Stránka 1 z 4

Úprava kolejiště..

PříspěvekNapsal: stř 24 čer, 2009 10:12 pm
od miroussm
Zdravím pánové,

potřeboval bych váš odborný názor a radu. Jsem začínající modelář. Od malička jsem si hrál s kolejištěm, který před hooodně dlouhou dobou vytvořil děda. Jak čas plynul a já si přestal hrát, šlo kolejiště na půdu kde zapadlo v zapomnění pod nánosem beden na ovoce a podobného bordelu. Mě ale před nějakým časem chytlo modelaření, navíc děda tvoří modely mašinek a já chci mít místo na jejich prohánění. A tak sem vyhrabal to staré kolejiště, našel mu sice ne moc kulturní místo na půdě na chalupě(ale za to jediný kde nikomu nebude vadit) a chtěl bych se o prázdninách pustit do práce.
Je v katastrofálním stavu.Naposled na něho někdo sáhnul asi před pěti lety a to jakýmsi pokusem o naznačení silnice.
Teď mi jde o dvě věci, se kterými bych prosil poradit. Zaprvé, jestli nějakým způsobem měnit stávající kolejiště. Neberu teď v úvahu, že musím kompletně opravit krajinu, udělat silnice a podobně. Jde mě teď čistě o ,,plán" kolejiště. Příjde mě takový moc ,,chudý" a jednoduchý. Upřímně, moc se mi nechce všechno bourat a dělat komplet nový, ale i takový rady přijímám..Plechový koleje budou muset bohužel zatím zůstat, mám krabici náhradních, studentský rozpočet mě ale nedovoluje kupovat nové profi koleje.
A za druhé chtěl bych kus, co mě prostor dovoluje přidělat. Na plánku je naznačeno jen co by tam zhruba mělo být. Plánuji udělat jakousi vlečku do továrny a depo. To by mělo vypadat podobně jako depo v Trutnově, to znamená bez rotundy a točny. Rád bych ale nějakým způsobem rozšířil trať z první části. Jenomže vůbec nemám inspiraci jak. Jen mě napadá protáhnout koleje z horní koncový stanice klesáním dolů zpět na hlavní nádraží. Ale nevím jestli je to nejlepší nápad. Pro představu jak v současnosti vypadá kolejiště přikládám fotky.
Takže Vás moc žádám, o každou radu, nápad či kritiku.

Díky moc

ObrázekObrázekObrázek

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 3:04 am
od milan ferdián
Nejdříve základní míry těch dvou panelu.Při srovnání fota a skicy,je tam trochu rozdíl.Tvůj děda kolejiště stavěl v době ,kdy bylo ke koupi jenom to co bylo,proto volil jednoduchý tvar ,kdysi velmi dávno oblíbené téma.Spodní trať bych nechal a dál záleží .jak daleko se chceš do přestavby pustit a co máš vlastně k dispozici.

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 9:40 am
od miroussm
Tak ten první starší panel je asi 180 na 100, ten druhý bude tak 100x150, no nejsem zrovna přes rýsování a matiku, takže plánek určitě nesedí..kolejí k dispozici mám ještě dost, materiál na výstavbu taky.

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 10:23 am
od petrh
hele a co trosku vyuzit ten prostor na novym panelu "vlevo nahore" prijde mi dost prazdnej, teda pokud do tech mist nebude zasahovat depo, pokud je to volne tak co uelat neco takoveho?
http://databaze-vlacku.etchost.org/pln.jpg ?

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 11:01 am
od miroussm
to depo tak velký nebude, takže vlastně proč ne, mě se to líbí, díky

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 11:05 am
od miroussm
A ještě bych měl jeden dotaz, potřeboval bych aby tahle nová část šla sundat, ale nevím jak to mám udělat s elektrikou, ta je vedena přes první panel, existujou pak nějaký spojky pomocí kterých by se to dalo rozpojovat? nebo jak se to řeší, díky

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 11:58 am
od kubulak
Hledej v tematu Elektrina, uz se to tu resilo. Kazdy neco vymyslel. Ja to mam pres konektory ISO z autoradia...barevny, blbuvzdorny, levny. Ale je to jen na cca 15 dratu.

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 2:13 pm
od Michal Šuhajda
Rozhodně bych "horní trať nepřipojoval na ovál. Vyprdnnul bych se na depo s vlečkou u stávající největší stanice (podle fotky už tam nějaká vlečka je) a místo toho využít prostor nového panelu k pokračování koncové trati. Protáhnout ji z koncové stanice a místo připojení zpátky na "ovál" ji ukončit větší koncovou stanicí (cca 4-5 kolejí), kde bude depo a vlečka do pily a klidně ještě jedna třeba do cukrovaru, nebo do stavebnin nebo co já vím. Zkrátka ukončit trať v průmyslovém městečku, kde je velká nakládka a tedy i nákladní doprava.
Další možností je ukončit trať ne stanicí, ale skrytou smyčkou (pomyslným pokračováním trati).

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 6:25 pm
od miroussm
Myslíte nějak takhle?

Obrázek

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 6:44 pm
od petrh
me tam proste porad nesedi to podjizdeni sama sebe a ten most..

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 6:48 pm
od miroussm
Pravda že to moc přirozene nepůsobí..

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 7:28 pm
od boy.rough
miroussm píše:Pravda že to moc přirozene nepůsobí..


Já bych byl úplně v klidu :D , protože Glacier Expres v Alpách má právě trať postavenou tak, že se podjíždí. Ty tedy asi Alpy nemodeluješ, ale možné to je.

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 7:38 pm
od Jarda H.
petrh píše:me tam proste porad nesedi to podjizdeni sama sebe a ten most..


Zdá se to tak, ale za tragédii bych to nepovažoval - tahle problematika tu byla párkrát už diskutována ! Vycházím z faktu, že náš nový kolega-stavitel se snaží vyjít z původního panelu, kde chce co nejméně bourat, nejlépe vůbec ne (ale doporučuji zásadně obměnit krajinu z hlediska materiálů, panel odpovídá době vzniku) a rozšířit ho vhodně a smysluplně :lol: !

Sice nejsem příznivcem tohoto řešení o úpravy něčeho staršího, ale záměr kolegovi nevymlouvám ! Takže pokud je diskutováno toto řešení, klonil bych se k názoru Michala Š. - tedy protáhnout kolej ze stávající koncové staničky (nechat ji třeba jako výhybnu ?!) a na novém panelu udělat koncovou stanici (nikoliv depo, to ne !!) ala vzor Ždánice s vlečkou, nebo ve stanici větší prostor pro nakládku nějaké firmy, pily, nakládací čelní rampu, ...... a vlečku vytáhnout ze stanice do horního rohu ?! To zase dá další možnosti manipulace a posunu.

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 8:11 pm
od miroussm
Chápu to tak že depo se nehodí? z důvodu vkusu nebo prostoru? No mám dvě historický lokomotivy takže bych tam udělal alespoň dvojmístnou remízu pro ně.

No krajina určitě bude celá předělaná, na to už materiál nějaký mám. Domečky taky asi půjdou do pryč. Děda kdysi stavěl nejdřív H0 ale kvůli prostoru přešel na TT a ty domečky jsou krom budov nádraží (kde jedno je dokonce N) v H0 velikosti, a třeba v poměru garáž - autíčko TT je to znát dost..tam bych moh zaparkovat i bagr..to samý figurka vs. dveře..

PříspěvekNapsal: čtv 25 čer, 2009 9:11 pm
od Michal Šuhajda
miroussm píše:Chápu to tak že depo se nehodí? z důvodu vkusu nebo prostoru? No mám dvě historický lokomotivy takže bych tam udělal alespoň dvojmístnou remízu pro ně.

Depo v koncové stanici bývá poměrně častým jevem. Zvlášť pokud je záměrem nestavět ho nějaké monstrózní.
Nevím přesně jak je velké depo v Turnově, ale možná jsem to nezdůraznil, měl jsem na mysli něco jako je třeba v Bezdružicích, nebo třeba v Tanvaldu (kde už je depo poměrně velké i s točnou, byť ruční). Dvoumístná remíza (i třeba čtyřmístná - dvě koleje, každá pro dvě loko za sebou) není přehnaná. Dále vybavení dle epochy: zauhlování (dopravník, šíkmý výtah, apod.) popel jámy, vodní jeřáb, sklad olejů, vybavení pro dieselový provoz...
Moje představa byla koncová stanice jako "městské nádraží", kde bude mít depo své opodstatnění.
Ve takové stanici se dá předpokládat lokomotiva pro staniční posun a obsluhu vleček (1ks). Pokud bude stanice fungovat jako vlakotvorná pro osobní (2 x soupravy mot.vozů, nebo loko s vozy) a manipulační vlaky na trati (1 lokomotiva). Pokud se „hodně rozjedeme“ můžeme umístit zálohu i do „dolní stanice“. Zdejší záloha může sloužit i jako postrková lokomotiva pro výpomoc nákladům na stoupání do stávající koncové stanice (mmch. na některých tratích s postrky jezdí i celkem krátké manipulační vlaky). Pokud budeme mít v depu i záložní stroje vychází nám pro takovouhle malou stanici a depo cca 3ks os. lokomotiv nebo mot. vozů, a 4 nákladní lokomotivy (např. 3x M131.1 + příp. vozy, 2x T444.0 a 2x T435.0) což je osádka slušně velké strojové stanice.
Pokud se chystáš na úpravu krajiny, zruš most přes trať (nebo ho umísti jinam přes údolí s potokem) a trať , která nadjíždí sama sebe schovej do tunelu. V plánku jsem udělal malou úpravu, ale nevím jestli se to vejde. Ze skici ani fotek to odhadnout neumím.
Náčrtek je k vidění na: http://suhys.rajce.idnes.cz/Navrhy_kolejist/#pln2.jpg