě roštu, aby překližka seděla na měkém ?
Co na to profesionál od fochu stolařského Milan ?


1)Přímo vruty bez lepení
2)S vruty ,ale s lepením.
3)Nic tlumicího mezi nedávej

Já používám vždy metódu dvě.Samozřejmě si pro vruty předvrtávam otvory a zahloubím.Pak stačí natřít lepidlem styčné plochy a sešroubovat.Má to jednu drobnou vadu.Nemáš šanci spoj rozpojit,jen za cenu poškození materiálu.
Vkládat tlumicí pásy mezi rošt a podkladovou překližku je zbytečné.Vždy se hlučnost řešila při pokládce kolejiva.(korek,kobercové pásky atd.)
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Ferda » sob 05 úno, 2011 5:44 pm

Max píše:Dotaz na znalejší stavitele kolejišť - překližku na dřevěný rošt připevnit vruty nebo lepit ?
A pokud vruty - tak přímo, nebo dát nějaký tlumící pás na latě roštu, aby překližka seděla na měkém ?
Co na to profesionál od fochu stolařského Milan ?

Tady je zdokumentován náš postup.
http://ferda-ov.rajce.idnes.cz/Moduly_z ... 130281.jpg
Ps. Co na to profesionál od fochu stolařského Milan ? Neměl výhrady :mrgreen:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » sob 05 úno, 2011 5:50 pm

milan ferdián píše:
1)Přímo vruty bez lepení
2)S vruty ,ale s lepením.
3)Nic tlumicího mezi nedávej

Já používám vždy metódu dvě.Samozřejmě si pro vruty předvrtávam otvory a zahloubím.Pak stačí natřít lepidlem styčné plochy a sešroubovat.Má to jednu drobnou vadu.Nemáš šanci spoj rozpojit,jen za cenu poškození materiálu.


Milane, díky za odpověď. Právě kvůli té poslední větě bych raději nelepil. On člověk nikdy neví, zda to jednou nebude chtít trochu, nebo i trochu víc pozměnit, a jak píšeš, pak jen za cenu destrukce.

Ferdo - též díky, nějak to provedu, raději pomalu, nespěchat.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod radekkrupka » ned 06 úno, 2011 9:06 pm

Kombinace vrutů s lepením má podle mně jediný efekt - je to spoj plynulý, nikoliv bodový. Mně se stalo to, že jsem základ pro kolejiště přenesl z dílny do baráku a vlivem změny vlhkosti to začalo pracovat - a překližka měla tendenci se někde zvedat - musel jsem zhustit vruty - problém vyřešen taktéž...

Považuju tedy lepení za nadbytečné, pokud je překližka jakoby "celoplošná". Na druhou stranu - můj názor k rozebiratelnosti spoje - za jakým účelem byste sundávali vodorovnou celoplošnou překližku?

Pokud bude překližka pouze pod kolejemi, pak já tvrdím lepit a něčím pořádným - jednoznačně ve prospěch tuhosti celého roštu...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » ned 06 úno, 2011 10:18 pm

radekkrupka píše:Považuju tedy lepení za nadbytečné, pokud je překližka jakoby "celoplošná".
Pokud bude překližka pouze pod kolejemi, pak já tvrdím lepit a něčím pořádným - jednoznačně ve prospěch tuhosti celého roštu...

Celoplošná není, bude pod kolejemi v různých šířkách podle počtu kolejí, viz obrázek.
Abych se dostal do skryťáku, až tam něco vypadne.
http://img135.imageshack.us/i/skrytenadr.jpg/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 07 úno, 2011 10:11 pm

Ahoj,
je lepší nechávat větší kus desky vedle kolejí, nebo to pořešit třeba "zábradlíčkem", aby v případě vypadnutí vozidla nepadaly až na podlahu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » úte 08 úno, 2011 7:57 pm

Michal Šuhajda píše:Ahoj,
je lepší nechávat větší kus desky vedle kolejí, nebo to pořešit třeba "zábradlíčkem", aby v případě vypadnutí vozidla nepadaly až na podlahu.

Michale děkuji za správnou poznámku, tu překližku pro jednu kolej mám sice širokou jenom 7 cm, ale chci tam udělat "svodidla", proti tomu pádu vozidel na zem. Mají to jednom z maxi-kolejišť v ČR, v Liberci , kde ta svodidla mají ze sololitu a prý to výborně i zpevňuje překližkový pás.
Měl bych dotaz na přestavníky výhybek - telefonní relátko zespodu upevnit : a-vruty, b-šroub skrz a matku ??
Překližka v tom skryťáku má 8 mm, tvrdá ,buková.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Myšpulín » úte 08 úno, 2011 8:07 pm

Osobně bych jen širší desku vedle kolejí nenechával. Já tak všude dávám zábradlí ze slabého sololitu nebo z umakartu.

Nepřidělávám zatím relé, ale přestavníky, ty jsem vzal šroubky, hlavně z důvodu, že jich mám víc než vrutů. Ale v 8mm překližce by měl držet v pohodě i ten vrut. Nedoporučuji ovšem jej mockrát povolovat a opět utahovat, taktéž kvůli přesné montáži raději předvrtat dírku slabounkým vrtáčkem.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » úte 08 úno, 2011 10:00 pm

Myšpulín píše:Osobně bych jen širší desku vedle kolejí nenechával. Já tak všude dávám zábradlí ze slabého sololitu nebo z umakartu.

Jak vysoko dát ten sololit přes horní okraj překližky, případně korku na překližce ? Pro H0.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Myšpulín » stř 09 úno, 2011 4:18 pm

Max píše:Jak vysoko dát ten sololit přes horní okraj překližky, případně korku na překližce ? Pro H0.

Zatím jsem při testovacích jízdách hromadu neudělal, takže prakticky to odzkoušené nemám. Ale používám pásky široké 4 cm a překližku pod kolejemi o síle 10 mm. Z toho mi vychází výška nad 3 cm. Mirolon, pražce, kolejnice seberou další 1 cm. Ale širší jsem ty pásky nechtěl dělat, abych se tam taky dostal (zvrchu to nepůjde). Strana, kterou tam šahat nebudu, je vyšší, většinou podle nějakého zbytku nebo do míst, kde bude vršek.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » stř 09 úno, 2011 9:18 pm

Myšpulín píše:... mi vychází výška nad 3 cm. Mirolon, pražce, kolejnice seberou další 1 cm. Ale širší jsem ty pásky nechtěl dělat, abych se tam taky dostal (zvrchu to nepůjde). Strana, kterou tam šahat nebudu, je vyšší, většinou podle nějakého zbytku nebo do míst, kde bude vršek.

Přesně tak nějak to potřebuji taky, mít tam prostor pro ruku. Takže díky za nápad, ty 4 cm by mohly snad stačit.
Nejprve zprovoznit skryté nádraží, pak pokračovat do výšky.
http://img251.imageshack.us/img251/5645/podznadr.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: chphoto a 24 návštevníků