Stránka 1 z 2

Návrh TT 200*130

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2009 12:29 am
od josves
Příjemný den, vám všem :)
Před delší dobou jsem se tu na fóru objevil s návrhem kolejiště v TT o rozměrech 200*130cm. Návrh zde byl lehce prodiskutováno, ale studijní důvody mi neumožnily se mu dále věnovat a dostal jsem se k němu až před pár týdny.
Zadávací podmínky se nijak nezměnily. Návrh jsem tak dlouho předělával a tak dlouho jsem koukal do Milanových návrhů, až z něj zbylo tohle:

http://tenpepek.rajce.idnes.cz/Uvratova_koncova_stanice,_TT_200_130

V prvním návrhu je koncová stanice (inspirovaná návrhem Milana Ferdiána) přeměněna na úvraťovou, kdy jedna trať zanedlouho po výjezdu z nádraží mizí v tunelu a druhá pomalu stoupá vzhůru. V tunelu je vytvořena vratná smyčka s trojkolejným skrytým nádražím. Část této smyčky je odkryta a je na ni napojena krátká vlečka do lomu. Druhá trať pomalu stoupá vzhůru a zhruba v polovině cesty překonává na mostu odkrytou část vratné smyčky a po dlouhé zatáčce končí ve vrcholové (koncové stanici).

Druhý návrh v podstatě vychází z prvního. Úvraťová stanice je přeměněna na koncovou a trať z ní vycházející pomalu klesá, klikatí se a v nejnižším místě je napojena do menšího tříkolejného nádraží s vlečkou k pile (nebo malé sklárně). Trať dále pokračuje a po chvíli mizí v tunelu. V tunelu je umístěna vratná smyčka s tříkolejným skrytým nádražím.

Třetí návrh je velice podobný druhému. spodní menší nádraží je přeměněno pouze na zastávku, vlečka je napojena v opačném směru a zbytek trati ještě stihne vytvořit malé esíčko než zmizí v tunelu.

Do druhého a třetího návrhu jsem se snažil nepatrně promítnout části trati Vsetín (resp. Halenkov) - Velké Karlovice. Poslední dobou na ní trávím docela dost času...a tak nějak se mi zalíbila :) Na trati leží tří malá nádraží, několik zastávek a pár vleček k pilám a sklárnám. Ve Velkých Karlovicích trať končí a pro nejzbytnější technickou podporu zde bylo vybudováno malé depo. Nesnažím se skutečnost přesně kopírovat, jen bych se chtěl snažit zachytit alespoň trochu atmosféru této trati. Dnes už zde potkáte většinou jen 810ku s jedním či dvěma přípojnými vozy ale jednou za čas zde projede několika-vozový nákladní vlak s dřevem z některé pily.
Dodávám už jen, že mě láká přelom třetí a čtvrté epochy.

Uf... trochu jsem se rozepsal.
Koukněte se mi na to prosím :) Díky.

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2009 5:28 am
od milan ferdián
Velmi parádní rozvinutí ideí.Mě se velmi líbí ,když je někdo schopen jít ještě dál ,než je původní návrh.Jen jedna drobná poznámka.U prvního návrhu ,ale podívej se na všechny své ,je třeby dát si pozor na vodu,protože by byl lom za chvíli zatopený :wink: .Voda musí přirozeně odtékat.

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2009 11:59 am
od Petr Zatrepalek
Moc hezký, hlavně se mi líbí ten první návrh a už to v duchu vidím hotové - krásný kolejiště! S tvým dovolením bych tento plánek rád doporučil mému kamarádovi z Děčína, co právě plánuje dělat vláčky pro vnuka. Tohle by bylo přesně jeho gusto!!!

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2009 1:59 pm
od Jarda H.
Zajímavé návrhy a úpravy :lol: :!: Dovolím si jen pár poznámek :

1) na můj vkus se připravuješ zbytečně o delší staniční koleje u hlavní stanice (na spodní hraně panelu), klidně bych to protáhl kousek dál do pravého spodního rohu ?!

2) asi bych se snažil prodloužit i staniční koleje menší stanice (ve variantách koncová1 a koncová2) - zvláště pak v té var. koncová1 ..... vím, že se ti tam zastaví jen motorák nebo krátký manipulák, ALE co když se ti bude křižovat "delší" :lol: vlak s dalším ?! Dle mého názoru bych se pokusil posunout výhybku zhlaví a o něco natáhnout délku kolejí ve stanici.

Mně se zamlouvají první dvě varianty - úvraťová a koncová1, i když u ní je netradičně řešena hlavní kolej na levém zhlaví (je zaústěna do vlečky).

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 12:33 am
od josves
Díky za reakce.. :)
To Milan: vím o tom... :) přemýšlel jsem nad tím a jako jediná možnost (kromě zatopeného lomu) je propadání potoku, který by propustí podtékal trať a odvratnou kolej a tekl by do lomu. Něco podobného jako např. Rudické propadání v Moravském krasu... [url]http://cs.wikipedia.org/wiki/Rudické_propadání[/url]
součástí by bylo malé jezírko, s cedulí označující přírodní rezervaci...nebo něco takového...:)

To Petr: Díky za pochvalu...Klidně můžeš můj plánek doporučit... ať je inspirací stejně tak, jako byly mě inspirací Milanovy návrhy... :)

Chtěl bych se vás zeptat, jakou konstrukci panelu byste mi doporučili... (otázku bych měl asi směřovat do jiného tématu... ale když jde o jedno kolejiště...) z prostorových důvodů budu řešit panel jako sklápěcí (s osou v delší (zadní) straně panelu. Jako nejlevnější a zároveň nejjednodušší se mi zdá být dřevěný rám. Jeden už doma mám, prázdný, o přibližně stejných rozměrech...ale nijak výrazně nevyniká svojí prostorovou tuhostí. což by mohl být v případě sklápěcího kolejiště problém. Zaujalo mě Houmrovo řešení panelu tvořeného rámem z ocelových profilů. Působí na mě mnohem stabilnějším dojmem... Myslíte, že by mohl být pevnější a stabilnější než dřevěný rám??

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 8:02 am
od Petr Zatrepalek
Já ti poradím toto - Bauhaus prodává hliníkové jekly a plastové spojky do nich. Dá se tak prakticky sestavit cokoliv - spojky natlučeš do jeklu gumovou paličkou a máš hotovo - pevné, lehké a hlavně rychlé a jednoduché!

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 9:11 am
od chameleon
Ahoj, pěkné návrhy. Já bych zůstal u toho prvního. U návrhů 2 a 3 je podle mě "špatný" profil krajiny - myšleno, že koncové nádraží je u tebe nejvýše, a stanička vzadu bude o dost níže a nebude skoro vidět..

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 1:00 pm
od Citrus
Já bych se taky přikláněl k prvnímu návrhu.

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 1:34 pm
od milan ferdián
chameleon píše:Ahoj, pěkné návrhy. Já bych zůstal u toho prvního. U návrhů 2 a 3 je podle mě "špatný" profil krajiny - myšleno, že koncové nádraží je u tebe nejvýše, a stanička vzadu bude o dost níže a nebude skoro vidět..


Není problém kolejiště otočit o 180° :D ,ale lepší by bylo ,kdyby přístup byl ze dvou delších a jedné kratší strany.

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 2:07 pm
od chameleon
milan ferdián píše:
chameleon píše:Ahoj, pěkné návrhy. Já bych zůstal u toho prvního. U návrhů 2 a 3 je podle mě "špatný" profil krajiny - myšleno, že koncové nádraží je u tebe nejvýše, a stanička vzadu bude o dost níže a nebude skoro vidět..


