Re: plánek TT 4250 x 4100

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » čtv 10 bře, 2016 9:14 pm

Protože je tu spousta plánků, tak jsem se konečně přeměřil místnost a zkusím na rozdíl od jiných, jít na to víc ze široka. Umístím plánek místnosti a třeba se najde nějaký návrh, co a jak tam postavit.

kolejiste.png
kolejiste.png (5.28 KiB) Zobrazeno 8683 krát
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » sob 12 bře, 2016 12:04 am

Překreslil jsem původní plánek a už nějak navrhl možný tvar kolejiště a udělal jej přesně v poměru, v jakém je ve skutečnosti. Další otázka bude co a jak dál. Vím jediné - VI epocha.

Trošku řeším, jak by měla být široká ta ulička, co tam je, máte s tím někdo nějaké zkušenosti?

kolejiste.png
kolejiste.png (8.21 KiB) Zobrazeno 8501 krát
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod hank » sob 12 bře, 2016 1:30 pm

freekey píše:Trošku řeším, jak by měla být široká ta ulička, co tam je, máte s tím někdo nějaké zkušenosti?


Pozor na to, jak daleko dosáhneš rukou. Normální člověk dosáhne v pohodě cca 80 cm, metr už je na hraně pro lidi vysoké 190 - 200 cm (o čemž mohu svědčit osobně), víc jak metr nedosáhneš, ledaže bys tam měl schůdek, ale pak se zase musíš mít na opačné straně čeho chytit, abys udržel rovnováhu. (Na jedné prastaré fotce z jednoho německého klubu jsem viděl takový fórrichtunk, kde se nešťastník odsouzený k údržbě kolejiště položil na zvláštní konstrukci, kterou i s ním vysunuli nad kolejiště široké určitě přes 2 metry a on na něm v poloze ležícího střelce něco manipuloval... :mrgreen: ) Ulička, jestli se v ní má pohybovat jen jeden člověk, stačí široká 80 cm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » sob 12 bře, 2016 2:03 pm

No právě :-( Mám nějaké zkušenosti z tohohle velkého kolejiště, kde je ta černě vyznačená část prakticky nedostupná. Nelze tam nic děla a ani vyprostit soupravu. Nejhorší je to ve výhybně, která je v téhle části umístěná.

kolejiste3.png
kolejiste3.png (462.26 KiB) Zobrazeno 8379 krát


Proto pokud bych někde překročil při možnosti přístupu z obou stran 180 cm, chtěl bych aby v té špatně dostupné části alespoň nic nejezdilo a byla tam jen volná krajina (šlo by asi o pás 20 cm). Ale má to přímou souvislost s tou šířkou uličky (označeno otazníkem).

kolejiste2.png
kolejiste2.png (14.4 KiB) Zobrazeno 8379 krát


Je také otázka, jestli zachovat tohle rozvržení, nebo to udělat třeba takto.

kolejiste4.png
kolejiste4.png (3.96 KiB) Zobrazeno 8369 krát
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod hank » sob 12 bře, 2016 3:44 pm

Taky můžeš udělat obslužnou díru uprostřed kolejiště a zajistit si do ní přístup odklopením části kolejiště nebo spodem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » sob 12 bře, 2016 4:01 pm

Vím, že se to tak dělá, ale mám k tomu řešení určitou nedůvěru, pod různá kolejiště jsem už lezl a moc mě to nebralo. Teď se ale dívám, že pokud nepřistoupím místo těch 80 cm na alespoň těch 100 cm, tak se mi tam neotočí dvoukolejná trať, což by v případě jejího modelování mohl být problém.
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod milan ferdián » sob 12 bře, 2016 6:17 pm

Především je třeba rozepsat námět.Ten jsi sice někde napsal,ale ne zde.Takže řada modelářů neví co vlastně projektu-
ješ.Víme jen VI.epochu a modelovou velikost TT/1:120 a to je vše.Trochu málo.Co se týče šíře uličky minimálně 60,0 cm,ale čím je širší optimum 80,0 cm tím lépe.Jenže během projektování se mění tvar rámu,protože už jsem to tu psal X krát,rozhoduji dvě sestřičky.Ona skica snese hodně,jenže po přechodu do reality přichází rozčarování.U projektu "Telgárt" jsem neustále hledal to nejlepší řešení a asi dvacetkrát jsem předělával rám.Přesto jsem v závěrečné fázi ještě tvar rámu pozměnil.
Kolega Hank již psal o dosažitelnosti na kolejiště do hloubky a jejich variantní řešení.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » sob 12 bře, 2016 7:34 pm

No k tomu se snad časem dostanu. Já vlastně nevím co chci. Je pravda, že jsem nedávno napsal:
No to já bych chtěl také hlavní trať a tramvaje s vozovnou a 10 nádraží, několik dep a Hrušovany nad Jevišovkou (rozumně stanici kterou prochází hlavní jednokolejná trať, je tam depo a vychází z ní minimálně 2 další). Ale musím to seškrtat. Nedá se nic dělat.
Ale to je v podstatě jen vyjádření toho, jak toěžké je dát dohromady námět. Zatím dávám dohromady jakési hlavní charakteristiky námětu:

- TT
- VI epocha
- Pokud bude elektrifikovaná trať, tak střídavá trakce.
- Námět nejlépe do 100 Km od Brna (hlavně z důvodu snadného zajišťování podkladů).
- Nemusí nutně vycházet z reality, ale námět by se realitou měl inspirovat.
- Chtěl bych aby dostala možnost i silniční doprava ve formě alespoň malé části s Faller Car Systémem (dále jen FCS)
- Nemám zásadní potřebu nějakého depa nebo mostů nebo něčeho podobného. Mělo by se jednat o atraktivní námět pro focení i ježdění.
- Bude převažovat vozba Os (Sp, R, EC, RJ) vlaků jako ve skutečnosti v VI. epoše.
- Vůbec by mě nevadilo, kdyby se na kolejišti vyskytl kousek funkční tramvajové trati.

Dál zatím nevím
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » ned 13 bře, 2016 3:22 pm

Samozřejmě už jsem o nějakých námětech uvažoval. Postupně snad popíši co mě napadlo.
Tady je výčet toho o čem jsem přemýšlel:

Brno - Tišnov - Nedvědice
Skalice nad Svitavou - Chornice
Brno - Střelice -Zastávka + Střelice - Oslavany
Znojmo - Okříšky
Čerčany a okolí (případně Benešov)

Ale nemusí to být některý z těchto námětů, jen možná nevím, že je někde něco, co by se mi líbilo. Postupně budu náměty rozpracovávat a uvidíme, co z toho vyjde. První mám připravené rozpracování námětu číslo 2.


Námět 2 - trať 262

Podklady:
http://www.vsphz.cz/
http://www.databazeknih.cz/knihy/100-le ... ice-195547

Tahle trať mě zaujala, protože je celkem blízko a přitom je to lokálka odbočující z hlavní trati. Vzhledem k současnému provozu se ale vůbec nehodí do VI epochy. Na trati jsou místa, která nezaujala jen mě. V nejbližších letech zřejmě část trati čeká elektrifikace, což by mohlo být zajímavé. V tuhle chvíli ale ještě není jasné, zda k tomu určitě dojde a jak celý provoz bude vypadat. Plány a projekty sice jsou, ale jaká bude realita?

Popis trati:
Trať vychází ze stanice Skalice nad Svitavou. Kousek za nádražím překonává řeku Svitavu po železném mostu. Jedná se asi o jediný zajímavější most na této trati. Pak pokračuje údolím Bělé do Boskovic. Je to také jediný výrazně lesnatější úsek na trati. Za Boskovicemi už vede trať Mezi poli a zahradami v mírně zvlněné krajině až do Chornice.

Skalice nad Svitavou
Je poměrně rozlehlou stanicí na hlavní koridorové elektrifikované trati. Ve stanici je nějaká traťovka, Je zde také poměrně velký průmyslový areál s poměrně rozsáhlou vlečkou na které probíhá především překládka chemie z železničních cisteren. Depo žádné. Budovy jsou v dost žalostném stavu. Asi bych si je musel v modelu trošku "opravit".

Boskovice
V podstatě běžná 3 kolejná stanice lokálky s ne moc vzhlednou budovou 15H. Zajímavostí je kolejová spojka na Šebetovském zhlaví.

Nákladiště Knínice u Boskovic
Probíhá zde nakládka dřeva a to i v VI. epoše.

Šebetov
Úplná lokálková klasika s pilou. Nevím čím právě tohle nádraží zaujalo tohle lidí, ale na internetu je mnoho materiálu právě k tomuhle nádražíčku.
http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C5%A0ebetov%20(%C5%BEst)
http://vytopna.hekttor.biz/view.php?naz ... 2009120001
http://www.pojezdy.eu/rservice.php?akce ... 2010020003

Malé kolejiště s námětem téhle stanice by mohlo vypadat třeba takto:

šebetov3.jpg


šebetov2.jpg


Je vidět, že se taková stanice dá použít i jako samostatný námět. Trošku problém je, že na trati nejsou žádné tunely, takže do námětu jsou přidány trošku násilně. Vůbec se sem nehodí.

Velké Opatovice
Větší nádražíčko se 3 dopravními a dvěma manipulačními kolejemi. Co se týká budov, tak jsou opravdu hnusné, nádražní budova i skladiště jsou neudržované a vzhled je opravdu podivný. Na vjezdech jsou mechaniky. Dnes zde končí osobní doprava v podobě Regionov ze Skalice. Ve stanici je poměrně rozsáhlá nakládka výrobků bývalých Moravských šamotových a lupkových závodů. U nádraží je skejtpark.

Jevíčko
Dnes už zřejmě papírově zaniklá klasická 3-kolejná lokálková stanice. Je zde rampa s malým uhelným skladem a kusou kolejí. I dnes tu probíhá vykládka malého množství vagonu s uhlím.

Chornice
Poměrně velká odbočná stanice. Je zde něco jako depo (hodně zarostlé) a dokonce malá točna. Také je zde remíza. Na nádraží probíhá nakládka dřeva. Osobní doprava byla donedávna zastavena, nyní v minimálním rozsahu obnovena. Dnes zarostlé a zdevastované zapomenuté nádraží, dříve centrum dění. Pro účel modelu by se asi muselo "rekonstruovat".


Možné náměty
Jedním z možných námětů by mohla být stanice Chornice s některým z přilehlých nádraží. Pro modelové účely by asi musel provoz ožít mnohem víc, než ve skutečnosti. Dnes sem zajede možná kocour a motorák 810 nebo Regionova. Další možný námět je širá trať s několika nádražíčky (v podstatě rozpracovanější zde prezentované kolejiště). Další možností je nějak na kolejiště natěsnat odbočnou stanici Skalice nad Svitavou, ve stanici začínají vlaky jak na lokálce tak na hlavní trati. Po hlavní trati jezdí kde co, takže lze využít současné nabídky výrobců. Jen mám trošku strach, že stanice je příliš velká. Posledním a možná nejzajímavějším námětem v VI. epoše je budoucí "Boskovická spojka". Bylo by možné modelovat jak lokálku, tak hlavní trať bez nutnosti modelování rozsáhlého nádraží.
Obrázek
Navíc zde bude asi poměrně velký provoz, protože mimo motoráků začnou ještě jezdit přímé vlaky Brno - Boskovice.

Máte někdo nějaké doplnění k tomuto námětu? Případně návrh na nějaký jiný námět? Za pár dní sem snad přidám podobný popis k jinému námětu z výše uvedeného seznamu.
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod hank » ned 13 bře, 2016 3:42 pm

Na co tunely? Vlak může vjet za kulisu zářezem v hustém lese, pod silniční nadjezd, za kterým zase následuje zářez krytý seshora korunami vysokých stromů, za nějaké budovy... možností je spousta i bez tunelů, nakoukni do Milanových plánků.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » ned 13 bře, 2016 4:00 pm

Není tam ani žádný most :-(
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » pon 21 bře, 2016 8:43 pm

Zjišťuji, že s tou "múzou" je to fakt problém. :roll:
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » čtv 29 pro, 2016 9:41 pm

Po nějaké době se k tomu vracím. Nakonec jsem vybral námět Čerčan hlavně proto, že ta stanice je relativně malá na to, kolik tratí obsluhuje. Inspirace by měla být celkem věrná, provoz ale budu mít postavený na střídavině. Případně nějaká podobná stanice. Inspirací je hlavně download/file.php?id=12755&mode=view, hlavní stanice na novém kolejišti Tomáše Bartoše a pak hlavní stanice na kolejišti Tomáše Samohýla. Bojuji s tím už 2 dny a nějak pořád nemohu nic vybojovat.
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod milan ferdián » pát 30 pro, 2016 6:58 am

Jo,jo u mne to bylo desítky hodin práce,spousta skic,spousta počítání,spousta znalostí a předpisů :wink: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: plánek TT 4250 x 4100

Příspěvekod freekey » pát 30 pro, 2016 9:41 am

Začíná to směřovat k tomu, že plánek nebude :-(
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků