Stránka 1 z 3
TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
čtv 27 úno, 2025 9:00 pm
od miroussm
Dobrý den, ahoj,
po rekonstrukci domu jsem získal "nudloidní" podkrovní pokoj, kam bych si rád postavil kolejiště. Délka pokoje je fajn, ale šířka už tolik ne, takže mě to dost limituje. Teoreticky by šlo kolejiště udělat do "U", kdy by druhá strana byla uzounká, s nějakou vlečkou, nebo menší úvraťovou stanicí.
Moje myšlenka je podkrkonošská hlavní trať a jedna lokálka s malou stanicí a vlečkou do vápenek. Pro hlavní stanici bylo inspirací nádraží Martinice v Krkonoších, vzhledem k prostorovým možnostem to není zcela věrná podoba. Provoz bude odpovídat tamnějšímu provozu kolem roku 2000. Řízení lokomotiv bude digitální, ovládání výhybek bude přes ovládací pult.
Problém mám trochu s umístěním horní vedlejší stanice. Říkám si, že posun atd. se bude hůře ovládat, bude to na "dlouhou" ruku. Nemám moc rád dlouhé tunelové úseky, naopak mám raději, když je vlak více v "krajině" vidět. Zkoušel jsem více variant, tahle mi vyšla nejlépe, popřípadě tu stanici nějak narvat více ke kraji pro lepší manipulaci. Krajinu jsem zatím v programu nemodeloval, peru se s rozvržením těch kolejí. Nějak nemám kreativní myšlení, aby to zároveň nebyla dopravní džungle.
Prosil bych o Váš názor. Moc děkuji.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
čtv 27 úno, 2025 9:27 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
Pro znázornění rozumného provozu Ti schází skryté nádraží.ať už se smyčkami nebo průjezdné na oválu. Tvůj navrh umožňuje pouze vyjet z odbočné, projet si “kolečko” a vrátit se zpět do stanice.
Ta vlečka už je mimo rozumný dosah rukou. Z plánku není poznat, kde je v místnosti třeba okno, radiator apod. místa, kam občas člověk potřebuje aspoň dosáhnout. Taky je dobře při plánování hned přemýšlet nad stolem, skříňkami a dalším vybavení, pokud tedy nemáš ještě druhou místnost jako dílnu, snad atd.
Kdybys nechal 20 cm u spodní stěny, třeba jen v polovině délky, můžeš tam mít koncovou stanicí i s náznakem budov. Vlečka může být ještě před stanicí. A když zúžíš panel s odbočnou na 70 cm a necháš rozšířený na 80 cm jen konec pro vratné oblouky, budeš mít i víc místa pro koncovou stanici, nebo pro pohyb.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
čtv 27 úno, 2025 10:03 pm
od miroussm
Skryté nádraží by asi bylo vhodné, to je pravda. Okno a radiátor jsou v čele, tedy na straně, která má 160 cm. Skříňky ani stůl netřeba, dílna je sólo, bude tu jen kolejiště s pár skříňkama pod kolejištěm.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 3:55 am
od rawen
Ahoj,
neuvažoval jsi o variantě segmentů či dokonce modulů doplněných případně o smyčku na konci kvůli kroužení souprav?
Radek
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 8:42 am
od milan ferdián
Především jde vidět, že bojuješ s wintrackem, ale to se dá spravit. Já bych si znovu prostudoval podklady o této trati Martinice v Krkonoších - Rokytnice nad Jizerou. Že půjde realitu stanice převést do modelu, to je jasné. Michal Šuhajda už podstatné napsal o skryťáku ovál versus s vratnými smyčkami. Drobná poznámka k oknu na pravé straně (160,0 cm). Tam je důležitá výška parapetu. Doporučuji, aby rovina krajiny byla ve stejné rovině s parapetem okna. Otázkou je jak se okna otevírají pro větrání místnosti. Topné těleso nesmíš kvůli cirkulaci vzduchu v místnosti zakrýt.
Další podstatnou věci je, píšeš " po rekonstrukci domu jsem získal "nudloidní" podkrovní pokoj, kam bych si rád postavil kolejiště.". Znamená to, že v podkrovním pokoji máš šikminu tam kde budeš stavět kolejiště

-m-
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 10:14 am
od miroussm
Rawen: do určité míry to modulově stavěné bude, resp. tak, aby se to dalo v budoucnu rozebrat a děti to mohli vystěhovat z domu ( i se mnou

). Jinou výhodu v tom úplně nespatřuji, ale pravda, nemám s tím moc zkušenost. Zatím jsem měl kolejiště v celku na desce.
Milan: ano, jak člověk ten wintrack nepoužívá denně, tak mi trvá se do toho nějak dostat. Onu stanici jsem upravil hlavně kvůli prostoru. Délka samozřejmě neodpovídá, ale zároveň jsem se snažil, aby se tam nějaký rychlík vešel. Neodpovídá část u kraje, kde chybí ještě jedna kolej s odbočkou do výtopny. Dvoukolejná vlečka je pak velmi očesaná. Původní můj záměr byl postavit hlavní trať 040 (Chlumec - Trutnov) a odbočnou 042 (Martinice - Rokytnice). Když pominu Škodovku, kdysi tu dominantně jezdily Rajky z KVK, takže proto bych rád někde udělal odbočku do vápenky.
Co se samotné místnosti týče, správně jsi poznamenal, že se jedná o pokoj v podkroví. Nejdelší strana kolejiště je u šikminy, která začíná ve výšce 80 cm od země, naštěstí sklon střechy je slušný, tak snad se nějak vejdu, ale třeba tapetu krajiny tam prostě nedám. Topení zakrývat nebudu, to vše je uvažováno, kolejiště je o rozměr radiátoru zkráceno. Navíc v pokoji není v podstatě potřeba topit. Okno v kolizi nebude, je tam krátké křídlo a při otevření nepřesahuje radiátor. Druhé okno je v šikmině jen ventilačka.
Posílám fotku pokoje během stavby.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 10:27 am
od milan ferdián
Foto místnosti, jak se říká, vydá za tisíc slov. Když ubereme z výšky 80,0 cm kolmé stěny 10,0 cm na kolejiště, tak základní rovina bude ve výšce 70,0 cm. To by šlo v pohodě u kolejiště sedět. Co se týče pozadí, stačí šikminu přemalovat jako blankytné nebe. Horší bude přístup ke skryťáku, jestli bude vzadu. Já bych šel ještě o jedno patro níže, kde bych situoval vpředu pohodlně přístupný skryťák.
Podlaha - +/- 0
Suterén - skryťák + 60,0 cm
první patro - základ kolejiště - +70,0 cm
druhé patro - stoupání do koncové stanice - cca +76,0 cm
Pravou stranu výškově neřeším, protože tam už je dirigující postupná výška šikminy, která osu traťové koleje neustále odsouvá od základní zdi dovnitř kolejiště.
-m-
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 10:38 am
od Michal Šuhajda
Ahoj, Trochu jsem si pohrál s tím Tvým výkresem, protože obrázek je lepší než tisíc slov. Koukám, že mezitím přibyly další informace, ale moc se netlučou.
Ty Martinice mi přišly zbytečně krátké, tak jsem je prodloužil a převrátil kvůli vedení tratí Upravil jsem tvar rámu a doplnil úzký rám s koncovou stanicí. Na obrázku jsou dvě alternativní vedení trati do "Kunčic n/L." Původně mi ta červená verze připadal příliš nahuštěná k lokálce a koncové stanici, tak jsem tam měl kratší verzi rovnou do tunelu. Nicméně pokud radši sleduješ vlak v krajině, asi bude lepší červená verze s vhodným vizuálním oddělením. Přiznám se, že délka lokálky svádí k tomu doplnit tam ještě nějakou mezilehlou stanici (Jilemnice, Hrabačov, Poniklá, Jabloneček?), ale to je na delší zamyšlení a kreslení, tak jsem doplnil aspoň zastávky. Ta mezilehlá stanice by výrazně oživila a přiblížila by model skutečné trati Martinice v K. - Rokytnice n/J., která jak píše Milan je jako námět opravdu parádní. Kromě toho, že tam byla i poměrně silná nákladní přeprava (což souvisí s těmi stanicemi), je tam dost zajímavých a fotogenických míst (např. mosty přes Jizeru, nebo vedení trati údolím Jizery)
V plánku jsem naznačil trati do SN, které mi přijde nejlepší umístit pod Martinice, kdyby nevycházela výška pro pohodlnou manipulaci v SN, dá se přidat smyčka tobogánu.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 10:41 am
od Michal Šuhajda
Podle Milanovy reakce to vypadá, že jsi vzbudil jeho zájem. Nechci se radovat a těšit předčasně, ale třeba přehodnotí svůj postij a potěší nás tím ,že se tu objeví nějaký hezký návrh přímo od něj.

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 10:48 am
od milan ferdián
Michal Šuhajda píše:Podle Milanovy reakce to vypadá, že jsi vzbudil jeho zájem. Nechci se radovat a těšit předčasně, ale třeba přehodnotí svůj postij a potěší nás tím ,že se tu objeví nějaký hezký návrh přímo od něj.

Michale, parádní návrh. Ano, předloha mě zaujala.
Neobjeví se, podpis je dost výmluvný

.
-m-
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 12:34 pm
od Zlámalík
milan ferdián píše:Michal Šuhajda píše:Podle Milanovy reakce to vypadá, že jsi vzbudil jeho zájem. Nechci se radovat a těšit předčasně, ale třeba přehodnotí svůj postij a potěší nás tím ,že se tu objeví nějaký hezký návrh přímo od něj.

Michale, parádní návrh. Ano, předloha mě zaujala.
Neobjeví se, podpis je dost výmluvný

.
-m-
No pořád jsou tady různí "postilióni", kteří limit ještě nevyčerpali a můžou sem něco nahrát...

Jinak já bojoval s něčím podobným.
Určitě tam dej skryté nádraží se smyčkou, vedení tratí v krátké části promysli a ne druhou stranu U si nechej i kousek širé tratě, ať ta koncová stanice na lokálce nezačíná hned od pravého rohu, bude to vypadat lépe.
Pro začátek se podívej sem, to je hodně podobné, když se to rozvrhne na to tvoje U:
https://tt120.zlamal.cz/velka-paka-sen-o-kolejisti/Pokračování to pak má tady
viewtopic.php?f=1&t=14688#p329292, včetně rozvržení na půdě.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 1:18 pm
od Michal Šuhajda
milan ferdián píše:Michal Šuhajda píše:Podle Milanovy reakce to vypadá, že jsi vzbudil jeho zájem. Nechci se radovat a těšit předčasně, ale třeba přehodnotí svůj postij a potěší nás tím ,že se tu objeví nějaký hezký návrh přímo od něj.

Michale, parádní návrh. Ano, předloha mě zaujala.
Neobjeví se, podpis je dost výmluvný

.
-m-
Ahoj,
to je jenom úprava původního nápadu, aby autor nemusel mít ruce jako Saxana.
Škoda, ale jestli to vázne jen na tom, dá se to řešit.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 1:47 pm
od miroussm
Skryté nádraží určitě doplním. Já stále rozmýšelel, jestli ho udělat, ale evidentně volba s ním bude nejlepší.
Líbí se mi Tvůj návrh Michale, překreslím to do wintracku. Jen tedy nevím, jak v něm znázornit skryté nádraží a jestli stávající nádraží lze vodorovně překlopit jako v malování, abych tu stanici nemusel celou dělat znova. Nějak na to nemůžu v programu přijít...
Předlohu Martinic jsem si vybral záměrně z mnoha důvodů. První je, že tu vedle kolejí bydlím, takže mám k této lokalitě osobní vztah. Druhý důvod je pestrost nákladní dopravy, tedy kolem toho roku 2000. Dnes tu jezdí jeden manipulák týdně a vše převzaly kamiony. Tehdy se tu vozilo do Martinic uhlí, do dnešního Devra čpavek (ten tedy jezdí stále snad), do Vrchlabí karoserie aut a z Vrchlabí hotová auta, z Kunčic vápno atd. Zajímavé je toto období i z pohledu vozidel, protože osobní dopravu zajišťovaly hydry 853 a orchestriony 810, jeden brzký ranní vlak do Liberce obsluhovalo kvatro 842. Na rychlíkách jezdily 853, začínaly se objevovat reko hydry 854 a bardotky tahaly klasická "béčka" na pátečním a nedelním rychlíku. Bardotku občas vystřídal Brejlovec a jsou i zdokumentované záskoky Hektorem. Na osobní vozbě se výjimečně objevil jako náhrada i kredenc. Nákladní vlaky tahaly kocouři a brejlovce. Obě tyto řady zaskakovaly dost často i v osobce. Takže v rámci motorové trakce dost pestrý provoz a vlastně tím pádem neudělám vyloženě chybu v autentičnosti s žádnou dieslovou lokomotivou nebo motorákem.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
pát 28 úno, 2025 6:07 pm
od Michal Šuhajda
Ve wintracku máš různé hladiny. Takové ty čtverečky s čísly vlevo dole. Defaultně je nastavená 3. Ke každé hladině si můžeš vybrat barvu. Hladiny jsou řazeny vzestupně - hladina 4 překryje hladinu 3. Dále sinu jednotlivých prvků - koleje,výhybky můžeš zvolit výšku, můžeš upravovat i sklon tratí. Pokud vím preklápět nejde, můžeš dělat rovnoběžné koleje včetně oblouků a WT ti srovná i výšky.
To he pro začátek, na další triky určitě přijdeš.
Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Napsal:
čtv 06 bře, 2025 9:11 pm
od miroussm
Tak jsem to předělal, zatím bez krajiny, ale peru se s výškama. Jedno místo mi tam koliduje a moc si s tím nevím rady, ten oblouk je strašně krátký na to, aby to vystoupalo na vrchol tunelu. Možná ten tunel udělat přímější a tím se vyhnout nutnosti na něj vystoupat?