Kolejiště TT 195*130

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště TT 195*130

Příspěvekod josves » pát 26 pro, 2008 6:16 pm

Dobrý den.
Po několika (dvanácti) letech jsem letos o prázdninách vytáhl dobře uklizené krabice se spoustou vláčků. A jako dobře vychovaný železniční nadšenec jsem jejich kouzlu propadl :) Kdyz je cloveku 10 let, tak nejake vyhlidky na vlastnorucni stavbu kolejiste jsou minimalni. Byl mi tenkrát (před temi desiti lety) postaven dvojitý ovál s jedním nádražím, ale bohužel po velice krátké době bylo z prostorových důvodů rozhodnuto o jeho demontáži. Prostorové podmínky se od té doby příliš nezměnily, ale nadšení je nekolikanásobně větší.. :) a technické podmínky a současná úroveň modelů je také na úplně jiné úrovni.
O co jde: rozhodl jsem se pro stavbu kolejiště... v TT. vzhledem k prostorovým podmínkám (max. rozměr panelu 195*130cm) je vyloučen jakýkoliv "vlakodrom" a uchýlil jsme se spíš k provozu na lokálních tratích. Objevil jsme digitál, vyzkoušel jsem ho... a následně taky zakoupil.. :) Půl roku jsem si hrál s wintrackem, pročetl fórum, vyzkoušel jsem desítky variant až mi z toho vyšlo tohle:

http://tenpepek.rajce.idnes.cz/Navrhy

Jedná se o tradiční návrh okruhu s menším nádražím, ze kterého odbočuje trať do výše položeného koncového nádraží. Přišlo mi příliš stereotypní umisťovat hlavní nádraží (nebo obecně jakékoliv nádraží) rovnoběžne s hranami panelu a tak mi různými úpravami vznikla tato upravená"osmička". Nejsympatičtější mi je přelom III. a IV. epochy, tudíž nedílnou součástí nádraží bude i malé depo se zauhlováním a zbrojení naftou.
Za levým zatočeným zhlavím hlavní stanice projede trať krátkým tunelem, po čase překoná značený přejezd (ten není v plánku zakreslený) a sklesá volnou krajinou do tunelu. V tom je umístěno skryté trojkolejné nádraží s vratnou smyčkou pro případné otáčení souprav. V tunelu trať podjede hlavní stanici a v rohu panelu vyjede z tunelu a napojí se do pravého zhlaví hlavní stanice. Do tohoto zhlaví je zapojena i trať spojující hlavní stanici s horním nádražím a vlečkou. Trať začíná hned za nádražím stoupat aby nabrala patřičnou výšku pro překonání nádraží. To přejíždí v místě levého zhlaví po příhradovém mostě a po chvíli se schová v tunelu. Ten po chvíli opustí a po krátkém úseku volné krajiny se napojí do horního doukolejného nádraží, do kterého je napojena i vlečka z nedaleké pily.

Plánuju profilové kolejivo Tillig, přestavníky z paměťového drátu, ovládání příslušenství analog, vlaky digitál, provoz ČSD, epocha III, IV. Chybí mi však jakákoliv kritika... nevím nakolik je můj návrh "správný" co se týče napojení kolejí ve zhlaví, napojení vlečky, depa a jiných podstatných detailů...

Pomůžete mi? :)
Předem děkuji za jakoukoliv kritiku...
josves
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 26 pro, 2008 4:48 pm

Příspěvekod petrh » pát 26 pro, 2008 8:47 pm

no idea hlavniho nadrazi lehce zatoceneho a jinak polozeneho nez "dole" je dle meho super...
ale moc mi osobne neje pod nos ten most hned vedle zeleznicini budovy...
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod gearus » pát 26 pro, 2008 8:54 pm

Ahoj,
nepatřím k těm co tady radí, naopak také o rady žádám. Ale na první pohled mi na Tvém návrhu nesedí most přes nádraží. Upozorňuji že je to jen můj a můj pocit. Vzhledem k podobnému rozměru mne velice zajímá jak tento návrh dopadne a těším se na rady povolaných. Sám již řeším návrh kolejiště již přes rok. Zatím než se ozvou, přikládám návrhy samotného BOŽSKÉHO Milana, které vytvořil pro mne. Třeba tě budou v něčem inspirovat.
http://gearus.rajce.idnes.cz/kolejiste/
držím palce...
gearus
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 24 led, 2008 11:34 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Miloš_P » sob 27 pro, 2008 12:26 am

Ani já nepatřím mezi ty, co tady radí, ale zrovna ten most se mi tam líbí a nevidím důvod, proč by tam nemohl být. Trochu podobná situace je např. v nádraží Praha-Braník, kde je také most (a daleko mohutnější). Při různých železničních akcích jezdí např. motorák z nádraží Braník úvratí přes sousední stanici Praha-Krč na most a zpět.
Jinak se mi návrh líbí a určitě umožňuje smysluplný provoz. Celkově ve mě vyvolává pocit prostoru a "velkých" vzdáleností.
Tolik můj subjektivní a neodborný názor... :)
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 27 pro, 2008 9:10 am

Nemyslím že most je za každých okolností blbost -viz ten Braník - chybu vidím spíš v příliš jednoduchém 3D zobrazení. Když bych tam viděl pod tou velkou budovou zárodek městečka, ten most by byl jak nad železnicí, tak nad silnicí, trať by pokračovala třeba tělesem s arkádama kolem toho města - bylo by to realističtější.

Maluju si teď doma další verzi "svého" kolejiště
http://picasaweb.google.cz/PetrZatrepal ... 3953557138

- a dokud tam nemám všechny terénní vlny, silnice a domky, furt nevidím jak to bude působit!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Jarda H. » sob 27 pro, 2008 9:34 am

Jak píše Petr Z. - s mostem bych se přiklonil k jeho názoru ! Mimochodem, "závidím" :oops: mu je ho prostor na panel, vypadá to na domácí podmínky impozantně !!

To josves :
navrhnul jsi zajímavé řešení, a i když tady jsou na depa a strojní stanice jiní a lepší odborníci než já - nezdá se mi napojení do stanice (?!) a co se týká vybavení, viděl bych to / já tomu říkám vizuálně minimalistické řešení / ve složení, jak tady už několikrát zmiňoval Milan F. :

Správné pořadí:
-popelová jáma s vodním jeřábem-
-uhelná skládka-
(-točna-)
Písek se může doplňovat v remíze kde jsou pískovací kamna. Případné doplňování maziva ve zděném přístavku k remíze, kde může být i malá zámečnická dílna na drobné opravy. Pokud je popelová jáma s vodním jeřábem vedle uhelné skládky, to uhlí musí být (v případě menšího depa) v tzv. v KŮLNÁCH NA UHLÍ !!


Pár slov o tom najde mimo jiné tady v diskuzi
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php ... c&start=15
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Hekttor » sob 27 pro, 2008 1:22 pm

Myslím, že problém nebude v samotném mostě přes zhlaví stanice, ale v tom, že po tom mostě vede trať, která ze stanice vychází, což je přinejmenším v podmínkách sítě ČSD/ČD nereálné, a neviděl jsem zatím ani jinde (on k tomu totiž ve skutečnosti není důvod). Ta Praha Braník je jednak výjimka (dost spletitá železniční síť mezi větším množstvím stanic na ploše města s výraznými výškovými rozdíly), jednak nejde o tutéž trať. Záleží samozřejmě, do jaké míry se chce na svém kolejišti autor držet reality.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod gearus » sob 27 pro, 2008 1:41 pm

Pošli mi prosím soubor z Wintracku, rád bych si něco vyzkoušel. ..
gearus
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 24 led, 2008 11:34 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Miloš_P » sob 27 pro, 2008 9:36 pm

Hekttor píše:Záleží samozřejmě, do jaké míry se chce na svém kolejišti autor držet reality.

Přesně tak, záleží na tom, jestli má být kolejiště modelem nějakého konkrétního místa nebo jde o fantazii autora. V případě, že se jedná o smyšlený návrh, pak bych považoval za důležité hlavně věrohodné zasazení železnice do terénu, pokusit se vytvořit dojem "velkých" vzdáleností mezi stanicemi, reálné možnosti provozu, aby se jezdilo odněkud někam, vhodně umístěné vlečky, dostatek manipulačních kolejí, chytře vymyšlená skrytá nádraží atd... Pokud se něco na železnici u nás nevyskytuje, pak to nutně nemusí znamenat, že se to nedá vkusně a citlivě udělat na vlastním vymyšleném modelu (pokud se teda nejedná o nějakou šílenost, kterou nemaj ani v Rusku :D ).
Nechci tu ale dělat chytrýho, protože na mém kolejišti se mi spousta věcí nepodařila udělat tak, jak bych to dneska s vědomostmi získanými při stavbě udělal. A navíc, když jsem před osmi lety začínal stavět, tak skvělé plánky Milana F. ještě nebyly na netu :cry: a tohle výborný fórum taky nebylo .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod milan ferdián » ned 28 pro, 2008 3:12 am

Kolegové se zde již vyjádřili s nimiž souhlasím.Též by se mohlo říct o tratích co vycházejí z PRAHA-Smíchov.příklad žst.Hlubočepy.Tuto stanici nadjíždí teprve trať vedoucí ze Smíchova na Kladno přes Prokopské údolí.
Trochu jsem to upravil,ale moc spokojený nejsem. :?

Obrázek
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Pája » ned 28 pro, 2008 8:41 am

Milane,nebo někdo jiný,pls help.Když kliknu na ten miniplánek v článku tak se mi otevře stránka "imageshack",ale vidím tam jen reklamu na nějakou on-line hru,ale plánek nee.Protože momentálně nemám PC,ale jenom obstarožní Noťas,tak mi možná chybí něco doinstalovat,ale nemohu na to přijít co.Poraďte Lamě,plánky od guru tohoto fóra si nechci nechat ujít,díkes
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Petr Zatrepalek » ned 28 pro, 2008 9:11 am

Klikni na ten plánek ještě jednou - ten imageshack tam hází tu reklamu jen jednou! Teda aspoň mně to tak funguje.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Pája » ned 28 pro, 2008 9:57 am

Petře děkuju,ale můžu se uklikat a stránky se zlatou žábou sou mi tabu.Ostatní jako Rajče a pod mi fungují..... :cry:
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Pája » ned 28 pro, 2008 10:48 am

Děkuji všem za rady (i těm po SZ) vyřešeno,přeinstaloval jsem Firefoxe 1.0.7 na 3.0.5 a funfuje to.Uctivá poklona a díky
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod josves » ned 28 pro, 2008 5:03 pm

Děkuji všem za kritiku... :) Milanovi za nápad... Nechci se snažit držet se přesně nějaké předlohy, modelovat skutečnost. Jak píše Miloš_p... spíš mi šlo o logický provoz mezi dvěma stanicemi, provoz na okruhu... který by klidně mohl být skutečný... aby byl věrohodný.

Nicméně kritika mě posunula dál a dokud není zkouškový, tak mám dost času na předělávání plánku.... :)
josves
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 26 pro, 2008 4:48 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 27 návštevníků