Mikrokolejiště Darjeeling Himalayan Railway

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Mikrokolejiště Darjeeling Himalayan Railway

Příspěvekod xtepn01 » úte 09 zář, 2008 2:03 pm

Ahoj,

dokončil jsem první verzi plánku svého úzkorozchodného kolejiště (Nm) volně inspirovaného železnicí Darjeeling Himalayan Railway.
DHR má ve skutečnosti ještě menší rozchod a jezdí na ní velmi atypické vlaky, já jsem to vzhledem ke svým schopnostem nahradil alespoň trochu známým Nm.
Snažil jsem se vystihnout hlavní rysy této scenerie, tedy neustálé prudké stoupání po kopcích bez tunelů. Do kolejiště jsem vměstnal dvě asi nejznámější smyčky, a to Agony Point
Obrázek
a Batasia loop
Obrázek
Moje představa o kolejišti je, že vlaky převážně přepravují pytle se sklizenými čajem z horní stanice do Darjeelingu a vozí zásoby/cestující zpět do horní stanice.

Tady je výsledek:
Obrázek
3D
Obrázek

Původně to mělo být kolejiště umožňující pouze jízdu nahoru a zpět, ale přidal jsem vratnou smyčku (prudký "sešup" tunelem) pro obíhání vlaků dokola - nekamenujte mne, chtěl bych prostě "jen koukat".

Stoupání je prakticky neustále 3,1%, pouze klesací smyčka má přes 5%. Minimální poloměry 100mm - méně než oficiálních 145mm, nicméně dle zkušeností na webu by to neměl být pro extra krátkou lokomotivu a vagóny problém.

Rád uvítám jakékoliv vaše postřehy a návrhy k vylepšení, obzvlášť oživení obou stanic, které jsou zatím celkem nudné. Možná přidat nahoře odbočku k remíze, dole další kolej....
xtepn01
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 29 srp, 2008 12:46 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod petrh » úte 09 zář, 2008 2:29 pm

jako tomu rikam naprosto originalni namet a podle me to bude fakt ulet:)
cili za me, jen to spustit a cucet a davam 1*
jen mozna asi su rypna, ale kdyz pojedes z teras s nakladem, nemuzes to vzit zkratkou pres tunel:)
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod Houmr » úte 09 zář, 2008 2:52 pm

No jak už bylo napsáno, je to parádní a naprosto ojedinělé řešení domácího kolejiště, které určitě u nás v čechách nemá obdoby. Gratuluji k velice zajímavému námětu.. Nevím jak je to ve skutečnosti, ale možná bych do koncové staničky přidal kolej, ale pokud to takhle je, nechal bych to bejt. Je to totální nářez a pokud se ti povede udělat čajové plantáže, tak pak se budeš moci u "Thé" kochat jízdou mezi čajovými keři.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Jarda H. » úte 09 zář, 2008 3:41 pm

Parádní nápad, už v 3D grafice to vypadá dobře, a bude to krása na oči sledovat, jak po úzkokolejce supí vlak zhůru :lol: :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod sandik » úte 09 zář, 2008 5:08 pm

Moc pěkné! A to píšu nejen jako milovní čaje ;o)

Jeden podobný, ale přitom takřka tuzemský námět je malá lesní úzkorozchodná železnice. Kdesi jsem viděl plánek skutečné úzkokolejky někde na Slovensku, přičemž ta trať měla asi tři úvratě. To už není na pouhé "kochání se", protože je u toho třeba přestavovat výhybky a měnit směr (možná by to ovšem šlo nějak zautomatizovat ;o), ale vypadá to rozhodně zajímavě.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod JanoH0e » úte 09 zář, 2008 6:28 pm

Máš na mysli asi Vychylovku. Správne merítko je HOf - 600mm. Inak Dárdžiling je horná stanica a Siliguri dolná, prípojna. Fotky máš už staré, v dnešnej dobe je v slučke Batávia park a okolie Bodu Agónie je zastavané hotelmi pre šotušou s personálom, ktorý upozorňuje hostí na vlak.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod dan » úte 09 zář, 2008 6:31 pm

Paráda už se těším na fotky z realizace
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod xtepn01 » úte 09 zář, 2008 7:40 pm

Díky za pozitivní ohlasy, snad vás realizace nezklame.

JanoH0e píše:Správne merítko je HOf - 600mm. Inak Dárdžiling je horná stanica a Siliguri dolná, prípojna. Fotky máš už staré, v dnešnej dobe je v slučke Batávia park a okolie Bodu Agónie je zastavané hotelmi pre šotušou s personálom, ktorý upozorňuje hostí na vlak.


Ano vím, ale jak píšu, jde spíše o volnou inspiraci, nejde mi o přehnanou modelovost. Co se týče těch fotek, tak se snažím hledat inspiraci v přelomu 19. a 20. století, dnes už je většina smyček na DHR nahrazena úvratěmi a krajina a okolí ztratilo na romantice. O úvratích jsem původně také uvažoval, ale asi by zkazily dojem z vláčku šinoucího se pomalu mezi čajovníky.

Zatím jsem ve fázi sbírání podkladů, materiálu a testování konceptů. Použité kolejivo bude až na výhybky Peco Z flextrack, jsem zvědavý, jestli z něj postavím, co jsem si namaloval. Počítám, že v průběhu podzimu začnu přidávat nějaké fotky z realizace.
xtepn01
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 29 srp, 2008 12:46 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod kvasha » úte 09 zář, 2008 7:46 pm

moc držím palce, ... jeden dotázek, z čeho budeš dělat čajovníky?!
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod maayaa » úte 09 zář, 2008 8:21 pm

Paráda,ještě by to chtělo nahoru a dolu nějaký stanice.Co jsem našel na http://www.dhrs.org/trip_up_the_line.htm tak si myslim,že třeba z Kurseongu by se dala použít remíza a přidat kolej na objíždění.A nahoru ''nádraží'' typu Mahanadi ( http://www.dhrs.org/tripupline/mahanadi_station.htm )
Jo a čim tam budeš jezdit?Já jsem viděl něco podobnýho na úvodu http://www.n-tram.de/ ,ale ty maj děsný ceny.To budeš sám vyrábět?
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod xtepn01 » úte 09 zář, 2008 8:30 pm

kvasha píše:moc držím palce, ... jeden dotázek, z čeho budeš dělat čajovníky?!


Vzhledem k měřítku (pod 1cm) uvažuju o nějakých "bocháncích" posypaných světle-zeleným mikro Purexem.
xtepn01
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 29 srp, 2008 12:46 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod xtepn01 » úte 09 zář, 2008 8:49 pm

maayaa píše:Paráda,ještě by to chtělo nahoru a dolu nějaký stanice.Co jsem našel na http://www.dhrs.org/trip_up_the_line.htm tak si myslim,že třeba z Kurseongu by se dala použít remíza a přidat kolej na objíždění.A nahoru ''nádraží'' typu Mahanadi ( http://www.dhrs.org/tripupline/mahanadi_station.htm )
Jo a čim tam budeš jezdit?Já jsem viděl něco podobnýho na úvodu http://www.n-tram.de/ ,ale ty maj děsný ceny.To budeš sám vyrábět?


Mahandi se mi celkem líbí, díky za tip. Dvě vyhybky je tak maximum pro nádraží u takhle malého kolejiště - 100x43cm!
Co se týče lokotky, tak jsem koupil na eBay za 25 Euro starou Märklin 8805
Obrázek

a u Republic Locomotive Works mám na ní za $50 objednán Nm (Nn3 v US) kit:

Vagóny postavím buď ze starých 2osých osobáků a dám tam Z-kové osy - ještě nevím jak :D - nebo postavím svépomocí jen nákladní na Z-kovém podvozku.
xtepn01
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 29 srp, 2008 12:46 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod milan ferdián » úte 09 zář, 2008 8:51 pm

Když jsi se ptal posledně o těch minimálních poloměrech oblouku,nenapadlo mě ,že NEPÁL ,skutečně bereš tak vážně.Sice rozchod kolejí mi vychází jiný než tobě :wink: ,ale chápu to,protože vím až moc dobře oč se jedná (NEPAL GOVERNMENT RAILWAY a JANAKPUR-rozchod 762mm).No držím ti palce ,protože se zde velmi zapotíš,než celý projekt zrealizuješ . :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod JanoH0e » úte 09 zář, 2008 9:08 pm

Prosím Milan ,neber to ako poučovanie ale Dardžilinska trať je v Indii, rozchod 600 mm, veľkosti H0f a Nepálske železnice sú v budúcej republike Nepál. Minimálny polomer na Dardžilingu je 15m, býval 12m tzv Bod Agónie. Nepálske železnice sú veľkosti H0e, rozchod 760 mm. Inak úplne súhlasím, čaká ho veľa, ale neskutočne veľa práce.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod xtepn01 » úte 09 zář, 2008 9:35 pm

No, doufám, že to bude výzva, jinak by mne to asi ani nebavilo. Jinak, JanoH0e - vypadá to, že máš o DHR docela přehled, až bud v koncích, vím na koho se obracet :wink:. Máš kromě obligátních http://www.dhrs.org/ a http://www.dhr.in/ ještě nějaké dobré zdroje? Pro mne je pak ještě dobrým zdrojem nádherný film Darjeeling Unlimited, ne modely a předlohami, jako spíš atmosférou a pocitem. Jeho shlédnutí bylo jedním z hlavních impulzů, proč jsem se do DHR pustil.
xtepn01
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 29 srp, 2008 12:46 pm
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků