Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » ned 19 lis, 2023 12:57 am

Vážení kolegové, kolejiště Malá Paka je hotové, nezbývá než se pustit do příprav a stavby Velké Paky. Prostor pro kolejiště je ještě potřeba nachystat, ale mezitím vám sem dám pár obrázků a plánků, abychom mohli debatovat nad návrhem. Dvojka v názvu tématu je z toho důvodu, že původní Velká Paka vznikla jako stanice na domácí segmentovku, ale vlastně nikdy nebyla použitá. Nyní bude doplněna, rozšířena a doufám, že i plně využita.

Kolejiště v modelové velkosti TT by mělo zachycovat odbočnou stanici v VI. epoše, kde přechází elektrifikovaná dvoukolejka v elektrifikovanou jednokolejku. Stanice má dosud nerekonstruovanou osobní část se sypanými nástupišti a nově upravenou nákladní část. Za nádražím je směs vleček, nových i starých. Důležitou součástí kolejiště bude dva metry dlouhá viditelná dvoukolejná trať, aby se člověk mohl kochat jízdou souprav, stejně jako na druhé straně horská část s mosty a tunely. Odbočující lokálka stoupá ze stanice do kopců, kde prochází Malou Pakou a pokračuje dál. Současná Malá Paka dostane odnímací rozšiřovací díly s kusem terénu, aby koleje nešly hned po hraně panelu a bude využitá jako průjezdná. Přesuvna bude simulovat pokračování lokálky někam dál.

Vozový park bude zahrnovat kombinaci motorové a elektrické trakce - Brejlovce, Kocoury i Herkuly různých provozovatelů, stejně tak Vectrony a další elektrickou vozbu v nákladní i osobní dopravě. Nebudou zde jezdit dlouhé vlaky z koridoru, tedy ne railjet, ne Taurus s EC do Vídně, ale spoje typu Brno - Jihlava - Budějovice či časem třeba rychlíky přes Vysočinu. Odklony se ovšem nevylučují... V nákladech bude možnost ložit ropné produkty, kontejnery, ocelové svitky i různé volné věci jako dřevo atd, jak se dnes vozí a využije se i lom s násypkou v Malé Pace. Původní depo bude nyní obývat spolek nostalgiků, čímž se otevře možnost použít i netypické stroje.

Celé kolejiště by mělo tvořit tvar U o rozměrech cca 5 x 3 x 4 metry okolo stěn v podkroví, hloubka segmentů podle situace bude 50 - 100 cm. Konstrukce bude striktně segmentová - jednotlivé kusy délky do metru dvacet budou tvořeny klasicky z překližky a budou umístěny na skříňkách či na nosném rámu. Horní díly budou přes distanční nohy usazeny na dílech spodních. Samotná stanice bude elektricky zdvihatelná pro možnost manipulace ve skrytém nádraží. Vše půjde stavět po večerech doma na stole, kdykoliv složit a zase rozložit. Ovládání plně digitální, ale rád bych se vyhnul nadměrnému klikání do počítače, takže váhám někde mezi iTrainem a TC pro stavění cest na tabletu či něčem podobném a určitě využiju svůj PIKO Smart Controller (ESU CabControl II) jako ovladač pro vozidla.

Hned na úvod musím říct, že velkou inspirací (vlastně i mimovolnou) mi bylo nádherné kolejiště Renauda Yvera - když jsem koukal na jeho videa, uvědomil jsem si, že jeden zásadní detail s podjezdem a ulicí za nádražím mám přesně i u sebe... Nebyl jsem si vědomý toho, že bych to okopíroval, ale proletěl jsem na YouTube historii sledování a zjistil, že jsem dotyčné video viděl asi rok předtím - v době, kdy jsem o nějakém Renaudovi neměl ani ponětí a bral to prostě jako další z ukázek. Jenže hlava je potvora, nápad uloží a v pravý čas použije. Díky patří taky Milanovi Ferdiánovi, který mě svojí odvážnou skicou razantně nakopl směrem, který to potřebovalo. Děkuju i dalším modelářům, se kterými jsem téma už probíral a kteří přinesli cenné nápady, bez nichž by to prostě nebylo ono.

Řeč jak na Oskarech, je na čase něco dělat - takhle vypadá komplet návrh:

Plán VP II_celek.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » ned 19 lis, 2023 1:01 am

A zde pár pohledů na jednotlivé části:

00_pohled na stanici z kopce.jpg

004_střed a MP.jpg

005_Malá Paka.jpg

Další pohledy a plánky budou následovat. A samozřejmě, připomínky a návrhy vítám.

UPDATE: Návrh stanice doznal mírných změn směrem k lepšímu ztvárnění VI. epochy, takže pro poslední platnou verzi prosím mrkněte na tento příspěvek.
Naposledy upravil Zlámalík dne sob 23 bře, 2024 10:09 pm, celkově upraveno 2
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod HonzaM » ned 19 lis, 2023 8:30 am

Tak to bude paráda, moc se mi líbí ta dlouhá dvojkolejka - potkávání vlaků je velmi efektivní. A při Tvé kvalitě provedení to bude špička.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod jirmicz » ned 19 lis, 2023 4:03 pm

Vypadá to hezky a taky dost práce :lol: Ale pokud to bude tvoje kvalita provedení práce, tak se strašně těším na výsledek. Jaká bude délka staničních kolejí a jak bude vypadat skrytá část?
jirmicz
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » ned 19 lis, 2023 6:56 pm

Délka kolejí - v osobní části od budovy: manipulační, 85 cm, 108 cm, 115 cm, v nákladní 120 cm, 100 cm, 100 cm, manipulační - vždy tak nějak od návěstidla k návěstidlu. Výtažná 100 cm.
Počítám s vlaky okolo jednoho metru - Traxx a Regiojet se čtyřmi Bmz má cca 105 cm, to je v osobní části tak nějak maximum, lepší budou 4 ypsilony. Náklady jak co - Vectron a 4x Sggmrss má 114 cm, raději jezdit se třemi. Primárně chci řadit kratší vozy, vypadá to líp - moje oblíbené Shimm(n)s mají jen 10 cm, sypáky taky (nové Faccns i staré), cisterny na mazut od Roca jsou taky tak, takže těch se do vlaku vejde 8 pohodlně, Eas a varianty po šesti.

Plánek kolejí ve viditelné části:

Plán VP II_koleje nahoře.jpg

Plánek podpalubí:

Plán VPII_SN.jpg

Dvoukolejka je kreslená šedě - vlak zmizí do tunelu vlevo, klesne o jeden a půl závitu (150 mm), projede kolejové spojky a je v SN o pěti kolejích. Odjezd smyčkou vpravo nahoře, zpět na kolejové spojky a vytočí se na povrch. Spojky umožňují banalizaci provozu na dvoukolejce, aby se dal třeba na jednu kolej postavit pracovní vlak -asi by byl možný i současný odjezd po obou kolejích - co na to znalci provozu?
Jednokolejka klesne do podzemí vpravo dole a dál je kreslená modře - vlak prvně zajede do SN. Výjezd z SN je dokolečka dokola, celé se to objede (po modré) a vrací se na spirálu vpravo dole a na povrch.
Červeně jsou vyznačené spojky, umožňující kroužení vlaků - jedním tunelem dolů, druhým nahoru - kdyby se chtělo simulovat pendl se dvěma identickými soupravami.
Obě SN jsou tak dostupné pod hlavní stanicí a v případě potřeby se k nim bude dát snadno dostat.

Dost práce to bude, teď musím objednat paletu Ytongů, dozdít na půdě štít (je to jen patnáctka cihla) a pak udělat podlahu :lol:
Naposledy upravil Zlámalík dne ned 19 lis, 2023 7:24 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » ned 19 lis, 2023 7:15 pm

Ještě nedám pokoj a dám sem obrázky, jak to bude poskládané v místnosti. Prostor je půda délky asi 5 m, u podlahy šířky taky cca 5 m a průchozí výšky po krokve cca 2,5 m. Ve štítu je okýnko na sever.

VP II nábytek - levá strana.jpg

VP II nábytek - střed.jpg

VP II nábytek - prav strana.jpg


Výška hlavní stanice bude cca 90 cm, výška SN asi 75 cm. Před stanicí bude po celé délce stolek, odkud se to bude dát ovládat. Sednout se bude dát i k Malé Pace, kdyby se chtělo.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Danny » ned 19 lis, 2023 8:32 pm

Vypadá to parádně :) držím palce :wink:
Amatérské patrové kolejiště TT , DCC / reléovka, epocha IV,V
Danny
 
Příspěvky: 47
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod jipol57 » ned 19 lis, 2023 9:16 pm

Říkával jsem si v minulosti. Vypadá to na rodinný domek, místa musí mít habaděj, tak proč se uskromňuje jen na okně. A ona to byla jen rozcvička.
Přeji hodně tvůrčího elánu a hlavně času.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » ned 19 lis, 2023 10:43 pm

Jo, to byla rozcvička v situaci, kdy jsem si chtěl jezdit a nebylo kde a nebyla šance, že by něco v dohledné době vzniklo. Viz viewtopic.php?f=51&t=12706#p281134

Barák je přes 200 let stará chalupa... Půda je vyklizená a zateplená, musí se ale komplet zařídit. Cimra na mašinky je jen část. Kromě té práce samotné je potřeba respektovat to, jak to tehdy postavili. Aby se něco někde nez...nepokazilo. A aby to nové pasovalo do starého. Takže je to občas archeologie a víc přemýšlení, jak dělání. Jsou tu krásné trámové stropy, shora zamazané hlínou. Jenže to úhlopříčně přes místnost výškově letí o 10 cm... A tak je tu všechno. Abych se nenudil, příští rok mě taky čeká výměna topení na teplovodní a oprava štítu zvenku plus dvě nová okna. Všechno si dělám sám. Ale na mašinky taky dojde. Právě proto chci mít kolejiště na segmenty, které si můžu dát "domů" dolů na stůl, stavět a být s rodinou.

Ale už je to fajn - takhle to vypadalo v roce 1978, když to naši koupili. Já myslím, že nemám nárok si stěžovat.

Košíkov_chlív původní (1200).jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod HonzaM » ned 19 lis, 2023 11:18 pm

Výškový rozdíl mezi základním a spodním patrem tedy je jen 150 mm? V některém dřívějším popisu píšeš o motorickém zvedání horního patra - jak to bude fungovat? A spodní a horní patro budou samostatné segmenty, nebo budou segmenty dvoupatrové?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » pon 20 lis, 2023 1:07 am

Ano, 150 mm a to se tam musí ještě vejít i 4 cm rámu segmentu. Každé patro je samostatně - spodní patro bude ležet na skříňkách nebo na rámu, horní patro bude na distančních konzolách, upevněných na spodním patře. Každá část se bude dát zvednout a odnést, zvlášť horní, zvlášť spodní. Bude to dobré kvůli stavbě, opravám i provozu. Nemám rád kolejiště typu "dřevovýroba", kdy se modelář, časem už v letech, souká pod rám z hromady křižujících se latí a spousty OSB desek zapájet vleže přestavník - a v případě stěhování je potřeba vybourat stěnu domu.
Rozdělení na segmenty je na díly rozměru cca 100 až 120 x 50 cm, asi takto:

Dělení segmentů.jpg

Červeně je vyznačená ta část, která bude zdvihací, modře pak dělení "manuální". Skrytá stanice bude nějak podobně, ale jednoduššeji. Ona ani nebude pod celým kolejištěm, udělám jen části potřebné pro provoz. Okolo Malé Paky je potřeba přidat krajinu, bude to řešeno samostatným podložným rámem s krajinou dokola, do kterého se současná stanice vsadí.

Zvedání bude řešené takto:

Zdvižný systém stanice.jpg

Stanice bude umístěná na rámu z hliníkového profilu (obdélník cca 2000 x 400 mm). Jak vidíš na náčrtcích, stanice je spolu se stolem "v luftě", aby se u ní dalo sedět. Po bocích jsou skříňky. A na boku skříňky bude přimontovaný lineární zdvih (aktuátor), jaký se používá u kancelářských stolů nebo výklopných oken. Pro úsporu místa a větší pevnost bude otočený hlavou dolů, motorem nahoru - a v klidu bude tedy vysunutý. Na konci jeho vřetene bude příčka, ve které budou opřené kulaté tyče, procházející vedením ve spodním patře a zakotvené do rámu horního patra. Na druhé straně bude to samé. Když dám povel, oba aktuátory se začnou zasouvat (viz obrázek) a tyče začnou zvedat rám s horní stanicí. Něco podobného má na kolejišti na prodejně Aleš Novák (TTmodelář), ten tam má mechanismus z kancelářského stolu, na kterém stanice přímo sedí. Zdvih mi stačí cca 300 mm, najít něco vhodného asi není problém, třeba toto.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod hank61 » pon 20 lis, 2023 5:13 am

Jirko. Moc pěkné, navíc ve tvé režii to bude pecka. Zaujal mě mimo jiné ten zvedací stůl. Stavba z jednotlivých segmentů je ideálním řešením. Mám kolejiště řešené podobně a už bych to jinak nedělal. Hrubé práce na segmentu dole v dílně, nebo za hezkého počasí na zahradě pod zastřešenou pergolou, zbytek v mašinkárně, jak té místnosti s kolejištěm v patře říkám :wink: A že už jsem s těmi segmenty nalítal po schodech kilometry... :D Budu bedlivě sledovat. Ať se ti dílo daří.
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2491
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod milan ferdián » pon 20 lis, 2023 6:46 am

Jirko, já už jsem se několikrát k tvému projektu vyjádřil. Jsem rád, že jsem při tom byl s kolegy u tebe na začátku a ještě více budu rád, když budu vidět, jak ti kolejiště roste do krásy. Pamatuj, není to sprint, ale maratón. Prostě ti držím palce. Hlavně si zachovej chladnou mysl, rozvahu a při stavbě zachovej pohodu, prostě klídek.
-m-
Přílohy
Smajlík 1.jpg
Smajlík 1.jpg (8.03 KiB) Zobrazeno 3592 krát
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod HonzaM » pon 20 lis, 2023 7:48 am

Tak to je vynikající řešení, o takovém systému jsem ještě neslyšel. Jak dlouho jsi na tom návrhu pracoval? Je to výborně promyšlené. Dotaz: rychlík pojede dvojlkolečkou do skryťáku, tam projede smyčkou a vrací se po druhé koleji?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » pon 20 lis, 2023 9:49 am

Honzo - to je vývoj za několik let. Původní nápad vznikl ještě do bývalého bytu a na současném návrhu z něj najdeš hodně. Pak, po přestěhování v roce 2019 vzniklo pár meziverzí, které mě neuspokojily nebo nedávaly ty možnosti. Když vznikala Malá Paka, bylo jasné, že by bylo škoda ji nevyužít - a tohle je výsledek. Takže řekněme pět let obecně, práce na tomto návrhu s tímto rozložením konkrétně asi rok.

K dvoukolejce a rychlíku - ano. Trať doleva je plnohodnotná smyčka - ze stanice dvoukolejkou dolů, skrz SN, otočka a zpátky nahoru. Můžou tam tedy jet dva vlaky současně, proti sobě i souběžně. Ale jak píšu, jsou tam spojky, takže můžu jezdit po které koleji chci a díky spojení mezi oběma SN můžu taky mít dva shodné "pendelzugy" s obráceným řazením, kdybych náhodou nevěděl, co s penězma.

Milane, děkuju. Trpělivost já mám, neboj. A že nebudu mlčet a podělím se o novinky, to se myslím nemusíš bát taky :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků