Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod RadekH0 » pát 15 pro, 2023 8:42 pm

Zlámalík píše:Radku, díky za foto, to je krásný, kde to je? To, co píšeš, by tak nějak i odpovídalo i tomu, co psal MichalM - prostě zarostlé torzo něčeho dříve využívaného.
P.S. Nemá někdo vadnou výhybku Kühn s upadeným jazykem? Koupím :lol:

Jen otázka na drážní technologii - byla by výhybka napojená do tratě směrem dolů nebo nahoru?

Tenhle případ je vlečka Dačice- město. Dokonce zrovna tady chybí zmíněný jazyk výhybky ale s mašinou jsem tam dlouho nejel, takže nemůžu vyfotit. :(

Jinak třeba na trati Světlá nad Sázavou- Čerčany bylo těhle malých vleček desítky. Samozřejmě už ani jedna neexistuje.
První dvě jsou na zastávce Mrzkovice a poslední je Dolní Březinka. Obojí hned vedle zastávky a i s přejezdem.

EDIT: první dvě fotky se zdají být jako jedna vlečka spojená z obou stran, ale jedná se o dvě samostatné vlečky s kusou kolejí
IMG_2830.jpeg

IMG_2831.jpeg

IMG_2832.jpeg
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod MichalM » pát 15 pro, 2023 11:46 pm

Já bych to nekomplikoval a nechal bych ten prostor hlavně přírodě. Výhybku bych tam nedával (zrušena při obnově svršku), nechal bych pouze průběžnou kolej se zastávkou na znamení v lese, obec je kdovíkde za kopcem, nástupiště na 810+vlek, prochází tudy turistická trasa (takže vlastně zastávku používají spíš trempové než místní, protože místní to mají daleko a radši jezdí autem). Něco jako dnešní Vysoké Žibřidovice nebo Hanušovice-zastávka (která je mimo jiné hned u vjezdového návěstidla stanice Hanušovice, dříve se zastávka jmenovala Žleb, možná proto, že je to do stejnojmenné vesnice o pár kroků míň daleko). Českou železniční síť zase tak dobře neznám, ale předpokládám, že takových zastávek bude víc.

Navrhované torzo překladiště bych "napojil" spíš ze svahu, ale je to vlastně jedno, pokud by to bylo naopak, tak znázorníš akorát zbytek po odvratu. Pokud děláš 6. epochu, tak bych si řekl, že to soudruzi ještě používali a po revoluci to někdo zkusil používat alespoň pro nakládku z aut, ale nevyšlo to. Na normálním rozchodu bych znázornil zarostlé pražce, nějaké zbytky kolejnic a zarůstající rampu. Z úzké bych tam nechal částečně viditelné koleje na rampě mizející zhruba směrem jak máš na plánku cestu (nebo s náznakem pilíře mostu přes potok), někde na kraji případně pár zarostlých rezivějícíh oplenů, případně dalších zbytků po úzké (když se to nasype na hromadu, tak to hnije docela dlouho). Cestu bych udělal lesní, nezpěvněnou (max sypanou štěrkem) a buďto bych ji udělal hodně nepoužívanou (zarostlá, pouze s vyšlapanou pěšinou) nebo průběžnou - přes nechráněný přejezd zase pryč, protože u používané cesty nedává smysl, aby tam bez nákladiště končila. Do toho kopce v rohu bych znázornil zleva přicházející svážnici zespoda a seshora, případně zbytek po kamenné rampě pro nakládku. Koukni na lesní dráhy tady: https://spravnym.smerem.cz/Tema/Datab%C3%A1ze%20%C3%BAzkokolejek - Lesní železnice nad Annínem u Koutů nad Desnou, Lesní železnice nad Přemyslovem u Koutů nad Desnou, Lesní železnice Františkov–Josefová, Lesní železnice Branná–Čerňava - projdi i odkazy, jsou tam i nějaké historické fotky a fotky pozůstatků a další se dají najít v Google mapách. Ve zkratce zbyly kamenné části staveb, místo lesní dráhy je dnes trochu lepší lesní cesta (správně spádovaná, pozvolná, žádné ostré zatáčky a podobně) a v místech nakládek se dnes často skladuje dřevo k odvozu, protože je tam víc místa. I pohledově by to mohlo vypadat zajímavěji než ten kopec nechat jenom zarůst lesem.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » sob 16 pro, 2023 12:01 am

Michale, děkuji, tohle je dokonalý popis a návod! Jak píšeš - nechal bych to přírodě masokombinát by se tam moc nevyjímal :D
A ano - vjezdové návěstidlo Velké Paky může být tady v zastávce, podobně jako je to v Křižanech, které mají svoje vjezdové návěstidlo v Novině. Měl jsem to tak i na původním návrhu, na to mě zas upozornil Bedlisch, místní znalec.
Uvidím, jak moc se do toho vrhnu, co všechno se do dnešních dnů zachová, ale idea je to dobrá. Jde hlavně o to, že tam bude moci být něco zajímavého, co prostorově nepřerazí to okolí. Prostě trať se zastávkou a "o kolej dál" zarostlá rampa, na které pozorný návštěvník může objevovat další historické vrstvy. Jo, to se mi líbí, to tak nějak rozvíjí můj původní nápad.

Ostatním, Radkovi a Milanovi hlavně, ale patří díky za ideje okolo krátkých vleček - to se samože uplatní na všech minikolejištích, možná by si tyhle poznatky zasloužily i svoje vlákno.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Jirkátor » sob 16 pro, 2023 7:44 am

Zkus si pro zajimavost najít zastávku Děbolín (u Jindřichova Hradce), na leteckých snímcích do roku 2015 je ještě vidět kusá kolej nákladiště, později už to vytrhali. Byl to jen panelový plac a v něm menší, oplocený sklad železného šrotu. Kovošrot tam kdysi nakládal vozy, skladoval to v té ohradě a když toho bylo dost, objednal si pár uhláků a všechno to do nich naložil.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » sob 16 pro, 2023 10:24 am

To je nějaký bývalý armádní objekt, ne? Na starší Panoramě je vidět brána z vlnitého plechu a ostnatý drát, i to uspořádání je "necivilní". A těch panelů, to by se "váš dodavatel modelové železnice" zaradoval! Pro srovnání poměrů v realitě a modelu - do té minizastávky se vejde Eso s pěti Béčky :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Vladimír_B » sob 16 pro, 2023 12:47 pm

Lesní zastávka s vlečkou? Tak to je přeci legendární Spálenec s překladištěm a parostrojní malodrahou do Arnoštova a dál do hlubin lesních samot...
Samozřejmě takových kakamitních lesodrah s překladištěm mám v klobouku několik. :D Třeba tu z Lopaty... Existovali i nákladiště, respektive vykladiště pro vodní stavby a třeba vzdálenější šutrwerky od dráhy používali ku dopravě na dráhu lanové dráhy (vzdušné)...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Ivan » sob 16 pro, 2023 10:04 pm

Ahoj Jirko,

kvůli nedostatku času na vláčky jsem se k tvému vláknu dostal až teď a je vidět, dle počtu stran, že skutečně zaujalo. Měl jsem to štěstí být u zrodu tohoto plánování o něco dříve a musím potvrdit, že v této verzi je to již uzrálé kolejiště, kterému těžko něco moc vytknout (v rámci daného zadání a prostoru)

Také bych to už nepřeplácával dalším množstvím vleček či zastávek, ať je prostor pro krajinu, která v tvém podání jistě vynikne a už se těším na fotky z různých "zelených" míst.

Jedna poznámka v úvodním příspěvku mne však překvapila
... , kde přechází elektrifikovaná dvoukolejka v elektrifikovanou jednokolejku.

Jednokolejka nakonec bude taky elektrická? Možná to tak bylo v záměru celou dobu, už si to přesně nepamatuji, varitant bylo dost :D .
Ono je to ale i logické, protože kdyby se měnila trakce, musela by mít stanice slušné zázemí pro loko a na to není prostor.

Ať se ti i nadále daří!
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » ned 17 pro, 2023 3:13 pm

Ahoj Ivane, díky za komentář i za podporu.
Ani já to nechci přeplácat, tohle jsou spíš studie co by kdyby - a ono se při takovém plánování vždycky ještě vyloupne něco dalšího, co se dá vylepšit. Spíš mne vždycky překvapí, kolik starších nápadů se do toho návrhu dostává tak nějak mimochodem - vždycky si to uvědomím až to vidím, že jsem něco velice podobného už kdysi vymyšleného měl.
Elektrifikovaná jednokolejka - no, musí být. Na přepřahy není místo (a ani zájem obsluhy). Když uvážím, že dráty by stejně musely vést na záhlaví kvůli objíždění, pak se to rozhodování týká jen tří sloupů dole mezi tunely. Naopak, pomůže to obě tratě odlišit - vrchem lokálka na dřevě, dole hlavní trať s betonovými pražci a drátizací.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod MichalM » ned 17 pro, 2023 5:49 pm

Nemáš vůbec zač. Ještě jsem koukal na ten tvůj plánek v celku a ty máš na jedné straně hlavní stanici s rozsáhlým průmyslem a spoustou budov a na druhé straně toho účka máš Malou Paku, takže si to o nějaké oddělení přírodou celkem říká. Takových zastávek daleko od civilazace je spousta nejen na mé oblíbené trati, ač s ní začnu (a ostatní možná doplní spoustu dalších). Velmi často kolem vede pouze více či méně významná cesta.

  • Hanušovice zastávka - od budovy zastávky se musí sejít po lesní cestě k silnici, zastávka je vysoko nad silnicí podél trati, v okolí je pouze lom na druhé straně údolí
  • Vysoké Žibřidovice - zastávka je u silnice do Starého Města, do vesnice Vysoké Žibřidovice se odtud musí cca 2-3km po vyasfaltované lesní cestě, v okolí býval areál tábora, jinak široko daleko nic není. Historicky zde byla oboustranně napojená manipulační kolej pro nakládku dříví (asi do výměny svršku za 2SV)
  • Chrastice - zastávka je u silnice vedoucí do stejnojmenné vesnice (přejezd s kříži a STOP, o třídě komunikace by se dalo polemizovat), několik nejbližších domů je nedaleko zastávky, zbytek do asi 2,5km od zastávky
  • Červený potok - tohle je trochu větší, dodnes je tam nákladiště dřeva (2 koleje + kusá), ale jinak zastávka v lese - obec je asi 2km daleko
  • Kobylá nad Vidnavkou - sice je tam větší budova, ale vesnice je úplně někde jinde než zastávka. Navíc tam v podstatě končí silnice a dál pokračuje už jenom nezpevněná polňačka. To by pro tebe mohl být pěkný vzor (k zastávce přivést rozpadající se asfaltku a pokračovat zarostlou lesní cestou), akorát místo budovy bych udělal klasickou dřevěnou zastávku.
  • Rudná pod Pradědem zastávka - tu tam postavili asi opravdu jako přestup na auto na přilehlé silnici.
  • Bludov a Bludov lázně - ta obec ty stavitele železnice asi neměla ráda, jinak nevím
  • Štáblovice - tam jsou sice v okolí nějaké domy, ale obec jako taková je pěkně daleko
  • Svobodné Heřmanice
  • Senice na Hané

A takto by jsi mohl podobné případy hledat dál jak na úplně zapadlých lokálkách, tak i na hlavních tratích.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » čtv 28 pro, 2023 11:44 pm

Ještě k nákladištím apod. Dával jsem to už do Zajímavých fotek - nákladiště Knínice u Boskovic, délka koleje mezi námezníky 90 m, asi stále využívaná. Po zkrácení 1:2 a v TT to vychází tak na 38 cm v modelu, tedy přesně do zadání Malé Paky (Kocour a dva Easy). Inspirace, kdo by měl zájem.

A udělal jsem zásadní krok - objednal jsem výrobu obou komplet zhlaví Velké Paky u KK-kolejí, včetně příslušného mixu betonových a dřevěných pražců ve výhybkách. Termín dodání jsem si stanovil cca za rok, realisticky. Opustím tedy úvahy o skládání z továrního kolejiva přetřeného na "beton" i o výrobě "betonové" EW2 z 3D tisku. Karla v kvalitě nepřekonám a stejně bych na to neměl kdy. Jak by to asi mělo vypadat, se můžete podívat tady - Jihlava po částečné modernizaci - něco na betonu, něco na dřevě, přestavníky fungl nové i starší. Tohle je to, k čemu směřuju - stanice v VI. epoše s pozůstatky minulosti.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod MichalM » ned 31 pro, 2023 7:35 pm

Mám tušení, že se máme na co těšit. Ve tvém provedení to bude určitě paráda. Asi dostanu chuť toho svého půlku vytrhat a začít znovu a lépe. Jak na vás ostatní koukám, tak si dost často říkám, že jsem si kdysi nastavil laťku zbytečně nízko.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Zlámalík » čtv 04 led, 2024 8:35 pm

Malý krok pro tohle fórum, ale velký skok pro autora.
Štítová stěna je omítnutá, vysál jsem podlahu a můžu rozvinout rudý koberec!

2024-01-04 17.34.54 (1600).jpg

Následovat bude:
- tepelná izolace podél pozednic minerální vatou (natlačit ji pod střechu jakoby ven, skrz ty škvíry dokola u podlahy)
- vyčištění trámů a krokví kartáčovačkou
- obložení stěn (či stropu) sádrokartonem (doufám že provede firma, jinak u toho chcípnu)
- tomu musí předejít montáž nosných latí a vložené tenké tepelné izolace (detaily pro zájemce popíšu)
- zapravení podlahy - vymazáním jílem a zatažení povrchu perlinkou
- konstrukce podlahy z příčných trámků a palubek
- to samé ještě jednou nad kuchyní, cca ve stejné velikosti
No a dalo by se začít s kolejištěm...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod ondřej001 » pát 05 led, 2024 6:31 am

Ještě nezapomeň na elektroinstalaci a mnoho, mnoho zásuvek :lol:
ondřej001
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod MichalM » pát 05 led, 2024 12:34 pm

Máš moc pěkný prostor, úplně to tam vidím. Co se týče elektroinstalace, udělal bych si tam lokální rozvaděč, ať nemusím běhat dolů, když se mi to podaří něčím vyhodit nebo potřebuji přidat třeba zásuvku. Zvlášť jistič na světla a zvlášť na zásuvky a hlavě dost prostoru do budoucna. Rozvod pro zásuvky bych hodil do lišty pod skříňky a přidával je podle potřeby. Když teď uděláš někde hromadu zásuvek, tak stejně časem zjistíš, že je potřebuješ jinde, to je klasika.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Velká Paka II - kolejiště na půdě (TT)

Příspěvekod Fox » čtv 11 led, 2024 12:24 pm

Krása, ale ještě neskutečná práce, hlavně ta ne-modelářská, v měřítku 1:1.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1309
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků