Foxi, ano. Mraky práce. Ale baví mne to, dovolí mi to udělat si představu o výsledku - co bude vidět okem diváka, kde se co kryje, kde je co pěkné či divné. Natočíš si světlo, pozici kamery... Prostě scénografie. Taky se tím ověří, co půjde na kolejišti fotit - aby scenérii neblokoval kus kopce nebo stromy. A nakonec- když to vypadá uvěřitelně, bude to i slušné na pohled.
Honzo, pro představu postup:
- Napřed se udělá obvod - vloží se rám. Podle místa, které máš. Libovolného tvaru, může být i obloukový (přímka se "křiví" otáčením kolečka myši). Jde to kdykoliv změnit.
- Pak se skládají koleje. Označí se, kde asi bude most, kde tunel. Pak si to přepneš do 3D zobrazení a vidíš, cos to vlastně udělal.
- Dál tvaruju terén vkládáním křivek či ploch se zadanou výškou. S tím souvisí výšky kolejí, které jsou v základu "v nule" a je potřeba jim nastavit výšky (jde to i systémem od - do a sklon se spočítá a zobrazí sám).
- Pak to několikrát upravuješ, až to začíná vypadat k světu. A znova a líp. A zase...
- No a dál vkládáš budovy, zeleň, silnice, vodu atd., opět mravenčí práce.
Je dobré dělit si věci do vrstev - stanice, skryťáky, zeleň, stavby, doplňky - abys mohl vypnout zobrazení těch vrstev, které nechceš vidět a nechat si jen, co potřebuješ. Pořadí vrstev má taky vliv na viditelnost (skládají se jakoby nad sebe).
Vrstvy mají taky výhodu, že si nechám zobrazené jen koleje, posunu co potřebuju, aby to mělo tvar, jaký chci (stoupání atd) a pak, až je to vyhovující, k tomu si zpátky porovnám stromy. Jejich pozice (výška) je daná terénem, takže se samy umístí podle toho, jak jsi změnil terén třeba při změně nivelety kolejí. Dtto skryťák - můžu ho mít ve stejném plánu, jen není normálně vidět.
Ovšem podotýkám, že ve WinTracku nelze nic vymýšlet. V něm kolejiště nikdy nenavrhneš. Budeš jen skládat kousky tam a zpátky. To je jako kdybys sednul k Wordu a čekal, že z něj vypadne třeba povídka. Ne. Žádný program za tebe nic nevymyslí. Nápad musíš mít v hlavě, na papíře, kdekoliv - a WinTrack (stejně jako jakýkoliv jiný program) už jen dovolí ověřit realizovatelnost. Celé to kolejiště vzniklo napřed postupně papíře v několika verzích během pár let - a do stroje jsem to jen překreslil. Výhoda programu je, že to můžeš snadno posunovat, změnit, uvědomíš si, co je kde blbě a kam se nevejdeš, složíš si různé části dohromady, podíváš se, jak to vypadá. Ale kus papíru a hlavu to nenahradí.
Podívej se ke mně na web
sem - spousta z věcí na této verzi Velké Paky vznikla už na návrzích deset let zpátky (a jen doufám, že nebude trvat dalších deset let to postavit, i když vím, že asi ano...)
A takhle vznikly teď mosty: