Hans a jeho využití BTTB dědictví

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » pon 21 srp, 2023 8:01 pm

Nebudu se tu nijak holedbat, na to jsem tu malej pán, ale rád bych si tu držel vlákno “života dědictví” a oživení tátových krabic, na které jsem nesměl v mých osmi ani pomyslet.

Desetiletí potkalo desetiletí, a já nyní roztáčím na BTTB plechových kolejích BTTB mašiny po více jak 35 letech. Fakt se divím, že 8/9 Mašín otočilo koly “na první dobrou”! Táta je dobře uložil.

Nu což, zdědil jsem mašiny
- páru 4ks
- rychlík 1ks
- posunovací 3ks
- motorový osobák 1ks

Vagóny
- patrák - soupravu 4ks
- rychlík 9 vagonů
- k páře 9 vagonů (osobní, poštovní..
- 13 cisteren
- 2 pivo
- 10 nákladních moderních
- 7 moderních chladicích
- 3 kontejnerové
- 6 na uhlí/štěrk

Takže jsem si vytiskl ze SCARM webu rovinné kolejiště a přijde mi na BTTB užití Okej.

Album jsem mu založil. https://rajce.net/album/gcIICVAYNkIZwXGp

Budu rád za jakékoliv podněty.

Zatím jsme se synem a dědou rádi, že se to hýbe.
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod Ivan » stř 23 srp, 2023 4:01 pm

Ahoj,

No mohlo by to být zajímavé retro kolejiště :wink:

Tu první výhybku z hlavní tratě před vytopnu bych takto nedělal,ale zapojil dále, viz obr.

Dole máš křížení kolejí, hodil by se Angličan, jak máš v návrhu (krizovatkova výhybka). Jestli ho nemáš, možná ho někde vyhrabu...

Ať se daří!

sketch-1692806345529.jpg
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » stř 23 srp, 2023 5:40 pm

Anglána nemám. Cituji: “tehdy, v roce 80, se nevyráběl. Takže jedtli najdeš, tak prosím SZ a nějak se domluvime.
PS: jak jsi sem dal ten obrázek? Neumím….
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod MichalM » stř 23 srp, 2023 8:24 pm

Ahoj,

Za mě pochvala za dvě koleje skryté v tunelu. Budeš kolejiště realizovat ve stylu tehdejší doby (piliny, molitan, plastové stavebnice a stromy jsou taky stále dostupné ve stejném provedeni)? K tomu plánu a popisu modelů by mi to pasovalo a když se takové kolejiště pěkně zpracuje, tak věřím že udělá radost.

Zamyslel bych se nad tou cestou těsně kolem tunelu. Na zakrytí budeš potřebovat alespoň 70mm (60mm průjezdný profil a nějaký materiál). Na každou stranu od koleje potřebuješ 25mm - v přímé koleji podle normy NEM 102, v oblouku víc. Potom mi mezi tunelem a silnicí vychází docela ostrý svah.

Pohlídej si dobré položení kolejí - žádné lomy v obloucích, stejné osové vzdálenosti ve stanici. Předejdeš tím budoucím problémům.

Zkus si vybrat budovy podle aktuální nabídky a umístit je do plánu v reálném rozměru. Třeba ta staniční budova mi přijde strašně velká. Pro takto velkou stanici bych zvolil něco menšího, pokud ji už nemáš hotovou. Taky je možnost vést cestu pouze z jedné strany, nemusí být průjezdná, klidně může končit u staniční budovy.

Co se kolejí týče, provedl bych změnu navrhovanou Ivanem, včetně pořízení angličana. Píšeš o motorovém vozu, pro něj by se hodila vedle staniční budovy kusá kolej a v tunelu protikus. Můžeš potom jezdit tam a zpět.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » čtv 24 srp, 2023 7:14 am

díky za podněty páni. všechny 3 úpravy mi znějí logicky takže je vyzkouším do plánu položit. Angličana snad svedu s Ivanem, nebo kouknu na nějakej bazoš.

co se týká plánu: je to stažené ze SCARM - jedno z tam veřejně sdílených kolejišť. ještě jsem si odtama vytiskl "Schwartzbach" - okruh s lokálkou do kopce. ten si také zkusím postavit a pak se rozhodnu. Ono se to celé týká prostoru, který jsem od manželky dostal. cca 220x120 cm.

k provedení - pokud zůstanu u tohoto plánu, který se mi líbí jednoduchostí v rovině:
- počítám, že velmi dlouho to budou jen koleje
- v modelářském kroužku jsme dělali stromy z drátů, herkula a barevných pilin. žena mi s dědou dali tohle dědictví, abych se na chalupě nenudil v dlouhých zimních večerech. Takže asi budu kroutit dráty...
- budovy bych ideálně Hrázděné Sudety, budu mít kolejiště na chalupě v Česko-Saském Švýcarsku. takže téma zcela jistě místní. Rychlík mi do toho taky sedí, letos zase jezdí ČD s nějakou dieselovkou z prahy až k naší chalupě. Stejně tak DB zajíždí velmi moderními soupravami.
- Nádraží zmenším, posunu sklad - tak trochu bych ohnul realitu nádraží Rumburk. 1. kolej bude na jednu stranu rovná ke skladu - tam aktuálně jezdívám pro hoblované řezivo :wink:, na druhou podle Michalova doporučení kusá pro motorák. mají i výtopnu/depo. Možná to povede k změně vedení silnice podle rumburské předlohy mezi nádražní budovu a výtopnu a tím dostanu silnici úplně od svahu. mohlo bz to vypadat třebas jako v Bad Schandau - skála, domy, silnice, nádraží/průmysl. Rázem bych ve skrytém nádraží měl výrazně víc místa... :P

- deska bude jeden kus, nerozebíratelná, spuštěná od stropu na nohy. (chalupa je malá a všechny plochy v podkroví jsou šikmo :roll:
- skryté nádraží bude dostupné. ale ovládací panel bude na druhé straně

mám pár dalších technických otázek, neb elektronika analogu mne úplně míjí:
- jak zařídit, aby vlak zastavil na správném místě ve skrytém nádraží? je kolej rozdělena na 3 úseky a příjezdové dva jsou připojené a poslední je vypnutý? takže mašina vyjede na kolej bez napětí... je to princip pro všechny koleje v nádražích? nebo jen ve skrytém? nebo jsem úplně mimo?
- jak se dělá světelná návěstí v analogu? svítí podle přestavění výhybek? asi na to bude nějaká kniha, co?
- je dobré si udělat schematický panel kolejiště s ovládacími prvky v tom panelu, aby člověk měl vizuál nastavení výhybek a zapnutých kolejových úseků?
Přílohy
bad schandau.png
bad schandau.png (118.36 KiB) Zobrazeno 3060 krát
plan.png
nadrazi rumburk.png
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod prcek » čtv 24 srp, 2023 7:45 am

HonzaV píše:díky za podněty páni. všechny 3 úpravy mi znějí logicky takže je vyzkouším do plánu položit. Angličana snad svedu s Ivanem, nebo kouknu na nějakej bazoš.

Tady jsou 4 k mani https://www.bazarmodelovezeleznice.cz/-c86_26_2.htm ,
ale poptal bych se, jestli ti ho nekdo neda za nizsi cenu. Kdyby to nevyslo s Ivanem a nespechal bys podival bych se u rodicu do suplat. Ale nevim v jakem to bude stavu.

HonzaV píše:mám pár dalších technických otázek, neb elektronika analogu mne úplně míjí:
- jak zařídit, aby vlak zastavil na správném místě ve skrytém nádraží? je kolej rozdělena na 3 úseky a příjezdové dva jsou připojené a poslední je vypnutý? takže mašina vyjede na kolej bez napětí... je to princip pro všechny koleje v nádražích? nebo jen ve skrytém? nebo jsem úplně mimo?


Ano, v analogu ridis koleje, existovaly i sofistikovane udelatory na plynule zastaveni, ale nakonec to vzdy je tak, ze vlaku vypnes napajeni.

HonzaV píše:- jak se dělá světelná návěstí v analogu? svítí podle přestavění výhybek? asi na to bude nějaká kniha, co?


Jakkoli. Existuji i kolejiste, ktere maji trakci digitalni a to okolo analogove, nebo uplne bez elekriny manualni.
Plany kolejist od BTTB obsahovaly i stranky se zakladnimi principy. Vyhybky maji pomocne kontakty a prodavala se i bistabilni rele.

HonzaV píše:- je dobré si udělat schematický panel kolejiště s ovládacími prvky v tom panelu, aby člověk měl vizuál nastavení výhybek a zapnutých kolejových úseků?

Ano, velmi dobry napad.

Existuje stara kniha Automatizace modelove zeleznice, nevim, jestli ma cenu ji kupovat i v soucasnosti
https://shop.safeco.cz/automatizace-mod ... 902621214/
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod MichalM » čtv 24 srp, 2023 8:33 am

S tou kusou jsem to myslel takto:
IMG_4328.jpg


Co se ovládání týče, tak záleží, jak moc si to chceš komplikovat. Předpokládám, že máš klasické trafo (FZ1 nebo něco podobného). Nejjednodušší je udělat ve stanici izolované úseky (každá kolej od výhybky k výhybce, zhlaví, jednotlivé kusé koleje) a na ovládacím panelu tyto úseky podle potřeby vypínat a zapínat a vlak řídit ručně. Podle mě je to taková klasika, která se na podobných kolejištích používala. Výhybky bych ovládal tlačítky a pro zobrazení stavu použil případně jejich kontakty pro zpětné hlášení, ale myslím, že by to stačilo pouze pro skrytou část. Přepínačem bych je nepřestavoval, pokud selže odpojení nebo se nepřestaví až na konec, může se spálit přestavník.

Co se návěstidel týče tak opět záleží, jak si to chceš komplikovat. Úplně by stačilo jednoduché skupinové odjezdové návěstidlo. Buď (žlutá/)červená/zelená pouze pro odjezd nebo (žlutá/)červená/bílá/zelená i pro posun. V základu svítí červená, přepínačem si zvolíš odjezd (svítí (žlutá/)zelená) nebo posun (svítí bílá). Na vjezdu potom to stejné (bílá může být jako přivolávací návěst nebo být nemusí). Vjezdová návěstidla umístit hned k tunelu, ať neposunuješ za ně. Případně můžeš použít jednoramenné mechanické.

Ve skryté části bych kolej rozdělil na tři úseky - dlouhý prostřední a dva krátké na kraji, to celé připojené přes jeden vypínač. Dlouhý úsek napájet přímo, krajní bych napájel přes diodu a tlačítko tak, že pokud bude polarita pro vjezd daným úsekem, tak bude pod napětím a pokud ne, tak bude odpojený. Tlačítko mi daný úsek připojí. Potom to bude fungovat tak, že vlak vjede na danou kolej a na konci zastaví (úsek odpojen). Vypínačem celý úsek vypnu a jezdím dál. Když chci odjet, tak nastavím regulátor správným směrem (aby mi vlak nevycouval) a podržením tlačítka vlak pustím dál.

Jinak je samozřejmě možné vymýšlet i v analogu automatizaci za pomocí relátek, kontaktů a podobně. Existuje k tomu spousta knih, ale tam už hodně záleží, jestli si na to troufáš, případně jestli máš čas a chuť se to učit.

K té elektrice možná jeden tip - pokud máš klasické trafo, zvážil bych použít PWM regulátor. U mě kdysi výrazně zlepšil jízdu a hlavně rozjezdy.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod Ivan » čtv 24 srp, 2023 10:52 am

Ahoj,
angličana pohledam, dej mi ale pár dní. Myslím že mi leží někde v krabici, jestli najdu, rád daruji. Pošlu pak SZ.

Na elektriku by se hodily sešity od malé železnice, myslím, že mám někde i sken.

I.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 24 srp, 2023 11:19 am

U skrytého nádraží, by bylo lepší posunout obě výhybky více do oblouku tak, aby zmizely protismětné oblouky při vjezdu do odbočky.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » pát 25 srp, 2023 12:28 pm

Protože jde stále o práci na papíře/monitoru a SCARM free umí jen omezené množství objektů, tak si maluji na základě vašich připomínek.
- vzal jsem pouze koleje z free návrhu.
- vzal jsem Baseboard v rozměrech, které mám k dispozici

výstup zde:
- krajina ČSS (sudety), ulice na motivy hlavní v Bad Schandau2, domy pod skálou
- upravena zhlaví. mimo jiné zmizel Angličan.
- lokálka má kusou, plus protikus v SN. tak nějak jsem tam nechal i kusou na druhou stranu. Historicky zrušená trať. šla by třebas později obnovit do modulu diorámatu naznačeného dolů...
- lokálce v SN snad nevadí za výhybkou proti oblouk - zmiňovaný Pavlem
- ke skladu se pojede nádražím, historický vývoj než se dostavěly nové koleje pro dálkové vlaky
- 2 hlavní koleje jsou bez proti oblouků na vjezdu/výjezdu
- posunovací kusá proti výtopně.
- SN má obě koleje bez proti oblouků - plus odbočku dál...
- v SN mi díky místu zbyl prostor na galerii/zásobník souprav. (ano, jsou to kusé koleje, bude třeba tam couvat a jezdit hlavně proti hodinovým ručičkám. :D )
- v SN galerii mi tak vzniká možnost projetí do možná někdy budoucích připojitelných diorámat. možná i zkrácení kusých v SN a obnovení lokálky do dalšího dílu. Nudlovek. naznačeno.

co si myslíte?
Přílohy
JV koleje 002.png
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod MichalM » pát 25 srp, 2023 1:46 pm

Já myslím, že si na tom můžete celkem pěkně vyhrát. Skrytá část může být pouze za kulisou a shora otevřená, takže bude jednodušší čištění a řešení případných problémů. Pochopil jsem, že se chystáš stavět z původního kolejiva, tak se to bude hodit. Jinak za mě pouze tři poznámky:
- pokud máš vpravo tolik volného místa, využil bych ho pro viditelnou část a celé to roztáhnul do šířky. Dostaneš tak delší koleje ve stanici a pro případné budoucí napojení bych si tam nechal pouze jednu kolej za kulisou k okraji (a podle zákona schválnosti budeš nakonec potřebovat napojení na opačné straně :D ).
- ve skryťáku bych vpravo napojil u tu zadní kolej, ať máš tři koleje průjezdné, případně i propojil ty dvě kusé, pokud je chceš dělat z obou stran. Když jsi tam měl pouze dvě koleje, tak ta kusá dávala smysl pro nějaký motoráček, ale takto to místo stejně jinak nevyužiješ.
- tunelové portály bych posunul až k výhybce skryťáku, ať máš co nejvíc volné trati.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » pát 25 srp, 2023 3:17 pm

Vše jasný. Jen k těm začátkům tunelů. SCARM s tillig bttb neumí nakreslit portál na výhybku. Proto jsem ho nakreslil na oblouk. Zatím si stále ještě kreslim a skladam na podlaze. Nechci dělat žádnou megalomanii, ale nějaké napojeni ze základního okruhu určitě udělám. A udělat ho na obě strany se zdá být logický plán.
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » pát 25 srp, 2023 3:52 pm

Pracuju i s ideou, že za kulisou sjedu o patro níž a výstavku souprav budu mít tam.
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod Jarda H. » pát 25 srp, 2023 5:48 pm

HonzaV píše: .....
- SN má obě koleje bez proti oblouků - plus odbočku dál...
- v SN mi díky místu zbyl prostor na galerii/zásobník souprav. (ano, jsou to kusé koleje, bude třeba tam couvat a jezdit hlavně proti hodinovým ručičkám. :D )

co si myslíte?


Beru, že celkový rozměr kolejiště se nemění (tedy délka :!: ) a touhle úpravou jsi podstatně zkrátil délky staničních kolejí - kolik vychází využitelná délka jednotlivých kolejí ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Hans a jeho využití BTTB dědictví

Příspěvekod HonzaV » pát 25 srp, 2023 8:10 pm

a aby toho nebylo málo, tak mám staženou (není na BTTB kolejích) a složenou z BTTB i ideu okruhu s lokálkou do kopce..
230x100cm

okruh s vlečkou 01.png

okruh s vlečkou 02.png


Tady jsem už tedy na hraně s obdrženým kolejivem :?
IMG_4369.jpeg
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků