Místnost na vláčky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Zlámalík » pát 28 črc, 2023 10:21 am

Tedy, nechci vám do toho zasahovat, ale od otázky jak umístit kolejiště se najednou diskutuje otočení výhybky... Myslím, že by bylo dobré si ujasnit co od toho chci - téma, požadavky. Zda jezdit dokola či mít "šoupaliště", nebo imitovat kus tratě se skrytými smyčkami na koncích. Není asi ideální, když se vlaky, které vyjedou ze stanice různými směry, budou míjet na druhé straně místnosti, notabene v podobné výšce.

Druhá věc je, jak to budu vyrábět. Tohle truhlářství s mnoha úhly a odskoky nedává moc šancí na úspěch. Udělal bych nějaké jednodušší a snadno dělitelné kusy, které do místnosti budu moct nanosit a sestavit (resp. je odtam snadno vynést). Souvisí to i s dělením kabeláže a všeho. Já třeba plánuju mít samostatné segmenty se skryťákem a s krajinou, položené přes distance (cca 12 cm) nad sebou. Kdykoliv tak oddělám plát s krajinou a dostanu se ke skryťáku. Dole to bude ležet na rámu a na skříňkách. V neposlední řadě to souvisí i se vzhledem - vždy bude hezčí mít kolejiště upravené a s čistými navazujícími boky, než jakousi "skládku odřezků OSB desek".

No a naposled krajina - mít v souběhu hlavní trať a lokálku, která se pozná jen tak, že se klikatí, je divné. Souběh u stanice jo, ale pak už držet krajinu dole plochou a lokálkou odskočit dál do úbočí kopce a stoupat zářezy a mosty nahoru. Mrkni na kolejiště Naděje kolegy Chameleona tady na fóru - to je sice na patra, ale v něčem je Tvému řešení podobné.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1889
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod hank61 » pát 28 črc, 2023 1:16 pm

Já bych ti, především doporučil důkladně zvážit, zdali kolejištěm opravdu zastavět celou místnost. Ono je to sice lákavé, ale ze zkušenosti to nepovažuji za ideální řešení. V "Mašinkárně", jak já tu svoji místnost nazývám, by měl být i prostor pro posezení a relaxaci. Už to zde bylo napsáno a kolega Zlámalík udělal i z mého pohledu velice hezkou skicu. Nevím jak jsi zručný vyrobit si tvarově náročné segmenty, ani jaký máš na celý projekt připravený rozpočet. Možná mi to v tomto vlákně uniklo, ale začal bych částkou, kterou jsem ochotný a schopný do tohoto projektu investovat. Podle toho pak v dalších krocích řešit konkrétní projekt. Bohužel rozestavěných megaprojektů, které které byly z různých důvodů nabízeny k prodeji i za ceny hluboko pod cenami materiálu už jsem viděl dost. No a trochou nadsázky nakonec. Kdysi zde jeden kolega publikoval nádhernou větu: "Nejhorší co může železničního modeláře potkat, je mít pro své hobby celou místnost". V každém případě ti přeji to správné rozhodnutí a následně radost z realizace. :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2496
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod nebel » pát 28 črc, 2023 2:39 pm

Ono na začátku vědět na kolik to přijde může být odrazující. Já si svou „klubovnu" (místnost na vláčky) začal budovat zkraje roku 2020 a vědět hned na kolik mne nakonec ve výsledku přišla (i díky velkému zdražení stavebních věcí v covidových letech), vybodnul bych se na to, koupil si němku a brejlovce do vitrínky a dál se hrabal ve starých autech (taky pastička na čas a peníze). Mně to chvilkové období „znechucení" ve fázi hrubé stavby pomohlo přežít vědomí co mne už projekt nevratně stál a že by teď už byla škoda couvnout. No a teď když už má místnost ty správné rysy se konečně pomalu dostávám k zábavě, tedy k modelaření.
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 63
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Vladimír_B » pát 28 črc, 2023 2:49 pm

Ahoj, já bych do začátku udělal jen část kolejiště. Třeba koncovou lokálkovou stanici, kus tratě a třeba šuplíkový skryťák. Tohle by se dalo vždy rozšířit. Třeba i tak, že to posadíš na velké kolejiště. A nebo nakonec zjistíš, že ti to stačí :D A taky tohle malé se dá dokončit mnohem snáze a rychleji než něco velkého. Velké soupravy na lokálce nejsou problém, viz. Pacifik, Luhačovice a jiné další...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod t29 » pát 28 črc, 2023 5:17 pm

Krásný prostor, nicméně má svá úskalí. Pro přístupnost obsluze a divákům není úplně bezpečné nacpat kolejiště až těsně ke dveřím a pro návrh, konstrukci a trvanlivost kolejiště je výzvou prostor okolo okna s vlivy sluníčka a radiátoru. Spirála v rohu místnosti odporuje požadavku pohodlně dosáhnout kamkoli, a šířka panelu 80 až 90 cm od zdi znamená 110 až 130 cm v rohu. Bude lepší omezit šířku na 70 cm od zdi a prostor pro smyčku/spirálu umístit někam, kde bude přístupná minimálně ze dvou, raději ze tří stran. Ze skic se mi nejvíc líbila varianta B, tak jsem zkusil, jaké SN se vejde:

Obrázek

U stěny jsou odstavné koleje pro klasické soupravy, délky 4,1 až 4,7 metru. Pokud každou kolej rozdělíš na dva poloviční úseky, můžeš mít připravených deset až dvanáct souprav. Před nimi je průjezd do vratné smyčky a vepředu odstavné koleje pro motorové vozy nebo sestavování nákladů. Minimální poloměry jsou R484 v obloukových výhybkách na výjezdu a vratné smyčce, pouze výtažná kolej žluté sekce má R425.
Tratě ze SN do hlavní stanice by vedly s 2,5% sklonem a mohly by nastoupat cca 200 mm (červená trať dokola přes vyndávací/podlézací díl, zelená trať smyčkou před okno). Teoreticky by šlo přidat do jedné nebo obou tratí spirálu, jedna otočka R484 s 2,5% sklonu přidá 75 mm výšky, a viditelnou část vést víc vodorovně.

A jak říkají ostatní, raději si to spočítat předem: Pokud křižovatkovou výhybku beru za dvě obyčejné, tak je v tomhle SN 28 výhybek. Hrubým odhadem 30 tisíc jen v kolejivu a dalších 30 až 50 tisíc v truhlařině, přestavnících a DCC řízení, čas stavby samozřejmě zdarma. Viditelná část bude násobně dražší.
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Vladimír_B » pát 28 črc, 2023 5:53 pm

A nebo kolejiště pana Smrčka pro inspiraci http://modelyh0.com/
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod el_salamo » stř 02 srp, 2023 11:24 pm

t29 píše:Krásný prostor, nicméně má svá úskalí. Pro přístupnost obsluze a divákům není úplně bezpečné nacpat kolejiště až těsně ke dveřím a pro návrh, konstrukci a trvanlivost kolejiště je výzvou prostor okolo okna s vlivy sluníčka a radiátoru. Spirála v rohu místnosti odporuje požadavku pohodlně dosáhnout kamkoli, a šířka panelu 80 až 90 cm od zdi znamená 110 až 130 cm v rohu. Bude lepší omezit šířku na 70 cm od zdi a prostor pro smyčku/spirálu umístit někam, kde bude přístupná minimálně ze dvou, raději ze tří stran. Ze skic se mi nejvíc líbila varianta B, tak jsem zkusil, jaké SN se vejde:
OBRÁZEK
U stěny jsou odstavné koleje pro klasické soupravy, délky 4,1 až 4,7 metru. Pokud každou kolej rozdělíš na dva poloviční úseky, můžeš mít připravených deset až dvanáct souprav. Před nimi je průjezd do vratné smyčky a vepředu odstavné koleje pro motorové vozy nebo sestavování nákladů. Minimální poloměry jsou R484 v obloukových výhybkách na výjezdu a vratné smyčce, pouze výtažná kolej žluté sekce má R425.
Tratě ze SN do hlavní stanice by vedly s 2,5% sklonem a mohly by nastoupat cca 200 mm (červená trať dokola přes vyndávací/podlézací díl, zelená trať smyčkou před okno). Teoreticky by šlo přidat do jedné nebo obou tratí spirálu, jedna otočka R484 s 2,5% sklonu přidá 75 mm výšky, a viditelnou část vést víc vodorovně.

A jak říkají ostatní, raději si to spočítat předem: Pokud křižovatkovou výhybku beru za dvě obyčejné, tak je v tomhle SN 28 výhybek. Hrubým odhadem 30 tisíc jen v kolejivu a dalších 30 až 50 tisíc v truhlařině, přestavnících a DCC řízení, čas stavby samozřejmě zdarma. Viditelná část bude násobně dražší.


Ahoj, tohle vypadá moc zajímavě, díky. Mám teď dovolenou, tak se snažím počítačům vyhnout a reaguju jen občas.

Zkusím zas jednou odpovědět na pár věcí:
- v plánování jsem na začátku. V téhle fázi řeším optimální rozložení rámů a co se mi všechno vleze. Základní požadavky jsou stále stejné: přípojná stanice, delší viditelná trať za obě zhlaví. Skryté smyčky nebo jedna společná. Vedlejší trať stoupající do patra.
- kolejiště bude na patra. Alespoň jednou spirálou potřebuji vystoupat cca 40cm (základní roviny pater 90cm a 130cm). U ní jediné předpokládám, že bude dostupná spíš zevnitř než z venku.
- stavět začnu určitě lokálkou od koncové stanice - ale i na její vedení se mi bude hodit vědět, jak budou nejspíš vypadat v budoucnu rámy pod ní. A možná zjistím, že mi to vlastně stačí.
- ad peníze - s něma jaksi počítám. Nejsem naivní, zahučí do toho projektu stovky tisíc, možná víc. Nicméně tohle pro mě není taková překážka.

Další náčrty zase za pár dní :), díky za doporučení.
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Sandy » čtv 03 srp, 2023 7:30 am

No, já bych se vrátil "ke kořenům", tj. na úplný začátek.

1./ Nevím jak vy, ale já u obou mých kolejišť potřebuji manipulační/pracovní plochu. Ideálně velikosti jídelního stolu - tak 140x60 cm. Na vybalování modelů, opravy apod. A není od věci mít přímo nad ní poličky/skříňky.
Ono ani při vlastní stavbě není odkládacích ploch dost.

2./ Mezi zadní stranou kolejiště a stěnou s oknem/radiátorem bych ponechal manipulační prostor tak 30 cm široký. Ono se to nezdá, ale radiátor potřebujete občas odvzdušnit, čas od času je třeba protočit ventilem, aby nezarostl. Nedej bože, aby bylo potřeba radiátor vyměnit (mně se to stalo u jednoho radiátoru po deseti letech).

Když vyřeším tyto věci (nejhorší rozhodnutí je :" Ono to nějak dopadne"), pak je na řadě plánování vlastního kolejiště.
Sandy
 
Příspěvky: 1489
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod HonzaM » čtv 03 srp, 2023 8:37 am

Máš představu jak budeš stavět skrytou stanici až nad ní bude viditelné patro?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4108
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Zlámalík » čtv 03 srp, 2023 9:24 am

Není nutné se omezovat jen na jedno patro, už dlouho sleduju tohoto křena a ten to pojal netradičně: https://www.youtube.com/results?search_ ... rdbeerfeld.
Furt ale platí, že je lepší si to nadělit na samostatně zhotovitelné (a ideálně i provozovatelné) části. Jak psal hank61, nedokončených megaprojektů jsou (nejen tu) mraky.
Pak taky počítej že provoz podobného gigantu vyžaduje dost úsilí s obsluhou (nebo totální automatizací) a jestli tě to bude za 10 let ještě bavit.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1889
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod el_salamo » sob 05 srp, 2023 11:37 pm

Ahoj všem,

zkusím odpovědět na některé poznámky:

- kolejiště bude uritě vyndávací a zas-tam-dací, i když to u většiny částí nechcu dělat moc často. Základ kolejiště bude nejspíš na ocelových rámech, na něm pak bude položené díly z překližek a z počátku může být položené na zemi. Pokud budu stavět nejdřív horní patro, tak potom ty dvě dolní dám naráz.
- radiátor nemá ventil, topení je řízené z centrální jednotky (ozvite se, kdyby to někoho zajímalo - celkově mám smarthouse a není to špatná věc. Vlastně je to super a stojí to pár korun). Pokud budu řešit výměnu radiátoru, kolejiště musí pryč kvůli bordelu.
- ad. řízení a automatizace - ano, právě automatizace mě bude dost bavit.

Lokálka může být z dílů 50x100cm rovné tratě + nádraží, 50x50x70x70 oblouku a tratí 35/15 cm od krajů. Na volné trati je pak v obloucích r550. Vlečky, výhybny, zastávky a další detaily můžou přibývat postupně. Celá koncová pak může vypadat třeba takto:

lokalka_kn1.png


- dvě/tři vlečky a skladiště
- remíza (její zázemí je na obrázku asi trochu moc - to může být i menší)
- staniční budova a sklad budou součástí kulisy vzadu
- na šíré trati může a nemusí být vlečka, do drtírny kamene, lomu, malé šachty, malé chemičky apod.

Když nad tím přemýšlím do důsledků, nemusím znát zatím celkové vedení tratí: lokálka využije nějakou smyčku ke klesání do základní roviny a pokud dodržím přechodová čela, můžu si dovolit i jistou variabiltu.
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod HonzaM » ned 06 srp, 2023 7:59 am

Zlámalík píše:Není nutné se omezovat jen na jedno patro, už dlouho sleduju tohoto křena a ten to pojal netradičně: https://www.youtube.com/results?search_ ... rdbeerfeld.
Furt ale platí, že je lepší si to nadělit na samostatně zhotovitelné (a ideálně i provozovatelné) části. Jak psal hank61, nedokončených megaprojektů jsou (nejen tu) mraky.
Pak taky počítej že provoz podobného gigantu vyžaduje dost úsilí s obsluhou (nebo totální automatizací) a jestli tě to bude za 10 let ještě bavit.

Moc pěkné video! Prostor ale určitě bude o dost větší, když lze vidět například RailJet v plné sedmivozové podobě.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4108
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod Jirkátor » ned 06 srp, 2023 10:37 am

el_salamo píše:... stavět začnu určitě lokálkou od koncové stanice - ale i na její vedení se mi bude hodit vědět, jak budou nejspíš vypadat v budoucnu rámy pod ní...

Není mi úplně jasné, co tě k podobnému rozhodnutí vede, ale nemyslím si, že je to úplně ideální postup. Pod horním, již vybudovaným patrem, se budou ta spodní pokládat mnohem hůř, než kdyby nad nimi byl prostor výškově omezený pouze stropem. Pokud se nemýlím, tak plánuješ automatický provoz a to vyžaduje celkem dost samostatně napájených úseků, tudíž dost řezání kolejnic a dost drátů připájených ke kolejnici. I samotná pokládka kolejiva bude komplikovaná s omezeným přístupem. Už jen vrtání potřebných děr do základové desky bude komplikované.
Ještě to rozhodnutí zvaž. Je to pochopitelně jen tvoje věc a já to respektuji, ale varoval jsem tě.:)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1067
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod el_salamo » ned 06 srp, 2023 8:57 pm

Nechci začít stavět megaprojekt a pak zjistit, že ho přecijen nedodělám - lokálka mi dá velkou flexibilitu a možnost plány zredukovat. Bude složená z dílů, které budu moct sundat a tak se pohodlně dostanu ke stavbě dolního patra.

Rozpojování a spojování drátů bude trochu opruz, ale nebudu to dělat moc často (snad :) ).
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Místnost na vláčky

Příspěvekod StandaR » pon 07 srp, 2023 8:57 am

el_salamo píše:Ahoj všem,

Lokálka může být z dílů 50x100cm rovné tratě + nádraží, 50x50x70x70 oblouku a tratí 35/15 cm od krajů. Na volné trati je pak v obloucích r550. Vlečky, výhybny, zastávky a další detaily můžou přibývat postupně. Celá koncová pak může vypadat třeba takto:

lokalka_kn1.png


- dvě/tři vlečky a skladiště
- remíza (její zázemí je na obrázku asi trochu moc - to může být i menší)
- staniční budova a sklad budou součástí kulisy vzadu
- na šíré trati může a nemusí být vlečka, do drtírny kamene, lomu, malé šachty, malé chemičky apod.

Když nad tím přemýšlím do důsledků, nemusím znát zatím celkové vedení tratí: lokálka využije nějakou smyčku ke klesání do základní roviny a pokud dodržím přechodová čela, můžu si dovolit i jistou variabiltu.


V kontextu místnosti je stanice myšlená jakoby přímo Nad větší stanici?

Osobně bych trochu ubral na těch výhybkách. Hlavně u remízy mi příjde že je to mrhání penězi (v reálu i v modelu). Tu remízu bych klidně posunul na druhou stranu víc ke zdi, aby mi neclonila v pohledu na přijíždějící vlaky do stanice.

Další bude klasické doporučení, aby stanice byla aspoň trochu v úhlu oproti rámu kolejiště, je to horší na spoje, ale vizuálně uplně jinde

Dál bych se asi nebál udělat na tom vrchním patře trošku větší ty poloměry na volné trati. Zároveň jednu vlečku bych přesunul do oblouku na levé straně plánu hned před stanici, aby se to trošku rozprostřelo a využil se trochu i ten rožek tam, třeba jen ta nakládka dřeva u lesů.
StandaR
 
Příspěvky: 657
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků