Úzké obyvákové kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Úzké obyvákové kolejiště

Příspěvekod zugi » čtv 01 led, 2009 7:33 pm

Předně k titulku dodávám: hledám inspiraci.

Přestože se ještě nejedná o konkrétní kolejiště, myslím že svou obecností spadá do tohoto tématu. Jak se bude stříbřit, přemístím případnou diskuzi do sekce SEGMENTOVÁ KOLEJIŠTĚ.

A teď vocogo:
Po neuspěšném pokusu o klasické rámové kolejiště a celkem úspěšně provedeném modulu (nebo dioramatu? 120x40cm) jsem ukecal šéfovou bytu, že bych si uzmul kousek obyváku. Prostě že bych si udělal nudli podél zdi za sedací soupravou. Celková délka tedy může být 440cm. Šířka 50cm. Abych mohl mít SN a horní patro, počítám v rohu s tobogánem, takže tam by se vytvořila základna 80x80cm.
Obrázek

Moje prozatimni představa je následující:
- ve strední části v základní rovině "hlavní" nádraží. Nic velkýho. Budova nejspíš mimo panel. Skladiště s bordel plochou. Odstavnou kolej pro M152, případně výtopnu předělanou na dilničku a zimní rozmrazení motoráku. Nádraží zatím koncové, ale chtěl bych ho zprůjezdnit, což by si nejspíš vyžádalo rozšíření pravé části (u nepoužívaných dveří) alespoň na 60-65 cm, aby se vlezla obrátka do SN. Zhlaví jsou tak nějak bez nápadu, čistě z praktických důvodů aby levé vedlo dozadu ke zdi do tunelu a pravé dávalo možnost pokračovat do tunelu pod horním nádražím a dále do SN.
- v pravé části horní patro koncová stanička. Malá budova u kraje panelu. Směrem ke zdi skládka, rampa, případně malé skladiště. Na skládce (rampě) pár kousků kmenů přivezených lesní cestou "ze zdi".
- v dolním patře SN. Na struktuře nezáleží. Prostě jen pár kolejí na odstavení souprav (počítám max 5 připravených: 2xmotorák + nějaké nákladní k bardotě). Loko bych ostavoval spíš ve stanicích, ať jsou vidět :-) Umístění u kraje panelu kvůli dosahnutí. První kolej "nakolejovací"+programovací, protože už bych rád zkusil DCC (asi nějakej start od Lenze).

Prvotní náčrt z AutoCADu:
Obrázek

Vše je moc rovné, takže tu trať podél zdi do horní stanice bych trošku zvlnil. Obloukové stoupání bych částečně schoval do arkády, pohledově k dolnímu nádraží by se pak odkrylo a přešlo na viadukt. Za dolním nádražím už by trať vedla ve stráni. Mezi dolním a horním nádražím bych stráň zkusil zvednout až nad úroveň horních kolejí, aby se malým hřebenem pohledově oddělili obě stanice. Les je samozřejmostí.
Co bude v rohu na kopci zatím netuším. V tunelu vyhybka, která rozdělí směr vnějším obloukem do horního patra, vnitřním do SN. Asi by byla vhodnější oblouková. Taky doufám, že když bude jedna trať stoupat a druhá klesat, tak se po 180 stupních podjedou.
Nádraží jsou si kolejištěm taky hodně podobná :-( Dolní z důvodu nutnosti (viz výše), horní bych rád umístil šikmo, případně v budoucnu dveřma připojil nějaký modul.
Předpokládám flexi kolejivo Litomyšský, stavebnice vyhýbek (primárně EW1) s úpravou srdcovek, přestavníky ze serva (DCC řídící moduly už jsem někde viděl). I když předpokládám DCC tak určitě udělám úseky.

To jsem se pěkně rozepsal :-D

Prosím o kritiku a nakopnutí (proto vše zveřejňuji již teď), především ohledně nádraží.
Nyní mi ale jde hlavně o inspiraci. Marně na netu hledám nějaké podobné kolejiště :-(

Se začátkem realizace počítám tak na léto 2009. Prvopočátkem budou kovové rámy s nohou se stavitelným šroubem. Bude jich několik, vzájemně sešroubovaných a uchycených do zdi (proto segmentové). Je to obývací pokoj, tak pod tím bude koberec a musí to jít případně nadzvednout/demontovat. Na kovových rámech bude rovina SN z překlišky a korku. Z dřevěných latí konstrukce pro základní rovinu - opět překliška. Zbytek krajiny kombinace polystyrén a kartón. Shimiho styl je ale také velice lákavý...

Jak vidíte, plánů plná hlava... :-)

A dodatečně: TT / IV-V ep.
Naposledy upravil zugi dne čtv 19 srp, 2010 8:03 am, celkově upraveno 2
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Příspěvekod milan ferdián » čtv 01 led, 2009 11:03 pm

Ještě ,že vím jsi TTečkař :D
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod petrh » pát 02 led, 2009 6:54 am

skoro to znelo, jako spi tenhle prostor venuj Nku. uprimne me to ted taky v hklave srotuje a do panelaku se mi zatim o jedno plus prevazuje ze ano, ale skoring zatim neni u konce...
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod Jarda H. » pát 02 led, 2009 7:57 am

Přece jen sem tam na netu se dá na plánek "úzkého kolejiště" dá podívat, třeba na německých stránkách, např. tady (i když to není podle tvých představ :D ), ale něco existuje :
http://www.moba-trickkiste.de/index.php ... &Itemid=68
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Radek » pát 02 led, 2009 8:06 am

Milanova první Telč je taky nudle. Její šířka sice v TT vychází na 80, ale pro inspiraci... :wink:
http://magazin.modely.biz/image/img_red ... 9_H0_9.jpg
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod petrh » pát 02 led, 2009 8:21 am

sice H0, ale urcite velice inspirativni: Michal Suhajda a jeho nadherne reseni: http://www.modelyh0.com/koleje/mis/kmis.htm
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod zugi » pát 02 led, 2009 9:43 am

petrh: Na kolejiště Michala Šuhajdy jsem už někdy narazil, teď jsem si na něj však nevzpomněl :-( Je to v podstatě ten styl, o který se snažím. Hodně krajiny, menší nádraží.

Radek: Milanova Telč je nádherná, ale je to hlavně o nádraží.

Jarda H.: Za okaz na databázi děkuji. Určitě si ji projedu.

milan ferdián: stydím se a měřítko jsem doplnil do uvodniho příspěvku.
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Příspěvekod Pavel Dryml » pát 02 led, 2009 3:04 pm

A uvraťovou stanici by sis vytvořit třeba nechtěl ? Posun s každou soupravou a pokud by byla umístěna v pravé části tak by ti zbylo hodně másta i na "vlak jede krajinou"
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod zugi » pát 02 led, 2009 4:59 pm

nad úvratí jsem uvažoval, jen tak letmo, ze bych z leveho dolniho zhlavi (podle plánku levé, pohledově pravé - ještě jsem si neujasnil jak se k tomu postavim :-D ) vytahnul dvě koleje misto vyhýbky. Ale nechám to až jako poslední možnost.
Rád bych vlaky trošku "otáčel" přes skryťák. Prostě abych jeden Vn pustil dokola, motorak směrem do horniho nádraží a než to všechno někam dojede, tak třeba manipuloval s uhlím ;-)

Proto taky uvažuji na DCC, že mužu ovládat jednoduše více loko.
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Příspěvekod milan ferdián » pát 02 led, 2009 6:07 pm

Prostor je zajímavý,v TT by neměl by být problém vytvořit zde smysuplné a zajímavé kolejiště.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod zugi » pát 02 led, 2009 8:01 pm

Vyhlídka od odborníka potěší, vlastní zamyšlení nad realizací už tak radostné není.
Sám se raději věnuji krajinotvorbě než modelům vozidel, a takhle mi to připadá trošku smutné.
Ještě mě napadlo považovat horní stanici za "hlavní" s troškou rozšířením, trať potom vést dolů, kolem kopce a v místech dolního nádraží vytvořit pouze zastávku nebo výhybnu, dále do tunelu a SN. Ani tímto řešením však na krajině moc nezískám.

Krajinu tedy budu řešit až v průběhu práce. S Shimiho metodou by to mělo jít případně i zbořit a začít znovu.

Pokud mohu poprosit, zkuste mi někdo nadhodit nějakou kritiku k dolnímu nádraží. Na kusích kolejích u kraje panelu bych to viděl na jednokolejnou remizu (ona bývalá vodárna) a druhá kolej by byla odstavná + bordýlek a řetězovej jeřáb. Ke uusým uprostřed panelu sklad s rampou a do prostoru k vyhýbkám manipulační plocha. Betonová cesta (nebo rozpraskaná asfaltka) před vyhýbkama kolem plochy za skladem ukončená za poslední kolejí nějakou neudržovanou trávou.
Za tímto vším už jen stráň (za skladem možná vystřílená skála) k horní trati.
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Příspěvekod zugi » pát 02 led, 2009 8:10 pm

A ještě mi ted docvakla jedna kompikace:

Pokud bych měl SN pod hlavnim nádražím, tak budu horko těžko instalovat přestavníky. A i kdyby se vlezly, tak tam zase nestrčím ruku kvuli manipulaci :-(
Musím zapřemýšlet, jak SN přesunout ke stěně nebo směrem ke dveřím.
Vzadu budu mít problém s nakolejovací/programovací kolejí. U dveří bude těžké se vytočít z vratného oblouku.

Ještě jdu ověřit v NEM, kolik mohu vlastně klesat na jedné otáčce. Někde jsem viděl 7cm/360st. Moje potřeba bude odhadem tak 10cm výškového rozdílu mezi základní rovinou a SN.

Kruci, čím víc nad tím člověk dumá, tím víc komplikací vidí...
Naštěstí to nemusí být hotový zítra :-D
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Horní stanice

Příspěvekod milan ferdián » pát 02 led, 2009 8:14 pm

Kdyby jsi se podíval na můj poslední návrh kolejiště v TT,tak moc počítat nemusíš.Když upravíš přechodovou stanici MOLDAVA na přijatelnou hranici únosnsti ,tak ti zbyde i prostor na tu krajinu.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Baterfly » pát 02 led, 2009 8:34 pm

zugi píše:A ještě mi ted docvakla jedna kompikace:

Pokud bych měl SN pod hlavnim nádražím, tak budu horko těžko instalovat přestavníky. A i kdyby se vlezly, tak tam zase nestrčím ruku kvuli manipulaci :-(
Co použít serva a pomocí lanovodů je umístit jinam kde nebudou překážet?
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Re: Horní stanice

Příspěvekod zugi » pát 02 led, 2009 9:11 pm

milan ferdián píše:Kdyby jsi se podíval na můj poslední návrh kolejiště v TT... stanici MOLDAVA ...


Myslíš tím tento?
Obrázek

Jinak se omlouvám a prosím o přesnější odkaz.
Prohledáváním fóra na "moldava" jsem si sice prošel všechny vybrané příspěvky, pak ještě celé téma Plány kolejišť a nakonec i uložené obrázky, ale neúspěšně :-(
Plánek asi není přímo označenej jako Moldava :-(
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků