Stránka 1 z 2

Mikrokolejiště Darjeeling Himalayan Railway

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 2:03 pm
od xtepn01
Ahoj,

dokončil jsem první verzi plánku svého úzkorozchodného kolejiště (Nm) volně inspirovaného železnicí Darjeeling Himalayan Railway.
DHR má ve skutečnosti ještě menší rozchod a jezdí na ní velmi atypické vlaky, já jsem to vzhledem ke svým schopnostem nahradil alespoň trochu známým Nm.
Snažil jsem se vystihnout hlavní rysy této scenerie, tedy neustálé prudké stoupání po kopcích bez tunelů. Do kolejiště jsem vměstnal dvě asi nejznámější smyčky, a to Agony Point
Obrázek
a Batasia loop
Obrázek
Moje představa o kolejišti je, že vlaky převážně přepravují pytle se sklizenými čajem z horní stanice do Darjeelingu a vozí zásoby/cestující zpět do horní stanice.

Tady je výsledek:
Obrázek
3D
Obrázek

Původně to mělo být kolejiště umožňující pouze jízdu nahoru a zpět, ale přidal jsem vratnou smyčku (prudký "sešup" tunelem) pro obíhání vlaků dokola - nekamenujte mne, chtěl bych prostě "jen koukat".

Stoupání je prakticky neustále 3,1%, pouze klesací smyčka má přes 5%. Minimální poloměry 100mm - méně než oficiálních 145mm, nicméně dle zkušeností na webu by to neměl být pro extra krátkou lokomotivu a vagóny problém.

Rád uvítám jakékoliv vaše postřehy a návrhy k vylepšení, obzvlášť oživení obou stanic, které jsou zatím celkem nudné. Možná přidat nahoře odbočku k remíze, dole další kolej....

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 2:29 pm
od petrh
jako tomu rikam naprosto originalni namet a podle me to bude fakt ulet:)
cili za me, jen to spustit a cucet a davam 1*
jen mozna asi su rypna, ale kdyz pojedes z teras s nakladem, nemuzes to vzit zkratkou pres tunel:)

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 2:52 pm
od Houmr
No jak už bylo napsáno, je to parádní a naprosto ojedinělé řešení domácího kolejiště, které určitě u nás v čechách nemá obdoby. Gratuluji k velice zajímavému námětu.. Nevím jak je to ve skutečnosti, ale možná bych do koncové staničky přidal kolej, ale pokud to takhle je, nechal bych to bejt. Je to totální nářez a pokud se ti povede udělat čajové plantáže, tak pak se budeš moci u "Thé" kochat jízdou mezi čajovými keři.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 3:41 pm
od Jarda H.
Parádní nápad, už v 3D grafice to vypadá dobře, a bude to krása na oči sledovat, jak po úzkokolejce supí vlak zhůru :lol: :!:

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 5:08 pm
od sandik
Moc pěkné! A to píšu nejen jako milovní čaje ;o)

Jeden podobný, ale přitom takřka tuzemský námět je malá lesní úzkorozchodná železnice. Kdesi jsem viděl plánek skutečné úzkokolejky někde na Slovensku, přičemž ta trať měla asi tři úvratě. To už není na pouhé "kochání se", protože je u toho třeba přestavovat výhybky a měnit směr (možná by to ovšem šlo nějak zautomatizovat ;o), ale vypadá to rozhodně zajímavě.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 6:28 pm
od JanoH0e
Máš na mysli asi Vychylovku. Správne merítko je HOf - 600mm. Inak Dárdžiling je horná stanica a Siliguri dolná, prípojna. Fotky máš už staré, v dnešnej dobe je v slučke Batávia park a okolie Bodu Agónie je zastavané hotelmi pre šotušou s personálom, ktorý upozorňuje hostí na vlak.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 6:31 pm
od dan
Paráda už se těším na fotky z realizace

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 7:40 pm
od xtepn01
Díky za pozitivní ohlasy, snad vás realizace nezklame.

JanoH0e píše:Správne merítko je HOf - 600mm. Inak Dárdžiling je horná stanica a Siliguri dolná, prípojna. Fotky máš už staré, v dnešnej dobe je v slučke Batávia park a okolie Bodu Agónie je zastavané hotelmi pre šotušou s personálom, ktorý upozorňuje hostí na vlak.


Ano vím, ale jak píšu, jde spíše o volnou inspiraci, nejde mi o přehnanou modelovost. Co se týče těch fotek, tak se snažím hledat inspiraci v přelomu 19. a 20. století, dnes už je většina smyček na DHR nahrazena úvratěmi a krajina a okolí ztratilo na romantice. O úvratích jsem původně také uvažoval, ale asi by zkazily dojem z vláčku šinoucího se pomalu mezi čajovníky.

Zatím jsem ve fázi sbírání podkladů, materiálu a testování konceptů. Použité kolejivo bude až na výhybky Peco Z flextrack, jsem zvědavý, jestli z něj postavím, co jsem si namaloval. Počítám, že v průběhu podzimu začnu přidávat nějaké fotky z realizace.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 7:46 pm
od kvasha
moc držím palce, ... jeden dotázek, z čeho budeš dělat čajovníky?!

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 8:21 pm
od maayaa
Paráda,ještě by to chtělo nahoru a dolu nějaký stanice.Co jsem našel na http://www.dhrs.org/trip_up_the_line.htm tak si myslim,že třeba z Kurseongu by se dala použít remíza a přidat kolej na objíždění.A nahoru ''nádraží'' typu Mahanadi ( http://www.dhrs.org/tripupline/mahanadi_station.htm )
Jo a čim tam budeš jezdit?Já jsem viděl něco podobnýho na úvodu http://www.n-tram.de/ ,ale ty maj děsný ceny.To budeš sám vyrábět?

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 8:30 pm
od xtepn01
kvasha píše:moc držím palce, ... jeden dotázek, z čeho budeš dělat čajovníky?!


Vzhledem k měřítku (pod 1cm) uvažuju o nějakých "bocháncích" posypaných světle-zeleným mikro Purexem.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 8:49 pm
od xtepn01
maayaa píše:Paráda,ještě by to chtělo nahoru a dolu nějaký stanice.Co jsem našel na http://www.dhrs.org/trip_up_the_line.htm tak si myslim,že třeba z Kurseongu by se dala použít remíza a přidat kolej na objíždění.A nahoru ''nádraží'' typu Mahanadi ( http://www.dhrs.org/tripupline/mahanadi_station.htm )
Jo a čim tam budeš jezdit?Já jsem viděl něco podobnýho na úvodu http://www.n-tram.de/ ,ale ty maj děsný ceny.To budeš sám vyrábět?


Mahandi se mi celkem líbí, díky za tip. Dvě vyhybky je tak maximum pro nádraží u takhle malého kolejiště - 100x43cm!
Co se týče lokotky, tak jsem koupil na eBay za 25 Euro starou Märklin 8805
Obrázek

a u Republic Locomotive Works mám na ní za $50 objednán Nm (Nn3 v US) kit:

Vagóny postavím buď ze starých 2osých osobáků a dám tam Z-kové osy - ještě nevím jak :D - nebo postavím svépomocí jen nákladní na Z-kovém podvozku.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 8:51 pm
od milan ferdián
Když jsi se ptal posledně o těch minimálních poloměrech oblouku,nenapadlo mě ,že NEPÁL ,skutečně bereš tak vážně.Sice rozchod kolejí mi vychází jiný než tobě :wink: ,ale chápu to,protože vím až moc dobře oč se jedná (NEPAL GOVERNMENT RAILWAY a JANAKPUR-rozchod 762mm).No držím ti palce ,protože se zde velmi zapotíš,než celý projekt zrealizuješ . :wink:

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 9:08 pm
od JanoH0e
Prosím Milan ,neber to ako poučovanie ale Dardžilinska trať je v Indii, rozchod 600 mm, veľkosti H0f a Nepálske železnice sú v budúcej republike Nepál. Minimálny polomer na Dardžilingu je 15m, býval 12m tzv Bod Agónie. Nepálske železnice sú veľkosti H0e, rozchod 760 mm. Inak úplne súhlasím, čaká ho veľa, ale neskutočne veľa práce.

PříspěvekNapsal: úte 09 zář, 2008 9:35 pm
od xtepn01
No, doufám, že to bude výzva, jinak by mne to asi ani nebavilo. Jinak, JanoH0e - vypadá to, že máš o DHR docela přehled, až bud v koncích, vím na koho se obracet :wink:. Máš kromě obligátních http://www.dhrs.org/ a http://www.dhr.in/ ještě nějaké dobré zdroje? Pro mne je pak ještě dobrým zdrojem nádherný film Darjeeling Unlimited, ne modely a předlohami, jako spíš atmosférou a pocitem. Jeho shlédnutí bylo jedním z hlavních impulzů, proč jsem se do DHR pustil.