Místnost na vláčky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Stanin » čtv 10 srp, 2023 1:21 pm

HonzaM píše:
Zlámalík píše:Není nutné se omezovat jen na jedno patro, už dlouho sleduju tohoto křena a ten to pojal netradičně: https://www.youtube.com/results?search_ ... rdbeerfeld.
Furt ale platí, že je lepší si to nadělit na samostatně zhotovitelné (a ideálně i provozovatelné) části. Jak psal hank61, nedokončených megaprojektů jsou (nejen tu) mraky.
Pak taky počítej že provoz podobného gigantu vyžaduje dost úsilí s obsluhou (nebo totální automatizací) a jestli tě to bude za 10 let ještě bavit.

Moc pěkné video! Prostor ale určitě bude o dost větší, když lze vidět například RailJet v plné sedmivozové podobě.

Kdepak, má to v kamrlíku cca 6m2. Video, kde jsou delší soupravy, má natočené na cca 2,3m segmentu, který má z obou stran vratné smyčky. Všechno je to na jeho kanálu vidět. Psal jsem si s ním chvíli na Stummiforu a je to dobrej nadšenec. A musím tě potěšit, protože mi psal, že kdyby tenkrát byl větší výběr OBB modelů, tak by šel snad do eNka. Užil by si tak třeba railjet ve dvojté trakci apod.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 10 srp, 2023 1:32 pm

HonzaM píše:
Ivan píše:- použil výhybky EW2 i za cenu trochu kratších staničních kolejí (funkčně i esteticky je to mnohem výše než EW1

Máš samozřejmě pravdu pokud jde o estetiku, jenže pak už by zřejmě autor přišel nejen o délku staničních kolejí, ale také i umístění celých zhlaví na jednom segmentu, což mu usnadní stavbu i zapojování. Bohužel se vždycky musíme smířit s kompromisem.

No tak Honzo... Na 1 metr segmentu snad tři výhybky dostane i ve štíhlé verzi v H0...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod StandaR » čtv 10 srp, 2023 1:55 pm

No ty EW3 jsou už fakt hloupost jak píše M.Š. vypadalo by to komicky vedle toho radiusu.. klasický střední výhybky tam budou vypadat pěkně, asi by jsme se ale mohli vrátit k tématu místo klasického cestování za geometrií :D

Stanice je pěkná, přijatelná na pokusy se stavbou. Pokud to chápu správně byly by tam dvě dopravní koleje a po stranách dvě manipulační, na tom se dá vyřádit dost.

Ze dvou kolejí u vlečky bych si nedělal velkou hlavu, vozy počkají na manipulační koleji v nádraží než bude místo
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Vladimír_B » pát 11 srp, 2023 4:47 am

MNV.png

Oprava: výtopnu umístit uhlopříčně místo pole, louky, dům, do sektoru C8 :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Dusan » pát 11 srp, 2023 10:32 am

Trochu přeplácané na 50 cm šířky, ne? Ty cisterny, předpokládám se stáčí do kamionů a podobných vehiklů, moc místa na jejich manipulaci tam teda není :?
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod MichalM » pát 11 srp, 2023 10:44 am

Do popředí bych tolik budov nedával. Budou bránit pohledu na zhlaví, komplikovat přístup při posunu, ponesou vysoké riziko nějakého poškození. Autor v úvodu zmiňoval, že by koncová stanice měla být v budoucnu v horním patře. Sám mám segmenty asi 110cm vysoko, temeno kolejnice necelých 120cm vysoko a jsem při svých skoro 180cm výšky rád, že mám v popředí pouze výtopnu. Nebýt v originální předloze v popředí kopec a pár stromů, tak bych je tam nedával.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Zlámalík » pát 11 srp, 2023 12:35 pm

S dovolením pár poznámek:
- Vykládka cisteren potřebuje nějako záchytnou jímku, rošty, cokoliv. A místo pro manipulaci - nemůžete běhat s hadicí mezi vagóny. Jde taky o bezpečnost - hořlaviny, úniky ropných látek, chemikálií atd.
- A druhá věc - ten "průmysl" je strašně rozsáhlý vůči zbytku kolejiště. Vím, že víc místa už není, ale aby model působil věrohodně, měl by respektovat vzájemné poměry. V modelu zmenšuju délky kolejí a vlaků, tak musím zmenšit i halu a všechny věci okolo nádraží víc "nakouskovat". Tady je jedna hala a její rampa dlouhá víc, jak půl stanice a širá trať objíždí halu takovým poloměrem, jako by se jednalo o vnitrozávodní drážku. To nebude dobré.

Stanici bych prohnul obráceně - trať o kousek víc zatočit a ve stanici pak srovnat. Průmysl dát za stanici dozadu, dá se pak naznačit, že někam pokračuje. Halu bych zmenšil, stáčecí místo udělal třeba jen jedno a v rámci ZZN (třeba viz Vovo a jeho článek o ZZN Chotětov). Taky bacha na technologii posunu, všechny vozy budeš šibovat přes levé zhlaví, do šturcu se ti nevejdou.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Vladimír_B » sob 12 srp, 2023 2:05 pm

Stáčení cisteren do potrubí a zásobníky mimo panel. A okolo toho šturcu je místa dost.
A když se vám zdá, že je to moc velká fabrika, tak to by tam nemohl mít nic. Takhle "zazděných" stanic existuje několik...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Fox » pon 14 srp, 2023 8:29 am

Nechci už do toho vstupovat, ale mám pocit, že se řeší věci od konce. Co celková koncepce kolejiště, velikosti panelů, umístění v místnosti a přístupy, epocha, téma, příběh... anebo jsem to nějak zaspal :?:
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1309
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Morris Zapp » pon 14 srp, 2023 12:40 pm

Mně to přijde dobře, že to řeší od konce: spousta kolejišť, řešených vzorně od začátku, se vůbec nedostane přes plánovací fázi, protože při pečlivém plánování vyvstane tolik problémů, že si dotyčný raději najde jiného koníčka :mrgreen:
Takhle bude mít alespoň koncovou stanici na hraní, získá zkušenosti a bude tím spíš vědět, kam dál. A kdyby ne, no tak z takové stanice lehce udělá převozitelný modul :wink:

Jo a ta nerovnoběžnost kolejí s hranou, na kterou první upozornil tuším Vojtas, je sice často opomíjená, ale působí skoro až magicky: naopak na modulech, které si rovnoběžnost často vynucují, je to to, co mě trápí, bo to nevypadá hezky (a všichni přece chceme, aby naše kolejiště vypadala hezky, že? :wink: ). Při návrhu modulu Kouřimi jsem využil toho, že je to koncová stanice a tedy se nemusím trefit na opačné straně pěkně kolmo doprostřed normovaného čela, a nahodil jsem ji zešikma - a hned to působí mnohem lépe. Prostě pokud můžeš, nikde se nedopusť ani kousku rovné koleje, rovnoběžné s okrajem kolejiště. Má to i opačné řešení: udělej okraje kolejiště křivé... 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod el_salamo » pon 14 srp, 2023 1:24 pm

Fox píše:Nechci už do toho vstupovat, ale mám pocit, že se řeší věci od konce. Co celková koncepce kolejiště, velikosti panelů, umístění v místnosti a přístupy, epocha, téma, příběh... anebo jsem to nějak zaspal :?:


Celkovou koncepci jsem popsal

- kolejiště na patra, horní pro lokálku/vedlejší trať, dolní pro hlavní trať a sn.
- přípojná stanice, snaha o maximální délku viditelnych tratě (rád se kochám a tvořím krajinu)
- přelom III/IV epochy, léta cca 65-70, tillig elite, dcc+zvu+pc, vysoký podíl automatizace
- lokálka obsluhuje několik podniků, tvoří docela dost zátěže (ale přesný rozpis fabrik zatím nemám)
- diesel/páry, osobní provoz především motorové vozy + soupravy z nich složené

Řeším od konce, protože přecijen se muze stát velká spousta věcí, tak ať mám na ježdění aspoň něco. Lokalky postavím kus - výhoda je, že se jednotlivé panely tratě dají různé sestavit. Oblouky budou 90°, r543, čela vždy s osou koleje 15/35 od hrany panelu. Pokud mi bude nějaký kousek chybět, můžu si dostavět i jinak dlouhý modul nebo modul S.

Až jednou dojde na stavbu dolních pater, můžu lokálku na chvíli rozebrat a vrátit, až bude hotová nápojovací trať.
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod HonzaM » pon 14 srp, 2023 3:25 pm

Také myslím, že bude užitečné si postavit tu koncovou stanici lokálky a několik traťových segmentů a vyzkoušet si pracovní postupy a použitou techniku, třeba jaké použít výhybkové přestavníky a jak/čím je ovládat. A třeba si na dočasný konec tratě postavit segment se smyčkou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Fox » pon 14 srp, 2023 6:33 pm

Ok, rozumím a respektuji. Ať se dílo daří.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1309
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod MichalM » úte 15 srp, 2023 2:11 pm

Co třeba takto? Na vjezdu je oblouk 200cm/4°, výhybky EW1 15°, oblouk ve stanici cca 990cm.

Za mě jenom pár poznámek:
  • vyvaroval bych se budov přes dva segmenty kvůli jednoduchému rozebírání bez nutnosti budovu demontovat (a řešit její uskladnění nebo samostatnou přepravu)
  • stanici bych vlevo ukončil na přímém segmentu a nepřetahoval do obloukového
    • zůstane ti definované rozhraní (můžeš vyměnit obloukový segment nebo třeba vsadit přímý)
    • vytažením získáš stejně pouze pár cm koleje
    • osobně se mi to obkroužení depa nebo továrny moc nelíbí, spíš bych ten oblouk umístil do krajiny, ale to už je hodně subjektivní věc
  • popřemýšlel bych, jestli vpravo neprohodit segmenty jako to mám v horní variantě
    • bylo by potom možné v případě potřeby provozovat stanici bez toho 50cm segmentu
    • kdyby stanice nebyla šikmo, navrhnul bych udělat variabilní 100cm segment, ale se stanicí v oblouku mi to úplně nevycházelo
  • jak píšeš, že chceš na lokálce generovat velkou zátěž, tak bych popřemýšlel o přímém segmentu s továrnou připojenou k širé trati místo toho segmentu s esíčkem
  • pokud si dobře navrhneš rozhraní (vrtání a průstupy symetricky k ose koleje), tak můžeš v nouzi spojovat jakékoliv segmenty, případně mít třeba plně variabilní malý skryťák šířky 30cm
Přílohy
nadr.png
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod el_salamo » úte 29 srp, 2023 12:25 pm

Ahoj,

konec prázdnin je náročnější, tak nemám tolik času na vláčky. Ale dostal jsem se k seskládání na sucho, abych to tak nějak viděl. K tomu jsem si tam nasázel různé staré vláčky. Jedná se o tři moduly 90x50 + rohový 70x70x50x50. Je to tedy prozatím bez toho menšího 50x50 s chlívkem.

Na koleje se vejde mašinka + 10 dvouosých vozů. Vlečky jsou dlouhé tak akorát. Vložený díl bude fajn, bude to pak opticky hezčí a vejde se mi tam bufet. Ale už takhle je to pěkné.

Pěkný den,
s.
Přílohy
20230827_212147.jpg
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 50 návštevníků