Vážení kolegové, kolejiště
Malá Paka je hotové, nezbývá než se pustit do příprav a stavby Velké Paky. Prostor pro kolejiště je ještě potřeba nachystat, ale mezitím vám sem dám pár obrázků a plánků, abychom mohli debatovat nad návrhem. Dvojka v názvu tématu je z toho důvodu, že
původní Velká Paka vznikla jako stanice na domácí segmentovku, ale vlastně nikdy nebyla použitá. Nyní bude doplněna, rozšířena a doufám, že i plně využita.
Kolejiště v modelové velkosti TT by mělo zachycovat odbočnou stanici v VI. epoše, kde přechází elektrifikovaná dvoukolejka v elektrifikovanou jednokolejku. Stanice má dosud nerekonstruovanou osobní část se sypanými nástupišti a nově upravenou nákladní část. Za nádražím je směs vleček, nových i starých. Důležitou součástí kolejiště bude dva metry dlouhá viditelná dvoukolejná trať, aby se člověk mohl kochat jízdou souprav, stejně jako na druhé straně horská část s mosty a tunely. Odbočující lokálka stoupá ze stanice do kopců, kde prochází Malou Pakou a pokračuje dál. Současná Malá Paka dostane odnímací rozšiřovací díly s kusem terénu, aby koleje nešly hned po hraně panelu a bude využitá jako průjezdná. Přesuvna bude simulovat pokračování lokálky někam dál.
Vozový park bude zahrnovat kombinaci motorové a elektrické trakce - Brejlovce, Kocoury i Herkuly různých provozovatelů, stejně tak Vectrony a další elektrickou vozbu v nákladní i osobní dopravě. Nebudou zde jezdit dlouhé vlaky z koridoru, tedy ne railjet, ne Taurus s EC do Vídně, ale spoje typu Brno - Jihlava - Budějovice či časem třeba rychlíky přes Vysočinu. Odklony se ovšem nevylučují... V nákladech bude možnost ložit ropné produkty, kontejnery, ocelové svitky i různé volné věci jako dřevo atd, jak se dnes vozí a využije se i lom s násypkou v Malé Pace. Původní depo bude nyní obývat spolek nostalgiků, čímž se otevře možnost použít i netypické stroje.
Celé kolejiště by mělo tvořit tvar U o rozměrech cca 5 x 3 x 4 metry okolo stěn v podkroví, hloubka segmentů podle situace bude 50 - 100 cm. Konstrukce bude striktně segmentová - jednotlivé kusy délky do metru dvacet budou tvořeny klasicky z překližky a budou umístěny na skříňkách či na nosném rámu. Horní díly budou přes distanční nohy usazeny na dílech spodních. Samotná stanice bude elektricky zdvihatelná pro možnost manipulace ve skrytém nádraží. Vše půjde stavět po večerech doma na stole, kdykoliv složit a zase rozložit. Ovládání plně digitální, ale rád bych se vyhnul nadměrnému klikání do počítače, takže váhám někde mezi iTrainem a TC pro stavění cest na tabletu či něčem podobném a určitě využiju svůj PIKO Smart Controller (ESU CabControl II) jako ovladač pro vozidla.
Hned na úvod musím říct, že velkou inspirací (vlastně i mimovolnou) mi bylo nádherné
kolejiště Renauda Yvera - když jsem koukal na jeho videa, uvědomil jsem si, že jeden zásadní detail s podjezdem a ulicí za nádražím mám přesně i u sebe... Nebyl jsem si vědomý toho, že bych to okopíroval, ale proletěl jsem na YouTube historii sledování a zjistil, že jsem dotyčné video viděl asi rok předtím - v době, kdy jsem o nějakém Renaudovi neměl ani ponětí a bral to prostě jako další z ukázek. Jenže hlava je potvora, nápad uloží a v pravý čas použije. Díky patří taky Milanovi Ferdiánovi, který mě svojí odvážnou skicou razantně nakopl směrem, který to potřebovalo. Děkuju i dalším modelářům, se kterými jsem téma už probíral a kteří přinesli cenné nápady, bez nichž by to prostě nebylo ono.
Řeč jak na Oskarech, je na čase něco dělat - takhle vypadá komplet návrh: