Stránka 1 z 1

Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 11:59 am
od HonzaM
Na nyní budovaném domácím kolejišti potřebuji, aby trať, vedená na úrovni jen o málo nižší než je sousedící městská plocha, pod ní pokračovala a přemýšlel jsem, jak vyřešit zaústění spodní tratě. Klasické tunelové ústí by v tomto případě působilo podivně, má logiku tam, kde trať vstupuje třeba do horského masivu, v němž je tunel proražen a nad tratí je tolik zeminy, že by nebylo možné, aby trať stačilo vést úvozem. Na jednom modulovém setkání kolega potřeboval, aby trať pokračovala pod sousedícím letištěm. Vyřešil to tak, že ústí trati sestavil z kostiček LEGO, pokrytých slabou vrstvou, simulující beton. Výsledný dojem působí logicky a přirozeně, jak je patrné na obrázcích.

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 12:28 pm
od hank
Předsunuté tunelové portály nejsou zase až taková vzácnost, ale řešení použité na kolejišti odpovídá spíš ústí silničního tunelu. Podobný tvar mívají také ochranné galerie v místech ohrožení tratí častými pády lavin nebo skal. Nebo by mohlo jít o přemostění trati silnicí těsně před portálem. V případě železničního tunelu bych u novější stavby čekal prodloužení např. betonovou skořepinou ve tvaru klenby až po okraj předsunutého portálu.

Řada pěkných příkladů železničních i silničních tunelových portálů z celého světa je uvedena například tady.

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 12:34 pm
od Ivan
Honzo, tunel, nad kterým není moc masy hlíny není vůbec nesmysl. Nesmysl je, když je to jako na předchozím obrázku, kdy je tam jen louka.

Ovšem v městské zástavbě je to něco jiného. Například v Praze chystané zdvojkolejnění z nové zastávky Výstaviště do Dejvic povede v hloubeném tunelu, ve výsledku jen málo pod povrchem. Důvodem je (pokud se nepletu ) protihlukové opatření a řešení dopravní obslužnosti přilehlých ulic. Na tunelu by také měla být cyklostezka. Takže pakliže ti vlak vjede do tunelu a kolem portálu naznačíš město, bude to reálný případ (byť trochu z budoucností).

Obdobně má být tuším řešeno nové nádraží Mladá Boleslav město a přilehlý ušel dvojkolejné trati.

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 12:54 pm
od Zlámalík
Jasně, louka může být ekodukt (viz u dezolátů oblíbený tunel na VRT u Líbeznic, viz dálniční tunely okolo Vídně), ale třeba taky pozemek, který prostě musí zůstat zachovaný. Výjezd HS2 z Londýna na Birmingham bude celý v tunelu (asi 25 km), protože to vyšlo levněji, než vykupovat drahé pozemky boháčů nad ním. Mně se tohle řešení v modelu líbí.

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 3:42 pm
od Ivan
A ještě mi ten portál připomněl jednu možnost, kterou možná i reprezentuje model.

Vjezd trati na letiště. Mělký tunel, nad ním tráva, oplocení areálu. Zde je tunel tedy z bezpečnostního i prostorového hlediska.

Takže Honzo, můžeš se do toho pustit.

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 3:48 pm
od Kavka_
Mě se to také líbí, plánuji něco podobného na kamarádovo kolejišti, kde ještě oba portály od sebe odstupňuji (hlavní pohled je u něj z boku).

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2025 6:16 pm
od Fefu
Pěkný, zrovna jsem kolem něčeho podobného šel o víkendu v Maloměřicích. Jen bych nezapomněl na nějaký plot, ať se na těch drátech někdo neuškvaří. :D

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: úte 14 říj, 2025 8:36 am
od jipol57
V Maloměřicích je to jen obyčejný most, nadjezd tratě na Tišnov. Je trochu delší, protože koleje nahoře jsou ze šikma, a je to konec zhlaví. Z toho uvedeného pohledu, se to jeví, jako nízký tunel.
Ale v budoucnu tohle zřejmě bude na VRT u Rajhradu. Místním se nelíbí blízkost tratě VRT, a tak nejspíš povede ve vyhloubeném zářezu a dodatečně přikrytá zeminou. Ale to je daleká budoucnost.

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: úte 14 říj, 2025 8:53 am
od jipol57
V současnosti se něco podobného vyskytuje na trati Střelice - M. Bránice. Podle mapových souřadnic to vypadá na maximálně 5 m zeminy nad tunelem. Nad ním jsou zahrádky a pole.
https://mapy.com/cs/turisticka?l=0&x=16 ... 02932&z=18

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: úte 14 říj, 2025 9:08 am
od sidlo
To je Velký Prštický tunel. Té zeminy je tam více než 15 m.
https://www.turistika.cz/mista/velky-prsticky-tunel/detail

VelkyPrstickyTunel.png
VelkyPrstickyTunel.png (498.2 KiB) Zobrazeno 443 krát

Re: Zajímavé řešení zaústění trati.

PříspěvekNapsal: úte 14 říj, 2025 9:23 am
od Miloš_P
Tady se dá najít spousta inspirace:
https://tunelmanie.er.cz/