Není problém kolejiště otočit o 180° :D ,ale lepší by bylo ,kdyby přístup byl ze dvou delších a jedné kratší strany.

taky mě to napadlo :wink: , ale těch 130cm šířky je na odpojení lokomotivy dost... Navíc hlavní motiv kolejiště by měl být co nejblíže, ne? :wink:

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 2:11 pm
od andrejH0
zdar
ja by som tiez zostal u navrhu 1 a pola mna by som vyhodil ten lom a radsej na tom mieste spravil z tej hornej stanice odbocku ako pilu alebo lom.
urcite by som nedaval lom do vratnej slucky. tu by som radsej vyuzil na prestriedanie suprav.
ale inak dobry navrh..jednoduchy a krasny

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 3:44 pm
od josves
Petr Zatrepalek píše:Já ti poradím toto - Bauhaus prodává hliníkové jekly a plastové spojky do nich. Dá se tak prakticky sestavit cokoliv - spojky natlučeš do jeklu gumovou paličkou a máš hotovo - pevné, lehké a hlavně rychlé a jednoduché!


Byl jsem se na to podívat... a mile mě to překvapilo :) sice cena není příliš příznivá, ale hliník vydrží věky... :) a co se pevnosti týče vypadá spolehlivěji než dřevo (v případě sklápěcího kolejiště..)

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 3:52 pm
od josves
andrejH0 píše:zdar
ja by som tiez zostal u navrhu 1 a pola mna by som vyhodil ten lom a radsej na tom mieste spravil z tej hornej stanice odbocku ako pilu alebo lom.
urcite by som nedaval lom do vratnej slucky. tu by som radsej vyuzil na prestriedanie suprav.
ale inak dobry navrh..jednoduchy a krasny


V prvním návrhu je vratná smyčka z části odkrytá (se zaústěním vlečky do lomu), ale její větší část je skrytá a tvoří ji tříkolejné nádraží... což by pro střídání souprav mělo bohatě stačit...
přemýšlel jsem ale i nad variantou, kterou jsi zmínil, že by vlečka byla zaústěna do horní stanice... ale varianta s odkrytou částí vratné smyčky a lomem mi přišla více atraktivní a pestřejší, než vlečka z horního nádraží.

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2009 6:04 pm
od josves
josves píše:
Petr Zatrepalek píše:Já ti poradím toto - Bauhaus prodává hliníkové jekly a plastové spojky do nich. Dá se tak prakticky sestavit cokoliv - spojky natlučeš do jeklu gumovou paličkou a máš hotovo - pevné, lehké a hlavně rychlé a jednoduché!


Byl jsem se na to podívat... a mile mě to překvapilo :) sice cena není příliš příznivá, ale hliník vydrží věky... :) a co se pevnosti týče vypadá spolehlivěji než dřevo (v případě sklápěcího kolejiště..)


Ze zvědavosti jsem si prolezl internet a našel jsem v podstatě totožné hliníkové profily na webu Ferony. Ve Feroně stojí běžný metr 48,50,-.... v Bauhausu stojí dva metry dlouhý profil 428,-.... :lol:

PříspěvekNapsal: úte 14 črc, 2009 7:44 am
od chameleon
josves píše:Ze zvědavosti jsem si prolezl internet a našel jsem v podstatě totožné hliníkové profily na webu Ferony. Ve Feroně stojí běžný metr 48,50,-.... v Bauhausu stojí dva metry dlouhý profil 428,-.... :lol:

To je pravda, ale raději nejdříve doporučuji ověřit kompatibilitu profilu Ferona vs. spojka bauhaus. Možná to mají dražší kvůli jinému provedení (patentu/knowhow). Jinak ale můžeš si od někoho nechat profily z Ferony svařit, rám bude mít pak perfektní vlastnosti (tuhý,lehký,nekroutí se). Akorát v rozích sváry nejdou zahladit jako u sváření železných profilů - svár by pak nebyl pevný...svár tedy bude o cca 0,5cm všude vykukovat.